Sram SX Eagle schakelt als een dweil

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Remos112
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: za 6 juni 2020, 21:06

Dag allemaal ik zal me even kort voorstellen, ik ben Remi 35 jaar oud en nadat vorig jaar mijn Giant Talon was gestolen in Italie heb ik vandaag eindelijk weer een nieuwe fiets, en wel een Giant XTC Advanced 3. Heerlijke fiets, fijne vork prachtig frame. Maar de versnellingen zijn verschrikkelijk. Zodra ik schakel schakelt de fiets, maar als ik dan aanzet kraakt het spul of verspringt dan alsnog een tandwiel. Ook vind ik de trigger helemaal niks maar dat is meer de gewenning aan Shimano denk ik. (De Talon was omgebouwd naar compleet XT dat was heerlijk schakelen). Ook als ik de fiets parkeer en ik rijd hem daarna een stukje achteruit dan loop de ketting naar de kleinere tandwielen toe. Zodra je dan weer rechtdoor gaat fietsen schakelt het spul weer terug. Al met al een dikke domper op verder een prachtige fiets.

Mijn vraag is is dit normaal voor een Sram SX Eagle groepset? Is die budget groep echt zo beroerd? Of is er meer aan de hand? Ik hoor graag jullie bevindingen.
BVD Remi
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

SX is nu niet echt topspul, maar het hoort wel goed te functioneren. Het zal met afstellen te maken hebben, vooral de hoogte van het bovenste derailleurwieltje is extreem kritisch. Normaal gesproken krijg je een afsteltooltje meegeleverd, daarmee kun je kijken of de boel goed staat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Remos112
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: za 6 juni 2020, 21:06

Bedankt dan zal er ergens wellicht iets niet goedzitten. Ik zal de Giant dealer er naar laten kijken zodra ze tijd hebben.
Remos112
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: za 6 juni 2020, 21:06

Ik heb er van het weekend 40 km mee kunnen rijden, en het is echt een drama. Het schakelen gaat aarzelend, en wat ook super irritant is, als je even freewheelt en dan weer "op het gas" gaat, klappert de achterderailleur als een malle, kan me niet voorstellen dat deze een lang leven zal hebben. Er is dan ook al een afspraak gemaakt om de shifter te vervangen voor Shimano XT, en de derailleur voor Shimano SLX (XT is de eerste 2 maand helaas niet leverbaar) Ook gaan ze uitzoeken of de casettebody te converteren is naar MicroSpline zodat ik in de toekomst ook een XT Casette kan monteren. Verder is het wel echt een fantastische fiets. De Giant Crest voorvork werkt voortreffelijk, en is zeer goed instelbaar. De geometrie nodigt uit de fiets goed de sporen te geven ik heb echt genoten gisteren. Al met al een goede aankoop, maar die SX drivetrain is aan mijn in elk geval niet besteed.
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Ik heb dezelfde en kreeg na 100km echt gezeik. Kraken, van versnellingen aflopen tot zelfs niet meer in de laagste kunnen.

Bleek de kabel stuk te gaan bij de derrie. Verkeerd gemonteerd inbusje op het draad.

Nieuw draad erin en af laten stellen bij de fietsenmaker hier, het is nu echt een topding. Snel en snaarstrak
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Remos112 schreef: ma 15 juni 2020, 22:47 Ik heb er van het weekend 40 km mee kunnen rijden, en het is echt een drama. Het schakelen gaat aarzelend, en wat ook super irritant is, als je even freewheelt en dan weer "op het gas" gaat, klappert de achterderailleur als een malle, kan me niet voorstellen dat deze een lang leven zal hebben. Er is dan ook al een afspraak gemaakt om de shifter te vervangen voor Shimano XT, en de derailleur voor Shimano SLX (XT is de eerste 2 maand helaas niet leverbaar) Ook gaan ze uitzoeken of de casettebody te converteren is naar MicroSpline zodat ik in de toekomst ook een XT Casette kan monteren. Verder is het wel echt een fantastische fiets. De Giant Crest voorvork werkt voortreffelijk, en is zeer goed instelbaar. De geometrie nodigt uit de fiets goed de sporen te geven ik heb echt genoten gisteren. Al met al een goede aankoop, maar die SX drivetrain is aan mijn in elk geval niet besteed.
Meteen vervangen is wel erg makkelijk.
Geen Sram fan, maar het hoort gewoon goed te werken.
En die vervanging betaal je nu uit je eigen zak ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dit klinkt inderdaad alsof je zou moeten beginnen met een nieuwe binnen- en buitenkabel in plaats van gelijk andere derailleur en shifter. Beetje omgekeerde aanpak anders. Vind ik van de fietsenmaker ook echt niet netjes om dit te adviseren.

Edit: Schiet me nog te binnen... de derailleurpad richten, is dat al geprobeerd?
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Misschien lees ik er overheen, maar wat zegt de fietsenmaker waar je de fiets gekocht hebt hiervan?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hier inmiddels 200km op een nieuwe SX aandrijving (shifter/derailleur/ketting/cassette), ik vind dat het juist heel netjes schakelt.
Dat bij achteruit trappen de ketting naar een kleiner kransje loopt komt vaker voor bij 1x aandrijvingen met grote cassettes, maar daar heb je in de praktijk weinig tot geen last van. Heeft gewoon te maken met het feit dat de ketting vanaf één voorblad de hele breedte van de cassette moet bestrijken icm een enorme grootste krans.
Als dan ook nog de kettinglijn een tikje ver naar buiten ligt krijg je dat.

Je mag natuurlijk geen XX1 prestaties verwachten, maar als zo een nieuwe SX groep niet fatsoenlijk schakelt is er echt iets mis in de afstelling/montage/toestand van de fiets (bv een kromme pat of slechte kabel).

Schakelen als een dweil is trouwens nieuw voor mij, weet nog niet helemaal wat ik me daarbij moet voorstellen... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

De 11 en 12 speed groepjes van Sram zijn in mijn beleving gevoeliger voor afstelling dan die van Shimano.
Er hoeft maar iets niet 100% goed te staan of je hebt aarzelend schakelgedrag.
Maar ik denk dat hier de kooi van zijn derailleur misschien een opduvel gehad heeft?
Als die een tikkie krom is kun je blijven stellen tot je een ons weegt. Ook bij Shimano.
Stellen is dan dweilen met de kraan open.
Qua Patet Orbis
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tsja, dan heb ik wellicht geluk gehad want met twee 11-speed GX drivetrains (elk al duizenden km's in gebruik) en sinds kort die 12-speed SX heb ik geen enkel probleem.
Of ik doe toch iets goed met monteren en afstellen... ;-)

Maar dat het kritischer komt als met de "ouderwetse" 9-speed spullen klopt. Wat imo ook logisch is, het moet allemaal in dezelfde ruimte als die aandrijvingen met minder kransjes en de cassettes hebben veel grotere verschillen tussen het grootste en kleinste kransje.

Maar hé, niemand dwingt ons tot het monteren van 1x drivetrains met cassettes als pizzaborden. Het is nog steeds prima mogelijk om aan hoogwaardig 9-speed materiaal te komen maar vanaf het moment dat Sram de voorderailleur begroef wil iedereen kritiekloos aan de >200 euro cassettes die groter dan je remschijf zijn...
Dus nu niet gaan piepen als de afstelling wat meer werk vraagt dan vroeger ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Maar hoogwaardig 9 en 10 speed is gewoon duurder dan SX / NX / Deore en wat fabrikanten daarmee kunnen doen is een goedkope fiets bijvoorbeeld toch uitrusten met een dropper.

Overigens heb ik onlangs op een SX eagle fiets gereden die goed afgesteld was en dat ding schakelde gewoon perfect.
Ik merkte qua schakelperformance wel dat de shifter niet zo lekker voelt als een X01 maar acherop de fiets ging alles volledig naar wens.
Het kan dus prima en er is echt niet zomaar een noodzaak de hele boel om te bouwen naar iets anders, op wiens kosten trouwens?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Onderstaand twee filmpjes van Park Tool. Die leggen op een duidelijke manier uit hoe je dit zelf kunt doen.
B screw
https://www.youtube.com/watch?v=y3x13dD0UiQ

How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing
https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ1ngY
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Remos112
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: za 6 juni 2020, 21:06

Bedankt allen voor de vele reacties. Het schakelen vond ik zo ergelijk (en in de toekomst wil ik alles ombouwen naar XT) Daardoor leek vervangen mij een goede optie, dat was dan ook mijn voorstel aan de dealer niet andersom.

Ze hebben momenteel nergens tijd voor anders was nakijken mijn eerste keus geweest. Sterker nog ze hebben het kennelijk zo druk dat ik nu een week verder nog steeds terug gebeld moet worden wanneer deze onderdelen vervangen kunnen worden,. Ondertussen moet ik me maar zien te redden met een krakende klapperede fiets.

De filmpjes lijken me zeer nuttig, dus van het weekend ga ik zelf een afstelpoging wagen, wat me echter wel opvalt is dat als ik achter de fiets sta, de onderste helft van de derailleur scheeft lijkt te staan tov de kettinglijn (ietsje schuing naar buiten) dus misschien is er toch iets niet pluis.

Zodra ik meer weet zal ik het hier terugkoppelen.
Remos112
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: za 6 juni 2020, 21:06

Afbeelding
Bovenaanzicht derailleur.
Plaats reactie