Je interpreteert mijn commentaar verkeerd! Ik zeg niet dat roterend gewicht wel of niet belangrijk is. Maar TS geeft aan dat het wel van belang is (tot op zekere hoogte, hij specificeert het ook niet!). En als je er dan mee bezig bent, zorg dat je wel consequent bent! 50 gram op een velg winnen en dan met 200 gram zware binnenbanden rijden is zonde van de centen.Langun schreef: ↑do 30 juli 2020, 16:51 Telkens ik het afgelopen jaar wat gelezen/gezien heb ivm roterende massa leek het besluit te zijn dat er (bijna) geen meetbaar verschil was tussen een fiets die 400 gram meer roterende massa heeft vs een fiets die dat gewicht ergens anders verbergt.
Zonder zelf een fysicus te zijn ben ik op dit moment geneigd om die strekking te volgen, sinds ze toch van veel verschillende bronnen komen, van mensen die toch wat kennis lijken te hebben en zelf geen voordeel halen uit deze uitspraken.
Is er een specifieke reden waarom jij wel veel belang hecht aan roterend gewicht?
Nu is roterende massa een lastig beestje. Als je er aan gaat rekenen is de invloed minimaal. Als je gaat meten kan de invloed al wat groter zijn. Maar gevoelsmatig is de invloed zeker wel duidelijk aanwezig. Win 100 gram per wiel en je kunt het verschil voelen onder de juiste omstandigheden.
Maar het andere probleem is dat de winst vaak onterecht aan roterende massa toegeschreven wordt: nieuwe banden die 150 gram lichter zijn. Terwijl de winst zit in de lagere rolweerstand van de nieuwe banden (lichtere banden zijn meestal hoogwaardiger en rollen aanzienlijk lichter). Of de toegenomen soepelheid van het karkas van die lichtere banden, waardoor de rolweerstand in het terrein ook duidelijk af neemt. Of de toegenomen stijfheid van de nieuwe set wielen, die voelen veel directer met aanzetten.
In die banden zit dus de grootste winst als het gaat om snelheid in rechte lijn. Maar een lichter wiel is zeker wel makkelijker van richting te wisselen. Ook daar is 100 gram zeker voelbaar voor een gevoelige rijder. En een beter stuurgedrag helpt vrijwel iedereen om sneller door het terrein te rijden. Daar komt dan ook een stukje stijfheid om de hoek kijken: stijvere wielen sturen ook beter, geven meer vertrouwen. En daar is uiteindelijk ook meer winst te halen.
Nu zal als het gaat om alleen de wielen een verschil van 1.800 gram komend vanaf 2.100 gram niet merkbaar zijn. Hooguit de bouwkwaliteit is wat de meesten bespeuren bij een eerste rit. Maar ga je naar een set van 1.400 gram (meestal stijvere carbon velgen, zodat het verlies aan stijfheid beperkt is!), dan is dat zeker voelbaar en meetbaar.
Dan kun je ook nog de breedte van de velg mee nemen: een bredere velg ondersteunt de band beter met allerlei voordelen van dien. En in dat geval is een zwaardere velg uiteindelijk juist goed voor tijdswinst! Moet het weer niet om 200 gram per velg gaan.
En daarom ook dit advies aan niet alleen TS: