1x endanwat? Aandrijvingsoverwegingen (waarschuwing: lang verhaal)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik wil de aandrijving op mijn Honzo gaan upgraden en kan wel wat input gebruiken. De Honzo is ontworpen voor een 1x aandrijving, een voorderailleur past er dan ook niet op. Goede reden om voor een 1x aandrijving te gaan en zo geschiedde. Standaard zit er een 1x12 NX/SX op, dat werkt maar het kan beter. De standaard crankset heeft een Powerspline BB en dat is niet alleen vrij zwaar maar maakt het ook lastiger om iets van een chainguide te monteren (ik heb er nog twee liggen die op een HT BB gemonteerd kunnen worden, het frame heeft geen ISCG nokken). Ik heb ook een GX shifter en derailleur liggen dus ik kan in principe het schakelgebeuren daarmee upgraden met een andere crank. Het huidige verzet is 30T voor, 11-50 achter en ik denk dat ik met een crank sowieso naar een 32T zou gaan. Aan nog grotere (of kleinere) achterkransjes heb ik geen behoefte.

Uitgangspunt is een 'normale' body achter, geen XD of microspline dus en die zal er voorlopig ook niet komen. Het frame is wel boost en heeft een 73mm BSA trapas (hoera, want ook voor pressfit loop ik niet echt warm).

Maar eigenlijk ben ik helemaal geen 1x12 fan, ik vind het vrij lomp schakelen (ook hogere groepen) en ik heb die grote 50T pannenkoek volgens mij ook niet nodig. Naast mijn singlespeed heb ik ook diverse andere mtb's gehad en ik reed voorheen altijd met 11-32 cassettes, ook in de bergen met trailbikes en/of zware bepakking. Ik kom dus wel boven. Twee tandjes erbij rekenen om van 26 naar 29 te gaan en het kleinste verzet was 24-34 (mijn laatste fully was 22-36 maar dat had ik eigenlijk nooit nodig). 32-46 is volgens mij een vergelijkbaar licht verzet en ook 30-42 komt dicht in de buurt. Ik trap best lekker door maar hoef geen wedstrijden te winnen en de Honzo is geen racebak dus 30T of 32T gaat prima werken. Bij 11 speed is de 46 vaak een soort 'overdrive' maar ook dat is prima, dit verzet dient om in de bergen omhoog te peddelen.

De reden dat ik geen 12 speed fan ben is dat je gebonden bent aan een grote, dure cassette, dito derailleur en een relatief lange ketting. Dat voel je op een HT als je flink naar beneden hobbelt en dat is wel het doel van de Honzo. Ik ben ooit overgestapt op Sram omdat Shimano teveel klapperde en een kortere kooi, een dubbel en een relatief kleine cassette en korte ketting gewoon beter werkte, zeker op een HT. Ik heb meerdere 12 speed setups gereden en vind dat ze allemaal best wat moeite hebben met de grootste kransjes en ik heb liever wat kleinere stappen tussen versnellingen. 2x10 beviel me dus prima ;)

Om een lang verhaal kort te maken, ik overweeg dus om over te stappen naar 11 speed, 11-46 of 11-42 of een combinatie hiervan op een tweede wielset. Ik zit te denken aan een XT of SLX groep, de eerste omdat ik verwacht dat het net iets beter presteert (ook op lange termijn) en de laatste omdat de prijs/kwaliteit verhouding beter is. Het Shadow concept spreekt me erg aan en de Deore/SLX combi die ik op mijn Fuel had werkte voortreffelij, vandaar dat ik weer naar Shimano kijk.

Als pluspunten verwacht ik soepeler schakelen, minder klapperen en uiteindelijk lagere kosten omdat 11 speed op dit moment een stuk voordeliger is dan 12 speed vervangingsmateriaal. Het nadeel is natuurlijk dat 12 speed de trend is en dat 11 speed mogelijk lastiger te krijgen is op termijn. Bijkomend voordeel is dat een 11 speed XT ook een stuk lichter is dan de huidige setup wat best lekker is als je in de bergen omhoog moet lopen met je fiets op je nek (de Honzo is een zwaar kreng).

Ik zit ook nog een beetje te stoeien met de kettinglijn, de XT en SLX cranks die ik op het oog heb hebben een kettinglijn van respectievelijk 50,4 en 50mm. De NX is 52mm. Er is genoeg ruimte voor het kettingblad en zeker met een 32T voor denk ik dat ik de goede kant op schuif met die 1,5 á 2 mm maar het wel een puzzeltje als je een crank wilt vervangen.

Mijn andere optie is de crankset vervangen door een GX maar ik heb wat twijfels over de SRAM BB's of een Raceface Aeffect bijvoorbeeld (vind ik ook mooi) en bij 12 speed blijven...

Ik ben benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn met 11 of 12 speed en wat jullie me adviseren :-q
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou gewoon slx 1x11 nemen. Prima bereik, en idd goed te betalen. Heb op de fully SLX en op de HT GX eagle, en beiden doen het gewoon goed. In de bergen (Of Bergschenhoek :roll:) is die 50 voor mijn BMI wel prettig, maar daarvoor heb ik jaren gereden met 1x10 met een Hope expander.
Hooguit zou ik de Slx Stigter vervangen door XTR, dat vond ik bij mijn 1x10 in ieder geval een merkbare verbetering qua schakelen. Qua verkrijgbaarheid van 11 speed spul zou ik me voorlopig geen zorgen maken, als Shimano daar ooit meer stopt zijn er nog genoeg goede alternatieven.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

9 en 10-speed zijn een stuk ouder en ook dat spul is nog allemaal verkrijgbaar.
Van goedkoop instapspul tot dure lichtgewicht cassettes dus 11-speed is er ook echt nog wel even.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat weet ik, op het moment is het meer de verkrijgbaarheid van een complete groep (voor een aantrekkelijke prijs) waar ik tegenaan loop. Veel shops hebben het niet meer op voorraad. Waar ik echter vooral benieuwd naar ben is hoe het functioneert en of ik ergens een fout maak in mijn beredenering. Klopt het bijvoorbeeld dat (shimano) 11 speed non-boost is qua kettinglijn? en maakt dat uit in de praktijk? Ik heb de indruk van niet maar klopt dat?

Mijn ervaring met 1x drivetrains is beperkt en ik ben verwend met een altijd perfect functionerende singlespeed ;)
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Op mijn fully heb ik XTR 11 speed zitten en op mijn hardtail 12 speed SLX shifter met XT derailleur en ik moet zeggen dat de 12 speed combi beter/soepeler schakelt dan de XTR :(( .

Patrick
Proberen lukt altijd
m'cel
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 31 oktober 2012, 10:36
Mijn mountainbike: Trek xcaliber 9 en Rose Jabba Wood 6

Hoi,
Ik heb 11 speed M9000 xtr, werkt subliem.

M'cel
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13043
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

George schreef: ma 8 juni 2020, 14:50 Dat weet ik, op het moment is het meer de verkrijgbaarheid van een complete groep (voor een aantrekkelijke prijs) waar ik tegenaan loop. Veel shops hebben het niet meer op voorraad. Waar ik echter vooral benieuwd naar ben is hoe het functioneert en of ik ergens een fout maak in mijn beredenering. Klopt het bijvoorbeeld dat (shimano) 11 speed non-boost is qua kettinglijn? en maakt dat uit in de praktijk? Ik heb de indruk van niet maar klopt dat?

Mijn ervaring met 1x drivetrains is beperkt en ik ben verwend met een altijd perfect functionerende singlespeed ;)
Shimano 11-speed is er volgens mij in zowel Boost als non-Boost. Boost-offset kun je volfgens mij ook creëren met het kettingblad op een non-boost crank. Maar ik heb een non-boost shimano slx-crank in een Boost frame en dat gaat echt gewoon allemaal dikke prima. Ook met een 11-50 Sunrace, met een medium cage XT-derailleur.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Boost is uiteindelijk maar 3mm verschil met non boost, en ik heb in het verleden met vierkante trapassen wel met een stuk meer offset gereden, zonder problemen. Let vooral op of je frame een Boost kettingblad nodig heeft, maar aan de achterkant maakt het allemaal weinig uit. Verder heeft Sunrace idd mooie 11 speed cassettes voor nette prijzen die ook goed werken.
Maarre, waarom niet gewoon singlespeed op je Honzo? Ik heb je zien klimmen en volgens mij heb je helemaal geen versnellingen nodig! :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mijn 2 centen in deze:

Ik probeer het voorlopig op 11sp te houden. Ik moet toegeven dat zowel GX, X01 en XX1 Eagle iets soepeler schakelen. En de hele Shimano 12sp lijn er nog een stapje bovenuit steekt. Maar 12sp is allemaal te lomp spul. Ketting ligt te scheef. En afstelling is te precies. Voorlopig liever niet, zolang er nog enige keuze is.

Bij 11sp was naar mijn oordeel SRAM gewoon superieur. Lichter schakelen, soepeler schakelen. En betere verhouding in de eigen cassettes. Ik heb een poos XTR geprobeerd. Werkt prima, maar te hakerig, minder gedefinieerd en net niet dezelfde prestatie onder belasting als ook maar GX!

Maar zelfs met SLX 11sp is niet heel veel mis. Wel duidelijk minder dan XTR, maar nog steeds ruim voldoende om te mountainbiken. En misschien zelfs wel vergelijkbaar met de huidige SX/NX 12sp spullen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Heeft iemand de 12s versie van SunRace wel eens geprobeerd? (groep, niet alleen cassette)
Kwam er toevallig langs via een webshop, niet duur en het smoelt best goed, een review gelezen en die was aardig positief(velozine geloof ik)
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef: ma 8 juni 2020, 16:36
Bij 11sp was naar mijn oordeel SRAM gewoon superieur. Lichter schakelen, soepeler schakelen. En betere verhouding in de eigen cassettes. Ik heb een poos XTR geprobeerd. Werkt prima, maar te hakerig, minder gedefinieerd en net niet dezelfde prestatie onder belasting als ook maar GX!
Er komt een punt dat dit bij iedereen bereikt wordt. Is de laatste vooruitgang de goede weg. Ik rij 2X10 en 1X11 door elkaar maar geef nog steeds het voordeel van de twijfel aan mijn 2X10 aandrijving.

Het is vooral jammer dat je vanaf 11sp vast zit aan vaste cassette stappen. Shimano had daarin nog een klein voordeel omdat ze de oude body standaard gebruikten en er nog iets van een race cassette gebruikt kon worden. Nu bij 12 sp is dat voor nu onmogelijk. (Al denk ik dat er wel een merk zal zijn die iets met een kleiner bereik op de mark zal brengen.) Even afwachten.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Heeft E-13 geen 12s 10/46 cassette, of zelfs een 9/46?

Kost alleen 250,- :o :o
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Maar dan zit je opgescheept met onwerkbaar kleine kransjes en de noodzaak voor een andere body, dat gaat hem niet worden dus.

Om even bij 12 speed te blijven, dit lijkt me een aardige aanbieding voor een crank maar waarom zetten ze er nou niet bij welke kettinglijn ze leveren? Dat is bij Sram toch bepaald door de offset van het voorblad?

https://www.futurumshop.nl/sram-gx-eagl ... gILzfD_BwE
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

George schreef: ma 8 juni 2020, 17:47 Maar dan zit je opgescheept met onwerkbaar kleine kransjes en de noodzaak voor een andere body, dat gaat hem niet worden dus.

Om even bij 12 speed te blijven, dit lijkt me een aardige aanbieding voor een crank maar waarom zetten ze er nou niet bij welke kettinglijn ze leveren? Dat is bij Sram toch bepaald door de offset van het voorblad?

https://www.futurumshop.nl/sram-gx-eagl ... gILzfD_BwE
Ja, de offset van het blad bepaald of het boost is of niet.
De Truvative Stylo of Descendent zijn vaak nog goedkoper (en is eigenlijk hetzelfde crankstel)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb zelf gekozen voor XT 11 speed.
Ook vanwege de bovenstaande redenen.
En 10t of minder is gewoon geen echt bruikbaar kransje. 11t is onder omstandigheden al kritisch.
De 11 speed SLX en XT cassettes met 11-46 hebben mijn voorkeur.
De grote kransjes zitten met veel klinknagels op de spider. Een groot voordeel als je met een scheve ketting met veel kracht op de pedalen gaat staan.
En de grote stap naar de 46t werkt als een echtr bergversnelling. 10 kransjes die elkaar mooi opvolgen en als het echt niet meer gaat heb je de 46.

Kan je op je huidige crank geen 30 of 32 monteren? Andere vrank kan altijd nog.
Houd in de gaten dat een boost frame met een gewone crank een neutrale kettinglijn oplevert. Een boostcrank brengt de ketting weer te ver naar buiten tov de cassette.
Wat misschien een voordeel is in NL, waar je toch alleen de kleine kransjes gebruikt.

Chainguide heb ik zelf nog niet gemist, maar misschien rij ik niet lomp genoeg?
Het NW voorblad, de clutch en de medium kooi houden de ketting tot nu toe netjes op zn plaats.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie