Voortandwiel - vorige had probs

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

Heb nieuw tandwiel vooraan aangekregen want het andere dat ik had, gelukkig een niet zo duur is sjaak gegaan doordat de vijzen losgekomen zijn tijdens het fietsen. Nu wil ik dat deze keer voorkomen. Is het dus de bedoeling dat je deze potvast zet om te voorkomen dat er enkele loskomen waardoor je het tandwiel kapot trapt? Zit op een moment nog maar 1 in toen ik het doorhad en toen was het telaat.

Vraag dus. Zet ik ze potvast of doe ik er bv. uni-lock aan. Zo draad voor water en luchtdicht te maken?
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Bladboutjes plm 12-15Nm. Komt ongeveer overeen met zo strak mogelijk aandraaien dmv een flinke schroevendraaier met inbus
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

Dus gewoon verrekt goed aanjerken en dan komen ze niet los? Misschien tijdens men eerste rit ff controleren of ze niet lostkomen?

En wat bedoel je met 12-15?
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Altijd controleren na eerste rit inderdaad
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Crusty1 schreef: do 2 juli 2020, 18:26 Dus gewoon verrekt goed aanjerken en dan komen ze niet los? Misschien tijdens men eerste rit ff controleren of ze niet lostkomen?

En wat bedoel je met 12-15?
Iets met een momentsleutel.... :bier:

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Ik zet de bladboutjes altijd vast met wat schroefdraadborgmiddel. Bijvoorbeeld loctite 243 ( schroefdraadborgmiddel blauw - medium). Werkt prima en is ook weer goed los te draaien.
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

Ik krijg ze nu niet meer vaster met tool en goeie sleutel. Hoe krijg ik ze ooit terug lost vraag ik me nu af.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Vast is vast. Als er een losgaat gast het bij mij irritant kraken. Ik kan daar niet mee doorrijden dus nog voor de tweede los kan raken zit het al weet vast.
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Loctite 243! klein drupje.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Crusty1 schreef: do 2 juli 2020, 20:48 Ik krijg ze nu niet meer vaster met tool en goeie sleutel. Hoe krijg ik ze ooit terug lost vraag ik me nu af.
Als je ze strak genoeg aandraait breken ze vanzelf af. :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie