29" xc / 'trail light' wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Na jarenlang twijfelen, zoeken, twijfelen, overwegen en nog meer twijfelen ben ik eindelijk overtuigd van een nieuwe fiets.
Ik ga een santa cruz chameleon opbouwen. De meeste onderdelen ben ik wel aardig uit, maar blijf beetje steken bij de keuze voor een wielset. Ben laatste jaren niet heel actief meer in bijhouden wat goede onderdelen qua velgen/naven zijn, dus ik kan wel wat advies gebruiken.

Prijs: max. €600,- (zit wat rek op als ik daardoor iets heel goeds kan kopen)

Beoogd inzetbereik: URH, wellicht uitstapje naar Ardennen. Moet wel tegen klein sprongetje kunnen, hoewel ik denk dat ik aardig smooth rijd en met 70kg hoeft het niet enorm bombproof te zijn.

Liefst niet te zwaar (<1800g?).

Ik heb setje van Elan/RAD15 langs zien komen, maar vind 24mm velg wat smal. 30mm lijkt me dan weer wat breed?

Kortom: ben benieuwd naar tips.
ice246
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 21 juli 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

Van een chameleon ga je zeker geen spijt krijgen! Ik heb er zelf een opgebouwd vorig jaar en het is elke keer weer genieten :-q

Voor NL heb ik een wielset laten spaken bij wheeltec. Hope pro 4 met Duke Lucky Star HD 6TERS velgen. Licht en kan tegen een stootje. Erg tevreden over deze set. Ik weeg zelf zo rond de 76 kg. De set koste zo'n 570 euro.

Succes met opbouwen en ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
MtbJoost
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 15:04
Mijn mountainbike: Dartmoor primal 27.5, Scott scale 970, Raleigh m50

URH=Utrechtse ReuvelHug? :lol: :roll:
Veni vidi mountainbikie :)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Best helder herhaal, Je weet vrij goed wat je zoekt. 2 punten voor je:

Dat 30mm te breed zou zijn jouw doel is misschien wat “oud denken” In een Chameleon zou het voor mij de juiste maat zijn

En je budget en gewicht doelen op Aluminium. Ik heb zelf voor niet veel meer budget ook wel Chinese carbon velgen met Bitex naven op laten spaken. Dat zou een overweging zijn als je carbon als een upgrade ziet. En voor wat het waard is, ik heb met deze wielen de Ardennen, maar ook Saalbach Zugspitze en Winterberg gedaan.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb een fiets met een enigszins vergelijkbaar inzetgebied: Kona Honzo CR en heb een set gebouwd met carbon velgen van 30,5mm breed. De fiets gebruik ik met banden van 2.3 tot 2.6 banden, en dat gaat perfect op deze velgen.

Smallere banden kunnen wat vierkant vallen, maar dat ga ik niet gebruiken voor de Honzo. Als dat wel jou plan is, is een tussenmaat (26-27mm) een optie (Race Face/Notubes Arch).

Heb zelf ook een set gebouwd met Rad15 velgen in 30mm en bevallen erg goed. Qua naven ken ik Elan niet, maar kijken naar het bedrijf wat er achter zit zou dat goed moeten zitten. Als je naven zoekt met een langere 'track record" zijn imho DT350 en Hope Pro4 the usual suspects.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Vanwaar gekozen voor de Chameleon?
Ik zit te kijken voor een hardtail erbij en de Chameleon staat ook wel op mijn shortlist.
Bicycle, bicycle, bicycle
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maaf2 schreef: wo 29 juli 2020, 18:18 Liefst niet te zwaar (<1800g?).
Je zit hier met het probleem dat je alleen aan dat gewicht komt als je de 30 mm alu velgen met dure naven en spaken gaat combineren. En dat is niet helemaal zinnig, de winst bij lichte wielen zou juist in de velgen moeten zitten.

Nu vallen 2.25 banden perfect op 24-25 mm velgen. En als je bredere banden gaat monteren gooi je ook weer extra gewicht tegen de roterende massa aan. En is het dus minder zinnig eisen te gaan stellen aan een totaalgewicht.

Wil je toch naar de 1.800 gram en 30 mm velgen, dan is de optie die Heckler en Jan melden de enige zinnige: El cheapo Chinees carbon - is in de regel betrouwbaar - hooguit inclusief mensenrechtenprobleempje - en gewoon standaard naafjes. Die Elan zijn niet zwaar en niet duur, Novatec is een optie, Bitex kwam ook langs, allemaal in dezelfde range wat gewicht en prijs betreft.

Met jouw gewicht kun je dan nog kiezen voor dunnere spaken om nog eens 40 gram per wiel te pakken zonder dat de stijfheid te laag wordt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Bedankt voor het meedenken. Ik ben in ieder geval weer een stuk verder.

Dat 30mm te breed zou zijn is dus wat ouderwets denken... Maar hoe valt een 2.25 band op zo'n brede velg?
Daarmee komt ook dat ik 1800g niet als strikte grens moet zien, want carbon vind ik geen optie.

Heb hier al mooie ideeen langs zien komen. Ik zag inmiddels ook dat r2 bike ook wielsets in elkaar draait in veel verschillende mogelijkheden.

Thnx allen 👍
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Wat is "ouderwets"? Niet elke ontwikkeling in de industrie is goed voor iedereen. 2.25" banden op 30 mm velgen is gewoon geen goede keuze. Wil je per se 30 mm velgen omdat ze "modern" zijn, koop dan breedere banden vanaf 2.4".
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Geen idee van gewicht, maar ik rij op DT Swiss XM421, gespaakt met robuuste Hope naven (Pro II Evo in de ene set, Pro 4 in de andere). Gewicht durf ik niet 1-2-3 te zeggen, maar 2,25 valt heel mooi. En met mijn gewicht dat tussen de 90 en 100 kg schommelt geven deze wielen geen krimp!

Ik heb ze laten bouwen met zo ongeveer het zelfde inzetbereik in gedachten, ik noemde het XC+ in de gesprekken met de diverse wielbouwers
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met dat eigen gewicht ga je meer aan stijfheid hebben dan aan een lichter setje wielen!


Maar de meeste moderne 2.25 banden vallen nu nog net goed op een 30 mm velg. Fabrikanten hebben het karkas en de hoogte van de noppen wat aangepast.



Vergis je niet in geadverteerde gewichten van wielsets. Er wordt bespaard op de naven (te compact = minder stijf), Centerlock (moet je nog minimaal 40 gram per wiel bij optellen voor zwaardere schijven), minder spaken (= minder stijfheid), alu nippels (op zich niet heel veel mis mee) en dan soms een net te zware velg, waardoor de gewichtswinst niet voelbaar is of een net wat lichte velg, waardoor je in een risicogebied komt... . En let ook op of niet het gewicht van een 27,5" of zelfs 26" set opgegeven wordt!
Twee kilogram is een best goed gewicht voor een functioneel setje (voor een rijder boven de 90 kg)!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik zie net bij rcz een dt xr1501 (25mm) wielset langskomen voor 630 euro. Lijkt geen slechte koop?
Langun
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 9 september 2019, 19:13

Lars TB schreef: wo 29 juli 2020, 23:04
maaf2 schreef: wo 29 juli 2020, 18:18 Liefst niet te zwaar (<1800g?).
Je zit hier met het probleem dat je alleen aan dat gewicht komt als je de 30 mm alu velgen met dure naven en spaken gaat combineren. En dat is niet helemaal zinnig, de winst bij lichte wielen zou juist in de velgen moeten zitten.

Nu vallen 2.25 banden perfect op 24-25 mm velgen. En als je bredere banden gaat monteren gooi je ook weer extra gewicht tegen de roterende massa aan. En is het dus minder zinnig eisen te gaan stellen aan een totaalgewicht.

Wil je toch naar de 1.800 gram en 30 mm velgen, dan is de optie die Heckler en Jan melden de enige zinnige: El cheapo Chinees carbon - is in de regel betrouwbaar - hooguit inclusief mensenrechtenprobleempje - en gewoon standaard naafjes. Die Elan zijn niet zwaar en niet duur, Novatec is een optie, Bitex kwam ook langs, allemaal in dezelfde range wat gewicht en prijs betreft.

Met jouw gewicht kun je dan nog kiezen voor dunnere spaken om nog eens 40 gram per wiel te pakken zonder dat de stijfheid te laag wordt.
Telkens ik het afgelopen jaar wat gelezen/gezien heb ivm roterende massa leek het besluit te zijn dat er (bijna) geen meetbaar verschil was tussen een fiets die 400 gram meer roterende massa heeft vs een fiets die dat gewicht ergens anders verbergt.

Zonder zelf een fysicus te zijn ben ik op dit moment geneigd om die strekking te volgen, sinds ze toch van veel verschillende bronnen komen, van mensen die toch wat kennis lijken te hebben en zelf geen voordeel halen uit deze uitspraken.

Is er een specifieke reden waarom jij wel veel belang hecht aan roterend gewicht?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik trek even een parallel met andere voertuigen.
Een (auto)motor komt ook veel makkelijker & sneller op toeren met een lichter vliegwiel dan met een origineel. En lichtmetalen velgen zaten vroeger op competitie sportwagens met een reden en dat was niet persė de looks want dat interesseerde de coureur niets.
Ik durf zelfs te stellen dat 200 gram gewichtsvermindering van de roterende massa meer effect heeft dan 200 gram aan je frame.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, maar allebei zo weinig dat je er geen waarde aan moet hechten ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie