FiveTen Freerider Pro - levensduur 4 maanden?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mark-V schreef: ma 15 juni 2020, 11:43 Ik las op de insta van Danny M dat hij ongeveer een jaar met fivetens doet (hij gebruikt dezelfde pedalen). Nu verwacht ik van iemand die biken als beroep heeft, en hogere drops, grotere sprongen etc doet, dat hij veel meer stress op zijn schoenen heeft dan ik. Maar daarintegen weeg ik 90kg en ik geloof niet dat hij daar zelfs maar in de buurt komt....
Je gelooft toch niet een gesponsorde biker op Instagram? :wink:
Juist dat hij dat benoemt doet mij vermoeden dat er waarschijnlijk veel klachten zijn over snel slijten en dit een tegenreactie is van FiveTen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb nog even getwijfeld tussen de Pro en Freerider... Het is de laatste geworden... Zouden die andere en betere zolen hebben?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die 5-Tens staan natuurlijk bekend om hun grip. Omdat ze zulk speciaal rubber hebben. Vergelijk het met een Formule 1 band: die is ook na 20 rondjes op.

Alternatief is gewoon schoenen nemen die minder grip hebben, maar daardoor wel slijtvaster zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Idd :-q de pinnen zover indraaien dat ze niet door je zool heen boren :-q dan maken de pinnen wel putten maar geen gaten :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ad58 schreef: ma 15 juni 2020, 19:39 Ik heb nog even getwijfeld tussen de Pro en Freerider... Het is de laatste geworden... Zouden die andere en betere zolen hebben?
Ik heb ze beiden, en ik vind de Pro vele malen beter. Veel stabielere schoen. Zool maakt niks uit, is dezelfde Stealth S1.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Mario070 schreef: ma 15 juni 2020, 21:25 Idd :-q de pinnen zover indraaien dat ze niet door je zool heen boren :-q dan maken de pinnen wel putten maar geen gaten :wink:
Volgens mij werkt dat juist slecht omdat je voeten dan veel meer gaan schuiven etc dat slijt harder dan een voet die goed vast staat....
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

paulus1981 schreef: ma 15 juni 2020, 21:50
Mario070 schreef: ma 15 juni 2020, 21:25 Idd :-q de pinnen zover indraaien dat ze niet door je zool heen boren :-q dan maken de pinnen wel putten maar geen gaten :wink:
Volgens mij werkt dat juist slecht omdat je voeten dan veel meer gaan schuiven etc dat slijt harder dan een voet die goed vast staat....
Ik heb 3 jaar terug de zelfde ervaring opgedaan :-{ alleen wel met 20 euri skateboard schoenen van de dechatlon :-D
De tweede ronde :D weer met de zelfde schoenen natuurlijk pinnen ingekort, omdat indraaien niet ging en ik kon zo snel geen kortere pinnen voor de Azonic's vinden :(( grip verschil niets van gemerkt :-D putten in de zolen, ja :D en verder niets van noemenswaardig verschil te melden, dan de iets hardere zool :-{ in vergelijking met de duurdere schoenen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Biken is leuk :-D de fakir uithangen :-{ nope :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Vier maanden is best snel, maar verbaast me niet met trials gebruik. Afgelopen jaar weer echt regelmatig getriald, en dan zijn ze echt na een jaar wel op. Uiteindelijk zien ze er dan nog een stuk verrotter uit dan op jouw foto Mark. Ze zijn wat mij betreft pas echt op als de gaten zo groot zijn dat de zool op ongelukkige momenten met een gat aan het pedaal blijft hangen, net terwijl je je voet eraf wil trekken :D

En hoe dunner en langer de pinnetjes op je pedaal, hoe sneller de zool eraan gaat. Voor trials haal ik de middelste pinnen er meestal gewoon uit, de buitenste pinnen vervang ik voor kortere. Dan zien ze er na 2,5 maanden alsnog zo uit:

Afbeelding
LordoftheSquirrels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 26 maart 2020, 16:32

Heb zelf de normale Freeriders en gebruik ze in combinatie met DMR Vaults, gebruik ze nu bijna 2 jaar en gemiddeld 7 uur per week. Ze hebben wel slijtage maar ze gaan nog wel even mee denk. Misschien komt het ook omdat DMR Vaults wel lange pinnen hebben maar ook breder en ze daarom minder 'bijten'.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik rij veel te weinig op flats om er iets zinnigs over zeggen maar met "street"en "trial" vind ik extreem veel grips helemaal niet altijd prettig, ik doe dat liever met mijn Vans Slip-on's op Saint pedalen dan op mijn Adidas Cross curbs op DMR Vaults.
Je hebt volgens mij ook genoeg techniek om je fiets op te kunnen tillen zonder heel veel gebruik te hoeven maken van mechanische grip.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Ik denk dat je meer aan je techniek moet werken. :bier: :bier:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Kwestie van talent denk ik :tong
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Jamis Diablo schreef: vr 19 juni 2020, 15:01 Kwestie van talent denk ik :tong
:lol: met hard werken schijn je alles te kunnen wat de pro's ook kunnen... (lees ik hier wel eens op het forum)
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

boV schreef: ma 15 juni 2020, 14:35 Je kan de boutjes van je crankbrothers natuurlijk iets meer indraaien... gegarandeerd dat het langzamer slijt. Wel minder grip..
Ik heb met dat soort dingen andere ervaringen, minder grip = meer glijden = meer slijtage.

Ik rij zelf al jaren met de combi 5-10 Impact en DMR Vault met de pinnen op max., ok het is een stevigere schoen met dito zool, maar ik vind de slijtagesporen bijzonder meevallen, ik heb ook niet zozeer het idee dat de pinnen in de zool prikken, maar dat de zool zich er omheen vormt.

Wel heb ik nog een tijdje flats gehad met 3 mm boutjes, die dunne dingen waren niet zo vriendelijk voor de zool, dan blijken de 4 mm van de Vault's beter te voldoen.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Plaats reactie