Fox 32 SC Factory Kashima

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tnx mannen. Ik ga sowieso nog weer wat afstelwerk doen. De combinatie van nieuwe banden (Wolfpack Race en Speed) geeft natuurlijk ook weer een andere ervaring.

Ik ben wel meer een krachtmens (net als met skiën) dan een keurige lichtgewicht XC rijder.

En wie weet als ik ter zijner tijd of de hele fiets verkoop of een ander vorkje op de kop tik ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen Fox SC ervaring, maar een paar keer het verschil kunnen voelen bij andere vorken.
1e was de overstap van een Manitou Skareb (Scarry) naar een Marzocchi Bomber.
Met de Skareb klopte er iets niet aan de fiets, voelde onzeker en nooit precies zoals je stuurde.
Ik kwam consequent in de buitenkant vd bocht.
Met de Bomber werd het "point and forget".
2e keer was van Reba naar Pike.
De Reba was niet zo slap als de Skareb, maar het verschil met de Pike was groot.
Afdalen, stevig remmen en toch precies sturen, terwijl mijn eigen gewicht inmiddels flink was toegenomen door "het goede leven".

Moraal vh verhaal, als je niet de lichtste bent moet je geen licht spul gebruiken.
Ben je lichtgewicht xc rijder, dan kan je best aan zo'n flex vork wennen, maar dan nog moet je de afweging maken wat meer oplevert.
Een paar gram minder, of exact sturen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

suravida schreef: ma 29 juni 2020, 12:18 Volgens de specs heb je een 2019 model, volgens mij is versie 2 een 2020 model. Zie ook de review op Pinkbike: https://www.pinkbike.com/news/review-fo ... -fork.html

Overigens lijkt de 34 Stepcast me wel een hele puike vork voor de Nederlandse trails, maar die is dan ook weer niet zó licht dat het eng wordt.
Kan ik beamen, ik rijd ermee.
Die van mij is fabriek-af teruggebracht naar 110mm, had tegen 120mm ook geen enkel bezwaar gehad overigens. Maar dit was toen het enige model met een Fox34mm vork, de rest was Fox 32 of SID. Vond ik niet bij mijn rijstijl/wensenlijstje passen. Dus de keus was simpel.
Ideale 'stevige XC vork/trails-light vork' voor 'hier en omstreken'. Maar ook in de Alpen gewoon een lekkere stevige XC-vork voor op mijn race/marathonfully.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

hanjovdberg schreef: ma 29 juni 2020, 08:46 Hmz okay iemand die zekerheid kan geven? :~
Eerste generatie heeft kuiltjes op de vorkkroon. Bij de 2e is die glad/egaal.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Aan de bovenzijde of onderzijde? Heb een soort geultjes aan bovenzijde en aan de onder achterkant zitten 2 soort stipjes/dotjes

Maar ben al wel zo goed als zeker de ik de eerste generatie heb.

Vandaag beetje getest en gespeeld met de afstelling. Scheelt al heel wat als je 5-8 psi minder in de voorvork doet. Wordt de vork wat soepeler van.

En bleek de stelknop wel heel ver naar firm te staan. Dus qua afstelling valt er nog wel wat te winnen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Aan de bovenzijde naast de lock en het luchtventiel dus zo te horen heb je de eerste generatie. Deze is iets slapper maar ik merk dat niet echt met mijn 65kg :winkie:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tja 65 kg .. ergens in mijn jonge jaren toen ik de marmotte reed met mijn broertje ... toen woog ik ook een kleine 67kg ... maar dat is lang geleden :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hanjovdberg schreef: ma 29 juni 2020, 21:47 Tja 65 kg .. ergens in mijn jonge jaren toen ik de marmotte reed met mijn broertje ... toen woog ik ook een kleine 67kg ... maar dat is lang geleden :winkie:
Kijk, daar hebben we het probleem te pakken! De vork is prima... :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:lol: maar toen had ik deze fiets nog niet. Dat was in het tijdperk dat voorvorken eerder tegenwerkten dan iets deden wat op dempen leek .. :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Nu dempt deze vork dus super.

Alleen kan Lars er niet mee rijden :winkie:
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hanjovdberg schreef: di 30 juni 2020, 19:01 :lol: maar toen had ik deze fiets nog niet. Dat was in het tijdperk dat voorvorken eerder tegenwerkten dan iets deden wat op dempen leek .. :tong
Sinds pakweg 1992 zijn er altijd goede vorken te koop geweest!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat geloof ik zeker. Maar toen bewoog ik me nog niet in het segment waarin momenteel mijn interesse en besteding ligt :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

De vering en demping zijn echt fantastisch van deze vork. Ik kan zoveel harder over een wasbordje als met de lefty (nu is die uit 2013 en zal die ook verbeterd zijn inmiddels.

Maar stijf is ie niet. Ik heb een nette cleane XCrijstijl en dan is het geen probleem en 80 a 82 kilo. Ben je wat ruiger van stuurwerk zal je dat heel snel gaan merken. een fox heeft een stijfheid van 14nm de sid 25nm. dat is een behoorlijk fors verschil.

https://www.bike-magazin.de/komponenten ... 40584.html
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kijk dat is een interessant artikel. Stijfheid en handelbaarheid zijn idd duidelijk minder goed.

Wat betreft vering en demping kan ik je helemaal volgen. Soms merk je bepaalde remgaten, hobbels en wortels niet eens.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hanjovdberg schreef: wo 1 juli 2020, 20:11 Wat betreft vering en demping kan ik je helemaal volgen. Soms merk je bepaalde remgaten, hobbels en wortels niet eens.
Als je nu een DVO Sapphire koopt dan merk je alle remgaten, hobbels en wortels altijd niet! En heb je gewoon een normaal stijve vork. Alle problemen opgelost :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie