12 speed ketting blad op 11-speed crank?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Ik heb een MTB met een 1x11 speed SRAM GX aandrijving icm een 11 speed Sunrace cassette (nieuw) en een 11 speed KNC ketting (ook nieuw). Nu moet ik ook het ketting blad vervangen en vroeg ik me af ik hier een 12 speed SRAM kettingblad voor kan gebruiken. Ik kan mijn huidige (originele) kettingblad alleen vinden bij een webshop in DL, maar bestel net zo lief een 12 speeds variant in NL.
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ja dat kan. Kettingen van 8 tot en met 12 speed hebben dezelfde breedte rollen en passen dus op dezelfde bladen (bij een 1x setup in ieder geval). Je moet alleen wel de offset letten. Dat wil bij direct mount bladen nog weleens verschillen in verband met een boost of non-boost kettinglijn. Het beste check je wat je nu hebt en koop je nieuw met dezelfde offset.
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Oli4k schreef: ma 22 juni 2020, 23:08 Ja dat kan. Kettingen van 8 tot en met 12 speed hebben dezelfde breedte rollen en passen dus op dezelfde bladen (bij een 1x setup in ieder geval). Je moet alleen wel de offset letten. Dat wil bij direct mount bladen nog weleens verschillen in verband met een boost of non-boost kettinglijn. Het beste check je wat je nu hebt en koop je nieuw met dezelfde offset.
Dat van die offset had ik al gezien. Op het huidige blad staat 3 mm, dus dat moet de nieuw dan ook als kenmerk hebben.
Grote kans dat Mantel deze week een bestellinkje van me ziet verschijnen :-)
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mantel heeft alleen nog de 34,36 en 38T
Bij de extra info van mantel staat geschreven:
SpecificatiesMerkSram

Aantal versnellingen

12-speed

Cranktype

Single

Bladtype

Enkelblad

Steek

Sram Direct-Mount

Kleur

Zwart

Extra informatieMATERIAL: Forged and machined aluminum
FINISH: Anodized
COMPATIBILITY: Eagle™ or SRAM 11-speed
DIMENSIONS: BOOST or 49mm chain line
SIZE/BCD SRAM direct mount
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Geen idee waarom maar het kettingblad wat ik op het oog heb bij Mantel (Sram X-SYNC 2 GX Eagle DM Boost) kost 30 Euro, terwijl er ook SRAM kettingbladen bij staan die meer dan het dubbele kosten (Sram Eagle X-Sync 12-speed Kettingblad). Enig idee waarom?
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Goofman schreef: di 23 juni 2020, 08:05 Geen idee waarom maar het kettingblad wat ik op het oog heb bij Mantel (Sram X-SYNC 2 GX Eagle DM Boost) kost 30 Euro, terwijl er ook SRAM kettingbladen bij staan die meer dan het dubbele kosten (Sram Eagle X-Sync 12-speed Kettingblad). Enig idee waarom?
En je hebt ze die kosten de helft:
Staal gestampt 15 euro
Aluminium gestampt 30 euro
Aluminium gefreest 70 euro
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Dat er ook een goedkopere stalen variant was had ik begrepen inderdaad.
Enig idee wat de voordelen zijn van de gefreesde alu variant tov de gestanste alu variant? Lichter en tegelijkertijd even stijf is mijn eerste gedachte.
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Plaats reactie