Hope Tech 3 X2 Schijfrem

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
frankie002
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: zo 19 juni 2005, 21:46
Mijn mountainbike: S-Works Epic HT '23
Contacteer:

Op mijn fiets heb in nu Shimano XT remmen en ben hierover dik tevreden. Makkelijk in onderhoud, makkelijk ontluchten, remblokjes vervangen..
Ook over het remmen niks te klagen.

Wat is nu het punt, dat ik op mijn fiets oranje als detail kleur heb en al Hope remschijven (in het oranje), oranje handvaten en aan het wachten ben op een oranje (van Hope) zadel pen klem.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een nieuwe set Hope Tech 3 X2 Schijfremmen set in de kleur oranje.

Ik kan de XT set vervangen en verkopen en overstappen op een Hope set. Maar wat ga ik er meer op vooruit buiten de looks? Is het de aanschaf waard om over te stappen op de Hope remmen set?
Deelnemer Duchenne Heroes 2009..
Deelnemer Duchenne Heroes 2011..
Deelnemer Duchenne Heroes 2013..
Deelnemer Duchenne Heroes 2015..
Deelnemer Duchenne Heroes 2018..
Deelnemer Duchenne Heroes 2019..
Deelnemer Duchenne Heroes 2022..
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Als je tevreden bent over je remmen doe je het niet voor de performance, maar voor de looks is ook een prima reden. Is jouw feestje. En als langdurig Hope gebruiker durf ik wel te zeggen dat je er qua onderhoud, ontluchten, verkrijgbaarheid van onderdelen en prestaties niet op achteruit gaat.

De remmen gaan wel anders aanvoelen, bitepunt, hardheid is anders als bij XT, Hope is wat minder bijterig (allbei goed ontlucht) sommigen zeggen dan dat je meer "modulatie" hebt, fijner kkunt doseren, maar het is misschien wennen.

Verder is ook de olie anders, Hope gebruikt DOT fluid die is agressiever op de lak en je handen als minerale olie van Shimano. DOT heeft wel een hoger kookpunt en de rem is daardoor langer consistent als hij heet wordt.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

In gebruik is inderdaad de modulatie het meest merkbaar. Een XT rem heeft ook bij lichte remdruk meteen behoorlijk kracht, Hope niet daar bouw je de kracht zelf op. Ik ben net van Furmula (vergelijkbaar wat dat betreft met XT, bijten ook vrij hard) overgestapt op Hope en kon er snel aan wennen. Ik heb voor E4 voor en X2 achter en ze zijn erg krachtig, zeker in kracht vergelijkbaar met de XT. Ik heb ervoor gekozen omdat onderdelen gewoon goed en jarenlang verkrijgbaar blijven.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik had een paar jaar geleden ook een set Hope remmen gekocht, vooral voor de looks.
Misschien omdat ik afwisselend op mijn beide bikes reed waarvan de ander Shimano remmen had, maar ik kon er niet aan wennen.

Dat ging dan niet eens zozeer om de rempower (hoewel ik ze nog niet in serieus test-terrein gereden had), maar om hoe de rem aanpakt. Op het moment dat de Shimano's remkracht geven was er bij de Hope's nog even niks voor mijn gevoel. Het gaat natuurlijk maar om een fractie van een seconde, maar de remkracht kwam niet wanneer ik het wilde.

Nu had ik de E4 calipers icm de compacte Race hendels, wat blijkbaar minder hard remt dan met de Tech hendels. Maar toch, als een vierzuiger set qua remwerking nog niet in de buurt komt van een tweezuiger (XTR) setje ben ik er snel klaar mee. En ik weeg 69kg en reed ze met 180mm schijven...

Ook het ontluchten vond ik minder handig dan bij Shimano, ondanks dat ik de Hope easy bleed kit had, met een trechtertje als bij Shimano. Verschil: het trechtertje is niet doorzichtig, dus als je bij je achterrem zit kun je niet zien hoe het niveau in het trechtertje is (dom...). En om het trechtertje te monteren moet je de deksel van de remhendel verwisselen voor eentje met een aansluiting! Dan is drupvrij bleeden amper te doen, want bij het terugmonteren van de gewone deksel is het de bedoeling dat je de overtollige olie eruit drukt zodat er geen lucht in het reservoir achterblijft.
Bij Shimano draai je alleen een schroefje uit de hendel en draait de trechter erop.

Al met al vond ik het uitstapje geen succes.
Ja, het waren prachtige remmen maar ik hou het wel bij de naven van Hope ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb zelf nu de Tech 3 Trial Zone remmen van Hope, en ik heb ze met bijpassende Hope schijven en met Shimano Ice-tech schijven gereden.
Daar zit al een wereld van verschil in. Daarnaast kun je dmv oliedruk en de stelschoefjes je remmen zo hard en zo gemoduleerd instellen als je zelf wilt. En ik kan je vertellen dat juist bij mijn sport (street trials) de remkracht en modulatie nog veel belangrijker is dan bij de meeste andere vormen van biken (zelfs downhill).
Daarnaast heb ik V2's gehad, heb ik Shimano Zee op mijn Enduro bike, heb ik Magura MT Trail Sport liggen, heb ik XT liggen, etc. etc...

Hope is duur, Hope is betrouwbaar, maar eerlijk gezegd is het ook voor de meesten hier op het forum zware overkill.
Ik vergelijk het met een vork met LSC, HSC, LSR, HSR en OTT (bijvoorbeeld) settings t.o.v. een vork met een rebound en compression knop.
Het werkt allebei, maar alleen als je er echt de energie in steekt kun je er het maximale uithalen. Wil je dat niet doen, en wil je gewoon een setje remmen voor standaard gebruik, dan kun je beter iets goedkopers halen ;)

Enige punt waar ik geen rekening mee hou is duurzaamheid. Daar heb ik nog te weinig eigen ervaring mee, maar daar schijnt hope heel goed in te zijn ;)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mark-V schreef: do 25 juni 2020, 14:16 Enige punt waar ik geen rekening mee hou is duurzaamheid. Daar heb ik nog te weinig eigen ervaring mee, maar daar schijnt hope heel goed in te zijn ;)
Dat kan ik bevestigen. Ik heb op alle fietsen Hope remmen zitten (van de eerste generatie X2 tot V2 en M4, tech 2 en 3 hendels) waarvan de oudste set 13 jaar is. Een fietsmaat heeft nog Mono Mini's van een jaar of 17 die het nog goed doen. Als er al iets kapot gaat, is het gemakkelijk en goedkoop te herstellen. Als je bijvoorbeeld te lomp je piston terug duwt en beschadigd kost je dat bij Hope 5 euro voor de piston en voor een paar euro extra kun je de seal vervangen. Als je dat bij Shimano doet kan het de kliko in.

Het gevoel is, zoals al gemeld, wel anders. Dat vind je fijn of niet.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gevoel valt aan te wennen.

De Hope's moet je wel door knijpen als je remkracht wil, maar ik heb met mijn 90 kg rijklaar gewicht nooit het idee ook maar iets aan remkracht te kort te komen met de Hope's. Ik heb dan wel de E4 voorop, remt weer net iets krachtiger.

Andere voordeel is betrouwbaarheid. Werkelijk dramatisch wat er aan problemen voorbij komt (in de winkel waar ik naast werk) aan problemen met SRAM, Magura, Shimano. Goed, daar rijdt heel wat meer van rond, maar ik ken maar erg weinig problemen met Hope remmen.



En om er dan maar eerlijk voor uit te komen: mij gaat het ook gewoon om de kleurtjes 8) :bier: :winkie:


(Ik zou dus voor Tech3 E4 pakken, achter Tech3 X2)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Op mijn Hightower had ik eerst race pompen met E4 klauwen.
Dit met 200/180 Hope schijven.
Kwa remkracht niet de beste, bv de Magura MT7 overtuigde een stuk meer
Kwa modulatie top.
Ik irtiteerde me alleen mateloos aan, dat de hendel dichterbij het stuur kwam naarmate de blokken slijten, en bij de race pompen kon ik dat met mijn multitool niet bij stellen.
Nu met de tech3 pompen is dat probleem weg.
Of de remkracht daarmee beter is durf ik niet zeker te zeggen, mijn gevoel zegt van wel.

1x geen rem meer door fading, wel druk, geen vertraging.
1x geen rem meer doordat de druk weg was, vloeistof was ook niet super meer.

Voor een volgende fiets de race pompen met X2 klauwen eens proberen, ben benieuwd.

O, nog een voordeel, je kunt ze met een Bahco ontluchten zoals een boer gewend is.
Geen gedoe met allemaal speciaal spul (maakt het wel makkelijker)
Dus ontluchten vindt ik juist een pluspunt.

Nog een voordeel van Magura vindt ik de magnetische zuigers in de remklauw.
Die hebben dat stomme veertje niet nodig.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

tiewrap schreef: do 25 juni 2020, 21:46 O, nog een voordeel, je kunt ze met een Bahco ontluchten zoals een boer gewend is.
Geen gedoe met allemaal speciaal spul (maakt het wel makkelijker)
Dus ontluchten vindt ik juist een pluspunt.
Ik neem aan dat je wel een spuit & slangetje nodig hebt, en dat je bij het reservoir de deksel eraf haalt want de overtollige vloeistof moet toch ergens naartoe kunnen.
In dat geval is het al meer gedoe als met het Shimano trechtertje, daar hoeft de deksel er niet af.

Vroeger was Shimano bleeden hetzelfde als Hope, sinds ze het trechtertje bedacht hebben is het de makkelijkst te bleeden rem die er is.
Officiële Hope video, bij 9.36 even kijken:

Die overlopende remvloeistof komt bij Shimano echt niet voor.

Enne DOT, dat zou geen enkel merk meer moeten gebruiken :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dot is juist de standaard, en wordt overal (behalve bij fietsen) gebruikt.
Ik neem aan dat ze dat niet voor niks doen.

Je kunt ze helemaal zonder speciaal gereedschap ontluchten.
Dus ook zonder spuiten, een slangetje is gewenst, maar t kan ook zonder.

Er wordt hier altijd nogal krampachtig over dot vloeistof gedaan, maar ik heb er nog nooit aangetaste lak door gehad.
En dan heb ik toch al heel veel geknoeid in de loop van de tijd.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

DOT is prima spul, als je dat niks vindt moet je vooral geen auto meer rijden en een Harley kopen als je een motorrijbewijs hebt :D

Nadeel van DOT is dat het een agressief spulletje is, naspoelen met water is een goed plan. Ik weet niet of DOT beter smeert en vuil beter zwevend houdt dan de olie van Shimano of Magura, of beter bestand is tegen hoge temperaturen, of vriendelijker is voor afdichtingen, maar er zijn in ieder geval meer eigenschappen voor een remvloeistof dan alleen de lak van je fiets. Prijzen zijn lager en je kunt er overal aankomen.

Voordeel van veel fietsen (en een paar motoren) is dat je het remsysteem best op de werkbank kunt ontluchten, los van je fiets. Neemt niet weg dat de Shimano's met het trechtertje makkelijker te ontluchten zijn dan mijn Hope's.

Qua remkracht heb ik nooit tekort gehad, doseren/moduleren vind ik beter dan bij Shimanos of Maguras. Voordeel van Shimano is dan weer dat voor de algemene groepen onderdelen makkelijker te vinden zijn, ook bij fietswinkeltjes. Nadeel is dat remgrepen en klauwen wegwerpproducten zijn. Daarnaast heb ik iets tegen Magura's keuze voor composietmaterialen met schroefdraad .
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tiewrap schreef: do 25 juni 2020, 21:46 O, nog een voordeel, je kunt ze met een Bahco ontluchten zoals een boer gewend is.
Euh? Moet ik me nu aangesproken voelen? :evil:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als je ze met een Bahco ontlucht, of op leerzen loopt :lol:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb in 2007 een setje mono mini,s op mijn toen, je verwacht het niet, Cube elite gehad. daarmee heb ik 40K gereden in vijf jaar. Reed de fiets ook op de weg, had er maar 1.

Nooit onderhoud hoeven plegen behalve twee keer nieuwe blokken.
Daarna hebben ze tot 2018 dienst gedaan op mijn pekelfiets, in de donkere maanden heb ik denk totaal 7 a 8 duizend kilometer door de troep. Ik maakt de fiets twee keer per jaar echt schoon, dus pekel had vrij baan in een vochtige schuur.

Nu heb ik ze vorig jaar op de fiets van mijn zoontje gezet en die rijd er nu mee door de wijk. Nog steeds, niet ontlucht, niets vervangen, behalve blokken. Enige wat er kapot ging waren de stuurklemmen, die scheurde bij mij.
Vorige week voor het eerst even wat onderhoud gepleegd om de zuigers achter weer goed te laten werken.

Natuurlijk voel ik dat de huidige hope remmen beter zijn. Ze worden nu wel lelijk, van alle troep en omdat die kinderen alles doen behalve normaal rijden worden ze lelijk, maar heel blijven ze voorlopig.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tiewrap schreef: vr 26 juni 2020, 11:31 Als je ze met een Bahco ontlucht, of op leerzen loopt :lol:
viewtopic.php?f=9&t=146669

:bier: :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie