Welke naven voor nieuwe 27.5 enduro wielset ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Beste deskundigen,

Ik heb een setje splinternieuwe Ryde Edge M35 velgen (32 gaats) gekregen en daarmee wil ik een wielset bouwen voor de Rocky Mountain Slayer van m'n dochter.
Mijn eerste gedachte voor naven is daarbij om voor Hope Pro4 te gaan, maar die blijken overal uitverkocht te zijn en lijken de komende 4 weken niet leverbaar.
Daarom de vraag hier, wat een goed alternatief zou zijn.
Nadere specificaties; Achter 148x12, Voor 110x15, 6 gaats schijfopname, XD body, en 60kg (inclusief protectie etc.) rijdersgewicht.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

DT350 is de voor de hand liggende "dichtstbijzijnde concurrent".

Maar afhankelijk van je budget is er natuurlijk ontzettend veel mogelijk... het is maar net hoe exclusief je het maken wilt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

DT 350 is inderdaad voor de hand liggend.
Budget ligt wel een beetje in de DT350/Hope Pro4 range, dus heel exclusief wordt het niet.

Kwam ook deze tegen https://www.actionsports.de/en/fun-work ... 13dee4bfa1.
Kan alleen niet echt reviews ervan terug vinden.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: ma 22 juni 2020, 11:36 DT350 is de voor de hand liggende "dichtstbijzijnde concurrent".
Ook DT heeft behoorlijke leveringsproblemen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij r2 zie ik nog de de nodige 350 naven op voorraad:
https://r2-bike.com/mtb-rear-wheel-hub_ ... Axle-BOOST
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Stealth wheels heeft mij nog een set hope pro 4 naven kunnen regelen, misschien een mailtje eraan wagen?
Sneeuwmonster
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Naven van Elan (OHR) zijn ook uitstekend!
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2020 ... mtb-wielen
(worden dus ook los geleverd)

Maar zijn die Edge velgen niet een beetje overkill of springt je dochter doubles van 6 meter?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: ma 22 juni 2020, 12:02 Bij r2 zie ik nog de de nodige 350 naven op voorraad:
https://r2-bike.com/mtb-rear-wheel-hub_ ... Axle-BOOST
Klopt, maar ook veel "leverbaar vanaf medio juli".

Voor Hope zou je ook Erveha kunnen proberen (erveha.fietsen@upcmail.nl).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Lars TB schreef: ma 22 juni 2020, 12:58 Naven van Elan (OHR) zijn ook uitstekend!
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2020 ... mtb-wielen
(worden dus ook los geleverd)

Maar zijn die Edge velgen niet een beetje overkill of springt je dochter doubles van 6 meter?
Ze heeft met een set wielen van OHR gereden in haar XC fiets en die bevielen inderdaad goed, maar op de site van OHR zie ik alleen straight-pull boost naven en ik werk liever met J-bend spaken.

Of de velgen overkill zijn weet ik niet, maar ze was ingeschreven voor de Megavalanche (die helaas niet door gaat) dit jaar en is zo'n 4 dagen per maand in Winterberg/Willingen te vinden, waar ze bijna alles rijdt (de jump line wil ze dit seizoen ook onder de knie hebben). Voor Augustus staat 2 weken Oostenrijk op het programma met bezoeken aan de bikeparks in Leogang, Sölden en Brandnertal. De velgen waren gratis, omdat een vriend van haar ze over had, dus wat dat betreft geen overkill.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pollekes schreef: ma 22 juni 2020, 13:43
Lars TB schreef: ma 22 juni 2020, 12:58 Naven van Elan (OHR) zijn ook uitstekend!
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2020 ... mtb-wielen
(worden dus ook los geleverd)

Maar zijn die Edge velgen niet een beetje overkill of springt je dochter doubles van 6 meter?
Ze heeft met een set wielen van OHR gereden in haar XC fiets en die bevielen inderdaad goed, maar op de site van OHR zie ik alleen straight-pull boost naven en ik werk liever met J-bend spaken.

Of de velgen overkill zijn weet ik niet, maar ze was ingeschreven voor de Megavalanche (die helaas niet door gaat) dit jaar en is zo'n 4 dagen per maand in Winterberg/Willingen te vinden, waar ze bijna alles rijdt (de jump line wil ze dit seizoen ook onder de knie hebben). Voor Augustus staat 2 weken Oostenrijk op het programma met bezoeken aan de bikeparks in Leogang, Sölden en Brandnertal. De velgen waren gratis, omdat een vriend van haar ze over had, dus wat dat betreft geen overkill.
De Elan/OHR naven zijn j-bend!

En inderdaad zijn de velgen voor dat gebruik prima, hooguit aan de brede kant. En iemand van 60 kg kan iets lichters rijden, maar dan loop je inderdaad (zoals altijd met lichter spul) de kans dat het eerder kapot gaat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Het zijn toch Hope naven gevonden.

Mantel had nog een zwarte achternaaf op voorraad.
De voornaaf 110x15 in zwart is in heel Europa uitverkocht, maar ik vond nog wel in Duitsland een 110x20 naaf en heb daar voor 10 Euro de 15mm einddoppen bij gekocht.
(Die 20mm doppen komen weer van pas als mevrouw een keer bedenkt dat ze ook een downhill fiets nodig heeft. :bier: )
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Dan heb je nog een andere dop nodig aan de drive side volgens mij.

"That kit will make it a 15x100 since your hub is non boost. To convert it to boost, you will need that kit, as well as kit HUB1009-14N (this kit only includes one end cap to make a 100 to a 110, so you will also need to regular 15mm kit to get the other end cap). Once that is done, you will also be required to re-dish the wheel since the boost kit simply adds 10mm to the non-drive side in order to retain proper disc rotor spacing".

Maar omdat je het wiel nog gaat bouwen is redishen niet nodig, Eerst de goede doppen erin stoppen en dan goed centreren bij het bouwen .

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Jan the Man schreef: vr 3 juli 2020, 22:44 Dan heb je nog een andere dop nodig aan de drive side volgens mij.

"That kit will make it a 15x100 since your hub is non boost. To convert it to boost, you will need that kit, as well as kit HUB1009-14N (this kit only includes one end cap to make a 100 to a 110, so you will also need to regular 15mm kit to get the other end cap). Once that is done, you will also be required to re-dish the wheel since the boost kit simply adds 10mm to the non-drive side in order to retain proper disc rotor spacing".

Maar omdat je het wiel nog gaat bouwen is redishen niet nodig, Eerst de goede doppen erin stoppen en dan goed centreren bij het bouwen .

Ciao
Jan
Jan,

Bedankt voor de tip.
Ik had eroverheen gekeken dat het naafhuis van de 110x20 hetzelfde is als de 100 mm naaf.
Die bestelling kan dus terug, want bij het zoeken naar de dop voor de andere kant, vond ik op de site van de Pedaleur in Doetinchem nog wel een 15x110 naaf. :-D
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DT 350 is net zo goed en ook zwart.
Sticker er af en het valt helemaal niet meer op ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie