Shimano bracket lagers SM-BB70 XT

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb 13.000 km gereden met een Shimano XT SM-BB70 Hollowtech II bottom bracket. Nu begint het kraken en komt er speling op. Ik vind dat erg kort, zeg maar na 2 jaar. De vorige ging 18.500 km mee, ook niet geweldig. Is ook tamelijk goedkoop spul natuurlijk.

Ik rijd 95% van de tijd droog, en spuit bij afwassen niet op de lagers, geen pekel rides.

Ik heb nu een Praxis Works BSA Hollowtech II bracket besteld (https://praxiscycles.com/product/shimano-bsa-threaded/) met daarin chroomstalen Enduro 2437 sealed lagers (https://www.endurobearings.com/home/). De losse Enduro lagers kosten ca. 8 €/stuk, terwijl ze in hybrid ceramic ca. 35 €/stuk kosten.

Vragen:
1. Wat zijn jullie ervaringen met levensduur Shimano XT/SLX of XTR bracketlagers Hollowtech II?
2. Iemand ervaring met Praxis Works brackets & Enduro lagers?
3. Iemand wel eens zelf de lagers vervangen in de houders? Is dit makkelijk?
4. Ervaring met ceramic hybrid? Bv. Rotor. Is dit voor een fiets het geld waard?
5. Zijn er nog andere niet al te dure bottom bracket Hollowtech II aanraders met goede levensduur?

Ceramic hybrid lagers en merken als Chris King en Hope is allemaal kei leuk maar al snel > 90 € dat vind ik nogal heftig in verhouding.


Heb een draadje gevonden: viewtopic.php?f=4&t=110284 waaruit een aantal antwoorden te destilleren zijn.
Vraag 1: antwoord XT backet levensduur is iha knudde. Dit lijkt bij meerdere bikers het geval.
Vraag 4: ceramic kan wel of niet langer meegaan (vreemd). Dus geen garantie voor lange levensduur.
Vraag 5: Ook Hope kan blijkbaar snel kapot. Hoge prijs niet perse garantie lange levensduur.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb er zelf geen enkel probleem mee om na 2 jaar eens een keer een BB te vervangen. Zeker niet voor wat het kost. Maar je kunt altijd proberen de seals los te maken en nog wat vet erbij te doen. Gaan ze misschien weer langer mee.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik deel de ervaring met de BB70 maar wat al gezegd wordt... een keer in de 2 jaar je bottombracket vervangen is natuurlijk niet heel erg.

Wel wat ik je de tip meegeven voor de Saint Bottom brackets; SM-BB80

Er waren bij mij in ieder geval de seals in de praktijk veel beter. :-q
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Kapitein Iglo schreef: vr 5 juni 2020, 18:58 Ik heb er zelf geen enkel probleem mee om na 2 jaar eens een keer een BB te vervangen. Zeker niet voor wat het kost. Maar je kunt altijd proberen de seals los te maken en nog wat vet erbij te doen. Gaan ze misschien weer langer mee.
Er zit al speling op dus het is al te laat... hoorde iets kraken de laatste ritjes maar dacht eerst aan de pedalen.

13000 km met gemiddeld 20 km/u = 650 uur. Dat is heel weinig voor een lager.

De XT kost ca 20 €, die Praxis Works die ik nu besteld heb 30 €. Benieuwd of die 10 € extra zich vertaalt naar een equivalent langere levensduur, of beter zelfs.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

We horen hopelijk pas over meer dan twee jaar, dan :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Gaan bij mij ook een jaar of 2 mee.
Ik doe er meest voordat ik ze plaats al extra vet in. Even de seal eraf, en dan extra vet erin (zit ook niet veel in overigens).
Ben benieuwd naar je ervaring met je “ praxis” lagers, maar zoals kapitein iglo al zegt, daar moeten we dus minimaal 2 jaar op wachten.
Overigens ook benieuwd of en goede alternatieven zijn voor de xt lagers van shimano :-q
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Draai de bout/moer voor de zijdelingse speling niet te vast, echt minimaal, dan gaat je lager ook langer mee.
Net als de tips hierboven :-q :-q
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ja goed punt, had ik al ergens anders gelezen. Shimano geeft een aandraaimoment op meen ik 2 Nm uit mijn hoofd dat is weinig. Zal bedoeld zijn om de speling er uit te drukken.

Wat betreft vet lees eens na op die Enduro website, ook tav de seals. Er hoeft volgens mijn niet perse veel vet in te zitten. Vet is eigenlijk een soort pasta waarin olie zit vermengd. Die olie smeert en dat hoeft maar een minimale film te zijn. Het is de vraag of meer vet in het lager helpt al er wat water in komt door de dichting. Water is absoluut funest voor de smering, slechts zeer minimale hoeveelheden verstoren de oliefilm. Kan ook een goede reden zijn voor korte levensduur. Een goed vet (of olie) heeft een waterbinder, nogmaals zie Enduro website heel uitgebreid verhaal en het ene vet is zeker het andere niet.

Ik ga die Enduro lagers dus weloverwogen niet bijvullen op voorhand. Kans op schade dichting + je moet het goede vet hebben.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Lagers in een MTB gaan niet zo lang mee als als lagers in een racert. De omstandigheden waarin je rijdt hebben een behoorlijke invloed op de levensduur. Veel modder en water is funest. Voorzichtig open peuteren, kapje niet kapot maken, lekker veel vet in proppen en er dan af en toe een keer naar kijken. Als het eenmaal kraakt, dan ben je toe aan de volgende set.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie