Maxxis rijders op Nederlandse trails

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik vind het te ruime aanbod van Maxxxis ook niet zo praxis :tong .
Zoveel keus dat je het nooit goed kunt doen :wink: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die compounds en aanduidingen als EXO vind ik niet zo ondoorzichtig, dat hebben de meeste andere merken ook. Maxspeed, Maxterra en Maxgrip lijken me redelijk logische benamingen ;-)

Het is puur het enorme aanbod aan verschillende banden, die voor mijn gevoel ook nog eens flink overlap hebben wat het ondoorzichtig maakt.

Overigens bevallen de Maxxis bandjes die ik heb me verder prima. De Minion DHR's zaten op mijn e-fully toen ik hem kocht, over grip kun je met die dingen niet klagen en een beetje rolweerstand is iets waar je je met een "e" niet zo druk om hoeft te maken :wink:
Op de hardtail een setje Rekon's, gekozen omdat ik graag 29x2.6 rubber wilde proberen met een gematigd/allround profiel en de keus daarin was uiterst beperkt. Zeg maar gerust dat de Rekon de enige band was die aan die eis voldeed (inmiddels is de Vittoria Mezcal in die maat ook leverbaar, maar toen nog niet).

Waar ik nog wel een beetje mee zit is de mededeling van Maxxis dat hun banden geen tubeless vloeistof met ammoniak mogen hebben. Ik heb dat er wel in zitten (Stan's) en er nog niets van gemerkt, maar je leest ook andere geluiden. Dus voor de volgende keer staat er voor de zekerheid een ander merk latex klaar...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ze zouden zelf een schema met type band naar inzetbereik op hun website moeten zetten.
En een schema met wat een bepaalde uitvoering vervolgens inhoudt.
De concurrentie doet dat ook vaak, dat maakt het wat inzichtelijker.
Nu zien zelfs ervaren MTB-ers het bos door de bomen amper, moet je er eerst een hele studie van maken.
Dat schrikt af, nodigt niet uit.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: di 23 juni 2020, 15:34 Nu zien zelfs ervaren MTB-ers het bos door de bomen amper, moet je er eerst een hele studie van maken.
Dat schrikt af, nodigt niet uit.
Eigenlijk is het vrij simpel: alles minder dan de duurste presteert echt minder. Net als bij andere merken.


Maar dan is er een nieuw probleem bij Maxxis: welke uitvoering is de duurste :~ :-{ Zelfs daar zijn ze niet duidelijk over :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bijvoorbeeld, je zoekt een beetje een snelle XC band.
Wordt het dan een Ikon, Aspen, Ardent Race, Crossmark, Rekon Race? Waarom welke? En wat voor, wat achter?
(En dan volgt de keuze in welke breedte, welke compound, welke sidewall versterking, etc, etc...).

Dan is de keuze bij de concurrentie toch stukken overzichtelijker.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

aurelius schreef: di 23 juni 2020, 22:49 Bijvoorbeeld, je zoekt een beetje een snelle XC band.
Wordt het dan een Ikon, Aspen, Ardent Race, Crossmark, Rekon Race? Waarom welke? En wat voor, wat achter?
(En dan volgt de keuze in welke breedte, welke compound, welke sidewall versterking, etc, etc...).

Dan is de keuze bij de concurrentie toch stukken overzichtelijker.
je kunt het ook anders zien, alleen de assegai maxxgrip downhill is overal inzetbaar. dus dat is dan een echte allround band :bier: :lol: :lol:
Bird Aeris 9 blurple
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Ik gebruik vaak de Terrain Guide van Maxxis (bijv. pagina 26 https://www.maxxis.com/media/987636/202 ... atalog.pdf) als basis.

Als 2 banden veel overeenkomen ga ik gebruikers reviews lezen en daarna maak ik een keuze.
Zo vind het ik vreemd dat bij de Ikon en Ardent Race een gelijke score wordt gegeven op Cornering Control, dat is niet mijn ervaring (AR is daar beter in op gelijke ondergrond).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Probleem bij die reviews is dan weer dat wel de naam vd band wordt genoemd, en vaak ook de maat, maar zelden de compound, het karkas, wel of geen extra protectie enz.
Je bent dan al snel appels met peren aan het vergelijken.
Webshops halen het soms ook door elkaar.
En over een half jaar ga je een nieuwe kopen, maar welke had je nu ook alweer precies??

Super dat Maxxis zoveel keuze heeft, iemand die het maximale uit zn fiets weet te halen kan zo altijd de juiste band kiezen voor die ene rit, onder die specifieke omstandigheden.
(uiteraard herkennen wij allemaal onszelf daar in :wink: )
Maar de normale biker kan meer fout dan goed doen.
"Doe mij maar een Forekaster..."

Verder nodigt de prijs ook niet uit tot proberen of experimenteren.
Dat enorme assortiment levert zeker geen prijsvoordeel op.
En ik vind het wat minder tof dat mn fietsband bijna net zoveel kost als een autoband.
OK, dat zijn helemaal appels en peren, maar toch...

Dus als het nu al rocket science wordt welke band je in Nijmegen moet gebruiken, dan zijn ze hun doel wel voorbij geschoten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

ThijsE schreef: wo 24 juni 2020, 08:48 Ik gebruik vaak de Terrain Guide van Maxxis (bijv. pagina 26 https://www.maxxis.com/media/987636/202 ... atalog.pdf) als basis.

Als 2 banden veel overeenkomen ga ik gebruikers reviews lezen en daarna maak ik een keuze.
Zo vind het ik vreemd dat bij de Ikon en Ardent Race een gelijke score wordt gegeven op Cornering Control, dat is niet mijn ervaring (AR is daar beter in op gelijke ondergrond).
klopt maar in de cataloog van 2019 staat AR en Ikon niet gelijk
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 2992625519

Ps. Ik zie veel gelijkenissen met schemaatje van "maat"
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 24 juni 2020, 11:54 Probleem bij die reviews is dan weer dat wel de naam vd band wordt genoemd, en vaak ook de maat, maar zelden de compound, het karkas, wel of geen extra protectie enz.
HB_Eagle schreef: wo 24 juni 2020, 12:00klopt maar in de cataloog van 2019 staat AR en Ikon niet gelijk
Moet we het jaar nu ook nog in de keuze mee gaan nemen? :lol: :~
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Ik snap al die keize "problemen " van jullie niet
Als ik een tv ga jalen ga ik ook naar een plek waar de meeste keuze is
Verder vind ik het best duidelijk (voor mij) de bandsoory is voor mij best duidelijk en type is wat mij betreft (xc) gewoon de lichste uitvoering
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

ThijsE schreef: wo 24 juni 2020, 08:48 Ik gebruik vaak de Terrain Guide van Maxxis (bijv. pagina 26 https://www.maxxis.com/media/987636/202 ... atalog.pdf) als basis.

Als 2 banden veel overeenkomen ga ik gebruikers reviews lezen en daarna maak ik een keuze.
Zo vind het ik vreemd dat bij de Ikon en Ardent Race een gelijke score wordt gegeven op Cornering Control, dat is niet mijn ervaring (AR is daar beter in op gelijke ondergrond).
Dat schema begint er al op te lijken.
Maar een Ikon is dan weer geen Ikon :winkie: .
Mijn Lux kwam nieuw met Ikons 2,2", erg leuke banden voor rechtdoor op hardpack, maar een beetje off camber bochtjes, bochtjes met grind, mwah. Toen de 2,35" geprobeerd, na het lezen van een review, heerlijk! De noppen van de 2,35" waren groter en volumineuzer, en ze staken meer naar naar buiten vanaf het loopvlak. Veel betere bochtengrip. Rolweerstand was netjes, wel weer een stuk zwaarder.
Zal bij andere type banden en andere merken ook wel zo zijn, maar zo zie je maar, wat bestaat er toch een enorme verscheidenheid aan banden en uitvoeringen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HB_Eagle schreef: wo 24 juni 2020, 14:20 Verder vind ik het best duidelijk (voor mij) de bandsoory is voor mij best duidelijk en type is wat mij betreft (xc) gewoon de lichste uitvoering
Dus rolweerstand en grip doen er niet toe?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Lars TB schreef: wo 24 juni 2020, 15:10
HB_Eagle schreef: wo 24 juni 2020, 14:20 Verder vind ik het best duidelijk (voor mij) de bandsoory is voor mij best duidelijk en type is wat mij betreft (xc) gewoon de lichste uitvoering
Dus rolweerstand en grip doen er niet toe?
grip 👍
Rolweerstand kan wat beter volgens recensies maar ik merk niet zoveel verschil ,(zal wel aan moj liggen)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 24 juni 2020, 11:54 Dus als het nu al rocket science wordt welke band je in Nijmegen moet gebruiken, dan zijn ze hun doel wel voorbij geschoten.
Dat ligt volgens mij niet aan Maxxis maar aan het menselijk vermogen van een mug een olifant te maken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie