Shimano XT M8100 wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Toen ik begon met MTB'en in 26' tijdperk waren de Shimano XT wielen in mijn beleving altijd een zeer degelijke goed aangeprezen wielset met een leuke prijs kwaliteit verhouding. Vooral de naven stonden naar ik kan herinneren van dit forum ook goed aangeschreven, toch?

Tegenwoordig zijn er zoveel (kleine) merken bijgekomen dat het ik het idee heb dat de Shimano XT M8100 wielen een beetje naar de achtergrond verdwijnen. Nu zag ik ze voorbij komen voor best een aantrekkelijk prijs en ben ik wel eens benieuwd naar jullie mening over deze wielen?

Hoe verhouden deze zich in prijs kwaliteit tegenover de verschillende 'nieuwerwetse' wielen zoals bijvoorbeeld 9th wave bourne en de oneindige DT Swiss setjes? En voor de wielbouwers op dit forum. Bouwen jullie ook nog wel eens wielen met XT M8100 naven?
DaveDB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:20
Mijn mountainbike: Canyon

Naar mijn weten werkt shimano nog altijd met cup/conus lagers ipv industrielagers zoals bijna elke andere wielproducent (Ziet het bij andere producenten wel nog bij de meer budget wielen volgens mij). Meeste mensen zien dit als groot minpunt van de shimano naven.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En toch zijn cup conus lagers beter, omdat ze zowel axiale als radiale krachten kunnen opnemen.
De afdichting van industrielagers met RS-2 is wel beter, maar met tijdig ondergoud is er niets aan de hand.
En geen hogedrukspuit, maar dat geldt ook voor industrie lagers.

De vrijloop vd Microspline XT is nu opgebouwd zoals Hope en DT 370.
Ik denk dat dar een pluspunt is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb toch met cup conus naven van Shimano altijd wel een keer gehad dat ik net te laat was met dat onderhoud. En als je eenmaal roest hebt kom je er nooit meer vanaf want de cups zijn niet te vervangen. Een industrie lager kan wel in zijn geheel vervangen worden als het moet.
Sommige types industrielagers kunnen trouwens ook krachten in meerdere richting opvangen (hoekcontactlagers), maar lang niet iedere wielset gebruikt die.
Give me little bits of / more than I can take
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik vind XT naven helemaal niet verkeerd. Het zijn degelijke naven, welke door de cup/conus lagering iets meer onderhoud nodig kunnen hebben, maar ik heb eerste generatie XT en STX naven "gerestaureerd" die al 30-35 jaar oud waren en gewoon perfect liepen.

Het is een goedkoop alternatief voor DT/Hope, maar wel aan de zware kant.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Jan the Man schreef: ma 1 juni 2020, 22:33 Ik vind XT naven helemaal niet verkeerd. Het zijn degelijke naven, welke door de cup/conus lagering iets meer onderhoud nodig kunnen hebben, maar ik heb eerste generatie XT en STX naven "gerestaureerd" die al 30-35 jaar oud waren en gewoon perfect liepen.

Het is een goedkoop alternatief voor DT/Hope, maar wel aan de zware kant.

Ciao
Jan
Dank voor je heldere reactie. Het beeld wat ik heb ligt dus wel in lijn met de ervaring van de deskundigen hierzo, degelijk spul!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewicht valt ook wel mee hoor.
De XT 8000 boost is 367g, de Hope pro4 boost 307g.
60g extra maar 150 euro goedkoper, daar kan je serieus over nadenken.
Als je bij de Hope de alu body zou vervangen door een stalen body is het verschil 0.
Alleen DT 240 is lichter (en veeel duurder)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie