Ander stuur Trek X Caliber

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Hallo,

Ik zit op mn Trek vrij diep en heb een langere stuurpen gemonteerd omdat ik toch veel asfalt en strand rijd. Overigens is die diepe zit verrassend want de spacers zitten er nog op, en een maat groter frame zou heel log geworden zijn.

Maar het stuur vind ik vreselijk, vrijwel recht en natuurlijk erg breed, ik heb het stuur altijd een stuk meer naar binnen vast. Maar ik zou iets minder leunen op mn polsen ook wel comfortabel vinden.

Nu dacht ik een riser stuur te kopen en dan een wat smaller dan het standaard stuur. Heeft iemand daar tips/ervaringen voor? Ik rijd vnl gravel, wat strand en asfalt, geen downhill of heel technische parcoursen.

Dank! Marco
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Je kunt beginnen met het huidige stuur smaller te maken door van beide uiteinden iets af te zagen. Dat heb ik ook gedaan bij mijn X caliber. Aan de hand van waar je nu je handen hebt, kun je bepalen hoeveel er af moet.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik heb ook ontzettend zitten stoeien met mijn houding op mijn trek x caliber 9 2020.

Ik ben begonnen met een kortere stem van 70 naar 60 met een mogelijkheid tot 6Gr omhoog.

Zit was al iets beter maar nog niet helemaal top.
Ander stuur gemonteerd 740 breedte 30mm rise 5gr. upsweep 7gr backsweep. Breedte overgenomen van mijn origineel stuur en met een pijpsnijder op maat gemaakt.

Nu zit ik voor mijn gevoel veel meer rechtop en heb veel minder pijn in mijn nek, schouders en polsen.

De breedte van het stuur zou ik als laatste mee aan de gang gaan. Ik dacht namelijk ook dat mijn stuur veel te breed was. Nu het nieuwe stuur net zo breed is en in een heel andere stand staat is de breedte geen probleem. Bij 29er heb je ook wel een bepaalde breedte nodig om de fiets goed te kunnen laten sturen.
m'cel
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 31 oktober 2012, 10:36
Mijn mountainbike: Trek xcaliber 9 en Rose Jabba Wood 6

Hoi,
Ook ik heb mijn stuur aangepast op mijn x-caliber 9.
Ik heb een stuur met een beetje rise welke ik een heel klein beetje heb ingekort en een kortere stem geplaatst.
Veel mogelijkheden hier in.
Ik raad je aan om te beginnen met een kortere stem en om te beginnen een centimeter van je huidige stuur af te halen....kan altijd meer als je dat nodig vind.
Werkt dat niet voor je dan zou ik een stuur kopen met lichte rise of backsweep.

Groet M'cel
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Even je post aangepast Marco, het is niet de bedoeling spullen aan te bieden buiten het verkoopdeel.
(Check even de regeltjes daarover).

m vr groet,
Kermit
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

DJMARCO schreef: zo 28 juni 2020, 20:15 Even je post aangepast Marco, het is niet de bedoeling spullen aan te bieden buiten het verkoopdeel.
(Check even de regeltjes daarover).

m vr groet,
Kermit
Oh sorry dat is niet mijn bedoeling, excuus.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben niet boos hoor :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1111
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Als je veel leunt op je polsen kan ook te maken hebben met andere factoren. Bijvoorbeeld zadel positie. Kennis had veel last van handen/polsen. Meerdere sturen geprobeerd en uiteindelijk bij oude stuur gebleven en zit positie aangepast....
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Gezien de meeste incl mijzelf de stem en het stuur hebben aangepast zou ik je adviseren het daar te zoeken en niet bij het zadel, dwz als je eerst hebt gemeten of je zadel in de juiste positie staat:wink:
Plaats reactie