Syncros Silverton 2.5 6 bolt?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Ga van de week kijken naar een vrijwel nieuwe Scott mtb. Maar aangezien ik onverwacht al een andere bike heb gekocht wil ik wel goed bekijken wat er evt nog aangepast moet worden aan de Scott. Nu weet ik alleen niets van de wielen en kan er ook geen info over vinden.
Het type is Syncros Silverton 2.5 6 bolt. Is dat een goede wielset?

Als ik op Syncros Silverton zoek kan ik alleen info vinden over een heel bijzondere lichtgewicht carbon wielset, maar dat is iets heel anders.
Misschien zijn hier mensen die ervaring hebben met deze wielset.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Inderdaad, niet veel informatie te vinden op internet. Het set weegt 927 (voor) + 1094 (achter) = 2021 gr. De narven zijn van Formula. De wielen zijn bekend om hun stabiliteit, dus dat zit zeker goed. Nadeel is dat je geen informatie van zowel Formula en Scott/Synchros krijgt voor wat betreft onderdelen, onderhoud, specificaties.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gezien het bovengenoemde gewicht gaat het om redelijk basic wielen, of hebben we het hier over een zeer brede set? (>35mm velgen?)
Daarmee is niet gezegd dat ze slecht zijn hoor, maar er is in elk geval niet gestreefd naar ultralicht ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Je vindt inderdaad weinig over de (alu) silverton wielen. Over het algemeen zijn ze wat aan de zwaardere kant, maar voor de rest zijn het goede wielen (stijfheid, rijgedrag, sterkte, ...)
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

RobertG8 schreef: ma 27 juli 2020, 21:01 Ga van de week kijken naar een vrijwel nieuwe Scott mtb. Maar aangezien ik onverwacht al een andere bike heb gekocht wil ik wel goed bekijken wat er evt nog aangepast moet worden aan de Scott. Nu weet ik alleen niets van de wielen en kan er ook geen info over vinden.
Het type is Syncros Silverton 2.5 6 bolt. Is dat een goede wielset?

Als ik op Syncros Silverton zoek kan ik alleen info vinden over een heel bijzondere lichtgewicht carbon wielset, maar dat is iets heel anders.
Misschien zijn hier mensen die ervaring hebben met deze wielset.
Ik heb dezelfde op mijn scott spark, low budget degelijke wielen en doen de job. Redelijk stijf maar aan de zware kant. Voor mij is het voorlopig prima en ga sparen voor een nieuw setje wielen. Mijn nieuwe wielen worden carbon en liefste minder dan 1500gr. De syncros wielset is dan mijn reserver setje welke ik dan meeneem als ik ergens in het buitenland ga biken (reserve).

Ik weet niet welke Scott je op het oog hebt maar ik heb het nadeel van de syncros wielen en een NX groepset. Uiteindelijk wil ik ook een XX01 groepset en nieuwe wielen. Lastigheid is dat de cassette en wielen in 1x moeten. De syncros wielen met NX hebben een Shimano compatible body. De nieuwe wielset moet XD van Sram ondersteunen dus gaat niet samen met een NX. Nieuwe wielen met XD body kan ik dus pas er onderleggen als ik ook direct nieuwe XX01 (of GX) cassette erop leg.

Waar ik niet zo mee zit maar jij wellicht wel is de keuze voor remmen. Centerlock of bolts. Als je wilt upgraden naar centerlock dan moeten je nieuwe wielen dit ook ondersteunen (zou geen adpater hier gebruiken).
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

kermit schreef: ma 27 juli 2020, 22:01 Gezien het bovengenoemde gewicht gaat het om redelijk basic wielen, of hebben we het hier over een zeer brede set? (>35mm velgen?)
Daarmee is niet gezegd dat ze slecht zijn hoor, maar er is in elk geval niet gestreefd naar ultralicht ;-)
binnenbreedte is 26 mm.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Thanks. Toch wat wijzer geworden. Klinkt als betrouwbaar maar zwaar. Op termijn vervangen dus. Is trouwens voorzien van een xo body ivm de groep die erop zit. Als ik het doe dan wordt het dus op termijn de wielen vervangen en heb ik een reserve set. Heb vorige week al een bike gekocht terwijl ik niet meer zou mountainbiken, dus moet maar even goed nadenken. Toch te besmettelijk met allemaal moutainbikende mensen om me heen, die mooie info en verhalen hier op het forum en youtubefilmpjesl
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Het verloopt wat apart, maar inmiddels twee nieuwe mountainbikes waaronder een Scott Scale met toch deze wielen. Inmiddels drie keer met de fiets gereden en kan dus wat vertellen over de wielen:
- inderdaad zwaar, dat voel je ook duidelijk bij het aanzetten, ze lijken flink stevig te zijn
- het gewicht ijkt met name aan de buitenkant, dus velgen te zitten, 28 spaken, dat kan het dus niet zijn
- de lagers van de naven lopen echt heel mooi,
Vooralsnog blijf ik ermee rijden, lekker stevig, mooi rollend en ik ben zeker ook nog te stevig na twee jaar niet sporten behoudens naar het werk fietsen met een bourgondische levensstijl. Het is weer enorm wennen op de moutainbike, maar echt leuk.
Overall vallen de wielen toch tegen. Jammer dat ze dit ervan hebben gemaakt terwijl de naven toch echt wel in orde lijken te zijn maar tot wielset gemaakt met 28 spaken met waarschijnlijk flink zware velgen om het geheel sterk te maken. Feitelijk niet helemaal wat ik van Scott zou verwachten, onder de maat.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Scott is juist wel een merk waar je verwacht dat ze op dat soort dingen bezuinigen (net als sommige andere grote merken, Specialized en Cannondale kunnen er ook wat van). Die durven bikes van drie, vier mille af te monteren met allerlei Deore/NX niveau onderdelen en eigen merk spul wat niet meer is dan ge-rebrand eenvoudig materiaal van een verre-oosten confectieplank.

Voor dat eigen merk hebben ze dan een naam die ooit high-end was opgekocht (Syncros, Bontrager) zodat er nog wat imago aan hangt. Maar met dat oude merk heeft het niets meer te maken, ze knopen een Formula naafje met wat merkloze spaken aan een basic Alex velg en plakken er Syncros op.
Let wel, dat hoeft niet persé een slecht wiel te zijn hè. Maar vervolgens zie je dat soort wielen terug in fietsen van drie mille of ruim daarboven. Als daar geen Syncros op zou staan maar Shimano Alivio & Alex rims reageren mensen toch heel anders, terwijl je dan eenzelfde niveau wiel zou krijgen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Tja. daar heb je denk ik gelijk in. Misschien had ik inderdaad iets teveel verwacht, maar ja, toch goed om te laten weten. Ach ja. Eerst maar weer veel fietsen en zitpositie ed. tunen. Dan volgend jaar maar kijken naar mooie wielen voor de nieuwe fietsen.
Gebruikersavatar
Scottfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 30 september 2020, 10:48
Mijn mountainbike: Scott Spark 920 customized

Na het lezen van dit topic ben ik benieuwd welke wielset (bij voorkeur carbon) jullie voorstellen ipv de synctros silverton 2.5 6 bolt? Zelf in het bezit van Scott Scale 910 2020 en diverse upgrades doorgevoerd zoals dropper post, andere banden (maxxis ikon voor en ardent achter ipv de wtb rangers) en beschermstickers en diverse kleuraccenten door wieldopjes bijv. te vervangen. Ik vond zelf de set van DT Swiss XRC 1200 of Mavic Crossmax elite als ik de populaire 2020 lijstjes bekijk echter zijn die prijzig. Zit er nog iets voor een 29'' tussenin (set onder 1000 euro) wat ook snel en betaalbaar is?

Alvast bedankt voor het meedenken. :-q
A bad day on the mountainbike always beats a good day at the office
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Scottfan schreef: wo 30 september 2020, 10:56 Na het lezen van dit topic ben ik benieuwd welke wielset (bij voorkeur carbon) jullie voorstellen ipv de synctros silverton 2.5 6 bolt? Zelf in het bezit van Scott Scale 910 2020 en diverse upgrades doorgevoerd zoals dropper post, andere banden (maxxis ikon voor en ardent achter ipv de wtb rangers) en beschermstickers en diverse kleuraccenten door wieldopjes bijv. te vervangen. Ik vond zelf de set van DT Swiss XRC 1200 of Mavic Crossmax elite als ik de populaire 2020 lijstjes bekijk echter zijn die prijzig. Zit er nog iets voor een 29'' tussenin (set onder 1000 euro) wat ook snel en betaalbaar is?

Alvast bedankt voor het meedenken. :-q
Ik heb bij aankoop van mijn Spark drie jaar geleden meteen alles rondom het frame naar mijn wensen geüpgraded. Zo ook de wielen. Heb gekozen voor de 9thWave dirt SW. Ben erg tevreden over deze carbon wielset. Erg betrouwbaar en stijf, helaas niet onder de €1000 (nieuw) :-q
Gebruikersavatar
Scottfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 30 september 2020, 10:48
Mijn mountainbike: Scott Spark 920 customized

Shaggadellick schreef: do 1 oktober 2020, 00:39
Scottfan schreef: wo 30 september 2020, 10:56 Na het lezen van dit topic ben ik benieuwd welke wielset (bij voorkeur carbon) jullie voorstellen ipv de synctros silverton 2.5 6 bolt? Zelf in het bezit van Scott Scale 910 2020 en diverse upgrades doorgevoerd zoals dropper post, andere banden (maxxis ikon voor en ardent achter ipv de wtb rangers) en beschermstickers en diverse kleuraccenten door wieldopjes bijv. te vervangen. Ik vond zelf de set van DT Swiss XRC 1200 of Mavic Crossmax elite als ik de populaire 2020 lijstjes bekijk echter zijn die prijzig. Zit er nog iets voor een 29'' tussenin (set onder 1000 euro) wat ook snel en betaalbaar is?

Alvast bedankt voor het meedenken. :-q
Ik heb bij aankoop van mijn Spark drie jaar geleden meteen alles rondom het frame naar mijn wensen geüpgraded. Zo ook de wielen. Heb gekozen voor de 9thWave dirt SW. Ben erg tevreden over deze carbon wielset. Erg betrouwbaar en stijf, helaas niet onder de €1000 (nieuw) :-q
Dank voor je tips. Ik heb 9thWave bekeken en ook vergeleken met https://www.carbonracing.nl Deze laatste heb ik gesproken en biedt maatwerk handgemaakte velgen voor een schappelijke prijs. Carbon velgen kun je zelf samenstellen qua breedte, naaf, spaken (oa. DT Swiss / Sapin). Ik ben benieuwd hoe het zal bevallen maar heb er wel een goed gevoel bij. De recensies zijn ook :-q . Wat ik vermoed is dat de velgen merkloos komen uit dezelfde fabriek als de "grote merken" echter door te kiezen welke opbouw je wilt je goed uit bent qua prijs en kwaliteit. Zal ik over een paar honderd km eens laten weten hoe het bevalt?

Groet!
A bad day on the mountainbike always beats a good day at the office
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Scottfan schreef: wo 30 september 2020, 10:56 Na het lezen van dit topic ben ik benieuwd welke wielset (bij voorkeur carbon) jullie voorstellen ipv de synctros silverton 2.5 6 bolt? Zelf in het bezit van Scott Scale 910 2020 en diverse upgrades doorgevoerd zoals dropper post, andere banden (maxxis ikon voor en ardent achter ipv de wtb rangers) en beschermstickers en diverse kleuraccenten door wieldopjes bijv. te vervangen. Ik vond zelf de set van DT Swiss XRC 1200 of Mavic Crossmax elite als ik de populaire 2020 lijstjes bekijk echter zijn die prijzig. Zit er nog iets voor een 29'' tussenin (set onder 1000 euro) wat ook snel en betaalbaar is?

Alvast bedankt voor het meedenken. :-q
De Scott Spark 910 wordt standaard geleverd met Synchros Silverton 1.5 wielen; die zijn 2 niveaus hoger dan de 2.5 wielen. Ik vraag me wel af wat je verwacht van een nieuw wielset wat de Synchros Silverton 1.5 niet levert. PR's rijden moet je echt niet van verwachten.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Scottfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 30 september 2020, 10:48
Mijn mountainbike: Scott Spark 920 customized

rokl schreef: do 8 oktober 2020, 15:20
Scottfan schreef: wo 30 september 2020, 10:56 Na het lezen van dit topic ben ik benieuwd welke wielset (bij voorkeur carbon) jullie voorstellen ipv de synctros silverton 2.5 6 bolt? Zelf in het bezit van Scott Scale 910 2020 en diverse upgrades doorgevoerd zoals dropper post, andere banden (maxxis ikon voor en ardent achter ipv de wtb rangers) en beschermstickers en diverse kleuraccenten door wieldopjes bijv. te vervangen. Ik vond zelf de set van DT Swiss XRC 1200 of Mavic Crossmax elite als ik de populaire 2020 lijstjes bekijk echter zijn die prijzig. Zit er nog iets voor een 29'' tussenin (set onder 1000 euro) wat ook snel en betaalbaar is?

Alvast bedankt voor het meedenken. :-q
De Scott Spark 910 wordt standaard geleverd met Synchros Silverton 1.5 wielen; die zijn 2 niveaus hoger dan de 2.5 wielen. Ik vraag me wel af wat je verwacht van een nieuw wielset wat de Synchros Silverton 1.5 niet levert. PR's rijden moet je echt niet van verwachten.
Voor mijn situatie (kan niet voor anderen beoordelen) is dat de Scott 910 die ik gekocht heb standaard kwam met de 2.5 wielset. Vandaar. Wielen zijn wat mij betreft het sluitstuk van de configuratie en kunnen behoorlijk verschil opleveren. 500 tot 700 gram meer roterende acceleratie moet voelbaar zijn. Dus ik verwacht met name meer acceleratie bij het op gang brengen van snelheden.
A bad day on the mountainbike always beats a good day at the office
Plaats reactie