Velg verbogen, nu herstellen, vervangen of upgraden?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
no2
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 16:46

In de voorlaatste bocht van de MTB route in noord Sleen hield m'n voorvelg er mee op, zie bijgevoegde foto. De hele route hebben we lekker doorgetrapt (22 km/h gemiddeld) en was er niets aan de hand, maar toen de velg er mee ophield vloog ik over het stuur. De fiets is een Specialized Rockhopper Expert uit 2016 waar ik tot nu toe heel tevreden over ben. Op de velg staat 'Stout XC'.
Het belangrijkste is om de fiets weer rijdend te maken, maar misschien is dit ook een kans om meteen voor een straat-band setje te gaan. Even snel de wielenset wisselen voor straatbanden v.s. bosbanden. Graag jullie tips en adviezen! Mijn ideeën tot nu toe:

1 - Nieuwe voorvelg kopen. Bijvoorbeeld deze https://www.wagenberg2-wielers.nl/speci ... -29-front/ Wat de 'sl' betekend moet ik nog ontdekken. Na ontvangen met de velg nog even langs de lokale fietsenmaker om de spaken te checken?

2 - Nieuwe velgset kopen. Geen idee welke set dan het beste is? Misschien ietsje sterker dan de huidige set? Oude set bewaren en voorvelg laten herstellen om hier weg banden op te zetten?

3 - Velg laten herstellen? Geen idee of dit nog mogelijk is en of dit uit kan.

Afbeelding
album fotos online
nmolenbeek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: di 16 november 2004, 10:35
Mijn mountainbike: Een hele mooie!

die is zo gevouwen, dat je echt een nieuwe velg mag... en je spaken en spaaknippels zullen ook te veel kracht op zich gehad hebben.
Mijn advies ga na een goede wielbouwer voor inspectie en laat er een nieuwe velg inzetten en spaken en nippels. of een nieuw (gebruikt) voorwiel scoren!
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

herstellen wordt lastig, denk zelfs onmogelijk om nog een goed betrouwbare velg over te houden. zoiets altijd wel een goede reden om te upgraden.
zelfde velg zou ik niet meer willen als dit ermee gebeurt.

mooie wielset laten maken mss met behoud van je naven?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Die velg kun je afschrijven, maar het lijkt me sterk dat deze vanzelf zo gewokkeld is. Daar moet iets aan vooraf gegaan zijn. Lijkt op een gevalletje machinaal gemaakt wiel wat nooit nagespannen is. Heb één keer eerder zo'n wiel binnengekregen, maar daar was tijdens het EK nieuwelingen het halve peloton overheen gereden.

Nieuwe velg, spaken en nippels is inclusief bouwen net zo duur (of duurder) dan het voorwiel wat je aangeeft bij Wagenberg. Vraag is of je er met dat wiel op vooruit gaat.


Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Wow, dit is een serieuze taco :o . Heb je vooraf niks gevoeld zoals bijvoorbeeld een wat zoekend, onzeker aanvoelend voorwiel in bochtenwerk?
Herstellen lijkt me een flinke uitdaging, ik heb weleens een forse slag uit een wiel kunnen halen maar dit is wat mij betreft next level+.
Voor de duidelijkheid, in je startpost heb je het steeds over velg, ook waar je volgens mij het complete wiel bedoelt :wink:
De velg is alleen, uhm, hoe zeg ik dat, de velg. Dus zonder de naaf en spaken.

Dat wiel in je linkje, is dat exact hetzelfde wiel zoals je nu hebt? (zonder taco natuurlijk)
Ik zou dan eerst heel goed willen weten of dit dan wel het juiste wiel voor jou is, denk bijvoorbeeld aan je gewicht.
Ik ken dit merk niet en kan er daarom ook niks van zeggen maar ik zou niet zomaar weer een heel laag geprijsd (zelfde type?) setje aankopen als die je al eens OTB gelanceerd heeft.

Overigens heb ik wel iets bedenkingen bij jouw idee 1; beetje cru gezegd, je bestelt ergens online een wiel omdat het geen drol mag kosten maar je laat dat wiel dan vervolgens bij je LBS nalopen op kwaliteit van het vlechtwerk.
Dat zou ik persoonlijk zo niet willen doen; ofwel bij de LBS kopen en laten nalopen ofwel online en daar iemand voor opzoeken die dat wiel even voor jou kan checken.
Stel dat die LBS dat wel wil doen gaat hij daar, als ik hem was, een behoorlijke prijs voor rekenen wat maakt dat je voor het totaalbedrag beter meteen een goeie kwaliteit wiel aan kan schaffen.

edit: afkortingen... :wink:
OTB=Over The Bar
LBS=Local BikeStore
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
no2
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 16:46

Dank voor de snelle reacties!
Een nieuw wiel regelen dus, duidelijk. De enige wielbouwers in de omgeving (z-o drenthe) die ik kan vinden zijn de lokale fietsenmakers, ik moest daar zeker €150 voor rekenen gaven ze telefonisch aan.

In mijn startpost noem ik inderdaad velg, dat komt omdat de velg krom is. De naaf lijkt gewoon nog goed te zijn. Ik weeg 86 kg, dat zou toch gewoon moeten kunnen met een €1000 fiets? De LBS heeft bij aanschaf niet aangegeven dat dit kritisch zou moeten zijn.

Ik begrijp niet zo goed waarom voorstel 1 zo cru zou moeten zijn? Mijn vraag bij voorstel 1 is of het nodig is om de spaken nog na te laten lopen. Ik heb geen ervaring met het bestellen van een fietswiel op internet. Daarom vraag ik me af of een extra controle nog nodig is.
Toch heb ik even werk gemaakt van je opmerking; de LBS'en kunnen de velg het wiel niet leveren. Wel andere types voor €150+ euro. Dan blijft online bestellen voor €82 over, de vraag is alleen hoe ik iemand vind die 'dat wiel even voor jou kan checken'. Suggesties?
Laatst gewijzigd door no2 op do 23 juli 2020, 08:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Of 150 euro voor een nieuwe velg, spaken, nippels en arbeidsloon duur is, is afhankelijk van de prijs van de velg. Je hebt er van 3 tientjes tot 1200 euro en alles daar tussenin.

Een wiel via internet kopen kan. Dan zou ik er eerst een paar weken mee gaan fietsen, en dan na laten kijken. Ik kan me niet voorstellen dat ze voor die prijs handgebouwd zijn, en dan gaan de spaken zich nog zetten tijdens de eerste ritjes. Hierdoor gaat de spaakspanning teruglopen (soms met 30-50% en ik heb zelfs meegemaakt naar 0) en wordt het wiel kwetsbaarder (wat dus waarschijnlijk bij jou wiel gebeurd is).

Mijn ervaring is dat niet elke fietsenmaker een goed wiel kan bouwen/naspannen. Daarom heeft Ernie (Frieke) in het begin ook zijn clicics voor fietsenmakers gehouden. Dus of naspannen/nakijken effect heeft is afhankelijk van de kwaliteit van degene die hem nakijkt, en dat is ook niet gratis.

Voor de prijs van je internetwiel met daarbij opgeteld de kosten van het nakijken/naspannen van het wiel zul je niet heel veel goedkoper uit zijn dan een nieuwe velg laten inbouwen door de locale FM. Maar ook dan zou je wel vertrouwen moeten hebben in de bouwer.

Daarnaast zou ik dan ook je achterwiel na laten kijken. Kans is aanwezig dat daar de spaakspanning ook niet meer optimaal is.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

no2 schreef: do 23 juli 2020, 07:43 Dank voor de snelle reacties!
Een nieuw wiel regelen dus, duidelijk. De enige wielbouwers in de omgeving (z-o drenthe) die ik kan vinden zijn de lokale fietsenmakers, ik moest daar zeker €150 voor rekenen gaven ze telefonisch aan.

In mijn startpost noem ik inderdaad velg, dat komt omdat de velg krom is. De naaf lijkt gewoon nog goed te zijn. Ik weeg 86 kg, dat zou toch gewoon moeten kunnen met een €1000 fiets? De LBS heeft bij aanschaf niet aangegeven dat dit kritisch zou moeten zijn.

Ik begrijp niet zo goed waarom voorstel 1 zo cru zou moeten zijn? Mijn vraag bij voorstel 1 is of het nodig is om de spaken nog na te laten lopen. Ik heb geen ervaring met het bestellen van een fietswiel op internet. Daarom vraag ik me af of een extra controle nog nodig is.
Toch heb ik even werk gemaakt van je opmerking; de LBS'en kunnen de velg niet leveren. Wel andere types voor €150+ euro. Dan blijft online bestellen voor €82 over, de vraag is alleen hoe ik iemand vind die 'dat wiel even voor jou kan checken'. Suggesties?
Je verhaal zou een stuk duidelijker worden als je de begrippen velg en wiel niet steeds door elkaar haalt.
Dat ding wat je voor EUR 82 kunt kopen is geen velg, maar een wiel.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

no2 schreef: do 23 juli 2020, 07:43Ik begrijp niet zo goed waarom voorstel 1 zo cru zou moeten zijn?
Ik bedoelde eigenlijk dat ik mijn stelling bewust wat cru neerzet.

86kg moet echt geen probleem zijn.
Voor de beeldvorming bij de kosten:
Een behoorlijk kwaliteit alu velg koop je voor € 50 à 75,-, daar komen dan spaken (€ 25,-) en nippels (€ 5,-) bij, totaal materiaal dus ergens rond € 80 à 110,-
Dan moet je nog iemand bij jou in de buurt vinden die jou voor een paar tientjes wil helpen bij het bepalen van de spaaklengtes, je wiel wil knopen en later nog een keer wil checken.
Of toch dat wiel bij Wagenberg aanschaffen en door bijvoorbeeld een bereidwillige forummember laten checken. Kratje bier doet soms wonderen.
Misschien een bericht op dit forum plaatsen?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Hier in Drenthe is Zoran / bikexperto een goede wielbouwer, als je niet bij een gewone fietsenmaker wil zijn.
Diverse forumleden, waaronder ik zijn erg tevreden over zijn werk.
Hij kan je adviseren en leveren wat je wil en wat je nodig hebt.

Edit: ik zie dat wagenberg bij Nijmegen zit : ook in die regio zijn wielbouwers, o.a bij Elan zit een goede heb ik hier gelezen...
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
no2
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 16:46

Super bedankt voor de reacties allemaal! Ik zal m'n best doen om wiel en velg niet meer door elkaar te halen!
Het wordt me duidelijk dat er een hele wereld over de MTB wielen bestaat. Ik kies er voor om m'n nu acute probleem maar even makkelijk op te lossen en me tegelijkertijd te oriënteren op een betere stevigere wielenset (handgespaakt? bedankt voor de tips en PB!) en straatbanden te leggen om de huidige wielset.

Nogmaals dank!
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

no2 schreef: do 23 juli 2020, 07:43 de LBS'en kunnen de velg het wiel niet leveren. Wel andere types voor €150+ euro. Dan blijft online bestellen voor €82 over
EDIT: je was me net voor me bovenstaande post..

Wat een gedoe met wielen laten bouwen etc. Dat strookt niet met de prijsklasse van jouw fiets en je opmerking hierboven: jij wil gewoon zo goedkoop mogelijk en zo snel mogelijk weer op je fiets rijden. Geen upgrades, niks custom laten bouwen. :bier:

Met je ge-taco-de voorwiel heb je waarschijnlijk gewoon pech gehad: Goedkoop fabriekswiel waarvan de spaakspanning is teruggelopen. Jij hebt dit niet in de gaten gehouden/gehad, pats velg krom. Je krijgt waar je voor betaald. Dat wiel moet heus wel jouw gewicht aankunnen maar is sneller/slordiger in elkaar gezet dan duurdere alternatieven. Zolang de spaakspanning voldoende blijft, wat je dus in de gaten moet houden, zou er niks aan de hand moeten zijn.

Als ik jou was zou ik gewoon dat wiel & een spaaksleutel bestellen en gaan fietsen. Regelmatig even voelen of de spaken nog op spanning staan en eventueel af en toe een slagje strakker zetten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DuReal schreef: do 23 juli 2020, 09:57 Als ik jou was zou ik gewoon dat wiel & een spaaksleutel bestellen en gaan fietsen. Regelmatig even voelen of de spaken nog op spanning staan en eventueel af en toe een slagje strakker zetten.
Gewoon maar wat gaan draaien is absoluut niet aan te raden. Bij een goed wiel lopen de spaken niet meer los. En te strak is al helemaal een no-go. Zonder ervaring de spaken wat strakker zetten is een garantie voor meer drama!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

You think hiring a good mechanic is expensive? Try a cheap one :winkie:
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Je zou bijna geloven dat je alleen nog met een handgespaakt wiel kunt rijden.
Welnu sorry voor de heren wielbouwers maar dat is dus BULLSHIT er zijn hele meutes die hun leven lang vrolijk over de UHR etc rijden zonder uberhaupt te denken dat hun wiel het wel eens niet zou kunnen houden (en spoileralert) dat ook nooit meemaken.
Sterker de enige negatieve ervaring die ik ooit met een wiel had en dat was meteen een ervaring die me 4.5 maanden kostte om te revalideren na een ziekenhuisopname van bijna 5 weken was met een handgespaakt wiel bergaf met ca 60km per uur dat gewoon dubbelvouwde en me lanceerde tegen een rotswand.
(Ik ga de naam van die geweldige wielbouwer niet noemen maar de naam komt hier vaker langs..)
En JA de wielset a 895€ was voor mij en mijn gewicht en mijn rijstijl gebouwd.

Gewoon niet de grens opzoeken qua bandenspanning, behoudend dus zover mogelijk ontwijkend rijdend en je houd zoals mijn maat van 118kg zelfs je goedkope Alexa rims gewoon heel...
Plaats reactie