Magura MT5/MT7 remblokken 8/9 serie

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Wat zijn de voor- en nadelen van de 8 en 9 serie remblokken voor de 4 zuiger remklauwen.

Momenteel heb ik de 9P in gebruik, de twee x dubbel, ik kan echter ook de 8... monteren, twee x twee los.
Een verschil van de 9... is dat je ze er zo in kan haken, daarvoor moet je wel het wiel of de klauw verwijderen, ik denk dat je de 8... er vanaf de buitenzijde tussen kan schuiven, als bij de 2 zuiger varianten.

Maar verder....

De groet'n..
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

heb mt7 , daar kun je inderdaad langs boven gewoon de losse blokken tussen schuiven , alleen je moet de zuigers terug duwen dus het wiel moet er toch uit als je vervangt.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

hwpaints schreef: zo 5 juli 2020, 19:55 heb mt7 , daar kun je inderdaad langs boven gewoon de losse blokken tussen schuiven , alleen je moet de zuigers terug duwen dus het wiel moet er toch uit als je vervangt.
Ja, dat kan een oplossing zijn.

Maar ik zou graag de voor- en nadelen willen weten van 8 en 9 serie ten opzichte van elkaar.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik zou overstappen naar de Trickstuff blokken, de Power serie. Veel beter dan de standaard Magura's! :-q

Maar goed, als je origineel wil houden: de 8P en 9P zijn hetzelfde qua remkracht, enkel de montage is iets anders. Vind zelf dat de 4 losse blokjes veel makkelijker verwisselen te zijn, maar qua geluid merk ik weinig verschil. De 8 serie (4x los) is er als performance (organisch) en 8R Race (gesintered). De 9 serie uit 1 stuk is er enkel als performance (organisch) of comfort (slap organisch, niet kiezen).

Op de site van Magura staat alles trouwens, hier zie je ook een foto van de eigenschappen per blok alleen laadt het plaatje heel raar:

https://www.magura.com/en/components/bi ... ge/?p=4043
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Heb er veel geprobeerd op mijn street trials fiets. De 4x blokken zijn veel makkelijker te verwisselen, alleen al daarvoor zou ik het doen. Nadeel is wat meer pad rock en dus klikkende geluiden, maar op een MTB heb je daar stukken minder last vast. Ietsjes lastiger af te stellen misschien, verder qua kracht merk ik geen verschil.

Ik heb ook de trickstuff blokken geprobeerd. Naar mijn mening niet veel beter dan de magura race variant (overigens ook organisch, en ze slijten snel), en de afwerking van trickstuff is slecht. Ik moest het gaatje uitvijlen om de pin erdoor te laten passen. Ook enkel te verkrijgen als 2x blok. Ik gebruik nu discobrakes ceramic pro (4x), die doen qua kracht niet onder voor de trickstuff en zijn veel goedkoper.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Heb zelf nog nooit problemen gehad met Trickstuff blokken, heb nu 6 sets versleten met DH. Modder of droog, ik wissel geen blokken. Gebruik zelf wel Shimano XT schijven, vind ik veel beter dan de Magura schijven.

Ik zal die Discobrakes ook eens proberen. Maar heb net rondom vernieuwd en heb nog 2 sets reserve :winkie:
Plaats reactie