Alternatief voor SRAM GXP bottombracket

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heb de Wheels variant (met angular contacts) besteld, om te proberen.
Veel slechter kan het niet zijn lijkt me.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Oke, ik heb het MFG BB dus binnen, BSA GXP (24/22mm) met angular bearings.

De gebruiksaanwijzing laat wel wat te wensen over.
Er staat niet in hoeveel spacers je moet gebruiken tussen frame en de cups, ik neem aan bij mijn 73mm frame geen een, maar het staat er niet bij.

Maar wat belangrijker is, er zitten een paar shims bij (dunne plastic ringen, nummer 7 in het document), maar er staat nergens bij wanneer je deze zou moeten gebruiken.

Ook zit er een wave washer bij.
Volgens het document moet ik deze gebruiken, dus ook bij GXP.
Terwijl als je op het web kijkt je op diverse fora leest dat die wave washer alleen bij pressfit BB's wordt gebruikt.

Iemand een idee?

Hier het document:
https://wheelsmfg.com/tech/PDF/THREADED ... CTIONS.pdf
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ha, ik had precies hetzelfde. Ik eindigde met alle vulringen en de washer aan de DS rond de as en de vulring met de middelste dikte aan de NDS tussen bracket en frame. Op deze manier zit het crankstel precies in het midden en heeft de washer lichte compressie (niet per se nodig bij GXP BSA geloof ik, maar zo blijft de stofkap precies op z'n plek)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Rayb81 schreef: za 13 juni 2020, 23:50
E10 schreef: za 13 juni 2020, 10:02 Heb nu een Hope bottom bracket gemonteerd. Gewoon omdat het kan en ik een voorliefde heb voor de techniek en visie van dit merk. En die conversiekit van Hope is niet meer dan 2 alu ringen die je in je lager perst. Simpel maar doeltreffend. Heb er nog liggen omdat ik overgestapt ben naar Zee cranks.
Werkt dat goed met die 2 alu ringen?
Ik lees (op Chainreaction) van gebruikers dat er een ruimte tussen het pedaal en de ring komt ofzo, omdat het allemaal niet lekker aansluit, maar dat het verder wel goed werkt?
Als je eenmaal door hebt hoe het moet zitten wel. Je moet dus alle ringen die je normaal gebruikt (dus zowel de wavering en de ringen met rode rubber weglaten. Als je de gxp as bekijkt zie je een verdikking na de spline zitten. Zie

https://wheelsmfg.com/crankset-tech

Met je crank arm klem je deze rand tegen de ringen in het lager. Dit fixeert je crank zijdelings aan het lager aan de non drive side. Dit is te zien op een filmpje van Hope op youtube. Staat niets over in de handleiding helaas.

Mijn crank was tevaak los en weer vast geweest en dan lubberen de splines minimaal uit en Valt je crankarm dus steeds dieper over de spline. En dat geeft wel een probleem met de hope systemen. De crank krijg je niet meer goed vast En blijft los lopen. Vandaar dat ik ben overgestapt op de zee cranks. Het systeem van Shimano vind ik gewoon beter in elkaar zitten.

Even off topic: Vind het alleen een beetje jammer dat de kleur van de Zee cranks een beetje bruinig is en niet echt zwart zoals de rest van de onderdelen en frame van de fiets. Weet niet of Saint cranks wel echt zwart zijn, anders gaan ze mss nog richting coater waar we via het werk zaken mee doen en laat ik ze mat zwart poedercoaten. Maar dat is beetje muggeziften. Als het vol modder zit is alles dezelfde kleur Toch.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik ga morgen eens knutselen.
Vandaag 5uur lang met een krakende fiets gereden, was geen doen meer.

Als dit ook niet lang houdt dan stap ik ook over op Shimano, daar heb ik ook nooit problemen mee gehad.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vandaag het nieuwe bb gemonteerd maar de tik/kraak zat er nog steeds in.

Balhoofd opnieuw gesmeerd, maakte niet uit.

Uiteindelijk bleek het gewoon uit mn pedalen te komen.
In ieder geval weer een net bottom bracket.
Heb geen ringen hoeven te gebruiken, heb wel de wave washer er tussen gedaan aan de drive side.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Herkenbaar! Laatst dus ook een nieuw bb gemonteerd. Aanleiding voor vervangen was kraak bij trappen. Was geen overbodige luxe, want er zat een hoop roest in. Maar de kraak bleek toch uit het Horst Link lager te komen :-D
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie