Tandwiel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Beste,

Gisteren een foutje gemaakt bij het klimmen. Mis geschakeld en ketting gebroken.

Nu zag ik dat we een tand van mijn voorblad krom is, krassen erop.... Deze is dus aan vervanging toe.

Ik kom er alleen niet uit, heb de technische handboek van dit forum erbij gepakt, maar daar staat het helaas niet in.

Ik ben lerende en nieuw in het onderhoud / vervang wereldje... Maar zie door de bomen het bos niet meer.

Welk blad is geschikt en past op mijn crank?
Fiets betreft een focus Black Forest 29 uit 2017. Crank betreft een Deore m617 heb ik mij laten vertellen?

Afbeelding

Bedankt voor het lezen in ieder geval :-q

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Achterop de crank staat het typenummer, meestal vlakbij de pedaal as.
Als het inderdaad een 617 is en je wilt origineel:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... ng-p48623/

In mijn ervaring zijn de originele Shimano bladen vaak wel het beste compromis tussen prijs en kwaliteit/werking.
Maar ik zie zo snel niet welke tand er krom is?

Je weet dat tandjes van bladen bij cranks met meer dan 1 blad (en cassettes) allerlei wilde vormen hebben om het schakelen te verbeteren? Dus soms schuin, soms afgekort, soms spits, er zitten ook nokjes/vormen aan de binnenkant van het blad. Allemaal bedoeld om de ketting zo snel mogelijk op te pikken of juist te lossen bij het schakelen naar een ander blad.
Dat kan er soms uitzien alsof ze kapot zijn... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

kermit schreef: di 23 juni 2020, 15:02 Achterop de crank staat het typenummer, meestal vlakbij de pedaal as.
Als het inderdaad een 617 is en je wilt origineel:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... ng-p48623/

In mijn ervaring zijn de originele Shimano bladen vaak wel het beste compromis tussen prijs en kwaliteit/werking.
Maar ik zie zo snel niet welke tand er krom is?

Je weet dat tandjes van bladen bij cranks met meer dan 1 blad (en cassettes) allerlei wilde vormen hebben om het schakelen te verbeteren? Dus soms schuin, soms afgekort, soms spits, er zitten ook nokjes/vormen aan de binnenkant van het blad. Allemaal bedoeld om de ketting zo snel mogelijk op te pikken of juist te lossen bij het schakelen naar een ander blad.
Dat kan er soms uitzien alsof ze kapot zijn... ;-)
Afbeelding

Op deze foto kan je zien dat die krom is.

Bedankt voor je reactie. Zou er ook een snellere optie zijn? Donderdag staat een rit op de planning. 12go and lokale fietsen winkel konden zo 1 2 3 niets betekenen voor mij. Via hen 617 gehoord. (zie het nu inderdaad aan de binnenzijde staan)

Kan hem uiteraard voor rit proberen recht te buigen en erna vervangen...

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zou ik doen, gaat waarschijnlijk gewoon goed hoor.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5583
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Met beleid recht tikken, problem solved.
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Dice Oldskool schreef: di 23 juni 2020, 18:57 Met beleid recht tikken, problem solved.
Heb ik inderdaad nu gedaan, bedankt.

Ben alleen benieuwd Hoelang dat heel blijft, meestal dat meermaals buigt word er meestal niet sterker op... Maar goed, hoe groot is de kans dat precies dat tandje weer aan de beurt is...

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Nihil, dus gas erop en gaan donderdag :winkie:
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb nog een 38t XT blad liggen van mijn hardtail die ik naar 1x11 heb omgebouwd. Gebruikt maar niet erg gesleten. Volgens mij zitten wij niet heel ver van elkaar af als ik zie in welke topics jij post. Dus als je morgenavond toch graag een vervanging wilt moet je even pb sturen. :-q
Give me little bits of / more than I can take
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Als je de ruimte hebt tikken en niet met een tang rechtbuigen, even een vijltje erlangs om evt braampjes te verwijderen en gaan !
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

ak-77 schreef: di 23 juni 2020, 23:11 Ik heb nog een 38t XT blad liggen van mijn hardtail die ik naar 1x11 heb omgebouwd. Gebruikt maar niet erg gesleten. Volgens mij zitten wij niet heel ver van elkaar af als ik zie in welke topics jij post. Dus als je morgenavond toch graag een vervanging wilt moet je even pb sturen. :-q
Bedankt voor het aanbod. Ondertussen heb ik een blad besteld en verwacht deze binnen enkele dagen te ontvangen. Huidige blad is nu weer recht getrokken en zal het de laatste ritjes wel volmaken.

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

gijsje schreef: di 23 juni 2020, 23:35 Als je de ruimte hebt tikken en niet met een tang rechtbuigen, even een vijltje erlangs om evt braampjes te verwijderen en gaan !
In mijn optiek vind ik met een tang veiliger dan met de hamer. Ik kan dit echter niet onderbouwen, maar het lijkt mij dat ik met tikken grotere kans op metaalmoeheid krijg dan met een tang?

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

foxie schreef: wo 24 juni 2020, 11:13
gijsje schreef: di 23 juni 2020, 23:35 Als je de ruimte hebt tikken en niet met een tang rechtbuigen, even een vijltje erlangs om evt braampjes te verwijderen en gaan !
In mijn optiek vind ik met een tang veiliger dan met de hamer. Ik kan dit echter niet onderbouwen, maar het lijkt mij dat ik met tikken grotere kans op metaalmoeheid krijg dan met een tang?
Ik kan me voorstellen dat je dat denkt, maar mijn ervaring is juist andersom. Op een stevige ondergrond leggen en zachtjes tikken met een niet te zware hamer werkt in mijn ervaring beter dan een bahco of waterpomptang.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Gelukkig is het dan goed gegaan :wink:

Tand is recht, loopt netjes en geen haakjes etc. Zoals gezegd, voor de zekerheid toch een nieuw blad besteld.

Morgen mijn achter derailleur goed af (laten) stellen. Kom er net niet lekker uit, kijken of mijn broer handiger is :lol:

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Plaats reactie