Maxxis rijders op Nederlandse trails

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

aurelius schreef: di 23 juni 2020, 13:30 Ik vind het te ruime aanbod van Maxxxis ook niet zo praxis :tong .
Zoveel keus dat je het nooit goed kunt doen :wink: ...
Bij komt de vergelijking met singlespeed naar boven.

Bij singlespeed heb je maar 1 verzet, dat accepteer je en je komt toch boven.
Bij 1x12 heb je 12 verzetten (dus slechts 1 juiste en 11 verkeerde)
Tijdens de klim druk je nog maar eens (of meer) op de shifter, want je vraagt je af of je wel het juiste verzet hebt gekozen voor deze klim.
Onzekerheid slaat toe en voor je het weet val je stil ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb zo maar Maxxis banden gekozen zonder dit topic gezien te hebben :oops:
Reed eigenlijk meestal Conti, vanwege die lekkere beperkte keuze: Race king, X king, Mountainking ....what else ?
Maar ff vlot nieuwe hippe banden op de markt gooien is niet hun ding, dus iets "plussigs" was er niet en ik wilde een 29x2.6 voorband.
Maxxis "Keuze is reuze" inderdaad, dus ook in die maat.
Rekon Race achter en Rekon 2.6 voor is het geworden.....leuk, zelfde naam voor en achter en die Schuler wint ermee :-D
Rekon Race 2.35 lijkt op een eerste rondje Dorst grip zat te hebben en geeft in ieder geval al een stuk meer vertrouwen als de oude Conti Xking in goedkope versie.
Rekon 2.6 voor lijkt zelfs bijna overkill, maar komt waarschijnlijk op wat minder hardgereden routes wel van pas.
Misschien nog eens een Ardent race achter als het begint te glijden?
Forekaster in 2.6 voor leek me nogal overdreven voor "normale" Ned routes ?? Ik zat nog eerder aan een Ikon te denken in 2.6.

Edit: geen "vaste" Nijmegen rijder, maar kom er wel regelmatig.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik heb vorige winter met de Forekaster 2.35 gereden. Goed bevallen op nat/vochtig/ los

En een broemde(is enkel beruchte?) KOM houder op HG waar 99,9% van de forumleden maar niet op minder dan 10sec vanaf zit op de snakerun reed veel (hele jaar door?) met de 2.6 en ging toen al erg hard. (Ook op zijn plaat)
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

ik gooi ff een knuppel in het hoenderhok, maar op al die bosgrondroutes maakt het vlgns mijn ervaringen niet dramatisch veel uit wat voor band. Gewoon wat noppen, niet te smal en een beetje stevig karkas. Ik laat de rolweerstand even buiten beschouwing, want daar raad ik de ouderwetse racefiets en asfalt aan...
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

bluebiker schreef: di 6 oktober 2020, 23:44 ik gooi ff een knuppel in het hoenderhok, maar op al die bosgrondroutes maakt het vlgns mijn ervaringen niet dramatisch veel uit wat voor band. Gewoon wat noppen, niet te smal en een beetje stevig karkas. Ik laat de rolweerstand even buiten beschouwing, want daar raad ik de ouderwetse racefiets en asfalt aan...
Knuppel terug, dat hangt er vanaf hoe hard je gaat (of wil) :bier: . En waarom zou je de rolweerstand buiten beschouwing laten? dit is juist de reden voor een licht lopende semi-slick te gaan als omstandigheden het toestaan.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

bluebiker schreef: di 6 oktober 2020, 23:44 ik gooi ff een knuppel in het hoenderhok, maar op al die bosgrondroutes maakt het vlgns mijn ervaringen niet dramatisch veel uit wat voor band. Gewoon wat noppen, niet te smal en een beetje stevig karkas. Ik laat de rolweerstand even buiten beschouwing, want daar raad ik de ouderwetse racefiets en asfalt aan...
Denk ik ook. De snelle jongens kiezen bv voor racing ray en ralph achter en nemen al geen 2.35 vanwege gewicht. En een kom pak je niet als je de bochten niet goed door komt. Volgens mij zijn wij hier op het forum wel eens wat te druk met banden.
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In NL is het juist rolweerstand dat telt!! Zoveel mensen met te dikke banden, zeker aan de achterkant. En met 'dik' bedoel ik dan teveel noppen en te zacht rubber. Maar ook aan de voorkant heb je niets aan een zwaar lopende noppenband. Je haalt hier de snelheden niet om met een enduro/dh-band de grip te kunnen benutten. En juist met zo een band haal je de snelheid al helemaal niet.

Een semislick achter voldoet dus prima, maar voor wil je juist een stukje betrouwbaarheid, voorspelbaarheid. En de meeste semislicks geven dat niet zomaar.


Overigens neem je ook een 2.35 voor de rolweerstand! Gewicht is van ondergeschikt belang!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kan niet meer schreef: wo 7 oktober 2020, 10:28
bluebiker schreef: di 6 oktober 2020, 23:44 ik gooi ff een knuppel in het hoenderhok, maar op al die bosgrondroutes maakt het vlgns mijn ervaringen niet dramatisch veel uit wat voor band. Gewoon wat noppen, niet te smal en een beetje stevig karkas. Ik laat de rolweerstand even buiten beschouwing, want daar raad ik de ouderwetse racefiets en asfalt aan...
Denk ik ook. De snelle jongens kiezen bv voor racing ray en ralph achter en nemen al geen 2.35 vanwege gewicht. En een kom pak je niet als je de bochten niet goed door komt. Volgens mij zijn wij hier op het forum wel eens wat te druk met banden.
Het gewicht maakt veel minder uit dan de lagere rolweerstand van die snelle banden!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Sinds dit voorjaar rijd ik met de Forekaster (voor) - Ikon (achter) combi. Ik zat laatst te denken of ik niet toch beter een wat snellere voorband moest monteren, ik heb het idee dat de grovere noppen van de Forekaster wel wat extra weerstand geven. Vooral op een vochtige ondergrond lijken de noppen wel als zuignapjes te werken :D
Maar na gisteren wist ik het weer! De Forekaster ploetert gewoon door alle natte zooi heen zonder al te veel verlies aan grip. Toch wel een fijn bandje :-q
Be Nice, Say Hi!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Pbro schreef: zo 15 november 2020, 10:34 Sinds dit voorjaar rijd ik met de Forekaster (voor) - Ikon (achter) combi. Ik zat laatst te denken of ik niet toch beter een wat snellere voorband moest monteren, ik heb het idee dat de grovere noppen van de Forekaster wel wat extra weerstand geven. Vooral op een vochtige ondergrond lijken de noppen wel als zuignapjes te werken :D
Maar na gisteren wist ik het weer! De Forekaster ploetert gewoon door alle natte zooi heen zonder al te veel verlies aan grip. Toch wel een fijn bandje :-q
Ik heb hetzelfde gevoel bij mijn Rekon 2.6 voorband; toch wat lomp, zwaar rollend en misschien overkill (?)
Ik heb nu een Ikon 2.6 besteld. Die lijkt een net wat meer open profiel en grip te hebben als de 2.35 versie en doet het vlgs reviews ook goed op zand.
NB ik rijd ook vaak Dorst en LDD
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

MonkeyRider schreef: zo 15 november 2020, 12:34 Ik heb hetzelfde gevoel bij mijn Rekon 2.6 voorband; toch wat lomp, zwaar rollend en misschien overkill (?)
Ik heb nu een Ikon 2.6 besteld. Die lijkt een net wat meer open profiel en grip te hebben als de 2.35 versie en doet het vlgs reviews ook goed op zand.
NB ik rijd ook vaak Dorst en LDD
De Ikon (2,2) vond ik erg tegenvallen als voorband. Zodra het een beetje nat of modderig wordt glibber je alle kanten uit. Maar weggooien is ook zonde en daarom gebruik ik 'm nu als achterband. Dat gaat redelijk goed. Al slipt ie op natte 'boomwortel klimmetjes' wel snel door. Misschien dat de 2.6 door het andere profiel beter is.
Laatst gewijzigd door Pbro op zo 15 november 2020, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Pbro schreef: zo 15 november 2020, 12:54 Al slipt ie op natte 'boomwortel klimmetjes' wel snel door.
Denk dat de meeste XCbanden in die klasse dat wel doen?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

TenZNL schreef: zo 15 november 2020, 12:59
Pbro schreef: zo 15 november 2020, 12:54 Al slipt ie op natte 'boomwortel klimmetjes' wel snel door.
Denk dat de meeste XCbanden in die klasse dat wel doen?
Niet eens de meeste xc banden, bijna alles van maxxis is niet al te best in natte omstandigheden. Buiten de banden om die bijna niet te trappen zijn
Bird Aeris 9 blurple
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb nog niet veel ervaring met Maxxis, maar wilde wel eens wat proberen. Ik verwacht ook geen mega grip, maar licht lopend en goed genoeg voor redelijk tamme ( kwa ondergrond) Nederlandse routes leek me (?) Limburg uitgezonderd.
Ikon 2.6 vs 2.25 zal wel schelen denk ik.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ikon 2,35 scheelt al enorm tov de 2,2. Volumineuzer, en noppen die groter zijn dn meer naar opzij uitsteken. Veel meer grip dan de 2,2.
2,6 in Nl snap ik nooit zo goed. Is erg breed, erg zwaar, en geeft grip die in Nl nergens echt gevraagd wordt. ‘Staat wel mooi’ misschien, als je een hele dikke bike hebt.
Maar minder brede banden doen het in Nl ook prima. Grip genoeg, minder roterende massa, vlotter accelererend. Met hele brede velgen lukt vaak 2,35-2,4 ook nog wel.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie