fietsgeometrie nieuwe trail bikes

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Toppers!

Ik wil jullie graag om wat hulp vragen met betrekking tot deze (theoretische) vraag.

De afgelopen jaren heb ik veel last gehad van blessures rondom mijn knieën; overbelast kraakbeen knieschijf (2x)/ontstoken kuitspier/Shin Splint. Dit resulteert dat ik altijd goed kijk naar geometrie, bepaald door 3!!! verschillende bikefitters, en vooral de stand van het zadel ten opzichte van de trapper. Op de gravel bike heb ik atm nergens last van. Dit is een Kona Rove ST 54. Op de mountainbike, Silverback Sphere Expert maat M, daarentegen zit ik wel met een probleem, welke ik graag wil oplossen waarbij 2 opties: Passend nieuw frame of post met Set back. Vooral de eerste oplossing doet mij nadenken.
Dit zijn de beide bike geometry's: https://geometrygeeks.bike/compare/kona ... re-2017-m/

Als volgt de casus:

Ik rijd op de mountainbike met een zadelpenhoek van 74 graden. Deze is afgeleverd met een setback post van 20mm. Vervolgens zet ik het zadel maximaal achteraan in de beugel. Dit doe ik omdat er dan een hoek ontstaat waarbij mijn knieschijf tijdens het fietsen niet voorbij het aansluitpunt op de trapper staat. (Deze truuk is mij ooit geleerd tijdens een bikefit en heeft mij tot heden erg goed geholpen.) Vervolgens heb ik een dropper geplaats in de fiets welke die 20mm setback niet heeft. De hoek veranderd en ik krijg last van in dit geval mijn kuit. Dit betekent dat als ik een pen koop met voldoende setback ik wel met een dropper kan rijden. Gelukkig is er 1 variant op de markt hiervan, maar die pennen zijn harstikke duur en ik zou niet weten waarom ik zo speciaal ben en zo'n pen nodig heb.

Dat resulteert dus in optie 2 een nieuw frame/fiets en daar begint de pret. De meeste fietsen waarvan ik denk dat is een alleskunner in mijn rijden, hebben tegenwoordig een zadelpenhoek van minimaal 75 graden. Dat betekent stijler, waardoor mijn knie meer belasting zou krijgen. Uitzondering zijn er wel, maar die uitzonderingen kosten meestal ook erg veel geld.

Dan mijn vraag: Klopt het nu dat ik geen andere fiets kan kopen door de nieuwe geometrie of snap ik die geometrie verkeerd?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Klopt.

Als voor jou de hoek die je knie maakt zo belangrijk is zal je met een steilere zithoek altijd slechter uitkomen. Wat ik wel raar vind is dat je op je Rove wel goed zit met zijn 73.5 graden zithoek, maar op je Silverback met 74 graden én 20mm setback niet. Volgens mij zit je op je Silverback dus verder achter je bracket dan op de Rove....

edit: Als ik de Silverback op zoek zie ik trouwens 73 graden zithoek staan :~

edit2: Weet je wel zeker dat je zadels op de Rove en Silverback op dezelfde hoogte staan?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik heb net even gekeken en de rove heeft ook een set back post van 20mm. Daar zit het zadel niet helemaal achter op de rails.

Edit1: Ik ga nu meteen even kijken naar de overige vragen!

Edit2: het zadel van de silverback met die dropper en dus geen setback staat nagenoeg even hoog als de Kona. Het zadel van de silverback met dropper staat 1,5cm verder naar voren als het zadel van de kona ten opzichte van de bracket.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Knie pijn kan ook onstaan uit heup bil en rug spier problemen. Heb je op beide fietsen dezelfde houding ? Fysieke belasting is in beide disciplines anders Daardoor kan ook het verschilin klachten ontstaan.

Veel vragen dus en een hele zoektocht.

Een chiropractor kan je lichaam onderzoeken en problemen verhelpen/duiden.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat Corex zegt,

Holistisch kijken naar het hele lichaam. Pijn in de knie kan op veel plekken ontstaan.
Dat het kijken naar een factor je goed geholpen heeft wil niet zeggen dat anders niets kan.

Over geometrie, als je wel bij de zadelpositie wilt blijven zijn er toch ook wel frames re vinden.
Alleen wel steeds minder, de trend is naar steilere hoeken.

Custom staal Project12?

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op ma 6 juli 2020, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het klinkt allemaal erg wazig en op wazig kan je geen custom frame baseren.

Geen knie is hetzelfde, maar bij mij helpt dit bij een nieuwefiets, of een fietskoze periode.
Zet je zadel eens net een beetje te laag.
Dan krijg je last van je bovenbenen(verzuren), maar dat neem je even voor lief.
Dan geleidelijk je zadel weer omhoog brengen.
Bij mij verdwijnt zo de kniepijn en de verzuring wordt vanzelf minder doordat het zadel langzaam weer terug gaat naar de ieeale hoogte.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Zet je zadel eens iets hoger als je naar minder setback gaat.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat voor bikefitters heb je gebruikt? erkende fysiotherapeuten? Of de standaard programma's die fietsenwinkels aanbieden? Die laatste zijn gewoon rommel, puur geluk als het daardoor goed gaat (goed, de meting van bijvoorbeeld Specialized gaat heel ver en heb je meer kans dat het goed gaat).

Maar in feite gaat het dus om de hoek die je knie maakt? Dat heeft niet alleen met de setback van je zadel te maken, ook met de hoogte van je zadel. Je kunt met die hoogte een zelfde effect bereiken. En als je dan de houding van je bovenlichaam ook nog mee neemt, dan kun je met ongeveer iedere zithoek op een zelfde kniebuiging uit komen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

ThaSingleTrackMastah schreef: za 4 juli 2020, 15:41 Het klinkt allemaal erg wazig en op wazig kan je geen custom frame baseren.

Geen knie is hetzelfde, maar bij mij helpt dit bij een nieuwefiets, of een fietskoze periode.
Zet je zadel eens net een beetje te laag.
Dan krijg je last van je bovenbenen(verzuren), maar dat neem je even voor lief.
Dan geleidelijk je zadel weer omhoog brengen.
Bij mij verdwijnt zo de kniepijn en de verzuring wordt vanzelf minder doordat het zadel langzaam weer terug gaat naar de ieeale hoogte.
Die tip kan ik nog eens proberen. vooralsnog ga ik even op zoek naar een vaste pen ipv dropper en ga ik het daarmee even proberen. Mijn vaste pen had trouwens 15mm offset ipv de genoemde 25mm. Apart dat die cm toch kan zorgen voor irritaties... Of zullen het de 2.8 banden zijn die veel meer kracht kosten om te verzetten...

Ik denk dat ik op basis van de kennis van afgelopen jaren wel een custom frame zou kunnen baseren. Mooie fully met 120/130mm achter en 130 voor. ruimte voor zowel 27,5+ als 29 inch bandjes, hoeken conform de kona ongeveer...
Lars TB schreef: za 4 juli 2020, 21:22 Wat voor bikefitters heb je gebruikt? erkende fysiotherapeuten? Of de standaard programma's die fietsenwinkels aanbieden? Die laatste zijn gewoon rommel, puur geluk als het daardoor goed gaat (goed, de meting van bijvoorbeeld Specialized gaat heel ver en heb je meer kans dat het goed gaat).
Ik heb 2 maal die van specialized gedaan en de resultaten daaruit bij 2 verschillende mensen was nagenoeg hetzelfde.
Ik heb 1 maal bij een fysiotherapeut gedaan en de resultaten daaruit waren een knieblessure ;-) Maar is ook combinatie van mogelijkheid tot bewegen(soepelheid in het lichaam) en overbelasting.
Lars TB schreef: za 4 juli 2020, 21:22 Maar in feite gaat het dus om de hoek die je knie maakt? Dat heeft niet alleen met de setback van je zadel te maken, ook met de hoogte van je zadel. Je kunt met die hoogte een zelfde effect bereiken. En als je dan de houding van je bovenlichaam ook nog mee neemt, dan kun je met ongeveer iedere zithoek op een zelfde kniebuiging uit komen.
Kan jij mij verder uitleggen wat jij bedoeld? Hoe hoger het zadel hoe verder de knie naar achteren komt te staan? Dan moet ik weer oppassen voor overstrekken...?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zit je ook niet teveel te stoempen op je MTB in vergelijking met je gravelbike? Ik merk bij mezelf in ieder geval dat ik nog wel eens te lang in hetzelfde (te zware) verzet blijf trappen op de mtb, ook als het terrein toch omhoog gaat. Op de gravelbike in meer vlak terrein neig ik automatisch naar een hogere cadans en soepelere tred.

Ik heb overigens wel vaker klanten die met dit soort klachten bij me komen en daar een ander frame voor willen dat hun problemen oplost. Die stuur ik zonder uitzondering altijd eerst door naar mijn bikefitter (Mago in Rotterdam). Resultaat is dat tot dusver al die mensen geen fiets bij mij hebben gekocht maar nu wel lekker op hun oude fiets zitten. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Gertjan, je zegt: ' blessures rondom mijn knieën; overbelast kraakbeen knieschijf (2x)/ontstoken kuitspier/Shin Splint'.

Doe je ook nog andere sporten? Shin splint is een geirriteerde/ontstoken aanhechting van je scheenbeenspieren op het scheenbeen-bot, met name bij (beginnende te snel startende) hardlopers. Fietsers die beginnen met hardlopen zijn er 'vatbaar' voor, doordat ze door de goede basisconditie conditioneel het hardlopen prima kunnen volhouden, terwijl de 'hardloopspieren' minder gewend zijn aan de nieuwe belasting. Gevolg: overbelasting. Fietsen zelf is geen risicofactor voor het ontwikkelen van shinsplints.

'Geirriteerd kraakbeen knieschijf' wordt vaak 'retro-patellaire chondropathie' genoemd, of 'patello-femoraal syndroom'. Kraakbeen achterkant knieschijf kan geirriteerd zijn. Maar ook de kniepees kan geirriteerd zijn waar deze aan de voorkant ervan over de knieschijf heenloopt, of bij de boven- danwel onderrand, waar de pees aanhecht bij de knieschijf. Hoe dat precies bij jou zat, geen idee, dat zal uitgewezen zijn bij lichamelijk onderzoek? Maar dit is wel een typische fietsersklacht.

Zadel te laag, en je gaat 'stoempen', relatief teveel kracht zetten op je knieschijf/kniepeescomplex onder een niet ideale hoek. Zadel wat hoger en in een lichtere versnelling trappen, zeker bergop, helpen dit te voorkomen. Ook als je relatief te ver naar achteren zit loop je hier mee risico op.

Wat fiets betreft: de geometrie zelf maakt niet zoveel uit. De maat van het frame moet natuurlijk goed zijn. Maar als je zit en trapt moet je zadel zo gepositioneerd zijn dat je niet te laag en te ver naar achteren zit tov de trapas. Kwestie van juiste instelling zadel zoeken dus. Als je op je fiets gaat zitten 'zakt 'ie wat in', in de ingezakte stand moet je zit dus 'hoog genoeg' zijn, en 'voldoende naar voren genoeg' (oude truc met het pijl-lood geeft je een aardig idee over).
En daarnaast kun je het knieschijf-bovenbeenspierpees/kniepees-complex ook minder bevattelijk maken voor deze blessure door gerichte oefeningen te doen, een fysiotherapeut bv kan je die aanleren.

Biekfitting geeft nooit meer dan een richting. Ieder mens is anders, er zijn tig verschillende soorten fietsen. Als je in de goede richting zit is de rest fijntunen, uitproberen, zeer individueel bepaald.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

suravida schreef: ma 6 juli 2020, 08:38 Zit je ook niet teveel te stoempen op je MTB in vergelijking met je gravelbike? Ik merk bij mezelf in ieder geval dat ik nog wel eens te lang in hetzelfde (te zware) verzet blijf trappen op de mtb, ook als het terrein toch omhoog gaat. Op de gravelbike in meer vlak terrein neig ik automatisch naar een hogere cadans en soepelere tred.
Dat zou mij niets verbazen ;-) Komt dat ook niet vanwege de brede banden die meer kracht kosten om omhoog te krijgen...Ook de houding speelt hier natuurlijk in mee. Gravelbike heb ik hetzelfde verzet achter (11/42) alleen een 38 blad ovaal voor ipv 32 op de mtb...
suravida schreef: ma 6 juli 2020, 08:38 Ik heb overigens wel vaker klanten die met dit soort klachten bij me komen en daar een ander frame voor willen dat hun problemen oplost. Die stuur ik zonder uitzondering altijd eerst door naar mijn bikefitter (Mago in Rotterdam). Resultaat is dat tot dusver al die mensen geen fiets bij mij hebben gekocht maar nu wel lekker op hun oude fiets zitten. :-q
Dat is dus het probleem. Die bikefitters komen er ook net niet uit zeg maar. Maar ik ga er vanavond weer verder naar kijken, moest een nieuwe buiten en binnenkabel hebben om eea aan te passen. Als ik kijk naar het zadel op mijn gravelbike staat die niet te ver naar achteren. Dat was op de mtb wel anders. Bestaat er niet een zadel wat verder naar achteren kan worden geplaatst dan het standaard zadel van de silverback. Daarmee kan ik ook die 1,5cm overbruggen....
aurelius schreef: ma 6 juli 2020, 09:05 @Gertjan, je zegt: ' blessures rondom mijn knieën; overbelast kraakbeen knieschijf (2x)/ontstoken kuitspier/Shin Splint'.

Doe je ook nog andere sporten? Shin splint is een geirriteerde/ontstoken aanhechting van je scheenbeenspieren op het scheenbeen-bot, met name bij (beginnende te snel startende) hardlopers. Fietsers die beginnen met hardlopen zijn er 'vatbaar' voor, doordat ze door de goede basisconditie conditioneel het hardlopen prima kunnen volhouden, terwijl de 'hardloopspieren' minder gewend zijn aan de nieuwe belasting. Gevolg: overbelasting. Fietsen zelf is geen risicofactor voor het ontwikkelen van shinsplints.
Hardlopen en shin splint klopt ;-) dat is wel de start geweest van die irritatie...
aurelius schreef: ma 6 juli 2020, 09:05 'Geirriteerd kraakbeen knieschijf' wordt vaak 'retro-patellaire chondropathie' genoemd, of 'patello-femoraal syndroom'. Kraakbeen achterkant knieschijf kan geirriteerd zijn. Maar ook de kniepees kan geirriteerd zijn waar deze aan de voorkant ervan over de knieschijf heenloopt, of bij de boven- danwel onderrand, waar de pees aanhecht bij de knieschijf. Hoe dat precies bij jou zat, geen idee, dat zal uitgewezen zijn bij lichamelijk onderzoek? Maar dit is wel een typische fietsersklacht.

Zadel te laag, en je gaat 'stoempen', relatief teveel kracht zetten op je knieschijf/kniepeescomplex onder een niet ideale hoek. Zadel wat hoger en in een lichtere versnelling trappen, zeker bergop, helpen dit te voorkomen. Ook als je relatief te ver naar achteren zit loop je hier mee risico op.

Wat fiets betreft: de geometrie zelf maakt niet zoveel uit. De maat van het frame moet natuurlijk goed zijn. Maar als je zit en trapt moet je zadel zo gepositioneerd zijn dat je niet te laag en te ver naar achteren zit tov de trapas. Kwestie van juiste instelling zadel zoeken dus. Als je op je fiets gaat zitten 'zakt 'ie wat in', in de ingezakte stand moet je zit dus 'hoog genoeg' zijn, en 'voldoende naar voren genoeg' (oude truc met het pijl-lood geeft je een aardig idee over).
En daarnaast kun je het knieschijf-bovenbeenspierpees/kniepees-complex ook minder bevattelijk maken voor deze blessure door gerichte oefeningen te doen, een fysiotherapeut bv kan je die aanleren.
Betekent dit dan dat de stelregel die ik kende waarbij je knieschijf dus niet voorbij de fietsschoen op pedaal aansluiting mag komen een fabel is?

Ik ga het zadel vanmiddag hoger erin zetten en even kijken hoe en wat ;-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je op de fiets zit, met de crank horizontaal, moet de voorkant van de knieschijf op een loodlijn staan met de as van de pedalen. Dit is goed te meten met een schietloodje. Ook hierbij geldt: uitgangspunt. Fijntunen naar individuele aanleg, smaak, etc.
Te ver naar voren, over dat punt heen, kan inderdaad ook knieklachten veroorzaken.

Als je fietst met SPD's moet de 'cleat', het schoenplaatje, dus ook goed gepositioneerd zijn: onder je dikke teen gewricht. Als die cleat te ver naar voren/achteren zit beïnvloedt dit ook 'de voorkant van de knieschijf moet ongeveer op een loodlijn staan met de as van de pedalen'. Je duwt met je voet /schoen met de onderkant van je dikke teen gewricht (MTP-1 gewricht), op de as van je pedalen.

Wat ook kan helpen: af en toe staand klimmen, om de knieen anders te belasten bij het klimmen, afwisseling doet goed (demper platform/lock is dan wel prettig).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

aurelius schreef: ma 6 juli 2020, 09:46 Als je op de fiets zit, met de crank horizontaal, moet de voorkant van de knieschijf op een loodlijn staan met de as van de pedalen. Dit is goed te meten met een schietloodje. Ook hierbij geldt: uitgangspunt. Fijntunen naar individuele aanleg, smaak, etc.
Te ver naar voren, over dat punt heen, kan inderdaad ook knieklachten veroorzaken.
Is dat niet een ouderwetse meet methode?
Met een modern frame met een stijle zitbuishoek zou je dan je zadel helemaal naar achteren moeten schuiven icm een setback pen.
En dat druist in tegen de geo en veroorzaakt andere problemen zoals te gestrekt zitten.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Geo zelf maakt niet uit. Als je knieschijf te ver voorbij of achter dat punt staat ga je meer risico lopen op het ontwikkelen van overbelastingsklachten. Waar je as zit is een vast gegeven, met je zadelpositie instelling die flexibel is zorg je dat je vervolgens goed komt te tov vanaf dat punt. Dat moet je altijd kunnen vinden op een 'normale' XC/trailfiets, van de goede maat.
En kom je dan bv iets te gestrekt te zitten, dan moet je vervolgens ook iets aanpassen aan je cockpit (stuurpenlengte bv iets korter kiezen). 'Je knieen moeten niet te lijden hebben onder je cockpit', zeg maar, de positie van je knieen tov de trapas moet goed zijn.
De overbelastingsklachten ontstaan bij fietsen bergop en op het vlakke, niet zozeer bergaf. Dus een fiets die daar 'makkelijk' fietst helpt je knieen te ontzien (geo, bandenkeus, gewicht fiets, keuze verzet).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie