Shimano 12 speed cassette - losse bladen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Hoi allen,

Zoals bekend heeft Shimano bij de 12 speed cassette de eerste 5 kettingbladen los van de spider.
Betekent dit dan ook dat ze los verkrijgbaar zijn?
(Of los verkrijgbaar zullen worden)

Dit zou in mijn geval een hoop centen schelen vwb het vervangen van de cassette aangezien ik voornamelijk onderin slijtage ondervindt.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Een aantal lijken los verkrijgbaar:

https://www.bike-components.de/en/compo ... =price_asc
Gert V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 15 september 2015, 21:25

bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Wow, fantastisch mensen. Goed gevonden!
Ze zijn weliswaar nog niet volledig verkrijgbaar... maar ivm Corona snap ik dat wel.

Bedankt!
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Oké, maar als er een paar kransjes versleten zijn en je vervangt deze, wat doe je dan met je ketting? Ook vervangen, en gaat deze dan niet overslaan op je oude, weliswaar minder versleten kransjes?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Als de ketting versleten is, vervangen uiteraard.
Zo niet, doorrijden lijkt me.
Gert V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 15 september 2015, 21:25

Voor de 10-speed 11-42 cassette van Sunrace welke ik na een jaar zelf gebruikt te hebben later op de fiets van mijn dochter heb gemonteerd werkte dat inderdaad prima. De nieuwe ketting werkte nog prima op de blijkbaar toch niet erg versleten grotere kransen, de 11, 13 en 15 zijn vervangen door https://www.bike-discount.de/en/buy/sun ... -15-891782

Het liefst zou ik de 13, 15 en 18t hebben vervangen, want die 11 gebruikte ik nauwelijks, de 18 wel. Maar een losse 18t is lastiger te vinden dan ik dacht en het werkt allemaal nog goed genoeg, dus ik het het zo gelaten.

Bij de 12-speed van Shimano kan je de 10-12-14 en 16t vervangen.
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

Ik fiets met shimano 11-speed, en heb 2 setjes losse kransjes erbij gekocht (13-15-17) welke ik het meest gebruik in het vlakke noorden. Ik gebruik 3 kettingen, en hou de ketting bij dezelfde losse kransjes. zo heb ik er inmiddels al meer dan 7000km opzitten onder alle omstandigheden. Als ik naar de slijtage kijk, verwacht ik dat ik makkelijk boven de 10000km kom. Eerste keer dat ik dit zo probeer, maar bevalt mij goed!
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Allen bedankt voor de tips en ervaringen. :-q

Maar de kern van 't verhaal was in eerste instantie of de 12 speed kransjes überhaupt verkrijgbaar waren. (En dat zijn ze)

Voor mezelf moet ik nog even goed doorrekenen of ik de stap werkelijk maak, want ik moet nogal wat vervangen.

-Cassette
-Hope Microspline freehub
-Derailleur
-Shifter
-Shifter Matchmaker tbv Hope remmen.
Daarmee komt het de hele switch op grofweg 350 euro (M7100 SLX). Voor dat geld kan ik ook 2-3 Sram GX Eagle cassettes kopen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Voor iedereen die voornamelijk de kleinere kransjes verslijt: Al eens gedacht aan een groter voorblad? Minder slijtage, minder wrijving, betere kettinglijn.
Give me little bits of / more than I can take
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Daar werd ik al op gewezen in het Sram Eagle slijtage topic.
Maar ik heb voor mezelf toch bepaald dat 32 tands de meest prettige setup is.
Ik woon in heuvelachtig gebied, en gebruik in de heuvels de hele range.
Enkel de vlakke zandpaden enz doen mijn kleine kransjes de das om.
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

ak-77 schreef: do 4 juni 2020, 09:00 Voor iedereen die voornamelijk de kleinere kransjes verslijt: Al eens gedacht aan een groter voorblad? Minder slijtage, minder wrijving, betere kettinglijn.
Ik fiets met een 36T voorblad, volgens mij is er geen 38T voor xtr. En mijn cadans ligt ook wel rond de 90, het zijn gewoon snelle routes hier, met lange paden waar ik tussen de 30 en 40km per uur fiets.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Al die vlakke rechte paden ook op dr mountainbike routes... Als ze daar nou eens wst aan deden in plaats van overal maar snelwegen aanleggen :bier:
Give me little bits of / more than I can take
Gert V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 15 september 2015, 21:25

ak-77 schreef: do 4 juni 2020, 09:00 Voor iedereen die voornamelijk de kleinere kransjes verslijt: Al eens gedacht aan een groter voorblad? Minder slijtage, minder wrijving, betere kettinglijn.
Zeker wel, maar in mijn huidige fiets past volgens opgave een 32t alhoewel ik denk dat een 34 ook wel lukt, maar groter gaat het niet worden. Op de vorige fiets had ik wel een 34t voorblad. Ik rij meer dan 90% van de keren op de lokale routes en die liggen elk tussen de 6 en 17 kilometer van mijn huis, waar ik dan over de zeer vlakke weg naar toe rijdt. Zo hard rijdt ik niet, de 11 is bij mij bijna altijd nog ¨schoon¨. Als ik groter zou kunnen met het voorblad is de kans dat ik de 11 wel ga gebruiken niet toegenomen (en wellicht wordt de 13 dan ook nog minder gebruikt), maar de kans dat ik de klimmetjes op de route van Spaarnwoude niet ga halen met mijn 42 achter wel.

Het blijft een compromis en dat hoort m.i. wel een beetje bij de keuze voor een 1x set-up in een groot deel van Nederland.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Yep, ik fiets hier in plat Zuid-Holland ook vaak naar de parcours toe, of soms een lange ronde met meerdere parcours verbonden met asfalt. Ik heb dus ook nog steeds de 2x11 niet van de fiets afgehaald. Het is simpeler en lichter en je dropper remote komt op een handiger plek met een 1x maar met een breed inzetbereik is een dubbel toch fijner trappen vind ik.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie