Nieuw voorwiel (of wielset) 29-er boost

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Hallo allemaal,

ik zie zo ongelooflijk veel info, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik heb door een scheurtje in het frame (Trek X-Caliber 9 2012 model) een nieuwe fiets moeten kopen :-q
Het is een Merida Big Nine 6000 uit 2018 geworden(overjarig model).

Nu had ik op de Trek altijd de combinatie Racing Ralph 2.35 voor en Racing Ralph(nieuwe model) 2.25 achter.
Dit had ik op ZTR Flow velgen met XT lagers (leuke aanbieding fietssportief-onderdelen destijds)en tubeless gemonteerd. Achterwiel zit na een deukje in de velg nu een Ryde Andra 40 velg om.

Met die combinatie had ik grip zat en eigenlijk was ik er super tevreden mee. Nu zit de set op de fiets van de vrouw :winkie: een stuk zwaarder dan dat e rop zat, maar wel een mega stuk stijver.

Helaas heb ik nu een setje Maxis Ikon 2.2 bij de fiets gekregen, maar die bevallen me allerminst. Heb al een paar keer gehad dat de voorband grip verliest op momenten dat ik met de Racing Ralph nog veel verder kon. Zelfs op tempo van de vrouw moet ik soms echt opletten. Nu fiets ik op het moment nog met binnenband, dus dit kan een oorzaak zijn, maar ik ben sowieso niet tevreden en zat te denken aan een nieuwe set banden. (Racing Ray+Ralph 2.25 ofzo)

Nu heb ik het idee dat mijn oude velgen een stuk breder(de buitenmaat sowieso) zijn dan de nieuwe en twijfel ik of ik dit ook direct aan moet pakken. Flow meet ongeveer 28mm, Andra 31,5(25C) en de nieuwe velgen 25,5(23C)

Ik twijfel dus of ik direct een nieuwe set wielen(of eerst alleen een voorwiel om de kosten te drukken :roll: ) moet hebben om het oude vertrouwde rijgevoel terug te krijgen.

Graag jullie advies. Stel ik me aan en zijn de nieuwe velgen vergelijkbaar met de Flow's en is het een kwestie van banden vervangen en tubeless maken en ben ik dan al happy. Of is het verstandig om ook naar andere velgen te kijken? Desnoods eerst alleen een voorwiel om de kosten te drukken. We willen ook nog op vakantie :wink:
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Een ikon als voorband brengt in de bochten te weinig (zelf ervaren met de 2.4), als je binnen maxxis wilt blijven zijn er keuzes genoeg die meer noppen aan de buitenkant hebben zoals ardent (race), forekaster, rekon (race) en aspen.

Zou eerst een andere voorband kiezen en dan in 2.35 of groter, mocht je daarna een bredere velg willen dan kun je die prima gebruiken.
2.2 lijkt mij iets te smal voor velgen van 30mm.

Over de velgen kan ik niet veel zeggen, heb zelf 25mm en dat voldoet prima met de 2.35 en 2.4 banden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou het inderdaad meer in de (voor)band zoeken.
Gooi daar je oude vertrouwde Rara eens op en probeer eens uit of dat verbetering geeft. Achter kun je vooralsnog een van die Ikons laten zitten.

Mocht je toch voor nieuwe wielen gaan is een maatje breder dan 23mm wel lekker, maar ik kan me niet voorstellen dat je met een goede band op de juiste druk niet behoorlijk de bocht om kunt met een 23mm velg...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

23mm is niet helemaal van deze tijd, maar een paar jaar geleden reden we allemaal nog met 19 of 21mm.
De Ikon bewaren als achterband en voor iets met net wat meer grip monteren.
Merk maakt natuurlijk niet uit, tenzij je authistisch bent ;)
Schwalbe doet het op smalle (23mm) velgen misschien net iets beter dan de concurrentie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Bedankt voor de input!
Ja ik denk dat ik het inderdaad eerst maar eens moet gaan zoeken in de bandenhoek. Zoals ik het nu zie lijkt het qua interne velgbreedte niet het breedste te zijn, maar ook niet smaller dan wat ik al had. Dus dat moet wel goed komen.
Dan ga ik eens even shoppen naar een nieuwe voorband, tubeless tape, ventielen en wat smurry :-q
Ik zal ook eens kijken of de Ikon tubeless te maken is, dan kan ik die gewoon laten zitten als achterband. Daar heb ik nog niet veel problemen mee gehad.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wolfpack cross zou een goede keuze zijn anno 2020
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is een Andra zo ongeveer de lompste velg op de markt, weinig lol om daarmee te mountainbiken buiten een bikepark. Daarnaast is die niet echt breed naar moderne maatstaven, zoals al aangegeven.

Tubeless maken heeft geen effect op de prestaties (mits je nu wel met een lichtere binnenband rijdt), hooguit dat lek rijden eerder voorkomen wordt.


Andere banden en echt brede velgen zijn dus de oplossing.

Banden zijn een tikje afhankelijk van de omgeving waar je rijdt. De genoemde Wolfpack is absoluut een aanrader, maar zo nog een paar merken.


En ik heb nog wel een goed, breed en zeer betaalbaar voorwiel voor je liggen, mag je een pb over sturen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Makkelijk schreef: za 4 juli 2020, 19:06 Wolfpack cross zou een goede keuze zijn anno 2020
Nooit van gehoord, maar ik zie dat er veel over geschreven is. Dus ik ga me even inlezen :-q
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Lars TB schreef: za 4 juli 2020, 21:01 Nu is een Andra zo ongeveer de lompste velg op de markt, weinig lol om daarmee te mountainbiken buiten een bikepark. Daarnaast is die niet echt breed naar moderne maatstaven, zoals al aangegeven.
Tubeless maken heeft geen effect op de prestaties (mits je nu wel met een lichtere binnenband rijdt), hooguit dat lek rijden eerder voorkomen wordt.
Andere banden en echt brede velgen zijn dus de oplossing.
Banden zijn een tikje afhankelijk van de omgeving waar je rijdt. De genoemde Wolfpack is absoluut een aanrader, maar zo nog een paar merken.
En ik heb nog wel een goed, breed en zeer betaalbaar voorwiel voor je liggen, mag je een pb over sturen.
De Andra heeft de Flow met een deukje vervangen. Het hoefde van mij niet duur te zijn en de LBS had nog wel een wat bredere velg liggen zij hij. Zodoende :winkie: Zeker niet bewust voor gekozen.
Ik fiets al een jaar of 9 tubeless en dat bevalt me zeer goed. Dat is voor mij de grootste reden van het tubeless willen maken.
Qua omgeving iets ik voornamelijk gewoon de MTB routes in de buurt. Ik kom uit Rijssen, Overijssel. De ondergrond is dus doorgaans zanderig.
Toen er nog niet echt routes waren aangelegd was ik fan van de Nobbi Nic, maar met de huidige routes is een Racing Ralph voor mij al meer dan voldoende geweest, maar de Wolfpack ga ik ook even bestuderen.
PB voor het wiel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Sheiky schreef: zo 5 juli 2020, 18:20 Ik fiets al een jaar of 9 tubeless en dat bevalt me zeer goed. Dat is voor mij de grootste reden van het tubeless willen maken.
Wat ik bedoel is dat het wel of niet tubeless zijn van je banden niets te maken heeft met dat je weg glijdt in de bochten. Dus dat je het nu inderdaad eerder in het type band moet gaan zoeken als oorzaak.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Ah, ja op die fiets. Daar ben ik het wel mee eens ja :-q
Plaats reactie