1x endanwat? Aandrijvingsoverwegingen (waarschuwing: lang verhaal)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik herken me helemaal in de startpost.

Vroegah, reed ik 1x10 en 32x11/36 en voor mij perfect.

Nu al enkele jaren met 1x12 GX maar er is altijd wel iets wat niet lekker loopt en dan vooral in de grote bladen.

Als ik nog eens tegen een mooi setje 10 speed XTR aan loop dan ga ik er weer voor.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

11-speed zit er tussenin en dat werkt bij mij perfect.
XT der.en shifter, 11-51 Deore cassette, 11-46 XT cassette en 11-50 Sunrace cassette.
Voorheen XT en Zee 1x10 en dat werkte ook, maar niet beter dan 11-speed XT.
(12 speed laat ik nog even links liggen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Er is wel verschil in 11sp cassette keuze merk ik.
Waar je met Shimano 11-40, 11-42 of 11-46 nauwelijks verschil hebt in de range kleinste kransjes ( vrnl vlak gebruik) zitten er bij Sunrace 11-46 irritante stappen. 15-17-19-21 wordt dan 15-18-21 . Merk je met veel klimwerk nauwelijks, maar vlakker wel.

Ik gebruik dit overzichtje vaak:

11-40: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40 XT
11-40: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36-40 Sunrace
11-42: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42 XT 
11-42: 11-13-15-17-19-22-25-28-32-36-42 Sram
11-42: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36-42 Sunrace
11-46: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46 XT
11-46: 11-13-15-18-21-24-28-32-36-40-46 Sunrace 465gr
11-50: 11-13-15-18-21-24-28-32-36-42-50 Sunrace 512 gr
11-51: 11-13-15-18-21-24-28-33-39-45-51 Deore 595gr
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op za 28 november 2020, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hier ook SLX 11 speed 11-46 en 34 voorop. Heb er pas een paar keer mee kunnen rijden, maar ben er erg tevreden over geloof ik.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MonkeyRider schreef: za 28 november 2020, 12:04 Er is wel verschil in 11sp cassette keuze merk ik.
Waar je met Shimano 11-40, 11-42 of 11-4746 nauwelijks verschil hebt in de range kleinste kransjes ( vrnl vlak gebruik) zitten er bij Sunrace 11-4746 irritante stappen. 15-17-19-21 wordt dan 15-18-21 . Merk je met veel klimwerk nauwelijks, maar vlakker wel.
Ik rij nu met de Deore 11-51.
In de bergen een hele fijne cassette, op het gewicht na...

Ik gebruik dit overzichtje vaak:

11-40: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40 XT
11-40: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36-40 Sunrace
11-42: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42 XT 
11-42: 11-13-15-17-19-22-25-28-32-36-42 Sram
11-42: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36-42 Sunrace
11-46: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46 XT
11-46: 11-13-15-18-21-24-28-32-36-40-46 Sunrace 465gr
11-50: 11-13-15-18-21-24-28-32-36-42-50 Sunrace 512 gr
11-51: 11-13-15-18-21-24-28-33-39-45-51 Deore 595gr
Handig. (aangevuld)
De grote stappen zijn idd hinderlijk op het vlakke, maar in de bergen merk je dat niet.

XT 11-46
11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46 411gr(!)

Sunrace 11-46:
11-13-15-18-21-24-28-32-36-40-46 465gr

Sunrace 11-50
11-13-15-18-21-24-28-32-36-42-50 512 gr

Deore 11-51
11-13-15-18-21-24-28-33-39-45-51 595gr(!)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn post ook maar ff gecorrigeerd....11--47 ? Hoe kom ik er bij :~
11-46 Sunrace stapjes zijn wel zo irritant hier in de buurt dat ik er een SLX voor heb besteld.

NB: wel grappig is dat ik op mijn laatste thuisrondje "Vrachelen" met de "nieuwe" Inbred alle stapjes van de 11-46 ben tegengekomen ( bij onhandig ingezet klimmetje) terwijl ik er ook met mijn 34-17 singlespeed Karate Monkey lekker rond en overal bovenkom ..........
Waar maken we ons soms druk om :~
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Van versnellingen wordt je dus lui
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ja dat is idd de juiste conclusie. Eerst kwam ik met 11-40 (dure Praxis cassette) makkelijk boven, en nu denk ik aan 10-51 omdat ik niet meer boven kom met een 11-42. Meer fietsen en minder sleutelen zei mijn vrouw; ze heeft gewoon gelijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Altijd opletten als je vrouw zegt dat je meer moet gaan fietsen. :o
Heeft ze een tennisleraar, een personal trainer of een poolboy?
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor mij is die stap tussen 15 en 18 dus te groot, dat is ook precies de range waar ik heel veel in zit op vlakke mtb-routes (bijvoorbeeld Dorst drieluik, LDD).
Ga ik met diezelfde fiets (cassette) naar Amerongen of Nijmegen heb ik er geen last van, daar fiets je veel meer omhoog of omlaag en op de vlakke stukken "rust ik uit" :-)

Ik denk dus dat de 11-50 Sunrace daarom niet door eenzelfde cassette vervangen wordt als die versleten is.
Een XT of SLX 11-46 ligt dan het meest voor de hand.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien wel een XT of SLX 11-42?
De 11-46 van Shimano is een aparte cassette.
Eigenlijk een 10 speed met daarbij een extra bergversnelling.
Of een 12 speed waar ze de 2e versnelling tussenuit hebben gehaald.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 5 december 2020, 01:35 Misschien wel een XT of SLX 11-42?
De 11-46 van Shimano is een aparte cassette.
Eigenlijk een 10 speed met daarbij een extra bergversnelling.
Of een 12 speed waar ze de 2e versnelling tussenuit hebben gehaald.
Ik vind die 46t "bergversnelling" / overdrive juist het handige aan die Shimano 11-46. Verder is ie helemaal gelijk aan 11-42 en heb je redelijk kleine stapjes. Wel een enorme stap van 37 naar 46, maar het schakelt redelijk goed.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb een XT 11-46T gehad en een SunRace maar ondanks dat de bergversnelling van Shimano qua concpet aardig leek bevalt de SunRace toch beter... Een stapje meer of minder rond de 17 merk ik niet, terwijl de 37-46 in een bereik zit waar je langdurig een vast tempo trapt en vaak te groot is: de 37 is te zwaar om langdurig te trappen en de 46 zak je eigenlijk weer te veel in tempo / trap je je een ongeluk.

Shimano had de "Megarange" benaming weer van stal kunnen halen...
Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

cheeta schreef: za 5 december 2020, 13:23 Ik heb een XT 11-46T gehad en een SunRace maar ondanks dat de bergversnelling van Shimano qua concpet aardig leek bevalt de SunRace toch beter... Een stapje meer of minder rond de 17 merk ik niet, terwijl de 37-46 in een bereik zit waar je langdurig een vast tempo trapt en vaak te groot is: de 37 is te zwaar om langdurig te trappen en de 46 zak je eigenlijk weer te veel in tempo / trap je je een ongeluk.

Shimano had de "Megarange" benaming weer van stal kunnen halen...
Afbeelding
Klopt wat je zegt in de bergen. Daar vond ik de sunrace ook fijner. Maar op een iets vlakker rondje ( bv Limburg) met af en toe een steile klim valt dat stapje rond 17 - 20 meer op en vind ik de shimano fijner. ............maar het blijft een beetje muggeziften natuurlijk :bier:
Knakworstkweker

Ik rij een 2 x 11 xt, die eigenlijk meer als 1x11 fungeert omdat ik misschien 5 x per jaar het binnenblad gebruik.

CS-M8000 cassette 11-42
34/ 24 voorbladen
RD-M8000 derrie met medium kooi

Nu zal ik toegeven dan de ketting soms wat rauwer kan klinken op de 11 en de 42, maar gezien je die nauwelijks gebruikt is dat niet echt een probleem.

Prima bereik voor Nederlandse begrippen en schakelt geweldig, zelfs bij kromme padjes schakelt het nog goed, wel iets lomper, maar je komt er probleemloos mee thuis.

Je kan de optie overwegen als het past om met een 36 voorblad te rijden, zoveel klimwerk heb je niet en anders pak je je binnenblad daar mooi voor.
Ik ga voor een 36 bij de volgende wissel, proberen of dat fijner is, want ik mis nu bij stukken over de weg of lange bospaden wat snelheid.

Zonder helemaal stuk te gaan rij je met de combi 34 voor en 11 achter hooguit 30km/u gemiddeld en zelfs dat hou ik maar een half uurtje vol.
Op een gunstige cadans rij je er 28km/u gemiddeld mee en als de casette versleten is op het midden gooi je de 34 voor er weer op voor de rest af te slijten. :bier:
Plaats reactie