Pedalen voor grote voeten

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
wtosser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 25 augustus 2010, 13:35

Voor zo ver als ik weet zijn dit de grootste platformpedalen beschikbaar: Pedaling innovations

Afbeelding

Staan behoorlijk wat reviews van online, vraag me af of je die in een webshop kan kopen (denk alleen via hun eigen website)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb Maat 47 en ook een paar voeten waar men over het algemeen niet mee zou willen wil ruilen waarvan 1 voet het nog maar heel beperkt doet (grote teen werkt nog en de rest is functieloos/puur schoenvulling).
Met steunzolen kan ik redelijk wandelen, zonder houdt wandelen na ongeveer 1 km op dus ik heb me op dit onderwerp aardig ingelezen en geëxperimenteerd dus wellicht ook wat zinnigs toe te voegen :).

Bij alle pijnlijke voeten:
Goede schoenen helpen zeker en 5ten scheelt best wel wat t.o.v. fitnessschoenen (been there done that) want fiets schoenen zijn gewoon stijver maar veel belangrijker zijn goede inlegzolen dus regel dat eerst.

Zolen:
Je kan in allerlei prijsklassen standaardspul kopen, maar het beste is toch gewoon op maat laten maken door een goede podoloog (over het algemeen kan een orthopeed erg weinig anders als dat adviseren en/of opereren wat je mijn inziens altijd een laatste redmiddel moet zijn).
Een goede podoloog wil weten waar je last van hebt, meet je lijf redelijk op op symetrie en disbalans, maakt afdrukken en gaat dan aan de slag met zolen die lang niet altijd in 1x perfect zijn, maar met tienden van mm tunen dat wel worden. Omdat de aanpassingen zo klein zijn ben ik ook niet zo,n fan van standaardspul want wat je buurman past, hoeft jou niet te passen.

Schoenen:
Schoenen moeten goed om je zolen passen, dus ik zou pas naar schoenen kijken als je je zolen hebt.
5 ten heeft veel, maar helaas niet in NL. Ik heb dus meerdere paren (7 of 8 meen ik) online gekocht en gepast en wat niet beviel ging terug. Kost wat om voor te schieten en aan versturen, maar ik weet nu wel wat voor mij perfect werkt (de stoffen freeride want de leren pro is weer net te stijf).

Pedalen:
Omdat 1 voet maar heel beperkt meedoet heb ik gespeeld met XT Trail en Nukeproof pedalen want loop nu het risico dat ik grip verlies met 1 kant. Helaas kreeg ik van SPD meer last als bij flats door de vaste positie, dus rij nu weer volledig met flats.
Het kunnen verzetten van mijn voet geeft gewoon minder klachten, maar wellicht dat dat voor een ander weer anders werkt, dus ga vooral experimenteren (of niet als je de magic mix gevonden hebt).

Pedalen:
Wel wat ervaring en veel zijn te klein (Superstar, Hope, Saint gaan wel maar zijn gewoon krap met maat47).
DMR Vault zijn fijne pedalen, maar ik had minimaal elk jaar nieuwe bushings nodig ivm veel speling en de laatste keer zat het afsluitende kapje vast. geprobeerd uit te boren wat niet lukte en was er toen ook klaar mee.
Zolang ze het doen fijne pedalen, maar zeker niet Vault-less.

Pedaling inovations afgelopen jaar besteld en kunnen proberen (in overleg met hun zelfs langer kunnen testen), maar 95 breed bleek voor mij wat smal qua voetplaatsing dus teruggestuurd (zonder problemen en zij hebben mij toen de Stamp-L geadviseerd).

Ik heb nu Stamp Large op mijn fietsen zitten en die zijn als je ze op elkaar legt ook net iets groter als de Vaults.
Je hebt daarin verschillende uitvoeringen, de goedkopere zijn wat dikker en vlakker, de duurdere versie (7) heeft een lichte concaaf en rijd voor mij het meest prettig.

Wellicht klinkt dit gezoek naar een goede combi voor sommige mensen echt way over de top, maar klachtenvrij sporten is best veel waard en na een 2 uur fietsen moeten stoppen voor die dag ivm pijn gewoon niet cool, dus dan ga je zoeken en experimenteren..

De breedste Large flat pedaal die Pinkbike laatst in de test had was de Chromag Daga: 110 lang en 117 breed waar de Stamp L 110x110 is (wellicht dat ik die ooit koop om te proberen als ik wat gesloopt heb maar f##ing hell: 170,- voor een paar pedalen :o :o :roll: ).

Test: https://www.pinkbike.com/news/12-of-the ... -2020.html
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Fdees
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 8 juli 2011, 10:22
Mijn mountainbike: Trek Pro-Caliber 9.6
Contacteer:

Zo gisteren met de gemotoriseerde tweewieler naar Brugge gereden voor een setje Kona wah wah II Pedals (wat een heerlijke naam toch :lol: ). Direct gemonteerd en vanochtend eens goed uitgeprobeerd. kan direct zeggen dat een gigantische verbetering is ten opzichte van de originele pedalen die erbij zaten. (dat ze zoiets durven te leveren). Ik had geen pijn meer, maar enkel een lichte irritatie. Dus de eerste stap in de juiste richting is gezet.

Zie hier trouwens het verschil tussen beide pedalen.
Afbeelding
wtosser schreef: za 4 juli 2020, 21:03 Voor zo ver als ik weet zijn dit de grootste platformpedalen beschikbaar: Pedaling innovations

Afbeelding

Staan behoorlijk wat reviews van online, vraag me af of je die in een webshop kan kopen (denk alleen via hun eigen website)
Okay deze zien er wel mooi uit, maar als ik de specs bekijk zijn ze vooral lang en niet heel breed, dus zal wel voor een smallere/kleinere voet/schoen ideaal zijn, maar niet voor mij. Wel mooi om te zien dat er gewoon zulke niches zijn en dan nog niet heel duur.
Jurf schreef: za 4 juli 2020, 23:17 Ik heb Maat 47 en ook een paar voeten waar men over het algemeen niet mee zou willen wil ruilen waarvan 1 voet het nog maar heel beperkt doet (grote teen werkt nog en de rest is functieloos/puur schoenvulling).
Met steunzolen kan ik redelijk wandelen, zonder houdt wandelen na ongeveer 1 km op dus ik heb me op dit onderwerp aardig ingelezen en geëxperimenteerd dus wellicht ook wat zinnigs toe te voegen :).

Bij alle pijnlijke voeten:
Goede schoenen helpen zeker en 5ten scheelt best wel wat t.o.v. fitnessschoenen (been there done that) want fiets schoenen zijn gewoon stijver maar veel belangrijker zijn goede inlegzolen dus regel dat eerst.

Zolen:
Je kan in allerlei prijsklassen standaardspul kopen, maar het beste is toch gewoon op maat laten maken door een goede podoloog (over het algemeen kan een orthopeed erg weinig anders als dat adviseren en/of opereren wat je mijn inziens altijd een laatste redmiddel moet zijn).
Een goede podoloog wil weten waar je last van hebt, meet je lijf redelijk op op symetrie en disbalans, maakt afdrukken en gaat dan aan de slag met zolen die lang niet altijd in 1x perfect zijn, maar met tienden van mm tunen dat wel worden. Omdat de aanpassingen zo klein zijn ben ik ook niet zo,n fan van standaardspul want wat je buurman past, hoeft jou niet te passen.

Schoenen:
Schoenen moeten goed om je zolen passen, dus ik zou pas naar schoenen kijken als je je zolen hebt.
5 ten heeft veel, maar helaas niet in NL. Ik heb dus meerdere paren (7 of 8 meen ik) online gekocht en gepast en wat niet beviel ging terug. Kost wat om voor te schieten en aan versturen, maar ik weet nu wel wat voor mij perfect werkt (de stoffen freeride want de leren pro is weer net te stijf).

Pedalen:
Omdat 1 voet maar heel beperkt meedoet heb ik gespeeld met XT Trail en Nukeproof pedalen want loop nu het risico dat ik grip verlies met 1 kant. Helaas kreeg ik van SPD meer last als bij flats door de vaste positie, dus rij nu weer volledig met flats.
Het kunnen verzetten van mijn voet geeft gewoon minder klachten, maar wellicht dat dat voor een ander weer anders werkt, dus ga vooral experimenteren (of niet als je de magic mix gevonden hebt).

Pedalen:
Wel wat ervaring en veel zijn te klein (Superstar, Hope, Saint gaan wel maar zijn gewoon krap met maat47).
DMR Vault zijn fijne pedalen, maar ik had minimaal elk jaar nieuwe bushings nodig ivm veel speling en de laatste keer zat het afsluitende kapje vast. geprobeerd uit te boren wat niet lukte en was er toen ook klaar mee.
Zolang ze het doen fijne pedalen, maar zeker niet Vault-less.

Pedaling inovations afgelopen jaar besteld en kunnen proberen (in overleg met hun zelfs langer kunnen testen), maar 95 breed bleek voor mij wat smal qua voetplaatsing dus teruggestuurd (zonder problemen en zij hebben mij toen de Stamp-L geadviseerd).

Ik heb nu Stamp Large op mijn fietsen zitten en die zijn als je ze op elkaar legt ook net iets groter als de Vaults.
Je hebt daarin verschillende uitvoeringen, de goedkopere zijn wat dikker en vlakker, de duurdere versie (7) heeft een lichte concaaf en rijd voor mij het meest prettig.

Wellicht klinkt dit gezoek naar een goede combi voor sommige mensen echt way over de top, maar klachtenvrij sporten is best veel waard en na een 2 uur fietsen moeten stoppen voor die dag ivm pijn gewoon niet cool, dus dan ga je zoeken en experimenteren..

De breedste Large flat pedaal die Pinkbike laatst in de test had was de Chromag Daga: 110 lang en 117 breed waar de Stamp L 110x110 is (wellicht dat ik die ooit koop om te proberen als ik wat gesloopt heb maar f##ing hell: 170,- voor een paar pedalen :o :o :roll: ).

Test: https://www.pinkbike.com/news/12-of-the ... -2020.html
Denk dat ik dan nog van geluk mag spreken met mijn voeten als ik het zo hoor.

Zolen
Geef het beestje een naampje, orthopeed of podoloog. Een ding is zeker ze gaan steunzolen voor mij op maat maken. Heb al verschillende standaard geprobeerd, maar als dat niet werkt lijkt me het de juiste stap zoals je ook aangeeft. Daar vanuit dan naar schoenen kijken. Deze zijn secundair aan een paar goede zolen, want de interface tussen de standaardschoen en afwijkende voet is dan goed.

Schoenen
Ben benieuwd wat ze zeggen waarmee ik moet opletten qua schoenen, maar denk dat ik wel een paar verschillende paren ga bestellen om te proberen en dan zien wat ik het fijnste vind. Zag vandaag ook nog dat ze van Northwave, Mavic & Shimano ook flats hebben dus ben ook wel benieuwd naar de verschillen daartussen.

Pedalen
Ik ben qua maatschoenen ook wel bang dat wij als Nederlanders op grote voetleven en ook niet de grootste dus meest interessante markt zijn qua pedalen.

Was zelf vergeten eens te zoeken op pinkbike voor schoenen zal ik dat sowieso nog wel eens doen.

Die Chromag Daga zijn niet goedkoop, maar zien er wel heel gaaf uit en voordeel van pedalen in zulke prijsklasses is dat je wel makkelijk alles kan vervangen vaak en als het moet is er nog betere industriële lagers in kan steken met ander vet mocht dat nodig zijn.

Ben nu al zeker te spreken over de Wah Wah voor mijn voeten bieden ze goede ondersteuning en ook grip, dat mag ook wel met die imbusschroeven, ach misschien er wel nog eens RVS insteken, maar dat is puur voor de fun als engineer.

Dit heeft me nu ook wel aan het nadenken gezet over wat voor een clipless-pedalen ik nodig zou hebben en dat is sowieso iets met een kooi en gecombineerd met een paar pedalen met een stevig zolen die weinig flext. In combinatie met goed zittende steunzolen zal dat denk ik een hele fijne combinatie zijn van kracht overbrenging zijn over een groot oppervlakte.

Het is gewoon leuk zo een zoektocht, alleen jammer dat is zo lastig is om zulke kledingstukken als schoenen te proberen in een fietszaak en ze eens te voelen om een idee te krijgen van stevigheid en kwaliteit en wat de gegevens van een leverancier nu echt betekenen. Maar dat zullen we maar houden op de magie van het vak. :D
Luctor Et Emergo
Fdees
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 8 juli 2011, 10:22
Mijn mountainbike: Trek Pro-Caliber 9.6
Contacteer:

Update 21-7

Nu we een paar weken verder zijn en ik gisteren steunzolen heb laten aan meten wil ik even een update geven en misschien nog wat kennis/ervaringen bij mensen los krijgen :D

De eerste twee opmerkingen die ik kregen waren:
  • Dat zijn grote voeten
  • Dat zijn brede voeten
Dat wist ik al redelijk, dankzij dat ik schoenen koop in maat 47 met een lengte van 1.88. :-?

Wat wel verhelderend was om te begrijpen dat mijn voetbedden naar binnen kantel en ik daardoor vrij ergen platvoeten heb.

10 augustus mag ik ze gaan ophalen en dan gaat ze zoektocht naar geschikte schoenen weer verder. Eerste kandidaat nu is Lake vanwege het feit dat deze schoenen hebben ook nog in breedtematen en dat geeft een mens hoop. Ook zit hiervan een dealer in de buurt en dat is een pro. Hopelijk kan die dealer me ook verder helpen met de geschikte schoenen qua stevigheid/stijfheid en comfort in combinatie van steunzolen.

Heb ik nog wel de volgende vragen waar ik het antwoord op moet gaan zoeken:
  • Wat heb ik qua stijfheid nodig qua zool?
  • Wat een voor sokken kan ik het beste gebruiken in combinatie met de steunzolen?
Eerste vraag is vanwege het feit dat een steunzolen al een stuk steviger is dan de standaardzolen en wat dit met de interactie tussen de pedalen en voet gaat doen.

Tweede is sluit daar ook op aan je laat steunzolen aanmeten zonder sokken en dikke fleece sokken lijken me dan niet heel handig.

Dus hier ga ik komende weken eens onderzoek naar doen.
Luctor Et Emergo
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Fdees schreef: di 21 juli 2020, 22:00 Update 21-7

Nu we een paar weken verder zijn en ik gisteren steunzolen heb laten aan meten wil ik even een update geven en misschien nog wat kennis/ervaringen bij mensen los krijgen :D

De eerste twee opmerkingen die ik kregen waren:
  • Dat zijn grote voeten
  • Dat zijn brede voeten
Dat wist ik al redelijk, dankzij dat ik schoenen koop in maat 47 met een lengte van 1.88. :-?

Wat wel verhelderend was om te begrijpen dat mijn voetbedden naar binnen kantel en ik daardoor vrij ergen platvoeten heb.

10 augustus mag ik ze gaan ophalen en dan gaat ze zoektocht naar geschikte schoenen weer verder. Eerste kandidaat nu is Lake vanwege het feit dat deze schoenen hebben ook nog in breedtematen en dat geeft een mens hoop. Ook zit hiervan een dealer in de buurt en dat is een pro. Hopelijk kan die dealer me ook verder helpen met de geschikte schoenen qua stevigheid/stijfheid en comfort in combinatie van steunzolen.

Heb ik nog wel de volgende vragen waar ik het antwoord op moet gaan zoeken:
  • Wat heb ik qua stijfheid nodig qua zool?
  • Wat een voor sokken kan ik het beste gebruiken in combinatie met de steunzolen?
Eerste vraag is vanwege het feit dat een steunzolen al een stuk steviger is dan de standaardzolen en wat dit met de interactie tussen de pedalen en voet gaat doen.

Tweede is sluit daar ook op aan je laat steunzolen aanmeten zonder sokken en dikke fleece sokken lijken me dan niet heel handig.

Dus hier ga ik komende weken eens onderzoek naar doen.
Ik heb maat 49 dus alles is betrekkelijk :lol:

Ik heb vroeger ook steunzolen gehad en die waren van boven met leer afgewerkt en daardoor heel glad. Dat kan lastig zijn als je niet wilt glijden met je voet in je schoen.
Verder zou ik vooral geen dikke fleece sokken dragen bij het fietsen, maar dunne sportsokken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Fdees
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 8 juli 2011, 10:22
Mijn mountainbike: Trek Pro-Caliber 9.6
Contacteer:

Mad Wally schreef: wo 22 juli 2020, 10:43 Ik heb maat 49 dus alles is betrekkelijk :lol:

Ik heb vroeger ook steunzolen gehad en die waren van boven met leer afgewerkt en daardoor heel glad. Dat kan lastig zijn als je niet wilt glijden met je voet in je schoen.
Verder zou ik vooral geen dikke fleece sokken dragen bij het fietsen, maar dunne sportsokken.
Ow, dan mag ik nog niet klagen, zeg ook altijd alles is relatief :lol:

Ja, zulke heb ik ook nog gehad, maar die krulde ook helemaal aan de rand op vanwege zweetvoetjes. Glijden viel altijd wel mee de bobbel die onder de wreef zat was ook wel zo hoog dat alles goed op zijn plaats bleef :o Daarna ook nog gehad met foamsheets achtig spul en die hadden daar eigenlijk geen last van en ook veel grip. Heb daarnaast ook aangegeven dat ze voor het sporten bedoeld zijn, dus ik ga er van uit dat hun weten welk materiaal ze het beste kunnen gebruiken.

Dunne sokken lijkt mij ook wel het beste vanwege de pasvorm en dat er minder materiaal is wat kan gaan schuiven.
Luctor Et Emergo
Fdees
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 8 juli 2011, 10:22
Mijn mountainbike: Trek Pro-Caliber 9.6
Contacteer:

Zo weer eens een update van mijn kant, hopelijk kan ik hier iemand mee helpen.

Steunzolen heb ik nu en dit scheelt al veel in de last van mijn voeten doordat ze fatsoenlijk ondersteund worden bij het hele dagen dragen er van. Tijdens het ophalen van de steunzolen ook nog nagevraagd wat belangrijk was voor een fietsschoen en mijn voeten en het belangrijkste was de breedte en daarna stijf genoeg, dus daar is mijn zoektocht vanuit gegaan.

Maar ik wou graag eigenlijk weer vastgeklikt gaan fietsen, vind dat best wel fijn en zeker hier in de buurt is het eigenlijk niet heel extreem, dus vast geklikt is voor mij de way to go. Voel me hier ook wat zekerder bij en het punt van hoe ik los kom van mijn pedalen vond ik altijd wel fijner dan nu de platforms

Ben nu uiteindelijk uitgekomen bij Lake Cycling, omdat deze verschillende breedtes hebben en ook de standaard vorm al heel breed is in vergelijk tot merken als een fi'zi:k, giro, shimano. Gelukkig zat er voor mij in de buurt een speciaalzaak Kopwerk die er dealer van is, van te voren wel even contact gehad omdat 47 toch wel een uitzonderlijke maat begint te worden en sportzaken deze vaak niet hebben.

Had alleen niet gezegd dat het om mtb-schoenen ging, dus er lagen vandaag wegschoenen gereed. Maar heb deze ruim een half uur aangehad en op rondgelopen en moest zeggen dat deze schoenen hoewel ze van carbon zijn heel comfortabel waren. Dus maar de mountainbike variant besteld en deze komt begin volgende week binnen en dan ben ik eigenaar van een paar Lake MX238 wide in maat 47 :D

Het zijn geen goedkope schoenen met een prijs van €300, maar de kwaliteit en het comfort van pijnloos fietsen zijn ze voor mij zeker waard. Zal dan binnenkort ook zeker een update maken van hoe de schoenen zijn na een tijd ze te gebruiken.

Tevens heb ik mijn Shimano PD-M540 klikpedalen er weer eens bij gepakt en de staat er van en deze was niet heel goed meer. Zijdelingse spelling op de as, de veren waren niet meer te veranderen van spanning, althans toen ik er een schoen in deed en het verdraaide voelde ik geen verschil, daarnaast zatten ze na jaren vol met vliegroest en voor mij zijn ze toe aan vervanging. Omdat ik eens wat meer support wil hebben, ben ik uitgekomen bij de Crankbrothers Candy 2. Door de kleine kooi en geen pinnen lijken ze voor mijn schoenen wel heel goed. Dus deze combinatie ga ik dan ook proberen. :-D
Luctor Et Emergo
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Carbon zolen is de juiste keuze als je last heb van je voeten, die zijn het stijfst.
Het kost wat, maar als het kan altijd carbon zolen.

Daarna de juiste breedte. Velen rijden met te smalle schoenen. Ik ben ook altijd geneigd te kopen wat mooi is.
Zeker bij warm weer geeft dat problemen.

Koop verschillende sokken. Van hele dunne tot normaal en pas dit aan op het weer.

Maat zooltjes helpen altijd!

Het pedaal maakt eigenlijk niet uit een carbon zool buigt echt niet. Je hebt van die pedalen voor mensen met een knieproblemen dat is alleen een as van 15mm. Kijk bv naar speedplay op de race, daar rijden topsprinters op.
Fdees
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 8 juli 2011, 10:22
Mijn mountainbike: Trek Pro-Caliber 9.6
Contacteer:

Heb gisteren voor het eerst met de Lake MX238 wide gereden en eigenlijk geen last gehad van mijn voeten.

Merk nog wel dat ik een beetje met hoe ver ik de BOA aanhaal moet spelen, want merkte wel dat het vrij snel makkelijk te strak kan zetten. Voordeel van de gebruikte BOA's is dat je deze ook losser kan draaien, dus tijdens de rit snel wat losser kunnen maken en merkte dat de gevoeligheid wat verminderde.

Heb wel voor de volgende rit de cleats helemaal naar binnengeduwd, zodat ik wat breder sta, merkte nog dat ik marginaal op de buitenkant van mijn voet druk en hoop dat daarmee wat voorkomen. Dus dat is het eerst volgende experiment wat ik ga doen en hopelijk zorgt dit dat ik mijn volledige voet ga gebruiken en daarbij de druk zo laag mogelijk houd op mijn voetbed. Daarna wil ik het verschil met mijn steunzolen gaan proberen gewoon om de verschillende variabele zoveel mogelijk apart te kunnen vergelijken.

Moet ook wel zeggen dat die carbonzool wel heel fijn is, het is gewoon stijf en stevig. Zeker in combinatie met de kooi om de candy-pedalen merk ik dat mijn voeten vlak en stabiel blijven. De reden dat ik voor de Crankbrothers ben gegaan is de mogelijkheid van extended assen, dus als ik merk dat mijn pedalen nog wat breder moeten dan is dat nog een optie. Maar naar zoiets zou ik pas echt naar willen kijken wanneer ik eens een bikefit heb gedaan en daarvoor moet ik eerst eens meer kilometers gaan maken. :-D

Sokken heb ik wel al een paar verschillende diktes, maar nog niet echt fijne sokken tegen gekomen. Heb nu verschillende paren van Decathlon en zeker de dunnere "zomer"sokken nog wat aan het zoeken.

Dus ik kan iedereen de Lake schoenen echt aanbevelen vanwege de vele pas maten, breedte en carbonzolen. Ook valt me op de de cleats bevestigingspunten vrij ver naar achteren kunnen en dat is ook wel heel fijn, dat je daardoor minder op je tenen rijdt.
Luctor Et Emergo
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

BOA
Iedere afkorting heeft recht op meer dan 1 betekenis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Boa
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Fdees schreef: wo 26 augustus 2020, 21:14 Voordeel van de gebruikte BOA's is dat je deze ook losser kan draaien, dus tijdens de rit snel wat losser kunnen maken en merkte dat de gevoeligheid wat verminderde.
Niet draaien toch?
Bij de BOA sluitingen van mijn schoenen (Vaude) trek je de knop naar boven om de boel te ontspannen, draaien hoeft niet. Dan weer indrukken en aandraaien naar believen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

paste je maatwerk zolen goed in je nieuwe carbon schoenen?
ik zat meteen een half maatje groter en ook hoger in de (werk)schoen toen ik maatzolen had
Fdees
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 8 juli 2011, 10:22
Mijn mountainbike: Trek Pro-Caliber 9.6
Contacteer:

kermit schreef: do 27 augustus 2020, 08:37 Niet draaien toch?
Bij de BOA sluitingen van mijn schoenen (Vaude) trek je de knop naar boven om de boel te ontspannen, draaien hoeft niet. Dan weer indrukken en aandraaien naar believen :)
Ja deze variant kan je lostrekken om ze uit te trekken, maar je kan ze ook een slag terug draaien en dan verlaagd de spanning. Blijkbaar zijn er best een paar verschillende varianten, althans dat kwam ik tegen in mijn zoektocht. Kijk maar eens op de website van BOA, als je een gratis vervangingsdeel wil hebben. Langleve levenslange garantie. :D
nick22 schreef: do 27 augustus 2020, 11:21 paste je maatwerk zolen goed in je nieuwe carbon schoenen?
ik zat meteen een half maatje groter en ook hoger in de (werk)schoen toen ik maatzolen had
Jazeker heb dit ook gepast voordat ik ze kocht. Heb namelijk gewacht tot ik ze binnen had de zolen. Mijn voeten zijn vooral breed en plat. Als ik een schoen als een Van lier of Van Bommel neem die een Duitse leest heeft kan ik gewoon weg met maat 46, maar andere schoenen zijn 47 en mijn werkschoenen met veiligheidsneus is dan weer 48 omdat het anders aan de zijkant klemt. Dus de breedte is bij mij vooral een probleem en niet zozeer de lengte, maar de 47 breed komt bij mij heel goed uit.

Moet ook wel zeggen dat ik de standaardzool qua volume niet heel slecht vind, heb er in andere schoenen echt al veel slechtere gehad.
ThaSingleTrackMastah schreef: do 27 augustus 2020, 00:09 BOA
Iedere afkorting heeft recht op meer dan 1 betekenis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Boa
https://www.boafit.com/en-gb deze dan :lol:
Luctor Et Emergo
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

dankjewel voor de uitleg.nu weet ik iig wat zou passen
hier ook 47 en breedtemaat 12.

zondagse schoenen hier zijn van crockett, churchs, loake. wist niet dat van bommel ook zulke brede had
Fdees
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 8 juli 2011, 10:22
Mijn mountainbike: Trek Pro-Caliber 9.6
Contacteer:

Ik zou ze dan sowieso eens proberen als je naar een nieuw paar zou kijken.

Weet persoonlijk niet mijn breedtemaat, moet dat nog eens uitzoeken
Luctor Et Emergo
Plaats reactie