SRAM AXS ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Double post
Laatst gewijzigd door Heckler40 op zo 5 juli 2020, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

pimmedoris schreef: za 4 juli 2020, 22:49 Zijn er ook mensen die de overstap hebben gemaakt van xx1 (11sp) naar axs? Ik vind de duidelijke klik fijn bij de mechanische groep. Hoe is dit bij axs? Hoe is het "schakelgevoel"?
Ik rijd naast de AXS nog steeds met XX1 11v en X01 Eagle 12v mechanisch.

Het is "anders" je krijgt een geluid terug van de e-motor in de derrie
en je voelt duidelijk de aanslag aan het einde van de korte schakelweg op de paddle

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Brutale vraag, maar woont er toevallig iemand met AXS in de buurt van Eindhoven? Ik zou het graag in real life eens willen zien en voelen, maar de winkels waar ik ben geweest hadden geen fietsen met axs staan...
DaveDB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:20
Mijn mountainbike: Canyon

pimmedoris schreef: zo 5 juli 2020, 13:58 Brutale vraag, maar woont er toevallig iemand met AXS in de buurt van Eindhoven? Ik zou het graag in real life eens willen zien en voelen, maar de winkels waar ik ben geweest hadden geen fietsen met axs staan...
Volgens mij had John Knoops in Mierlo eerst racefiesten staan met AXS, dus misschien hebben ze ook wel een MTB staan die ermee aangekleed is. Kan ze altijd even bellen om te checken (https://johnknoops.nl/)
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het voelt echt wel heel natuurlijk. Ik zou alleen graag nog een gripshift AXS zien.
Mijn duimen houden een normale schakelaar niet lang vol. (blessure van vroeger)
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Maar is dat met een electrische ook zo? Op mijn weg shifters is de slag echt veel beperkter dan de mechanische, kan me zo voorstellen dat dat bij de mtb versie ook zo is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb ook last van mijn duimgewricht bij trigger shifters, XT Di2 was voor mij in elk geval geen wezenlijke verbetering. Na een rit van een kleine 2 uur toch weer last.
Maar geen idee of dat met AXS anders zou zijn. Ga ik voorlopig ook niet achter komen denk ik ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

japie carbon schreef: di 7 juli 2020, 10:01 Maar is dat met een electrische ook zo? Op mijn weg shifters is de slag echt veel beperkter dan de mechanische, kan me zo voorstellen dat dat bij de mtb versie ook zo is.
Dat is inderdaad de vraag, maar ik kan na een half uurtje MTB mijn lockout niet meer gebruiken. Het doet geen pijn maar er zit geen kracht meer in, kan er nog een paar keer aan trekken, dan werkt het weer even, maar dat is maar een paar keer.

Daarom lijkt me een RS twistlock ook wel aardig.
Ron_MTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 19 februari 2014, 16:13
Mijn mountainbike: 2023 Mondraker F-Podium DC R

Ik kom zojuist af van een x aantal jaar rijden met een XX1 1x11 setup en ben sinds gisteren overgestapt naar een XX1 Eagle AXS 1x12

Het is echt een verschil in performance. De ketting en de schakelmomenten zijn zo stil, dat is niet normaal. Het is net alsof je een DSG automaat hebt in je bike ipv je VW/Audi.

Ik ben vaak aan het strubbelen geweest met mijn 32t voorblad nu rij ik een 34t en dat bevalt zo te zien na 1 rit ook veel beter. De verhoudingen zijn gewoon qua gevoel ook net iets beter. Je hebt meer topspeed op het vlakke en meer mogelijkheden voor tijdens een klim.

Morgen krijg ik de AXS dropper binnen, dat wordt leuk! Die vervangt mijn Reverb B1 dropper.

Waar ik wel even aan moet wennen is het feit dat ik met een gripshifter heb gereden en nu dus een trigger, dat ding zit tot nu toe in de weg bij mijn duim tijdens het fietsen. Misschien is het gewenning of ik moet hem wat verder weg plaatsen van het handvat. Morgen eens puzzelen.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Ron_MTB schreef: ma 26 oktober 2020, 23:41 Ik kom zojuist af van een x aantal jaar rijden met een XX1 1x11 setup en ben sinds gisteren overgestapt naar een XX1 Eagle AXS 1x12

Waar ik wel even aan moet wennen is het feit dat ik met een gripshifter heb gereden en nu dus een trigger, dat ding zit tot nu toe in de weg bij mijn duim tijdens het fietsen. Misschien is het gewenning of ik moet hem wat verder weg plaatsen van het handvat.
Ik heb recent dezelfde ervaring: Het is wel even wennen na +10 jaar gripshift.
Maar na even zoeken naar een ideale positie voor de trigger, heb ik toch erg positieve bevindingen.
Heb vb. nu gevonden dat de remmen gebruiken en tegelijk terugschakelen netjes werkt. Ideaal bij een afdaling en voorbereiding om terug te klimmen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is er eigenlijk al iemand die een AXS derailleur krom gereden heeft? ;-)

Ik vind eigenlijk dat een derailleur sub 100 euro moet kosten, het is een relatief kwetsbaar onderdeel. Het risico valt in NL vaak wel mee, maar als je fiets ook weleens een keienpad in de Alpen af moet... Dan kom je toch met enige regelmaat situaties tegen waar je tussen twee dicht bij elkaar gelegen keien door moet.
Hoewel ik ook weleens in de Loonse en Drunense Duinen iemand heb zien lopen met een fiets waar de derailleurpat een stuk uit het frame gebroken had :o Op een Brabants bosrondje zonder ook maar één kei in de weide omtrek :D .

Maar één fikse tik tegen je AXS en het wordt een heel duur geintje...
Nog even los van dat je waarschijnlijk niet snel een tweede AXS bij je hebt als reserve. Wat ik op vakantie wel doe met de reguliere derailleurs, dan ligt er een NX in de nood-onderdelenvoorraad (in hotel/camping uiteraard, niet in de rugzak).

Voor mij is zijn die belachelijke prijzen in elk geval reden om bij GX te blijven (of SLX/XT als je Shimano rijdt). Alles daarboven is me te duur.
(Let wel, ik zeg niks over het functioneren van AXS. Kan ik ook niet, maar ik geloof onmiddelijk dat het heel mooi werkt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1111
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Kan best wel stootje hebben ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=LcgTYPE ... e=emb_logo

XX1 AXS groep bevalt hier erg goed. Makkelijk af te stellen. Net als de AXS dropper op de HT 1 en op de fully. Reageren snel op zacht tikje tegen de remote. Enige nadeel. Je moet zo nu en dan de batterij controleren...
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's geen rotsblok, en ook veel minder kracht dan waarmee je tegen zo'n kei knalt.

Zie het ook niet als kritiek op het systeem an sich, maar voor mij is een derailleur een kwetsbaar onderdeel waar ik niet graag > 500 euro aan uit zou willen geven als je eens pech hebt.
Don't race what you don't want to replace zeg maar ;-)

Die dropper zou ik wel overwegen als hij wat betaalbaarder was...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1111
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zoals je terecht schrijft het is een boel geld. Heb in begin ook wel getwijfeld of ik AXS zou aanschaffen, maar achter geen spijt.

Als je goed tegen iets (rotsblok) aan knalt is er wel meer van de fiets dat dit niet zo leuk vindt. Zo al keer carbon frame afgeschreven. Alles kan kapot. :winkie: Al is het wel zuur als het gebeurd. Gelukkig valt het heel erg mee de schade die ik zelf gereden heb.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

kermit schreef: di 27 oktober 2020, 10:41 Is er eigenlijk al iemand die een AXS derailleur krom gereden heeft? ;-)
Nee, maar andersom wel, bij een goede valpartij krijgt de derailleur hanger wel een ferme stoot en vervorming.
En breng dat maar eens in orde als je onderweg bent, (als je al direct ziet).
Daarom verwacht (en hoop) ik dat het AXS systeem zich beter gedraagt bij een val. (en het ziet er best wel stevig uit).
Plaats reactie