Nieuwe helm

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik ben aan het kijken naar een vervaning van mijn huidige helm. Zoek er eentje met iets meer bescherming, vooral aan de achterkant van mijn hoofd. Budget had ik het liefst onder de 100 euro gehouden maar er zit wel wat rek in. Natuurlijk al even wat `research` gedaan en komt nu tot ene kleine shortlist. Ik moet een L (58cm):

- Giro Chronicle
Mooie helm, kwa budget vriendelijk, wel universeel dus vraag me af hoe goed het zit.

- Troy Lee A1 Classic
Ik ben fan van TLD spullen (rij ook in shirts van TLD). Qua looks de mooiste wat mij betreft (subjectief), schijnt ook erg comfortabel te zijn. Wel iets boven budget.

- Kali Maya
Erg goeie crash replacement, mooie helm, qua budget zou het net moeten passen.

Ik neig naar de Giro omdat die voor de prijs erg veel levert. Al blijf ik de TLD stiekem het mooiste vinden. Maar ik twijfel ook weer over de Kali, die is ook mooi en heeft een erg goed crash replacement programma (ik crash nog wel eens).

Iemand ervaringen met deze helmen? Nog andere gouden tips?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Wellicht zie je hier ook nog iets tussen:

https://www.ridetsg.com/shop/scope-grap ... 61-35-221/

Bij Bike Discount zijn de helmen te verkrijgen o.a. en iets goedkoper dan dat ze op de website zelf staan. Wellicht dat je wel verzendkosten moet betalen.
Rij zelf al jaren met TSG en zijn prettige helmen.

Daarnaast ook een Kali Fullface, daar niet mee gecrasht, maar wel een keer een vizier gebroken. Na wat heen en weer gemaild met Kali zouden ze een vizier (blanco) opsturen. (eigenlijke vizier had een tekening welke niet meer leverbaar was)... zit nog steeds te wachten op het vizier... en dat was 3 jaar geleden...
Maar destijds hadden ze ook geen dealers of iets dergelijks in Europa, ik weet niet of dat nu anders is.
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Zou in ieder geval iets met MIPS kiezen. Heb zelf een fox flux gekocht, die was (in de aanbieding) rond jouw budget. Nooit spijt van gehad, lichte helm die perfect past. Dit is nu volgens mij de speedframe pro. Ff wachten op een aanbieding :winkie: .
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Zit met hetzelfde probleem. Tot nu toe altijd XC helmen gedragen, maar wil nu gaan voor een helm met meer bescherming. Na lang zoeken heb ik een short lijst gemaakt met daarop Poc Axion Spin, Bell 4Forty, Giro Chronicle, Giro Montaro, Spezialized Ambush (het oude model zonder Mips). De Poc Axion Spin heb ik al kunnen proefrijden. Perfecte pasvorm en top afwerking, maar hij zit HEEL diep (qua gevoel zit de helm niet op je hoofd, maar zit je hoofd in de helm :winkie: ); dus voorlopig op hold gezet omdat ik niet weet of ik hieraan kan wennen. De Giro Chronicle krijg ik morgen binnen; heeft heel veel goede reviews gekregen, maar het visier lijkt erg lang te zijn (bijv. https://www.youtube.com/watch?v=j-v6x2AZ4TE) en ik vraag me af of de helm niet op mijn hoofd begint te bewegen met het visier op zijn laagste stand (ik rij met visier alleen wanneer het regent of de zon heel laag staat). De Giro Montaro viel er af, omdat ik op een aantal foren lees dat er veel problemen zijn met de pads (slijtage enorm; sommigen zeggen al de 5e set te hebben gekocht binnen 1 jaar tijd; probleem al jaren gerapporteerd, maar er lijkt geen verandering aan te komen). De Specialized Ambush kon ik gisteren passen bij een Specialized dealer in de buurt. De pasvorm was perfect (althans in de shop), hij is super licht en de afwerking is dik in orde. Hij zit ook helemaal niet diep en drukt niet op de beugels van mijn (zon-)bril. Vanochtend wel een uitgebreid review tegen gekomen op het Duitse MTB forum en op basis daarvan heb ik hem van de lijst gehaald. Hoofdkritiekpunt was dat de geclaimde aramid-versterking meer een PR gag is dan realiteit (de helm heeft geen Mips) en dat de helm, afhankelijk van de vorm van je hoofd, niet goed vastzit, in het bijzonder met visier er op. Trouwens zijn de genoemde helmen voor sterk gereduceerde prijzen te koop (< 120 Euro). Trouwens heb ik veel gehad aan de volgende test: https://www.outdoorgearlab.com/topics/b ... ike-helmet. En deze, https://www.outdoorgearlab.com/t/biking-helmets, gaat over low budget helmen.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Waarom specifiek de Ambush zonder Mips? Die Mips versie krijgt toch hele goed reviews? Staat bij mij zeker op de shortlist.
Bicycle, bicycle, bicycle
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Zonder Mips 129.- Euro, met Mips en een nutteloose ANGI 190.- Euro.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

rokl schreef: do 16 juli 2020, 08:10 Zonder Mips 129.- Euro, met Mips en een nutteloose ANGI 190.- Euro.
ANGI is nutteloos inderdaad, maar Specialized zou $pecialized niet zijn als ze geen extra marketingdingetje zouden verzinnen om de prijs te verhogen :winkie:
Maar die van €129 is toch de Comp en die is wel met MIPS en zwaarder. Of zoek ik nu niet goed?
Bicycle, bicycle, bicycle
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Wat ik het allerbelangrijkste vind: zit hij goed en lekker.

Een niet goed zittende helm is niet veilig. Vorige week nog met iemand gesproken op de vaste route, en die had z'n helm veel te hoog zitten (leek te klein). Bij een serieuze valpartij bied die niet heel veel bescherming meer (als hij al blijft zitten). En als hij lekker zit laat je hem ook op als je het laatste stukje over het asfalt naar huis fietst (waar je ook kunt crashen).

Zelf heb ik de Scott Stego met MIPS. MIPS heeft volgens mij echt wel meerwaarde. Ik zou voor die 5-6-7 tientjes extra wel een stukje extra veiligheid willen kopen om bijvoorbeeld een hersenkneuzing te voorkomen, of het verschil tussen een zware en lichte hersenschudding.

Dat is toevallig mijn fietsmaat overkomen, en die zit nu al weer 7 weken thuis, en heeft therapie om z'n oog-hand coördinatie weer op orde te krijgen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van wat ik zo lees is de effectiviteit van MIPS nog steeds niet aangetoond?

Maar wat je zegt klopt, de pasvorm is het allerbelangrijkste.
En waar ik me over verbaas: het aantal mensen dat hun kinriempje (erg) los heeft hangen. Dan koop je een helm met alle toeters en MIPS-bellen en zet hem vervolgens min of meer los op je knar :~

Ik begrijp dat de riempjes niet zo strak moeten zitten dat je er last van hebt, maar het is echt een illusie om te denken dat de helm blijft zitten als het echt nodig is als je nog een vuist tussen de kinriempjes en je hals kwijt kunt...

Ik ben er iig overtuigd dat je beter je riempjes goed kunt laten aansluiten en een basic helm dragen dan met een te los hangend riempje een dure MIPS op je kop zetten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

daniel1975 schreef: do 16 juli 2020, 08:21
rokl schreef: do 16 juli 2020, 08:10 Zonder Mips 129.- Euro, met Mips en een nutteloose ANGI 190.- Euro.
ANGI is nutteloos inderdaad, maar Specialized zou $pecialized niet zijn als ze geen extra marketingdingetje zouden verzinnen om de prijs te verhogen :winkie:
Maar die van €129 is toch de Comp en die is wel met MIPS en zwaarder. Of zoek ik nu niet goed?
De Comp Mips met ANGI wordt inderdaag ook voor 129.- Euro aangeboden. Hier gaat het echter om het oude Ambush model zonder Mips/ANGI. Reguliere prijs was 179.90 en nu voor 129.90.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Vandaag de Giro Chronicle mogen passen. De zit is heel goed ook met het lange visier op de laagste stand. De achterkant gaat ietsje dieper dan de POC Axion Spin. Vergeleken met de POC Axion Spin (adviesprijs 159.95, in de aanbieding voor 111.- Euro gekocht) is de Giro Chronicle (adviesprijs 129.99 Euro; voor 99.95 Euro gekocht) duidelijk minder goed afgewerkt, wat de lagere adviesprijs verklaart. Wat me bij de Giro Chronicle helemaal niet bevalt is hoe het visier aan de helm is vastgemaakt. Het zijn als het ware schroeven met een groot plastiek kopje, maar de schroeven eraf te krijgen is omslachtig. Je denkt dat je een munt moet hebben, maar helaas. Uiteindelijk met een gewone mes kunnen losdraaien en de rest dan met de vingers. Het visier weer vastmaken is ook omslachtig. De schroeven willen maar niet aantrekken. Zat 15 min te peuteren voordat ze vastzatten. Omdat ik het visier nogal vaak eraf of erop doe (ik rij eigenlijk met visier alleen in de regen en bij een lage stand van de zon) is dat voor mij een groot nadeel. Het visier van de POC Axion Spin haal je zo eraf zonder gereedschappen.

Kortom: de Giro Chronicle gaat weer retour en de POC Axion Spin gaat het worden.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

kermit schreef: do 16 juli 2020, 10:13 Van wat ik zo lees is de effectiviteit van MIPS nog steeds niet aangetoond?

Maar wat je zegt klopt, de pasvorm is het allerbelangrijkste.
En waar ik me over verbaas: het aantal mensen dat hun kinriempje (erg) los heeft hangen. Dan koop je een helm met alle toeters en MIPS-bellen en zet hem vervolgens min of meer los op je knar :~

Ik begrijp dat de riempjes niet zo strak moeten zitten dat je er last van hebt, maar het is echt een illusie om te denken dat de helm blijft zitten als het echt nodig is als je nog een vuist tussen de kinriempjes en je hals kwijt kunt...

Ik ben er iig overtuigd dat je beter je riempjes goed kunt laten aansluiten en een basic helm dragen dan met een te los hangend riempje een dure MIPS op je kop zetten.
Dit dus. :-q

Maandje terug otb, 4 meter gevlogen en m'n hoofd klapte vol op de grond. Simpele Giro Revel XC helm van 5 tientjes. Ja, er zat een deukje in. Deed uitstekend z'n werk.

Ik zeg niet dat duurdere helmen per definitie niet beter zijn, maar een bouwvakkershelm is er ook niet in MIPS. :wink:
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

rokl schreef: do 16 juli 2020, 19:24 Vandaag de Giro Chronicle mogen passen. De zit is heel goed ook met het lange visier op de laagste stand. De achterkant gaat ietsje dieper dan de POC Axion Spin. Vergeleken met de POC Axion Spin (adviesprijs 159.95, in de aanbieding voor 111.- Euro gekocht) is de Giro Chronicle (adviesprijs 129.99 Euro; voor 99.95 Euro gekocht) duidelijk minder goed afgewerkt, wat de lagere adviesprijs verklaart. Wat me bij de Giro Chronicle helemaal niet bevalt is hoe het visier aan de helm is vastgemaakt. Het zijn als het ware schroeven met een groot plastiek kopje, maar de schroeven eraf te krijgen is omslachtig. Je denkt dat je een munt moet hebben, maar helaas. Uiteindelijk met een gewone mes kunnen losdraaien en de rest dan met de vingers. Het visier weer vastmaken is ook omslachtig. De schroeven willen maar niet aantrekken. Zat 15 min te peuteren voordat ze vastzatten. Omdat ik het visier nogal vaak eraf of erop doe (ik rij eigenlijk met visier alleen in de regen en bij een lage stand van de zon) is dat voor mij een groot nadeel. Het visier van de POC Axion Spin haal je zo eraf zonder gereedschappen.

Kortom: de Giro Chronicle gaat weer retour en de POC Axion Spin gaat het worden.
Dank voor het delen van jouw ervaring. De POC Axion stond nog niet op mijn radar maar dat is een hele interessante optie. :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

Die poc helmen zijn er mooi en ook soms scherp in prijs zoals die axion.
Ik had er een en in eerste opzicht zat ie goed. Naar een 30min op mn hoofd toch een druk punt op het bovenste puntje.

Dus dan maar weer de vertrouwde kask helm. Duurder geen mips maar zit als gegoten.

Iedere hoofd is anders....

Bij een mtb helm vind ik het wel belangrijk dat de achterzijde langer door loopt tot richting je nek.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

@Klitse

Ik ben ook een fan van het design van TLD. Heb de A1 gehad en rij nu met de A2.
De A2 is beduidend koeler op warme dagen, padding is iets dikker dus draagcomfort nog fijner. Met een beetje goed zoeken vind je de A2 wel ergens rond de €100.
Plaats reactie