Nieuwe helm

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Dice Oldskool schreef: di 4 augustus 2020, 20:08 Mocht je budget het toelaten ga dan voor de A2. Op alle vlakken nog weer iets beter dan de A1. Vooral ventilatie is een stuk beter.
Als ik een mooie aanbieding voor een A2 kan vinden wil ik t budget nog best iets oprekken. Maar veel meer dan €130 was ik eigenlijk niet van plan uit te geven.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mocht iemand op zoek zijn naar een mooie aanbieding voor een TLD A1:
https://www.merlincycles.com/troy-lee-d ... 38968.html
Helaas niet in mijn maat (M/L) maar wel in S en XL/XXL
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

In het weekend de POC Omne Air Spin uitgebreid getest onder extreme omstandigheden tijdens de Sigma Bike Marathon in Neustadt met temperaturen rond de 35 graden. Helm zat de hele rit als gegoten; was nauwelijks te voelen op mijn hoofd; ventilatie prima; geen enkel zweetdruppel bereikte mijn ogen. Dus, super tevreden.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Voor degenen die op zoek zijn: bij Futurumshop: POC Axion Spin Zwart 80 euro.
https://www.futurumshop.nl/poc-axion-sp ... wart.phtml
Ik vond helaas het bandje net te strak zitten op de langste stand anders had ik hem besteld.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Niet om het nog moeilijker te maken: Heb je de Smith Forefront 2 al geprobeerd? De MIPS uitvoering is zelden voor minder dan 100 euro te vinden maar de gewone wellicht wel?
Ik rijd er al ruim een jaar mee en erg tevreden (de MIPS uitvoering welteverstaan).
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

die poc van futurum heb ik me besteld. smorgens toevallig gepast in een winkel,zat prima maar die prijs he :D

smiddags zag ik hem dus in de sale, inladen maar
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Bijna zes dagen was ik ook de trotse eigenaar van een Poc Axion Spin. Vanavond nog even rijden, helm op, Komt het binnenframe los van de schaal. Er zitten aan de voorkant links en rechts in het binnenframe twee kleine p;innetjes waarmee het geheel vast zit in de schaal. Meteen in het 'foam' of hoe je dat materiaal ook moet noemen. Kan niet anders zeggen dat als je dit meemaakt met het simpel op je hoofd zetten, hoe ver de schaal aan de voorkant dan kan loskomen van je hoofd (zit alleen achter vast) en hoe die pinnetjes erin zitten, daar wil je niet mee crashen als je voor op je hoofd valt. Ga uiteraard in contact met de shop waar de helm vandaan komt. Maar nu gaat mijn hele oude Giro weer op mijn hoofd en ik ga wat anders zoeken. De Axion Spin is simpelweg niet veilig, die komt niet meer op mijn hoofd. Van de veiligheid en functionaliteit kunnen ze me echt niet meer overtuigen met die twee pinnetjes.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

RobertG8 schreef: do 27 augustus 2020, 22:46 Bijna zes dagen was ik ook de trotse eigenaar van een Poc Axion Spin. Vanavond nog even rijden, helm op, Komt het binnenframe los van de schaal. Er zitten aan de voorkant links en rechts in het binnenframe twee kleine p;innetjes waarmee het geheel vast zit in de schaal. Meteen in het 'foam' of hoe je dat materiaal ook moet noemen. Kan niet anders zeggen dat als je dit meemaakt met het simpel op je hoofd zetten, hoe ver de schaal aan de voorkant dan kan loskomen van je hoofd (zit alleen achter vast) en hoe die pinnetjes erin zitten, daar wil je niet mee crashen als je voor op je hoofd valt. Ga uiteraard in contact met de shop waar de helm vandaan komt. Maar nu gaat mijn hele oude Giro weer op mijn hoofd en ik ga wat anders zoeken. De Axion Spin is simpelweg niet veilig, die komt niet meer op mijn hoofd. Van de veiligheid en functionaliteit kunnen ze me echt niet meer overtuigen met die twee pinnetjes.
Dank voor het delen. Die vermijd ik dan dus ook maar. Ben nog steeds op zoek maar vooral de TLD's lijken slecht leverbaar in mijn maat of alleen voor de hoofdprijs. Dus nog even geduld.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, als de fabrikant weet hoe er getest wordt, dan kunnen ze die dingen op een plek zetten waar ze tijdens de test geen kwaad kunnen / niet opvallen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 28 augustus 2020, 11:22 Tja, als de fabrikant weet hoe er getest wordt, dan kunnen ze die dingen op een plek zetten waar ze tijdens de test geen kwaad kunnen / niet opvallen.
Lijkt mij niet iets voor POC eerlijk gezegd, ken alleen de Tectal (worden er hier thuis 4 gebruikt en nog 5 fietsmaten zweren al jaren bij deze helm), apart verhaal met de Axion, ben benieuwd naar de reactie van POC
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Inmiddels fotoś gemaakt voor POC en de leverancier. Maar eerlijk, alles zit vast met twee minimale knopjes die alleen maar in een gaatje klemmen. En dit gaatjes zijn in dit geval te ruim. Deze constructie is mi. echt onder elk niveau. Ik heb al vele helmen gehad van vele merken. Maar dit is echt de meest onveilige helm die ik ooit op mijn hoofd heb gehad. Ook als de gaatjes niet te ruim zijn zal er niet veel nodig zijn om de hele voorkant los te laten komen. Krijg dus geen frontale impact op de voorkant of enige kracht van onderaf. Dat gaat echt niet blijven zitten. Heb helemaal geen zin om het merk hier af te kraken, maar ik communiceer dit wel hier omdat dit mi. geen veilig product is. POC heb ik gisteravond ook een bericht gestuurd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dan komt nu de onvermijdelijke vraag:

Kun je de foto's ook hier posten ?, ik ben wel benieuwd.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Afbeelding

Afbeelding

Moest even kijken hoe ik de fotoś van mijn chromebook op het forum kan krijgen. Maar bij deze. Zie het pinnetje. Daarvan zijn er twee aanwezig. Die bevestigen het binnenwerk aan de schaal. Op de andere foto zie je het gaatje waar de pin ingedrukt hoort te zitten. Dat zit dermate los dat er echt niets voor nodig is om eea. los te krijgen. Dan heb je het binnenwerk nog mooi op je hoofd, maar de schaal zit alleen nog achter vast en kan ver van je hoofd loskomen.
Kan me niet voorstellen dat dit bij een impact blijft zitten Het komt al los als je de helm op je hoofd plaatst en het bandje wil sluiten.

Afbeelding

Op deze foto zie je hoe alles dan los zit, het binnenframe zit alleen achter nog vast. Op de foto hangt het volledig naar achter buiten de helm.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het kan zijn dat in dit geval die gaatjes/de passing te ruim is, maar er zijn heel veel helmen -van verschillende merken- waarbij de stelring op een vergelijkbare manier bevestigd is. Die ring houdt de helm ook niet op je hoofd bij een impact, dat doen de riempjes (mits goed afgesteld en strak genoeg aangetrokken).
Als de klap hard genoeg is schieten dergelijke pinnetjes ook los als ze wel strak in de gaatjes zitten.

Sowieso, als je naar die plastic stelringen kijkt: die zijn (los van hoe ze vast zitten) niet stevig genoeg bij een harde klap. Een reepje van 1 bij 2 mm plastic scheurt gewoon in dat geval. Die stelmechanismes zijn alleen bedoeld om de helm comfortabel op je hoofd te krijgen.

Hiermee wil ik dus niet zeggen dat die POC niet fout kan zijn hoor, maar verwacht bij geen enkele helm beschermwonderen van een smal plastic bandje met een plastic schuif- of draaiknopje...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Mogelijk klopt dat wel en dat hier de gaatjes te ruim zijn. Want er is echt vrijwel geen enkele kracht nodig. Maar met de riem strak onder kin komt de helm een heel eind los. En daarom baalde ik zo toen ik de helm gisteravond op mijn hoofd had. Je hebt zo de voorkant van je hoofd onbeschermd. En daar werd ik eigenlijk best wel een beetje boos over. Daarvoor koop ik geen helm.

En ik heb hier nog een Giro en een Met liggen die ik niet meer gebruik en bij deze helmen heb ik de indruk dat de helm beter zou blijven zitten. Voor mijn zoontje in juni een Bontrager gekocht en dat zit toch eigenlijk ook beter in elkaar. Je kan een keer pech hebben en er kan een keer iets niet goed gaan, dat hoef je mi. geen negatief te plaatsen als het netjes wordt opgelost. Maar omdat dit mi. geen goed ontwerp is plaats ik dit.
Plaats reactie