29" xc / 'trail light' wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Langun schreef: do 30 juli 2020, 16:51 Telkens ik het afgelopen jaar wat gelezen/gezien heb ivm roterende massa leek het besluit te zijn dat er (bijna) geen meetbaar verschil was tussen een fiets die 400 gram meer roterende massa heeft vs een fiets die dat gewicht ergens anders verbergt.

Zonder zelf een fysicus te zijn ben ik op dit moment geneigd om die strekking te volgen, sinds ze toch van veel verschillende bronnen komen, van mensen die toch wat kennis lijken te hebben en zelf geen voordeel halen uit deze uitspraken.

Is er een specifieke reden waarom jij wel veel belang hecht aan roterend gewicht?
Je interpreteert mijn commentaar verkeerd! Ik zeg niet dat roterend gewicht wel of niet belangrijk is. Maar TS geeft aan dat het wel van belang is (tot op zekere hoogte, hij specificeert het ook niet!). En als je er dan mee bezig bent, zorg dat je wel consequent bent! 50 gram op een velg winnen en dan met 200 gram zware binnenbanden rijden is zonde van de centen.

Nu is roterende massa een lastig beestje. Als je er aan gaat rekenen is de invloed minimaal. Als je gaat meten kan de invloed al wat groter zijn. Maar gevoelsmatig is de invloed zeker wel duidelijk aanwezig. Win 100 gram per wiel en je kunt het verschil voelen onder de juiste omstandigheden.

Maar het andere probleem is dat de winst vaak onterecht aan roterende massa toegeschreven wordt: nieuwe banden die 150 gram lichter zijn. Terwijl de winst zit in de lagere rolweerstand van de nieuwe banden (lichtere banden zijn meestal hoogwaardiger en rollen aanzienlijk lichter). Of de toegenomen soepelheid van het karkas van die lichtere banden, waardoor de rolweerstand in het terrein ook duidelijk af neemt. Of de toegenomen stijfheid van de nieuwe set wielen, die voelen veel directer met aanzetten.

In die banden zit dus de grootste winst als het gaat om snelheid in rechte lijn. Maar een lichter wiel is zeker wel makkelijker van richting te wisselen. Ook daar is 100 gram zeker voelbaar voor een gevoelige rijder. En een beter stuurgedrag helpt vrijwel iedereen om sneller door het terrein te rijden. Daar komt dan ook een stukje stijfheid om de hoek kijken: stijvere wielen sturen ook beter, geven meer vertrouwen. En daar is uiteindelijk ook meer winst te halen.

Nu zal als het gaat om alleen de wielen een verschil van 1.800 gram komend vanaf 2.100 gram niet merkbaar zijn. Hooguit de bouwkwaliteit is wat de meesten bespeuren bij een eerste rit. Maar ga je naar een set van 1.400 gram (meestal stijvere carbon velgen, zodat het verlies aan stijfheid beperkt is!), dan is dat zeker voelbaar en meetbaar.

Dan kun je ook nog de breedte van de velg mee nemen: een bredere velg ondersteunt de band beter met allerlei voordelen van dien. En in dat geval is een zwaardere velg uiteindelijk juist goed voor tijdswinst! Moet het weer niet om 200 gram per velg gaan.

En daarom ook dit advies aan niet alleen TS:
Lars TB schreef: do 30 juli 2020, 11:39 Met dat eigen gewicht ga je meer aan stijfheid hebben dan aan een lichter setje wielen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Willen de desundigen mij ook van wat advies voor zien:

Heb een orbea TR gekocht (m20). wil net als topic-starter de willen upgraden naar xc-plus. Ik weeg 77kg. Wil een Carbon setje. En twijfel ook tussen 25mm of 30mm breedte. Setje moet duurzaam zijn, wel lekker licht, maar niet ultra licht.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

@lars: mag ik nog eens mijn waardering uitspreken voor het ellenlange geduld wat je hebt om zulke lange verhelderende epistels te schrijven? Bij deze :-q
Bicycle, bicycle, bicycle
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Mee eens :-q :-q
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Marcel964 schreef: do 30 juli 2020, 22:23 Willen de desundigen mij ook van wat advies voor zien:

Heb een orbea TR gekocht (m20). wil net als topic-starter de willen upgraden naar xc-plus. Ik weeg 77kg. Wil een Carbon setje. En twijfel ook tussen 25mm of 30mm breedte. Setje moet duurzaam zijn, wel lekker licht, maar niet ultra licht.
Met welke breedte van banden rijd je / wil je gaan rijden?

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Met banden 2.35 of 2.4
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Kijk hier eens naar. Ik rijd zelf met deze set en ben er tevreden over. De wielen worden gemaakt door Newmen. Ik gebruik ze met 2.4 banden op mijn endurofiets. Na zo'n 750km zijn ze nog zonder deuken, recht en lopen de lagers mooi soepel.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Kabookie schreef: vr 31 juli 2020, 10:22 Kijk hier eens naar. Ik rijd zelf met deze set en ben er tevreden over. De wielen worden gemaakt door Newmen. Ik gebruik ze met 2.4 banden op mijn endurofiets. Na zo'n 750km zijn ze nog zonder deuken, recht en lopen de lagers mooi soepel.
Die zag ik inderdaad ook. Fijne prijs. Goed om te horen dat je ervating tot nu toe positief is
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Thanks heren, zoek echter een Carbon setje :winkie:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Marcel964 schreef: vr 31 juli 2020, 10:58 Thanks heren, zoek echter een Carbon setje :winkie:
https://eu.huntbikewheels.com/collectio ... 3706417207
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Marcel964 schreef: vr 31 juli 2020, 10:15 Met banden 2.35 of 2.4
Dan zou beide kunnen. 25-26mm als je wat lichter wilt, 30mm als je wat breder wilt.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Voor de TS, er komen ook een aantal complete wielsets van fabrikanten voorbij. ik zou eerder een handgespaakt setje door een reputabele wielbouwer aanbevelen. Helemaal voor jou samengesteld, en je budget is ruim voldoende. Lees anders de vele topics over wielen op dit forum maar eens terug.

Die complete (fabriek) wielsets zijn in mijn ervaring zeker niet goedkoper, en niet beter. En als er eens iets is van schade, garantie of onderhoud, wat doe je dan met een webshop in Duitsland? Sinds een heel positieve ervaring met mijn eerste wielset gespaakt door Zoran in Assen laat ik mijn wielen door hem bouwen. Eerlijke prijzen, en echt top wielen. Nee ik heb geen aandelen, er zijn vast ook adressen meer lokaal voor jou. Ik heb in al de jaren geen enkele reden gehad om terug te gaan naar fabriekswielen.

Enjoy!!

Marcel964 schreef: vr 31 juli 2020, 10:58 Thanks heren, zoek echter een Carbon setje :winkie:
Misschien je eigen topic starten dan?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Marcel964 schreef: vr 31 juli 2020, 10:58 Thanks heren, zoek echter een Carbon setje :winkie:
Gelukkig zijn er ook mensen die mijn vraag lezen ipv alleen de topic-kaap 😉
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

maaf2 schreef: vr 31 juli 2020, 14:51
Marcel964 schreef: vr 31 juli 2020, 10:58 Thanks heren, zoek echter een Carbon setje :winkie:
Gelukkig zijn er ook mensen die mijn vraag lezen ipv alleen de topic-kaap 😉

Excuses heren was niet de bedoeling. je vraag voor Xc- plus was ook precies de mijne.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

TenZNL schreef: vr 31 juli 2020, 11:01
Marcel964 schreef: vr 31 juli 2020, 10:58 Thanks heren, zoek echter een Carbon setje :winkie:
https://eu.huntbikewheels.com/collectio ... 3706417207
Voor een paar honderd euro meer heb je een handgemaakt setje carbon Duke met DT350 SP naven.
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie