Fox 32 SC Factory Kashima

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bovenstaande vork zit dus in mijn Olympia F1X. De hele fiets is natuurlijk gebouwd om hard te gaan. Maar ik merk zoals vandaag op Nijmegen toch regelmatig dat de flex van de vork wel een beetje TE is. Dit veroorzaakt toch wat onzeker stuurgedrag. Maar als ik simpelweg mijn wiel tussen mijn benen houdt kan ik de vork bijna tegen mijn wiel aan geflexed krijgen. Dat is dus niet echt stijf. Ik neem aan dat dit normaal is voor deze vorken?

Wat ik ook nog wel eens merk is dat ie bij een landing die niet perfect rechtdoor is maar ingestuurd (doordat je half in een bocht landt) de neiging heeft weg te willen schieten of onder je vandaan te willen schieten. Is dit ergens mee te verhelpen?

Of moet ik dan gewoon een uurtje uitrekken en met pompje en spelen met afstellingen in steeds dezelfde afdaling uitproberen wat me het beste aanvoelt?

Als ik mijn Trek Stache met Manitou Magnum pak heb ik dit gevoel absoluut niet. Dat is gewoon rammen en vliegen zonder ergens bang te hoeven zijn dat je de controle verliest.

Of is dit nu wat Lars elders al eens heeft uitgelegd over dit soort voorvorken (die alleen gemaakt zijn om lichter te zijn en balanceren op het randje van wat kan in gewicht en inzetbereik)?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat weeg je?

Hoort deels bij het karakter van deze lichtgewicht XC-vorken. Lichtere rijders zullen niet zoveel merken van de flex, zwaardere rijders zeker wel, zeker als je weet hoe een stijvere vork voelt (maar wie niet beter weet weet ook niet wat 'ie mist natuurlijk).
Ben zelf 68kg, en toen ik mijn fiets koos koos ik bewust voor een model met 34Fox, juist vanwege de extra stevigheid, de extra controle en stuurprecisie die dat met zich meebrengt.

Instelling van de vork finetunen en juiste bandenkeuze en bandendruk kunnen eea ook nog wat beïnvloeden, verbeteren.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

ik heb zelf een fox 32 factory en een rockshox sid worldcup ik vind zelf ook de fox erg slap en bij mij voelt de rockshox veel beter aan
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik weeg rond de 75kg dus zou nog wel binnen de marge vallen. Ik had niet de keus maar zou achteraf wel voor de 34 hebben willen kiezen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

hanjovdberg schreef: za 27 juni 2020, 16:02

Wat ik ook nog wel eens merk is dat ie bij een landing die niet perfect rechtdoor is maar ingestuurd (doordat je half in een bocht landt) de neiging heeft weg te willen schieten of onder je vandaan te willen schieten. Is dit ergens mee te verhelpen?

Of moet ik dan gewoon een uurtje uitrekken en met pompje en spelen met afstellingen in steeds dezelfde afdaling uitproberen wat me het beste aanvoelt?

1e alinea: het gewicht bij de landing iets meer voorop. De fiets schiet weg ; je gewicht duwt de bike naar voren.: je wordt passagier i.p.v bestuurder.

2e alinea: Altijd de moeite waard. En om bovenstaande in 1e alinea beter te reguleren de rebound trager van vork . De bike komt aan de voorkant minder snel omhoog waardoor de gewichtsverdeling meer neutraal blijft.

Bovenstaande licht uiteraard genuanceerd. Die kun je zelf het beste uitzoeken. Of anders een filmpje. Tekst is zo beperkt.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Die test met je voorwiel tussen je benen. Wat test je dan ? Het wiel of de vork....?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: za 27 juni 2020, 18:26 Die test met je voorwiel tussen je benen. Wat test je dan ? Het wiel of de vork....?
Duh :roll:

De vork. Ooit al eens een wiel proberen te vervormen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hanjovdberg schreef: za 27 juni 2020, 16:02 Of is dit nu wat Lars elders al eens heeft uitgelegd over dit soort voorvorken (die alleen gemaakt zijn om lichter te zijn en balanceren op het randje van wat kan in gewicht en inzetbereik)?
Bespeur ik hier enige twijfel aan mijn woorden? :-?

Als zelfs xc-racers die vork al dumpen, dan is er toch iets niet helemaal goed met die vork.


Je gaat het overigens niet verhelpen met de instelling.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Duh?

Met steviger wielen ervaar ik een strakker stuur gedrag.

Is me niet bekend of TS in zijn wielen nog kan/wil verbeteren anders toch wat dikkere voorvork.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: za 27 juni 2020, 20:20 Duh?

Met steviger wielen ervaar ik een strakker stuur gedrag.

Is me niet bekend of TS in zijn wielen nog kan/wil verbeteren anders toch wat dikkere voorvork.
Ik ontken niet dat je rijdend verschil zult voelen tussen wielen. Maar zeker in een slappe vork zal het onmogelijk zijn het verschil tussen 2 wielen te voelen. Dan heb je minstens een dubbele kroon downhill-vork nodig in het geval van de statische test.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik zeg het niet graag, maar een lefty misschien ?

Met de Fox geen ervaring, maar dit was ook mijn klacht bij de sid.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zo dat zijn vele bruikbare reacties :-q

Te ver voorop klopt voor vandaag (zie mijn inspectieverhaal van het traumapad van vandaag :winkie: ) maar goed dat was een incident en niet dagelijkse praktijk :wink: Waarbij ik overigens niet ontken dat ik zeker nog wel wat kan leren. Maar het is wel lastig met deze echte race georiënteerde geo omdat de gewichtsverdeling heel precies komt. De achterkant vliegt echt heel snel omhoog. Een kleine onachtzaamheid en je verliest de controle. Misschien had ik mijn vraag breder moeten stellen. Is dit de keerzijde van een echte lichtgewicht race georiënteerde fully?
Zeker als je bedenkt dat ik met mijn plusbike hier veel minder op hoef te letten. De overstap is best wel groot ..

Je komt er ook wel achter dat zo’n licht ding ook z’n beperkingen kent :lol:

Spelen met rebound ga ik zeker nog wat proberen.

Wielen; Crest zijn natuurlijk niet de stijfste maar ik zie de vorkpoten letterlijk ten opzichte van elkaar bewegen. Het wiel blijft daarbij redelijk recht. Dus weet wel zeker dat het de vork is.

En Lars ik twijfel nooit aan je woorden ... wel aan je intenties (of was het nu andersom :tong )

Wat dat betreft is dus deze vork in jouw optiek een mislukking en verdient maar 1 plek ... ? :((
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zo’n raspaardje moet je wel een beetje kunnen temmen, ja :lol: ! Die kun je niet zo ‘slordig’ berijden.
Gewenning en techniek, naast een juiste afstemming. Als ‘ie je uit ‘t zadel wipt moet je je demper misschien ook nog wat fijntunen?
En: zit er al een dropper op? Dat maakt ‘m stukken vriendelijker en leuker op dit soort dalende trails.
Laten we wel wezen, het traumapad is zeker leuk, maar niet iets waar zo’n racefully niet zijn hand voor omdraait. Nogmaals: Gewenning en techniek, naast een juiste afstemming. Dropper?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Dit is nog de oude versie? Had gelezen dat Fox de stijfheid (en bijgevolg gewicht) van hun 32sc omhoog heeft gehaald.

Zou nu stuk beter moeten zijn.

Zelf heb ik destijds (vorig jaar) deels om die reden de OIZ TR besteld met de 34SC.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Er lopen niet ergens scheurtjes in het metaal van de kroon? Enige flex ok , maar dit leest als wel heel erg. Dan zou je remschijf ook aanlopen als je de fiets naar rechts laat hangen.
Plaats reactie