Kort zadel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Heeft iemand ervaring met korte zadels? In de “fiets” van juni stond er een artikel over. Volgens mij was dit vooral gericht op racefietsen.

Het voordeel was vooral dat je een stabielere zithouding kunt aannemen, maar ook dat er minder druk op het perineum komt. Voor dat laatste wil ik hem gebruiken. Ik heb vaak een doof gevoel of tintelingen in m’n perineum. Na een echt lange tocht heb ik zelfs de rest van de dag rondgelopen met een gevoelloze penis. Ik was de volgende ochtend opgelucht dat het weer goed was.

Ik ga ervan uit dat een kort zadel helpt tegen bovenstaande klacht, maar fietst het ook fijn? Er stond een mooi Specialized zadel in de test, dat past mooi bij m’n epic. Maar eigenlijk heb ik geen voorkeur voor een merk, dus als iemand een goede ervaring heeft met een ander merk, kom maar op.
Geen gezeik, mountainbike!
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Wat bedoel je precies met een kort zadel? Heb je wat voorbeelden?
Ik denk bij zadels om de druk wat te verlichten eerder aan die zadels met zo'n gat/gleuf erin.
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Ik had eerst een Specialized Phenom op mijn fiets. Nu een Pro Stealth. Dat is een kort zadel en stond ook in het blad Fiets.
Het bevalt op zich wel, maar is niet perfect voor mij. Op de racefiets heb ik minder klachten dan op de mtb met dit zadel. Maar: het is beter dan de Phenom die er eerst op zat.

Niets zo persoonlijk als een zadel. Ik overweeg nog wel een testzadel van Specialized te proberen. De Power wil ik ook wel eens proberen.
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik reed tot voor kort alleen maar met zadels die allemaal ca 28 cm lang waren (o.a. ook de Phenom Expert). Sinds een aantal weken rij op een zadel met maar 25 cm. De zadel zelf is top, maar met de korte neus heb ik in steile klimmen wel wat moeite om ver genoeg naar voren te kunnen schuiven. Langere zadels worden meestal aangevolen voor mtb gebruik omdat je juist in steile klimmen naar voren kunt schuiven en het contactpunt met de zadel niet verliest.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

De Power werd al meerdere keren getest in diverse bladen. Ik kreeg daarbij de indruk dat het gemiddeld een marketing product is voor een idioot hoge prijs.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

pimmedoris schreef: zo 21 juni 2020, 18:54 Wat bedoel je precies met een kort zadel? Heb je wat voorbeelden?
Ik denk bij zadels om de druk wat te verlichten eerder aan die zadels met zo'n gat/gleuf erin.
Dat zijn vaak speciale uitvoeringen van een bestaand model.
Geen gezeik, mountainbike!
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

R1Phrankey schreef: zo 21 juni 2020, 19:13 Ik had eerst een Specialized Phenom op mijn fiets. Nu een Pro Stealth. Dat is een kort zadel en stond ook in het blad Fiets.
Het bevalt op zich wel, maar is niet perfect voor mij. Op de racefiets heb ik minder klachten dan op de mtb met dit zadel. Maar: het is beter dan de Phenom die er eerst op zat.

Niets zo persoonlijk als een zadel. Ik overweeg nog wel een testzadel van Specialized te proberen. De Power wil ik ook wel eens proberen.
Zo’n pro stealth is echt duur!!! Proberen lijkt me ook wel wat, is dat makkelijk te regelen?
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In tegenstelling tot Ad58 vind ik het fijn als de punt van mn zadel naar beneden wijst, richting stuurpen.
Dus zeker niet horizontaal.
Maar wel een gewoon 'lang' zadel.
Dit vanwege bovengenoemde problemen.
Maar het is allemaal erg persoonlijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Hier hetzelfde.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Olieboer schreef: zo 21 juni 2020, 20:16
R1Phrankey schreef: zo 21 juni 2020, 19:13 Ik had eerst een Specialized Phenom op mijn fiets. Nu een Pro Stealth. Dat is een kort zadel en stond ook in het blad Fiets.
Het bevalt op zich wel, maar is niet perfect voor mij. Op de racefiets heb ik minder klachten dan op de mtb met dit zadel. Maar: het is beter dan de Phenom die er eerst op zat.

Niets zo persoonlijk als een zadel. Ik overweeg nog wel een testzadel van Specialized te proberen. De Power wil ik ook wel eens proberen.
Zo’n pro stealth is echt duur!!! Proberen lijkt me ook wel wat, is dat makkelijk te regelen?
Prijs valt wel mee.
In het blad Fiets stond de carbon versie. Die is idd duur.
Ik heb de 'poor mans' versie besteld bij Mantel.
https://www.mantel.com/pro-stealth-zadel?autocomplete=1

Heb die een keer in een aanbieding gekocht. Scheelde nog 10 euro.
En je kunt 30 dagen proberen.
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

. En je kunt 30 dagen proberen.
Goeie tip
Geen gezeik, mountainbike!
Plaats reactie