Nieuwe medium/long travel vork voor harde hardtail

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ik ben voor een nieuw project aan het kijken naar een potentieel nieuwe vork. Hij gaat op een nogal lange enduro stijl hardtail 29er die vorken kan pakken tussen de 140 en 160 mm. Ik ga hem single speed rijden :bier:

Nu heb ik hier een Pike, die zou ik over kunnen zetten, maar die stamt alweer uit 2016. Ook moet ik daarvoor een nieuwe airshaft kopen, en ik vraag mij af hoe economisch het is nog in deze vork te investeren. Is ook geen boost. Daarnaast moet ik de Pike altijd behoorlijk hard oppompen om al te veel induiken te voorkomen in situaties waar ik dat niet wil. En dan vangt ie de kleine klappen ook wat minder lekker op. Ik ben 95 kg met spullen aan, misschien ook niet ideaal voor de Pike.

Dus eigenlijk zoek ik iets wat lekker hoog in zijn veerweg rijdt, lijkt me ideaal bij een hardtail, en toen kwam ik uit bij een Manitou, als ik de reviews van NSMB mag geloven. Nu vind ik de Mattoc een beetje lullig ogen, maar de nieuwe Mezzer is wel mijn smaak (behalve de prijs dan). Zeer divers instelbaar, veerweg relatief eenvoudig aan te passen zodat ik alles tussen 140 en 160 kan proberen. En superstijf, spreekt me ook aan, vanwege mijn gewicht. Hoe denken jullie daarover? Als in, da's een hardtail, daar heb je echt geen advanced vering nodig. Of, da's een hardtail, de voorvering moet het allerbeste zijn, want dat is het enige dat je hebt.

(Ik kan trouwens ook relatief goedkoop een passende DVO Diamond krijgen, maar daar is mijn gevoel minder enthousiast over, en die weegt ook meer)
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

Mn honzo heeft een revelation 120mm 35mm boost, zit vrij hoog in de veerweg en duikt enkel in als het echt volle klappen krijgt, hij is ook nog te upgraden

Mare kan je met jou pike dan ook naar upgrade sets kijken of misschien met tokens iets progressiever afstellen?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Nu vind ik een Pike wel een klap beter dan een Revelation. Je geeft aan een aan een DVO Diamond te kunnen komen. Ik heb 3 DVO's (Sapphire, 2x32mmen 1x34mm) in gebruik, en de 32mm is net zo stijf als een Pike 35mm, maar veel beter instelbaar. Met name de OTT functie vind ik briljant,

Ik zou het wel weten....

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

hoe wil je er precies mee gaan rijden? :)

Ik vind de meeste vorken / dempers te soft maar de DVO diamond deed het erg goed. Ook met 95kg :)
Zelf heb ik nu een Pike die het ook prima doet, maar waarbij ik ook flink aan de knoppen moet draaien afhankelijk van het doel dat ik op dat moment heb., maar het gaat wel.
Of beiden vorken zo makkelijk in travel te wijzigen zijn weet ik niet, maar dat zul je vast al uitgezocht hebben. ;)
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

+1 voor de DVO heel erg fijne vork, goed instelbaar. Wel zo goed dat het verschil tussen de geveerde voorkant en ongeveerde achterkant extra opvalt, maar goed daarvoor rij je hardtail. Voor een beetje extra gewicht, die je echt niet gaat voelen, krijg je een bak stijfheid terug die je extra zeker gevoel in de afdalingen geeft. Ik snap je twijfel over de oude Pike, moeilijke keus. Een Revelation zou ik liever niet rijden toch ietsjes minder stijf, dan liever de Pike maar nog liever een DVO.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik zou ook voor de DVO gaan, maar als je daar niet warm van word...RS Yari?
Relatief betaalbaar, stijf, stevig en het lijkt me met een hardtail lastig zo hard te gaan dat die vork je niet bijhoudt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Wel goed te horen dat die DVOs zo bevallen. Blijven dus ook wat hoger in hun travel zitten ten opzichte van de Pike? Aanzienlijk goedkoper dan de Mezzer ook, wel een voordeel.
Jurf schreef: za 4 juli 2020, 10:36 het lijkt me met een hardtail lastig zo hard te gaan dat die vork je niet bijhoudt.
Precies dat ja, dus hoeveel voegt het toe een superdure goede vork op je hardtail te zetten, beetje mijn dilemma. Aan de andere kant, dat hevige duiken is vooral op een hardtail weer erg irritant, daar verandert de balhoofd hoek al zo veel met inveren.
Mark-V schreef: za 4 juli 2020, 08:24 hoe wil je er precies mee gaan rijden? :)
Heel stoer en snel natuurlijk ;) Mijn idee was weer eens een do-it-bijna-allemaal hardtail te maken, wat steviger/stijver dan de p12, en met dedicated single speed dropouts voor in NL, want ik kan mijn favo verzet niet draaien op die ik nu heb. Wel multi speed als ik de Alpen in ga trouwens, verder gewoon bedoeld voor alle soorten trails. Rij af en toe LHR, Remouchamps, dat soort dingen (en op de Capra die ik ook heb staan was omhoog daar echt niet leuk), en Alpentochten, en dus ook gewoon hier de heuvelrug en Schoorl. Geen bikepark, daar heb ik die Capra voor.

Dit weekend nog ff wat extra research doen naar de DVO iig :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Pike is zo slecht nog niet (mits nog in goede staat natuurlijk) en bij een nieuwe airshaft kan je meteen wat tokens bestellen.
Dan hoef je m niet zo hard op te pompen, terwijl de tokens doorslaan voorkomen.
Enig nadeel van de Pike is dat de jouwe geen boost is.
DVO zal beter zijn, maar ook duurder, dus hoeveel budget heb je voor je nieuwe project?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

SR Suntour Aion?
Met korting nu bij RZC voor 130,- geloof ik.
Instelbaar van 120 tot 160 als het goed is.
35mm poten.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik ben positief verrast door het verschil 2020 lyrik tov 2016 lyrik, de demper is ook echt beter geworden naast de debonair...

2020 pike maakt goede indruk, maar heb ik niet echt goed aan de tand gevoeld..

Ik weeg wel 80 a85 incl spullen en das een voordeel tov jouw 95 bij RS...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als die Diamond de OTT heeft, dan is die zeker aan te raden gezien jouw slechtere ervaringen met duiken van de vork.
Dan kan je de goede luchtdruk instellen om duiken tegen te gaan en toch een hele fijne small bumps afstelling.
Ik weeg 95 met kleding en bepakking en de fiets 24, en kan de vork perfect instellen op mid stroke en small bumps.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

....
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

DaanJ schreef: vr 3 juli 2020, 16:45 Ik ben voor een nieuw project aan het kijken naar een potentieel nieuwe vork. Hij gaat op een nogal lange enduro stijl hardtail 29er die vorken kan pakken tussen de 140 en 160 mm. Ik ga hem single speed rijden :bier:

Nu heb ik hier een Pike, die zou ik over kunnen zetten, maar die stamt alweer uit 2016. Ook moet ik daarvoor een nieuwe airshaft kopen, en ik vraag mij af hoe economisch het is nog in deze vork te investeren. Is ook geen boost. Daarnaast moet ik de Pike altijd behoorlijk hard oppompen om al te veel induiken te voorkomen in situaties waar ik dat niet wil. En dan vangt ie de kleine klappen ook wat minder lekker op. Ik ben 95 kg met spullen aan, misschien ook niet ideaal voor de Pike.

Dus eigenlijk zoek ik iets wat lekker hoog in zijn veerweg rijdt, lijkt me ideaal bij een hardtail, en toen kwam ik uit bij een Manitou, als ik de reviews van NSMB mag geloven. Nu vind ik de Mattoc een beetje lullig ogen, maar de nieuwe Mezzer is wel mijn smaak (behalve de prijs dan). Zeer divers instelbaar, veerweg relatief eenvoudig aan te passen zodat ik alles tussen 140 en 160 kan proberen. En superstijf, spreekt me ook aan, vanwege mijn gewicht. Hoe denken jullie daarover? Als in, da's een hardtail, daar heb je echt geen advanced vering nodig. Of, da's een hardtail, de voorvering moet het allerbeste zijn, want dat is het enige dat je hebt.

(Ik kan trouwens ook relatief goedkoop een passende DVO Diamond krijgen, maar daar is mijn gevoel minder enthousiast over, en die weegt ook meer)
Debonair '19 monteren, de vork is dan soepel. Om de vork progressiever te maken tokens er in. Nog progressiever en hoger in de veerweg, dan Debonair '21 monteren. En de demper? Laten tunen bij MST. Waarom? Omdat de demper dat specifiek op jou eisen wordt afgesteld. Zie dat maar eens met een regulier affabriek vork voor elkaar te krijgen..Zeker ten aanzien van de genoemde 95 kilo. Een reguliere demper heeft een gewichtsmarge waar binnen die het beste functioneert.

(En welk voordeel heeft boost ook alweer? Laat je niet gek maken door de industrie).
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ik heb een 140mm - getto debonair - Pike air shaft bemachtigd, zal die eerst wel even proberen. Maar verwacht er niet te veel van, van de debonair Lyrik op mijn Capra ben ik ook niet ondersteboven. Tokens doen helaas niet wat ik wil, die maken vooral het eind van de veerweg moeilijker te halen, en als je hem minder hard oppompt is ie helemaal slap in het begin/midden. Bakken investeren in de Pike zie ik niet zitten, zou dan eigenlijk ook de AWK mod moeten kopen om te kunnen spelen met negatieve lucht, gaat me te ver voor deze vork. Nou ja, eerst maar even het frame afwachten :)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Je wilt gewoon een nieuwe vork :lol:
Niet moeilijk doen en een DVO kopen :bier:
Kun je je nog wel afvragen of de Lyrik dan niet verhuisd naar de HT en de DVO in de Capra komt. Net naar gelang je welke bike het vaakst gebruikt.
Plaats reactie