Slack-R angleset voor integrated headset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Afbeelding

Eindelijk, een angleset oplossing voor frames met Integrated headset (IS). Hier was ik al een tijd naar op zoek dus ik heb hem gelijk vanaf mijn vakantieadres besteld. Het feit dat er twee IS standaarden bestaan voor de bovenste cup had ik blijkbaar even in mijn brein geparkeerd want wat blijkt, ik heb IS42 en de Slack-R wordt alleen geleverd voor IS41. Precies toen ik een mailtje aan de klantenservice van 9point8 zat te typen stond de UPS-man op de stoep met mijn kit... in de verkeerde maat voor mijn frame. Het ziet er wel heel mooi uit allemaal. Met een mooie custom tool erbij om het vast te zetten.

Beetje balen doe ik nu wel want ik hoopte echt dat ik iets gevonden dat ging werken voor mijn frame. Ik heb 9point8 gevraagd of ze van plan zijn bijvoorbeeld met een bovenste deel voor IS42 frames te komen wat ik los zou kunnen bestellen, of dat er misschien een andere mogelijkheid is het passend te maken met een shim of reducer. Op zich een voordeel dat de kit uit losse onderdelen is samengesteld. Ik wacht hun antwoord nog even af.

Los daarvan ben ik even snel op zoek gegaan naar of er reducers bestaan om van IS42 naar IS41 te gaan maar die zijn er niet. Logisch, dat doet natuurlijk niemand want je kunt gewoon een groter lager installeren en dan ben je klaar. Maar, het zou toch erg leuk zijn als het wel passend te krijgen zou zijn. Suggesties anders dan terugsturen of weggooien zijn zeer welkom. En anders kan ik hem altijd nog te koop zetten en wachten tot ze wel met een IS42 versie komen.

Update: ik heb antwoord van 9point5. Ze inventariseren hoeveel mensen er zijn met met IS42 frames die interesse hebben. Misschien dat ze in de toekomst een IS42 versie gaan maken als er genoeg markt voor is. Kan wel even duren dus.

Ondertussen heb ik de Slack-R toch voor de lol in mijn frame gezet. Laat dat nou best mooi passen. Gelijk even een en ander opgemeten. De onderkant past zoals nauwkeurig in het frame. De bovenkant lijkt netjes aan te sluiten op het conische deel waar normaal het lager op rust. Eigenlijk lijkt het gewoon te passen. Ik ga nog wel driedubbel checken maar zoals het er nu uitziet ben ik redelijk hoopvol dat dit gewoon gaat werken.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Ik zou dat wel heel goed checken.
Het probleem met die ene mm speling is dat je dat heel slecht voelen kunt doordat de zaak opgesloten zit.
Als je de set persé wilt gebruiken speel dan op zeker en knip een reepje latoenkoper van 0.5mm dikte en zet dat rondom het lager “er tussen”
Heeft niet het eeuwige leven maar als je dat combineert met je reguliere periodieke headset onderhoud is dat geen probleem.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Roger57 schreef: wo 5 augustus 2020, 09:55 Ik zou dat wel heel goed checken.
Het probleem met die ene mm speling is dat je dat heel slecht voelen kunt doordat de zaak opgesloten zit.
Als je de set persé wilt gebruiken speel dan op zeker en knip een reepje latoenkoper van 0.5mm dikte en zet dat rondom het lager “er tussen”
Heeft niet het eeuwige leven maar als je dat combineert met je reguliere periodieke headset onderhoud is dat geen probleem.
Dat klinkt als een idee. Bedankt voor de tip Roger57
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Ik had de foto niet echt goed bekeken en zie eigenlijk nu pas dat je cups in je IS frame draait. (IS heeft geen losse cups)
Dat betekent dus dat je niet het lager maar de cup moet uitvullen.
(Maar dat wist je waarschijnlijk al)

Btw waar heb je de kit gekocht/besteld?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Roger57 schreef: wo 5 augustus 2020, 13:36 Ik had de foto niet echt goed bekeken en zie eigenlijk nu pas dat je cups in je IS frame draait. (IS heeft geen losse cups)
Dat betekent dus dat je niet het lager maar de cup moet uitvullen.
(Maar dat wist je waarschijnlijk al)

Btw waar heb je de kit gekocht/besteld?
Direct bij 9point8 besteld. De Slack-R wordt inderdaad in het frame geklemd waar normaal de lagers zitten. De lagers komen vervolgens in de cups van de Slack-R. Ik ging er vanuit dat ik de ruimte tussen de niet conische delen van de Slack-R en van de cup in het frame uitvul. Het conische deel is conisch dus vult zichzelf zal mooi uit. Ik heb zelfs de indruk dat het contactoppervlak tussen frame en Slack-R groter is dan dat van het originele lager dat er nu in zit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is toch conisch ?
Dus het valt iets dieper in het frame (en iets minder contact oppervlak tussen slackset en frame :-{ [EDIT] je schrijft net dat er zelfs meer contact oppervlak lijkt te zijn[/EDIT] ).
Is daar ruimte voor of zit de slackset nu klem boven op je frame ?
De slackset moet klemmen op het conische deel van je balhoofdbuis, niet op het bovenste randje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Oli4k schreef: wo 5 augustus 2020, 15:03
Roger57 schreef: wo 5 augustus 2020, 13:36 Ik had de foto niet echt goed bekeken en zie eigenlijk nu pas dat je cups in je IS frame draait. (IS heeft geen losse cups)
Dat betekent dus dat je niet het lager maar de cup moet uitvullen.
(Maar dat wist je waarschijnlijk al)

Btw waar heb je de kit gekocht/besteld?
Direct bij 9point8 besteld. De Slack-R wordt inderdaad in het frame geklemd waar normaal de lagers zitten. De lagers komen vervolgens in de cups van de Slack-R. Ik ging er vanuit dat ik de ruimte tussen de niet conische delen van de Slack-R en van de cup in het frame uitvul. Het conische deel is conisch dus vult zichzelf zal mooi uit. Ik heb zelfs de indruk dat het contactoppervlak tussen frame en Slack-R groter is dan dat van het originele lager dat er nu in zit.
Dat conische deel is toch alleen als verbindingstuk tussen de bovenste en onderste cup bedoeld? dus lijkt mij dat dat verder geen contact hoeft te maken?
De cups mogen uiteraard niet kunnen draaien en de bovenste cup vervangt een spacer van 20mm als ik het goed begrijp.
Eigenlijk bouw je een nieuw excentrisch balhoofd in het bestaande balhoofd.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 5 augustus 2020, 15:04 Het is toch conisch ?
Dus het valt iets dieper in het frame (en iets minder contact oppervlak tussen slackset en frame :-{ [EDIT] je schrijft net dat er zelfs meer contact oppervlak lijkt te zijn[/EDIT] ).
Is daar ruimte voor of zit de slackset nu klem boven op je frame ?
De slackset moet klemmen op het conische deel van je balhoofdbuis, niet op het bovenste randje.
Lijkt mij dat je dan de cups gaat gebruiken als lager?
Lijkt me niet handig, even afgezien vd steeds veranderende balhoofdhoek als je stuurt.
Immers de cups zitten verbonden door dat conische deel.
Zoals ik het zie (please correct me if I’m wrong) worden de cups geplaatst in de originele lageruitsparingen van de IS headset vervolgens vastgezet met het conische deel, dan worden de originele lagers in de nieuwe cups geplaatst en de voorvorkbuis wordt er vervolgens doorgestoken en op de conventionele manier vastgezet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Roger, bekijk even de website.
https://intl.9point8.ca/index.php?route ... uct_id=261
De slackset gaat in het frame, en moet dus passen op de plek vd originele lagers.
Het frame is IS42 en de slackset IS41.
De slackset valt aan de bovenkant dus dieper in het frame dan bedoeld (1mm kleinere conische passing).
Dat is geen groot probleem vanwege de conische passing, maar de slackset mag niet op de rand van je balhoofdbuis rusten, alleen op het conische vlak.

(en je kan je IS42 lager niet gebruiken in de slackset, dus je moet een pos IS41 lager kopen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Er is aan de bovenkant nog ruimte tussen frame en bovenste “cup” van de Slack-R. Op het oog ongeveer een halve mm tussen top frame en onderkant van de rand van de Slack-R. Daardoor weet ik zeker dat hij op het conische deel rust. Wat een normaal lager ook doet dus dat lijkt me geen probleem.

Die 20mm spacers die je inlevert is om de extra hoogte die de Slack-R inneemt op te vangen, omdat hij boven en onder uit het frame steekt. Met mijn stuurpen red ik het net. Bovenkant stuurbuis zit 5 mm onder de bovenkant stuurpen. Voor het goede zou ik nog een top cap (die van het balhoofd) met lagere stack-hoogte willen monteren.

Mooi dat ik van mijn racefiets nog een IS41 lager had liggen, dat scheelt weer. Nu nog latoenkoper vinden. De ijzerhandel en de hobbywinkel hadden het niet en online zijn het allemaal grote rollen of pakketten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar dat latoen koper heb je toch niet meer nodig ?
Het hele spul ligt toch netjes aan op de conische vlakken ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Afbeelding

Hij zit erin. De topcap en het bovenste lager dat ik van mijn racefiets heb geleend zit niet echt mooi. Daar wil ik nog iets voor in de plaats met minder stackhoogte. Ik had 1cm spacers en heb 8mm gewonnen met de stuurpen. Voor de beste klemming moet ik eigenlijk nog een paar mm meer stuurbuis hebben. De twee blokken in de stuurpen die klemmen zitten precies op de rand van de stuurbuis. Dat vind ik een beetje zuinig.

Maar... al met al ben ik wel hoopvol. Montage was sowieso heel makkelijk. Als het niet werkt is het ook zo weer omgewisseld. Straks een eerste (voorzichtige) proefrit maken.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 5 augustus 2020, 15:39 Roger, bekijk even de website.
https://intl.9point8.ca/index.php?route ... uct_id=261
De slackset gaat in het frame, en moet dus passen op de plek vd originele lagers.
Het frame is IS42 en de slackset IS41.
De slackset valt aan de bovenkant dus dieper in het frame dan bedoeld (1mm kleinere conische passing).
Dat is geen groot probleem vanwege de conische passing, maar de slackset mag niet op de rand van je balhoofdbuis rusten, alleen op het conische vlak.

(en je kan je IS42 lager niet gebruiken in de slackset, dus je moet een pos IS41 lager kopen)
Ik zal het wel niet begrijpen maar als ik naar de schematische voorstelling

https://intl.9point8.ca/image/catalog/P ... /bravo.pdf

kijk dan zijn de enige delen van de slackset die het frame raken de “nieuwe” cups die dus geklemd worden in de oorspronkelijke uitsparingen voor de lagers in het balhoofd en dus ook begrenst worden door die uitsparingen, dieper zakken door de conische vorm icm de kleinere diameter gaat dus niet op.
(Dat de zaak daardoor redelijk goed vastzit geloof ik direct)
Zoals ik al zei de stuurbuis raakt alleen de binnenring van beide originele lagers die verplaatst worden naar de nieuwe cups. (Boven en onder)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

De eerste rit was succesvol. Het stuurt merkbaar anders, al moest ik wel even wennen. Sowieso was het weer de eerste rit op Nederlandse bodem sinds mijn vakantie. Wat positief voelt is dat de fiets zich meer plat laat leggen. Dat is wat ik voorheen mistte en hoopte dat de Slack-R dat zou bieden. Wat dat betreft dus geslaagd. Er kwam wel een tik uit het balhoofd of de stuurpen, waar vandaan kon ik niet exact horen. Thuis heb ik alles nog een keer los gehad. Netjes locktite op het draad van de Slack-R en alles met montagepasta en vet waar nodig gemonteerd. De bovenste stofdichting van de headset heb ik vervangen door een plattere (daarover later meer). De hoogte van het stuur is nu beter en hij klemt goed. Geen tik meer gehoord.

Ook heb ik de veerweg van de vork 1 cm korter gemaakt om de voorkant en het bracket nog wat omlaag te brengen (±3mm), in ruil voor een ietsje steilere balhoofdhoek (halve graad ongeveer). Meteen na aankoop had ik alle spacers uit die vork gehaald om hem van 120mm naar wat ik dacht 160mm te verlengen. Nu na het terugstoppen van 1 spacer van 1 cm had ik... 160mm veerweg. Huh?!? Ik ben op mijn werkbank gaan kijken of de spacer er nog lag en ik hem gewoon was vergeten, wat niet zo was. Maar blijkbaar heb ik al die tijd met 170mm rondgereden. Ik vond die binnenpoten al zo lang toen ik hem uit elkaar had. Eens kijken of ik het verschil in de praktijk ga merken. Eigenlijk moet ik terug naar de Ventoux om de enduro-afdaling daar nog een keer te doen ter vergelijk 😀
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Is deze nou geschikt voor een is41/28.6 is41/30 headtube?
Plaats reactie