FiveTen Freerider Pro - levensduur 4 maanden?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik koop elk jaar een nieuw paar en ik heb geen goedkope Ali-flats (HT AE03, Azonic Wicked en Shimano Saints). Het valt me wel op dat jouw pinnen errug lang zijn, dat helpt idd niet mee. Maar goed, ik heb vorig jaar bijna 5k gereden dus dat is wel iets meer dan jij.

De oude freerider contacts waren bij mij ook binnen een half jaar naar de klote, daarna de Elements en vervolgens de DLX gekocht en die gaan langer mee ivm een andere/stuggere zool.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

TenZNL schreef: za 29 mei 2021, 15:31 Ik koop elk jaar een nieuw paar en ik heb geen goedkope Ali-flats (HT AE03, Azonic Wicked en Shimano Saints). Het valt me wel op dat jouw pinnen errug lang zijn, dat helpt idd niet mee. Maar goed, ik heb vorig jaar bijna 5k gereden dus dat is wel iets meer dan jij.

De oude freerider contacts waren bij mij ook binnen een half jaar naar de klote, daarna de Elements en vervolgens de DLX gekocht en die gaan langer mee ivm een andere/stuggere zool.
5000km zou mooi zijn maar zou al tevreden zijn met 3000. Ik ga eens kijken naar jouw type pedalen. Heb je verder nog adviezen?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MarkMeisner schreef: za 29 mei 2021, 15:39
TenZNL schreef: za 29 mei 2021, 15:31 Ik koop elk jaar een nieuw paar en ik heb geen goedkope Ali-flats (HT AE03, Azonic Wicked en Shimano Saints). Het valt me wel op dat jouw pinnen errug lang zijn, dat helpt idd niet mee. Maar goed, ik heb vorig jaar bijna 5k gereden dus dat is wel iets meer dan jij.

De oude freerider contacts waren bij mij ook binnen een half jaar naar de klote, daarna de Elements en vervolgens de DLX gekocht en die gaan langer mee ivm een andere/stuggere zool.
5000km zou mooi zijn maar zou al tevreden zijn met 3000. Ik ga eens kijken naar jouw type pedalen. Heb je verder nog adviezen?
Ja, bewaar je oude schoenen en wissel afentoe af. Ook makkelijk als ze eens nat zijn.
BTW vorig jaar was natuurlijk Corona, de jaren ervoor zat ik ook maar aan 2500-3500km.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

TenZNL schreef: za 29 mei 2021, 15:31 .........Het valt me wel op dat jouw pinnen errug lang zijn, dat helpt idd niet mee.
............
Ik zie geen probleem in de lengte, wel dat ze glad zijn en met 3mm te dun, met doorlopend schroefdraad geeft de pin ook zijdelings grip.
Het grootste punt van die pedalen is de verdikking waar de as zit, hier wordt het meeste gewicht overgebracht en bevat geen pinnen, het is er niet voor niks kaal gesleten.

Hier worden door mij en mijn echtgenote alleen 5-10's gebruikt, in verschillende modellen, alleen normale gebruikssporen.

Ik ben van mening dat een pedaal aan het volgende moet voldoen:
Groot platform, zodat als je je voet niet gelijk goed hebt staan nog altijd voldoende pedaal/ grip onder je voet hebt, tot dat je je voet wel goed kan plaatsen.
Concaaf platform, deze vorm volgt de vorm van je voet/ zool veel beter, daardoor verdeel je je gewicht veel meer over het pedaal en hebben de pinnen aan de randen meer effect.
Geen verdikkingen die de concave vorm verstoren, dit verstoord het bovenstaande.
Een tiental lange 4 mm pinnen met doorlopend schroefdraad, de zool moet zich om de pinnen vormen, dunnere pinnen prikken te veel in de zolen wat versnelde slijtage geeft.

Zodoende rijden we hier met Saint's en DMR Vault, de Saint's zijn naar een straatfiets verhuisd, dat maakt dat alle MTB's hier Vault's hebben.
Nadelig is het grote en dikke platform wel, geeft je net wat minder vrijheid met obstakels, ik heb dan ook al menig pin/ hoek van het platform krom gereden, maar dat weegt niet op tegen de beer aan grip die deze combi met 5-10's opleveren.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

All4Fun schreef: zo 30 mei 2021, 03:25
TenZNL schreef: za 29 mei 2021, 15:31 .........Het valt me wel op dat jouw pinnen errug lang zijn, dat helpt idd niet mee.
............
Ik zie geen probleem in de lengte, wel dat ze glad zijn en met 3mm te dun, met doorlopend schroefdraad geeft de pin ook zijdelings grip.
Het grootste punt van die pedalen is de verdikking waar de as zit, hier wordt het meeste gewicht overgebracht en bevat geen pinnen, het is er niet voor niks kaal gesleten.
YMMV maar ik zie daar wel een (klein) probleem in. De lange (en idd dunne) pinnen prikken nl in de zool ipv dat de zool zich eromheen vormt met als gevolg dat je "wolk" van kleine beschadigingetjes krijgt omdat je nooit je voet op exact dezelfde plek zet. Dit (icm de andere factoren) zorgt er uiteindelijk voor dat de zool nog sneller kapot gaat.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

TenZNL schreef: zo 30 mei 2021, 08:59
All4Fun schreef: zo 30 mei 2021, 03:25
Ik zie geen probleem in de lengte, wel dat ze glad zijn en met 3mm te dun, met doorlopend schroefdraad geeft de pin ook zijdelings grip.
Het grootste punt van die pedalen is de verdikking waar de as zit, hier wordt het meeste gewicht overgebracht en bevat geen pinnen, het is er niet voor niks kaal gesleten.
YMMV maar ik zie daar wel een (klein) probleem in. De lange (en idd dunne) pinnen prikken nl in de zool ipv dat de zool zich eromheen vormt met als gevolg dat je "wolk" van kleine beschadigingetjes krijgt omdat je nooit je voet op exact dezelfde plek zet. Dit (icm de andere factoren) zorgt er uiteindelijk voor dat de zool nog sneller kapot gaat.
Wij zitten wel op dezelfde golflengte, wat ik echter probeerde duidelijk te maken is dat de 3 mm dunne pinnen in je zool prikken, en dat doen ze met lange en maar ook met minder lange pinnen, vandaar dat ik de diameter als probleem zie en niet de lengte.
Met andere woorden, ik kan me niet voorstellen dat bij fatsoenlijke schoenen lange 4 mm pinnen in de zool dringen.

De groet'n..
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

DMR Vaults en de One Up pedalen staan nu op de shortlist om aan te schaffen. Lees wel nadelen over de 'lagerbobbel' van de One Up, maar daar ga ik vanavond verder op inlezen.

Helaas zijn mijn Freerider Pro TLD schoenen niet meer te krijgen in de kleuren die ik heb. Over de Sleuth's lees ik ook goed verhalen. Daar ook maar even induiken.

Helaas is het meeste ook weer niet in NL te krijgen, moet ik weer vijf dagen wachten voor het op de mat ligt :roll: (wacht nog op drie pakketjes met goodies uit Spanje en Duitsland).
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Om ook een five ten ervaring duit in het zakje te doen, mijn zoontje heeft deze https://www.adidas.nl/five-ten-sleuth-d ... H3526.html

Afbeelding

En daarbij is binnen een maand tijd de lus om het klittenband doorheen te halen gebroken..

Kan ze nu kosteloos ruilen voor nieuwe...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

All4Fun schreef: zo 30 mei 2021, 15:10
TenZNL schreef: zo 30 mei 2021, 08:59
YMMV maar ik zie daar wel een (klein) probleem in. De lange (en idd dunne) pinnen prikken nl in de zool ipv dat de zool zich eromheen vormt met als gevolg dat je "wolk" van kleine beschadigingetjes krijgt omdat je nooit je voet op exact dezelfde plek zet. Dit (icm de andere factoren) zorgt er uiteindelijk voor dat de zool nog sneller kapot gaat.
Wij zitten wel op dezelfde golflengte, wat ik echter probeerde duidelijk te maken is dat de 3 mm dunne pinnen in je zool prikken, en dat doen ze met lange en maar ook met minder lange pinnen, vandaar dat ik de diameter als probleem zie en niet de lengte.
Met andere woorden, ik kan me niet voorstellen dat bij fatsoenlijke schoenen lange 4 mm pinnen in de zool dringen.

De groet'n..
Dat gebeurde bij mij anders wel bij m`n 1e paar Freerider contacts icm Saints zonder ringetjes, die hadden echt een zachte zool. Daarna een paar Elements aangeschaft omdat die een wat hardere (en stijvere) zool hadden en toen was het stukken minder. Bij mij gaat de boel iig snel(ler) kapot als de pinnen te lang zijn. Wat ik al zei, YMMV.

M`n 1e paar Azonic Wickeds hadden alu studs van 5x5mm, die waren precies goed (helaas sleten die best hard). Het 2e paar een paar jaar later had spikes, dat was helemaal drama voor m`n zolen dus die heb ik snel vervangen. Nu rij ik met HT AE03`s en Saint`s, die zijn qua pinnen exact hetzelfde, de HT`s zijn alleen iets concaver en platter (11mm).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Contacts die ik eerder postte draag ik inmiddels zo'n 6.000km en die mankeren nog helemaal niets... Licht zichtbare sporen waar je op de pedalen staat, maar zeker geen gaten of compleet vernaggelde oppervlakte.

Ik denk toch dat de mate van slijtage voor een groot deel aan de rijstijl ligt, hou je je voeten op een plek of ben je continu aan het "wringen".
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: zo 30 mei 2021, 22:42 Ik denk toch dat de mate van slijtage voor een groot deel aan de rijstijl ligt, hou je je voeten op een plek of ben je continu aan het "wringen".
Uiteraard, daar waren we al over uit.
Van mezelf weet ik dat ik voor snelle bochten vaak m`n voet (automatisch) naar buiten zet op het buitenste pedaal voor extra "leverage" en na de bocht dan weer naar binnen verzet. Zo maak ik dus constant micro-aanpassingen en, zeker met de onjuiste pinnen of te zachte compound, vreet dat zolen.
En nu ik erover nadenk: Ik "hark" een 3/4 pedaalslag dwz ik stoemp geen halve slag maar trek nog een beetje door ala SPD. Dat "harken" is ook niet zo best voor de zool, denk ik?
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

TenZNL schreef: zo 30 mei 2021, 21:47 Dat gebeurde bij mij anders wel bij m`n 1e paar Freerider contacts icm Saints zonder ringetjes, die hadden echt een zachte zool. Daarna een paar Elements aangeschaft omdat die een wat hardere (en stijvere) zool hadden en toen was het stukken minder. Bij mij gaat de boel iig snel(ler) kapot als de pinnen te lang zijn. Wat ik al zei, YMMV.

M`n 1e paar Azonic Wickeds hadden alu studs van 5x5mm, die waren precies goed (helaas sleten die best hard). Het 2e paar een paar jaar later had spikes, dat was helemaal drama voor m`n zolen dus die heb ik snel vervangen. Nu rij ik met HT AE03`s en Saint`s, die zijn qua pinnen exact hetzelfde, de HT`s zijn alleen iets concaver en platter (11mm).
Ik was niet onder de indruk van de grip van de Saint's PD-MX80, ook zonder ringen zijn de pinnen nog relatief kort, het platform is te smal voor brede schoenen en door de asverdikking eigenlijk gewoon vlak.
Daardoor hebben ze bij mij weinig schade kunnen aanrichten omdat ze vrij snel naar een straatfiets verhuisden, en daar heb ik de pinnen er omgekeerd ingedraaid, voor de straat volstaat dat prima.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wat ik al zei...YMMV :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

All4Fun schreef: ma 31 mei 2021, 06:06
Ik was niet onder de indruk van de grip van de Saint's PD-MX80, ook zonder ringen zijn de pinnen nog relatief kort, het platform is te smal voor brede schoenen en door de asverdikking eigenlijk gewoon vlak.
TenZNL schreef: ma 31 mei 2021, 08:24 Wat ik al zei...YMMV :-q
Ik heb dan weer een prima verstandshouding met de Saints icm 5-Ten's Trailcross en Ride Concepts Wildcats. Geen noemenswaardige slijtage en ook geen issue's met grip. Ben overigens ook van mening net zoals Kermit dat slijtage heel persoonsgebonden is hoe je op de fiets zit. Net zoals met hardlopen waar iedereen zijn voet op een verschillende manier neerzet en afrolt zal dat met fietsen niet anders zijn. Ik heb mijn voeten behoorlijk stil en dat zie ik aan de drukpunten die mijn pins op de zolen laten zien.
Plaats reactie