Pedalen voor grote voeten

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Fdees
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 8 juli 2011, 10:22
Mijn mountainbike: Trek Pro-Caliber 9.6
Contacteer:

Ik zal eerste eens de huidige situatie schetsen. ik loop al een lange tijd te sukkelen met pijn aan me voeten bij het mountainbiken (maar dit is ook bij bootcamp, dus vooral bij zware belastingen). Daarnaast had ik ook last dat ik niet meer lekker zat op mijn vorige MTB Trek 6000 L uit 2011, al met positie lopen te stoeien, maar eind mei het vakantiegeld besteed aan een Trek Pro-Caliber 6.9 XL. Dit heeft het opgelost zit nu weer fatsoenlijk op de fiets, heeft er ook mee te maken dat toen ik de Trek 6000 kocht dat ik 16 was en ben helaas nog wat gegroeid.

Naast dat ik met de positie op de fiets aan het proberen ben geweest heb ik ook wat geprobeerd qua schoenen. Mijn pijn zat namelijk aan de onderzijde van de voet en met standaardsteunzolen kon ik dit wat onderdrukken en schoenen ook vrij los te doen was dit nog wel te doen. Dit probleem ga ik nu specifiek aanpakken door naar de orthopeed te gaan om steunzolen te laten aanmeten en dan bij een lbs langs te gaan die schoenen hebben in verschillende breedtes. Wordt waarschijnlijk schoenen van Lake, maar zie ook dat Northwave schoenen heeft in verschillende breedtes. Mocht er iemand tips hebben qua merk, want heb nu er gehad van Decathlon en Shimano en beide waren het net niet.

Maar dan zit ik nog met de vragen welke pedalen zijn geschikt. Yep, ik zoek naar platformpedalen en klikpedalen :-q . Heb op mijn Trek 6000 de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar Shimano Deore spd's heb gereden, daarbij schuurde ik altijd tegen de crank aan ook op de breedtes stand van de schoenplaatjes. Maar met die Pro-Caliber rij ik nu nog met de standaard platform van VP Components VP-536 (tamelijke bagger, voel de lagers erin slijten), dit om weer wat vertrouwen te krijgen en merk dat ik nu wat minder last heb van mijn voeten met stevige sportschoenen.

Maar nu zou ik op korte termijn nieuwe platformpedalen willen bestellen en ben ik mezelf ook aan het oriënteren op klikpedalen, maar het lastige hierin is dat ik niet alleen lastige voeten heb qua pijn, maar ook qua schoenmaat, zit standaard aan maat 47 :o . Heb al de Crankbrothers Stamp-line gevonden met een large variant, maar ik heb de volgende vragen:
  • Zijn er naast de Crankbrothers Stamp-line nog grote platforms
  • Hoe is de ervaring voor rijders met grote schoenmaat op klikpedalen vs een klikpedaal met een kooi.
    Voor de klikpedaal met kooi zou ik denk aan een Crankbrother candy 2, omdat me deze nogal breed lijken.
TL:DR
Wat zijn geschikte pedalen, zowel platform als klikpedaal voor grote voeten.
Luctor Et Emergo
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Ik rij altijd met MTB schoenen met het bescheiden maatje 48. Heb ook redelijk brede voeten.
Zelf moet ik inderdaad de schoenplaatjes zo zetten (op zijn verst), zodat ik de cranks niet raak. Maar verder echt nooit ergens problemen mee gehad.
Het schoenmerk wil inderdaad wel eens een verschil maken. North West en Specialized schoenen zijn top vind ik.
Mindere ervaringen heb ik met schoenen van Giro.

Specialized heeft ook erg fijn inlegzooltjes. Deze leg ik wel in elke schoen (verder wil ik zeker geen reclame maken voor S)

Verder rij ik overigens altijd met Shimano SPD pedalen. Met platform pedalen heb ik geen ervaring.
Life is short.....................enjoy it!!!
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

Bij de grote S hebben ze de xt platform pedalen. Ik heb met maat43 de small en er bestaat ook een large variant,
Ze worden geleverd met korte pennen en lange in een zakje. Die kan je gelijk plaatsen.....
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Fdees schreef: di 30 juni 2020, 20:49 Ik zal eerste eens de huidige situatie schetsen. ik loop al een lange tijd te sukkelen met pijn aan me voeten bij het mountainbiken (maar dit is ook bij bootcamp, dus vooral bij zware belastingen). Daarnaast had ik ook last dat ik niet meer lekker zat op mijn vorige MTB Trek 6000 L uit 2011, al met positie lopen te stoeien, maar eind mei het vakantiegeld besteed aan een Trek Pro-Caliber 6.9 XL. Dit heeft het opgelost zit nu weer fatsoenlijk op de fiets, heeft er ook mee te maken dat toen ik de Trek 6000 kocht dat ik 16 was en ben helaas nog wat gegroeid.

Naast dat ik met de positie op de fiets aan het proberen ben geweest heb ik ook wat geprobeerd qua schoenen. Mijn pijn zat namelijk aan de onderzijde van de voet en met standaardsteunzolen kon ik dit wat onderdrukken en schoenen ook vrij los te doen was dit nog wel te doen. Dit probleem ga ik nu specifiek aanpakken door naar de orthopeed te gaan om steunzolen te laten aanmeten en dan bij een lbs langs te gaan die schoenen hebben in verschillende breedtes. Wordt waarschijnlijk schoenen van Lake, maar zie ook dat Northwave schoenen heeft in verschillende breedtes. Mocht er iemand tips hebben qua merk, want heb nu er gehad van Decathlon en Shimano en beide waren het net niet.

Maar dan zit ik nog met de vragen welke pedalen zijn geschikt. Yep, ik zoek naar platformpedalen en klikpedalen :-q . Heb op mijn Trek 6000 de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar Shimano Deore spd's heb gereden, daarbij schuurde ik altijd tegen de crank aan ook op de breedtes stand van de schoenplaatjes. Maar met die Pro-Caliber rij ik nu nog met de standaard platform van VP Components VP-536 (tamelijke bagger, voel de lagers erin slijten), dit om weer wat vertrouwen te krijgen en merk dat ik nu wat minder last heb van mijn voeten met stevige sportschoenen.

Maar nu zou ik op korte termijn nieuwe platformpedalen willen bestellen en ben ik mezelf ook aan het oriënteren op klikpedalen, maar het lastige hierin is dat ik niet alleen lastige voeten heb qua pijn, maar ook qua schoenmaat, zit standaard aan maat 47 :o . Heb al de Crankbrothers Stamp-line gevonden met een large variant, maar ik heb de volgende vragen:
  • Zijn er naast de Crankbrothers Stamp-line nog grote platforms
  • Hoe is de ervaring voor rijders met grote schoenmaat op klikpedalen vs een klikpedaal met een kooi.
    Voor de klikpedaal met kooi zou ik denk aan een Crankbrother candy 2, omdat me deze nogal breed lijken.
TL:DR
Wat zijn geschikte pedalen, zowel platform als klikpedaal voor grote voeten.
Ik heb nog een setje stamp 2 in de maat L stuur maar een pb als je interesse hebt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Als platform wil ik de DMR Vault onder de aandacht brengen.

Ik rij al zo'n 7 jaar alleen platform en ook alleen met de Vault, mede vanwege het grote platform en grip, naar nu blijkt zijn ze ook duurzaam want het setje uit 2013 is onlangs op mijn nieuwste fiets gezet, ten opzichte van een nieuwer setje kan je wel merken dat de lagering wat minder is, maar ze draaien nog steeds lekker smeuïg :-q .

Ze zijn niet de goedkoopste, maar dat betaald zich dus blijkbaar wel terug.
Duiken al jarenlang in diverse tests op en worden doorgaans hoog beoordeeld.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Fdees
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 8 juli 2011, 10:22
Mijn mountainbike: Trek Pro-Caliber 9.6
Contacteer:

speedrider schreef: di 30 juni 2020, 21:23 Ik rij altijd met MTB schoenen met het bescheiden maatje 48. Heb ook redelijk brede voeten.
Zelf moet ik inderdaad de schoenplaatjes zo zetten (op zijn verst), zodat ik de cranks niet raak. Maar verder echt nooit ergens problemen mee gehad.
Het schoenmerk wil inderdaad wel eens een verschil maken. North West en Specialized schoenen zijn top vind ik.
Mindere ervaringen heb ik met schoenen van Giro.

Specialized heeft ook erg fijn inlegzooltjes. Deze leg ik wel in elke schoen (verder wil ik zeker geen reclame maken voor S)

Verder rij ik overigens altijd met Shimano SPD pedalen. Met platform pedalen heb ik geen ervaring.
Bedankt. Ben zelf wel te spreken over de inlegzolen van Sqlab, maar ze zijn nog niet extreem genoeg. Specialized heb ik helaas niet in de buurt zit. Denk dat het ook te maken heeft met mijn positie van voeten, waardoor ik wat verdraaid op de pedalen zit
Mad Wally schreef: di 30 juni 2020, 21:37 Ik heb nog een setje stamp 2 in de maat L stuur maar een pb als je interesse hebt.
Zal een pb'tje sturen. maar zou je eens de maat van het platform willen posten dan weten andere dit ook en kunnen ze zelf dit ook vergelijken
All4Fun schreef: wo 1 juli 2020, 09:37 Als platform wil ik de DMR Vault onder de aandacht brengen.

Ik rij al zo'n 7 jaar alleen platform en ook alleen met de Vault, mede vanwege het grote platform en grip, naar nu blijkt zijn ze ook duurzaam want het setje uit 2013 is onlangs op mijn nieuwste fiets gezet, ten opzichte van een nieuwer setje kan je wel merken dat de lagering wat minder is, maar ze draaien nog steeds lekker smeuïg :-q .

Ze zijn niet de goedkoopste, maar dat betaald zich dus blijkbaar wel terug.
Duiken al jarenlang in diverse tests op en worden doorgaans hoog beoordeeld.

De groet'n...
Net eens bekeken, maar wat me direct opvalt ze zijn helaas 10 mm smaller en 6 mm korter dan de Crankbrothers Stamp range. Maar wat me direct doet afhaken is het maximum rijders gewicht van 85 kg, hier ga ik makkelijk overeen. :o (redenen om meer te gaan fietsen)

Maar wat ik me meer afvraag DMR geeft platform oppervlakte aan qua maat, maar Crankbrothers alleen algemene maten, maar zijn dat dan de platformmaat of is dit tot gemeten tot de crank of zelfs met de complete as (lijkt me sterk). Helaas dat er geen standaard hiervoor is voor bemating van pedalen.

Mijn interesse voor de Crankbrothers Candy komt eruit dat de ondersteuning ook in de breedte is, en de shimano lijkt dat minder te hebben en aan de zijkant heb ik het meeste last van mijn voet.

Ben trouwens in mijn zoektocht bij bike-components.de bij bepaalde pedalen staan de maten. Helaas niet bij alles en je kan er ook niet op sorteren.
Luctor Et Emergo
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Fdees schreef: wo 1 juli 2020, 18:27 .......................
Maar wat me direct doet afhaken is het maximum rijders gewicht van 85 kg, hier ga ik makkelijk overeen. :o (redenen om meer te gaan fietsen)

....................
Ai, ai, ai, zit ik ze al die jaren al te mishandelen..... :(( .... blijkbaar zijn ze vergevingsgezind.... :lol:

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

De Kona Wah Wah 2 pedalen meten 120x118x13mm. Ze zijn zowel in aluminium als composiet uitvoering verkrijgbaar.
modder zuigt!
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Omdat je aangeeft pijn aan je voeten te krijgen: flat pedals kunnen ook een vorm hebben waarbij het middengedeelte (de as) lager, gelijk of hoger ligt dan de voor en achterkant.
Concave wordt dat volgens mij genoemd, zou een factor kunnen zijn om rekening mee te houden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Fdees schreef: wo 1 juli 2020, 18:27
Mad Wally schreef: di 30 juni 2020, 21:37 Ik heb nog een setje stamp 2 in de maat L stuur maar een pb als je interesse hebt.
Zal een pb'tje sturen. maar zou je eens de maat van het platform willen posten dan weten andere dit ook en kunnen ze zelf dit ook vergelijken
Platform afmetingen zijn 110 mm lang x 111 mm breed.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Fdees
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 8 juli 2011, 10:22
Mijn mountainbike: Trek Pro-Caliber 9.6
Contacteer:

Mark-xt schreef: wo 1 juli 2020, 20:26 De Kona Wah Wah 2 pedalen meten 120x118x13mm. Ze zijn zowel in aluminium als composiet uitvoering verkrijgbaar.
Die zien er wel mooi uit qua grootte eens zien of ik ergens in Europa/Nederland kan vinden.
Mad Wally schreef: wo 1 juli 2020, 20:55
Platform afmetingen zijn 110 mm lang x 111 mm breed.
Valt eigenlijk nog wel een beetje tegen dan ze zijn 4 mm smaller dan dat ze aangeven op de website als je kijkt hoe andere het aangeven. :(
ThijsE schreef: wo 1 juli 2020, 20:29 Omdat je aangeeft pijn aan je voeten te krijgen: flat pedals kunnen ook een vorm hebben waarbij het middengedeelte (de as) lager, gelijk of hoger ligt dan de voor en achterkant.
Concave wordt dat volgens mij genoemd, zou een factor kunnen zijn om rekening mee te houden.
Okay, ja als het midden hoger zou liggen zou het wel mooi zijn, maar denk straks in combinatie met steunzolen ik dat wel heb ondervangen. ga er even vanuit dat de meeste zo goed als vlak zijn, kan me voorstellen dat een afwijkende vorm ervoor kan zorgen dat je zeker bij een onvexe vorm minder goed contact heb met pin en dus minder grip en dus pinnen uiteindelijk in je benen. :oops:

Concave = midden lager dan voor/achterzijde
Convex = midden hoger dan voor/achterzijde
All4Fun schreef: wo 1 juli 2020, 20:07 Ai, ai, ai, zit ik ze al die jaren al te mishandelen..... :(( .... blijkbaar zijn ze vergevingsgezind.... :lol:

De groet'n...
Ja, ik vind dat gewicht ook vrij bijzonder. Maar misschien als grote "zware" Nederlanders dat we wel wat buiten de boot vallen. Kan natuurlijk ook gewoon om zichzelf in te dekken zijn. Maar ik gok dat ze met een veiligheidsfactor van minstens 2 zijn ontworpen en dan kunnen ze nog meer hebben i.v.m. drops. Dus gok dat ze makkelijk 300 kg aan kracht per pedaal kunnen hebben. Maar fietsen in de EU kunnen eigenlijk altijd een berijder hebben van 135 kg, dus dit wijkt nogal af.
Luctor Et Emergo
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Fdees schreef: wo 1 juli 2020, 21:58 Die zien er wel mooi uit qua grootte eens zien of ik ergens in Europa/Nederland kan vinden.
Er zijn niet veel webshops die de pedalen aanbieden. Ik heb de pedalen gewoon bij m'n LBS besteld. De Kona website heeft een zoekfunctie voor winkels in de buurt.
modder zuigt!
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Pedalen zijn niet zo gauw het probleem. Zoek het meer in de schoenen. Standaard inlegzolen zijn vaak te plat en ondersteunen te weinig. Dit veroorzaakt bij mij In elk geval een branderig gevoel onder de voeten.
Ik had hier vooral last van met lange wandelingen en in mijn skischoenen. In mindere mate op de fiets.

Sinds ik zooltjes van Sidas gebruik met juiste hoogte heb ik daar geen last meer van.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

+1
Zorg inderdaad wel voor redelijk grote pedalen, maar kijk vooral ook naar de schoenen die je gebruikt/gaat gebruiken. Neem aan dat de orthopeed je daar ook wel info over kan geven?

Concave pedalen geven in mijn ervaring de beste grip. Ik heb ook pedalen gehad waar ik het gevoel had dat de (dikkere) as een drukpunt onder de voet gaf, en ik reed toch met specifieke schoenen voor flats (Five Ten).
Met concave pedalen is dat gevoel weg en is de grip perfect.

Ik schiet tijdens het fietsen zelden of nooit van de pedalen, de keren dat ik de pinnen in mijn been had gebeurde dat altijd als ik niet aan het fietsen was... Lopend naast de fiets en iets onhandigs doen is dan de oorzaak :oops: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fdees
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 8 juli 2011, 10:22
Mijn mountainbike: Trek Pro-Caliber 9.6
Contacteer:

Mark-xt schreef: wo 1 juli 2020, 22:39 Er zijn niet veel webshops die de pedalen aanbieden. Ik heb de pedalen gewoon bij m'n LBS besteld. De Kona website heeft een zoekfunctie voor winkels in de buurt.
Gevonden, wel mooi dat het gewoon wereldwijd fatsoenlijk werkt en dus als Zeeuws-Vlaming gewoon naar Belgie kan kijken.
E10 schreef: wo 1 juli 2020, 23:45 Pedalen zijn niet zo gauw het probleem. Zoek het meer in de schoenen. Standaard inlegzolen zijn vaak te plat en ondersteunen te weinig. Dit veroorzaakt bij mij In elk geval een branderig gevoel onder de voeten.
Ik had hier vooral last van met lange wandelingen en in mijn skischoenen. In mindere mate op de fiets.

Sinds ik zooltjes van Sidas gebruik met juiste hoogte heb ik daar geen last meer van.
kermit schreef: do 2 juli 2020, 09:28 +1
Zorg inderdaad wel voor redelijk grote pedalen, maar kijk vooral ook naar de schoenen die je gebruikt/gaat gebruiken. Neem aan dat de orthopeed je daar ook wel info over kan geven?

Concave pedalen geven in mijn ervaring de beste grip. Ik heb ook pedalen gehad waar ik het gevoel had dat de (dikkere) as een drukpunt onder de voet gaf, en ik reed toch met specifieke schoenen voor flats (Five Ten).
Met concave pedalen is dat gevoel weg en is de grip perfect.

Ik schiet tijdens het fietsen zelden of nooit van de pedalen, de keren dat ik de pinnen in mijn been had gebeurde dat altijd als ik niet aan het fietsen was... Lopend naast de fiets en iets onhandigs doen is dan de oorzaak :oops: :D
Ja, pedalen moet ik nu sowieso al gaan vervangen direct omdat ze zo slecht lopen, orthopeed is later in de maand, dus ivm schoenen wil ik daar echt op wachten. Fiets nu met Hiit-fitness schoenen van reebok en deze zijn eigenlijk ook wel vrij stijf. Althans meer dan paar hardloopschoenen.

Zag wel al dat Fiveten ook maat 47 heeft dus dat is wel mooi en zit eens niet tegen. Eens zien of er nog andere merken ook denken aan mensen die extra bedeeld zijn :-D
Luctor Et Emergo
Plaats reactie