SRAM AXS ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Ik overweeg voor de aanschaf van een nieuwe dropper en vervanging van mijn huidige groep SRAM AXS componenten. Over de prijs kan ik kort zijn: duur! Aan de ervaringen kant kan ik alleen maar varen op wat long term reviews, die stuk voor stuk lovend zijn.

Is er hier iemand die de investering gedaan heeft en dat spul op zijn MTB heeft? Hoe bevalt het en is het bestand tegen normaal gebruik?

edit: typo
Laatst gewijzigd door supermoos2907 op ma 15 juni 2020, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Niet op de MTB wel op de racer en een crosser van een maat.

Het is echt top. Geen kabels. schakelt perfect. Heb je het geld gewoon doen!
Duur ja, maar net hoe je het ziet. Voor de MTB valt het wel mee. Nog geen 400 euro meer als een normaal setje.
En in die prijsklasse is het dus maar een kleine investering.

Maar ook hier geld! race what you can replace. Als je er dingen voor moet laten zeker niet doen want mechanisch schakeld meer dan prima!
Ik zou wel een AXS draaishifter willen, maar dat terzijde.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Ik heb vorig jaar een mtb gebouwd waarbij ik mijn fiets helemaal aan mijn dromen wilde laten voldoen. Daar maakte AXS dus onderdeel van uit voor mij. Zowel de derailleur als de dropper. Het scheelde wel dat ik na wat zoeken een iets redelijkere prijs heb betaald.

Tot nog toe heel erg tevreden. Alles werkt erg precies en soepel. Wel vind ik dat bij het kiezen van een aantal hogere versnellingen in een keer het best wat geluid maakt. Niet storend, maar het valt wel op. Ook omdat verder alles aan mijn fiets heel stil is, oa door de onyx achternaaf. Misschien kan het nog beter afgesteld worden.

De dropper werkt perfect, ik kan niet bedenken wat er beter kan. En ik vind het fijn dat ik daarmee altijd een reserve batterij bij me heb. Die heb ik 1 keer nodig gehad. Omdat de accu heel lang meegaat, was ik vergeten hem op te laden. Niet kunnen schakelen is dan lastiger dan niet kunnen 'droppen'.

Ik fiets er nu een jaar mee. Geen enkel probleem gehad. Maar het gaat natuurlijk om het aantal km's en de omstandigheden, dus dit zegt niet zoveel.
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Het gaat bij mij inderdaad ook om een dream build, waar nu nog een "oude" GX Eagle groep op zit. Ik zou dan eventueel gaan voor een upgrade set. Goed om te horen dat er in ieder geval al 1 iemand prima ervaringen mee heeft... Het schijnt ook enigszins bestand te zijn tegen valpartijen, maar een groot rotsblok kan hard aankomen.

Race what you can replace lijkt me dan een mooi mantra. Of ik laat de oude GX groep nog even liggen voor de zekerheid. ;)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hier nog een tevreden gebruiker.

Ik kocht voor mijn Ripley in October vorig jaar een take-off XX1 setje van een forum ergens, en het werkt echt super. De montage, de set-up, het schakelen het is allemaal gewoon erg fijn. Niemand heeft het nodig, maar als je ervoor gaat houdt het goed stand. De AXS van mijn makker is op de trail al eens in het voorwiel van een achteropkomende rijder geraakt. Kras erop, zonde, maar zonder issues verder dus. Het werkt zo mooi dat ik voor mijn custom Vertigo voor AXS gepland heb, heeft geen fittings voor kabels meer. Heb er een 2e setje voor aangeschaft een X01 van hier op het forum.

Beetje snuffelen op te koop hier en Bikemarket komt echt wel af en toe iets voorbij.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Tja, valpartijen horen er bij lijkt me. Alleen moet je dan niet teveel pech hebben. Bij mij zit er al wel een dikke en diepe kras op. Blijkbaar heb ik iets hard geraakt. Maar bij optische schade is het gebleven. Ik zag het pas bij het poetsen. Klein traantje en weer door🙈. Alles functioneert feilloos.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Op mtb en gravel, werkt zeer goed, leuke app erbij, connect met de Garmin edge.
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Cool! Toch meer mensen die het spul gebruiken dan ik dacht. :-q
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Moest wel wennen als die hard Gripshift gebruiker, maar nu ik gewend ben, geweldig dit. App geeft aan wanneer de accu moet worden opgeladen. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Hobby mag geld kosten toch?
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

supermoos2907 schreef: di 16 juni 2020, 10:04 Cool! Toch meer mensen die het spul gebruiken dan ik dacht. :-q
Khad je nog een pbtje gestuurd een paar dagen terug ;)
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Crasstest schreef: wo 17 juni 2020, 16:41
supermoos2907 schreef: di 16 juni 2020, 10:04 Cool! Toch meer mensen die het spul gebruiken dan ik dacht. :-q
Khad je nog een pbtje gestuurd een paar dagen terug ;)
Tx... te laat gezien. Zojuist geantwoord!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Bonanza schreef: di 16 juni 2020, 16:48 Moest wel wennen als die hard Gripshift gebruiker, maar nu ik gewend ben, geweldig dit. App geeft aan wanneer de accu moet worden opgeladen. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Hobby mag geld kosten toch?
Heb je dat al getest, want in de AXS app op android staan mijn accu's, altijd op groen tenzij ze echt op rood staan op de derrie,s (en dat is te laat) en met de web app krijg ik pas het echte accu niveau.

Ervaring die ik heb is dat het met race zo,n 1200 km mee gaat en/of een week of 5/6.
Gek genoeg is het meer de periode dan het schakelgedrag. Maar dat kan ermee te maken hebben dat de achterderrie alles aanzet bij beweging.

shifter batterijen na 2 en half jaar en 15K nogsteeds niet hoeven te vervangen.

Voor de nieuwe AXS gebruikers, haal je accu uit de achterderrie bij vervoer, want in de auto gaat ie ook aan!
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Cube-Elite schreef: do 18 juni 2020, 13:32
Bonanza schreef: di 16 juni 2020, 16:48 Moest wel wennen als die hard Gripshift gebruiker, maar nu ik gewend ben, geweldig dit. App geeft aan wanneer de accu moet worden opgeladen. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Hobby mag geld kosten toch?
Heb je dat al getest, want in de AXS app op android staan mijn accu's, altijd op groen tenzij ze echt op rood staan op de derrie,s (en dat is te laat) en met de web app krijg ik pas het echte accu niveau.

Ervaring die ik heb is dat het met race zo,n 1200 km mee gaat en/of een week of 5/6.
Gek genoeg is het meer de periode dan het schakelgedrag. Maar dat kan ermee te maken hebben dat de achterderrie alles aanzet bij beweging.

shifter batterijen na 2 en half jaar en 15K nogsteeds niet hoeven te vervangen.

Voor de nieuwe AXS gebruikers, haal je accu uit de achterderrie bij vervoer, want in de auto gaat ie ook aan!
Ik krijg een melding als ik nog 2 tot 5 uur accuduur heb, app in iPhone. Rij er mee sinds februari
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

De iPhone app reageert echt anders inderdaad. Met de ios app kreeg ik bv de linker shifter wel geupdate en de rechter niet, wat schakel ellende veroorzaakte. Met de android app lukte het wel.

Heel vreemd......
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Zijn er ook mensen die de overstap hebben gemaakt van xx1 (11sp) naar axs? Ik vind de duidelijke klik fijn bij de mechanische groep. Hoe is dit bij axs? Hoe is het "schakelgevoel"?
Plaats reactie