Upgrade CUBE ZX20, 32H wielen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 19:05

Hallo,

Mijn huidige wielen zijn niet meer lekker waardoor ik deze wil gaan vervangen. Ik weet dat er veel topics geschreven zijn over wielen echter wil ik graag zeker weten wat ik kan verwachten als ik nieuwe wielen aanschaf.

Op dit moment heb ik de volgende wielen in mijn mountainbike zitten:
- Velgen: CUBE ZX20, 32H (29")
- Banden: Maxxis Ardent EXO TLR (2.25")
- Naven: FH-M3050

De aandrijving:
- Shimano Deore XT M771 10s (cassette, 11/36)
- Shimano XT M785, 10s voorbladen (38/26T)
- Shimano FH-RM66/77 body

Ik zie in andere topics dat er vaak naar RCZ verwezen wordt, echter tref ik op de site vaak aan dat de wielen niet op voorraad zijn en wel tot 4 weken levertijd hebben. Is dit betrouwbaar?

Graag zoek ik wielen die compleet zijn en eigenlijk na levering alleen maar omgezet hoeven te worden. Ik heb namelijk te weinig ervaring met spaken spannen en dergelijke.

Mijn budget is €200 - €400 euro. Voor een goed setje ben ik best bereid wat te betalen, dan kan ik ze in de toekomst wellicht overzetten op een 'nieuwe' mountainbike :-D .

Ik hoor graag wat ik kan verwachten voor mijn budget en mijn type afstelling van mijn mountainbike.

Mountainbike is overigens een Cube attention SL 2018.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

luukos97 schreef: ma 3 augustus 2020, 20:30Ik zie in andere topics dat er vaak naar RCZ verwezen wordt, echter tref ik op de site vaak aan dat de wielen niet op voorraad zijn en wel tot 4 weken levertijd hebben. Is dit betrouwbaar?
Bij RCZ moet je het van de aanbiedingen in de nieuwsbrief hebben (kortingscode) en over het nodige geduld beschikken. Als ze 20 dagen zeggen dan is het doorgaans ook een goede 20 dagen voor je onaangekondigd een doos op de stoep hebt staan.
luukos97 schreef: ma 3 augustus 2020, 20:30..., dan kan ik ze in de toekomst wellicht overzetten op een 'nieuwe' mountainbike :-D .
Dan zou ik eerst even goed nakijken of de 'standaard' die je nodig hebt ook toekomst bestendig is (boost vs. non-boost, QR vs. thru-axles).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Hiervoor zou ik geen nieuwe wielset kopen. Gezien je set-up (2x10) ga ik er vanuit dat je geen boost hebt. Ook geen Sram XD of Shimano Microspline body. Met andere woorden, die wielen zijn niet echt future-proof. Mocht je binnen de komende 2-3 jaar een nieuwe fiets kopen, dan ben je met deze investering niets meer. Ik zou uitkijken naar een goed setje op marktplaats. Net omdat wielen met een 10 speed body niet meer op een moderne mtb passen, kan je soms erg goede wielen voor een lage prijs vinden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

RCZ kan toch wel een optie zijn denk ik, maar dan wel wat Cheeta zegt: een goede aanbieding uit de nieuwsbrief.

De laatste tijd komen er allerhande DT wielsets voorbij voor 100~130 euro (komen nog verzendkosten bij) en dat zijn prima prijsjes voor hele aardige wielsets. De non-boost DT naven zijn allemaal om te bouwen naar snelspanners en 100/15 en 142/12, de twee meest voorkomende non-boost standaards.
Bij die aanbiedingsets worden de endcaps om dat te doen niet (altijd?) meegeleverd, dus als je zo'n wielset zou kopen en ze zijn niet passend voor je huidige fiets/vork komen die kosten er ook nog bij.

Bij DT betekent een X dat het om xc-wielen gaat, een M betekent allmountain (trail) wielen en een E staat voor Enduro. Dat wordt dus steeds steviger en steeds zwaarder :)
Spline is DT's voor rechte spaken, dus zonder gebogen kop. Het getal in de typeaanduiding staat voor de inwendige velgbreedte (22, 25, 30 etc.) Zo'n 25~30mm wordt inmiddels als normaal gezien, iets smaller kan voor xc ook nog (22~23mm).

Waar moet je op letten als je zoiets overweegt, want aanpassen van niet meteen passende zaken kost altijd extra geld:
- De as standaards, als ik het goed heb heeft je huidige fiets snelspanners ("QR", quick release). Dus worden de wielen geleverd voor steekassen kost je dat voor beide naven andere endcaps. Boost wielen passen nooit!
- Wat voor cassettebody zit erop: jij hebt een standaard Shimano 8/9/10/11 speed body nodig, dus ik zou wielen met een Sram Xd body of Shimano Microspline laten staan. Vervangen door een standaard Shimano body kan wel, maar wordt snel te duur.
- Wat is de remschijfbevestiging. Als ik het goed heb heeft je Cube centerlock schijven. Het andere systeem is met zes boutjes en als je wielen met zesbouts naven zou kopen moet je ook andere schijven kopen.

Resumerend, mocht je willen kijken voor nieuwe wielen heb je nodig:
Naven voor snelspanners, met centerlock schijfbevestiging en non-boost. Ik zou zelf niet smaller dan 25mm gaan, maar dat is persoonlijk (= ideale breedte voor +/- 2.25 banden).

De levertijden bij RCZ verschillen enorm, van binnen een week tot maanden... heb je haast is het geen goede shop. Ze leveren wel altijd, en zo niet krijg je je geld terug dus wat dat betreft loop je niet echt risico.
Hun bestaansrecht zijn de aanbiedingsprijzen die ze kunnen bieden, daar koop je het spul nergens anders voor...

Maar nog even dit: wat is er niet goed meer aan je huidige wielen?
Shimano naven gebruiken lagers met losse kogeltjes, die moeten zo af en toe eens van schoon vet voorzien worden en netjes afgesteld worden. Misschien hebben ze wat achterstallig onderhoud en ben je met nieuwe kogeltjes en vet weer geholpen...? Meer dan 5 euro hoeft dat niet te kosten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef: di 4 augustus 2020, 13:39 Hiervoor zou ik geen nieuwe wielset kopen. Gezien je set-up (2x10) ga ik er vanuit dat je geen boost hebt. Ook geen Sram XD of Shimano Microspline body. Met andere woorden, die wielen zijn niet echt future-proof. Mocht je binnen de komende 2-3 jaar een nieuwe fiets kopen, dan ben je met deze investering niets meer. Ik zou uitkijken naar een goed setje op marktplaats. Net omdat wielen met een 10 speed body niet meer op een moderne mtb passen, kan je soms erg goede wielen voor een lage prijs vinden.
Maar dan kun je bij wijze van spreke nooit meer upgraden... :bier:


Waarom niet nog 2-3 jaar genieten van strakkere, lichtere wielen. Verhoogt de lol in het fietsen. En je kunt altijd nog proberen de fiets iets duurder te verkopen met die mooie set wielen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Misschien heb ik nog wel een aardig setje voor je staan dat je direct kunt inpassen:

DT-swiss csw ma 2.9 wielen
29 inch
DT 350 naven
Schimano 10 speed body
Centerlock remschijf bevestiging
Voor 15x100, achter 12x148 steekas

Laat maar horen of je er wat aan hebt, hoeft de wereld niet te kosten.
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 19:05

Danku allen voor de reacties.

N.a.v. de reactie, kom ik tot de volgende vragen:

- Waar kan ik de maat van mijn steek assen vinden? Simpel weg opmeten? De documentatie weergeeft het volgende:
https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FH-M3050-3839A.pdf
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... M3050.html

- Wat is het verschil in de naaf tussen 32 en 36 gaats?

- Wat is het verschil tussen boost en non-boost velgen?

- Wat wordt er bedoeld met endcaps die aangepast moeten worden?

- Is het verstandig om mijn body mee te vervangen?

Specificaties worden als volgt (?):
- Quick release steekas
- Center Lock naaf --> 12 x 142 (?)
- Velgbreedte 25mm

Als het inderdaad lastig wordt om velgen te vinden die ik eventueel kan overzetten, ga ik liever voor een setje rond de €150 - €200 euro. Ik wil inderdaad eigenlijk een verbetering van mijn huidige set wielen. Daarnaast, als ik mijn achterrem ingedrukt houdt, dan kan ik mijn fiets eenvoudige heen en weer bewegen op mijn naaf. Het wiel blijft staan maar de fiets beweegt zeg maar. Tevens zit er speling in mijn naaf waardoor ik mijn frame zijwaarts heen en weer kan bewegen in stilstand.

Hopelijk is het duidelijk haha.

Hoor graag de reacties!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

luukos97 schreef: di 4 augustus 2020, 20:46 - Waar kan ik de maat van mijn steek assen vinden? Simpel weg opmeten? De documentatie weergeeft het volgende:
https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FH-M3050-3839A.pdf
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... M3050.html

- Wat is het verschil in de naaf tussen 32 en 36 gaats?

- Wat is het verschil tussen boost en non-boost velgen?

- Wat wordt er bedoeld met endcaps die aangepast moeten worden?

- Is het verstandig om mijn body mee te vervangen?

Specificaties worden als volgt (?):
- Quick release steekas
- Center Lock naaf --> 12 x 142 (?)
- Velgbreedte 25mm

Als het inderdaad lastig wordt om velgen te vinden die ik eventueel kan overzetten, ga ik liever voor een setje rond de €150 - €200 euro. Ik wil inderdaad eigenlijk een verbetering van mijn huidige set wielen. Daarnaast, als ik mijn achterrem ingedrukt houdt, dan kan ik mijn fiets eenvoudige heen en weer bewegen op mijn naaf. Het wiel blijft staan maar de fiets beweegt zeg maar. Tevens zit er speling in mijn naaf waardoor ik mijn frame zijwaarts heen en weer kan bewegen in stilstand.
Hmm, ik denk dat we nog wat pagina's uitleg moeten gaan geven... .

Dat van die rem is niet ongebruikelijk. De remblokjes hebben iets speling en centerlock vaak ook. Maar misschien is het grotendeels weg als de schijf iets strakker vast gedraaid kan worden.

Speling op de naaf kan er weer uitgehaald worden.

32 of 36 gaats zegt iets over het aantal spaken in het wiel. Meer spaken is sterker en stijver, maar 32 is vrij standaard en voldoet in de praktijk zelfs voor zware rijders.

Velgen zijn niet boost of non-boost. Velgen zijn alleen die rand waar de band op zit. Een wiel wordt nog wel eens boost/non-boost genoemd, maar het gaat eigenlijk om de inbouwmaat van de naaf.
Je hebt wat verschillende mogelijkheden: 135x5 is met een snelspanner/quick release, een hendel die je over haalt en dan zit het wiel los. Dan heb je 142x12, dat is een non-boost naaf met een steekas. Nu moet je de hele as uit het wiel draaien om het wiel er uit te halen. De naaf zelf heeft dezelfde afmetingen als de 135 naaf, alleen de doppen (endcaps!) zijn anders: breder en er past een dikkere as doorheen. Bij sommige assen kun je de naaf dus ombouwen tussen de 2 versies. En dan heb je boost, wat een bredere uitvoering is van non-boost: 148x12. Hier zijn de afmetingen van de naaf ook helemaal anders.

Wat de velg betreft: de trend is naar bredere velgen. Die geven meer ondersteuning aan de band, waardoor je met dezelfde rolweerstand met lagere druk kunt rijden. Daardoor heb je meer grip en meer comfort.

Voor de body heb je te maken welk soort cassette je gebruikt. Tot voor kort was er alleen Shimano HG, wat gebruikt werd door alle merken. Nu heeft SRAM zelf XD geïntroduceerd en Shimano is met Micro Spline gekomen om hun 12 speed cassettes op te monteren. Dus alleen als je met een heel ander schakelsysteem gaat rijden heb je een ander type body nodig.

Ik vermoed dat je geen 142x12 achternaaf hebt, maar het beste geef je even het type van je fiets door en het bouwjaar. Nog beter is een foto van je achternaaf te plaatsen.


En dan hebben we ook nog de voorkant. 100x5, 110x15 en 110x15. Wederom snelspanner, non-boost en boost... .

:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

luukos97 schreef: di 4 augustus 2020, 20:46 ...
Hopelijk is het duidelijk haha.

Hoor graag de reacties!
Je hebt een nieuwe fiets nodig :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Lars TB schreef: di 4 augustus 2020, 18:39
matthiav schreef: di 4 augustus 2020, 13:39 Hiervoor zou ik geen nieuwe wielset kopen. Gezien je set-up (2x10) ga ik er vanuit dat je geen boost hebt. Ook geen Sram XD of Shimano Microspline body. Met andere woorden, die wielen zijn niet echt future-proof. Mocht je binnen de komende 2-3 jaar een nieuwe fiets kopen, dan ben je met deze investering niets meer. Ik zou uitkijken naar een goed setje op marktplaats. Net omdat wielen met een 10 speed body niet meer op een moderne mtb passen, kan je soms erg goede wielen voor een lage prijs vinden.
Maar dan kun je bij wijze van spreke nooit meer upgraden... :bier:


Waarom niet nog 2-3 jaar genieten van strakkere, lichtere wielen. Verhoogt de lol in het fietsen. En je kunt altijd nog proberen de fiets iets duurder te verkopen met die mooie set wielen.
Dat is waar, maar mijn eigen ervaring en die van anderen leert dat, eenmaals je aan upgraden begint, je na verloop van tijd toch ook naar een nieuwe fiets begint uit te kijken. En dan heb je spijt van de kosten die je gemaakt hebt voor je oude fiets. Jammer genoeg is de meerwaarde die je in oudere standaarden steekt (26", non-boost, QR, ...) zeer beperkt. Dat is een nadeel voor wie nieuw koopt, maar een voordeel voor wie 2dehands koopt. Ik raad TS dan ook niet af om een andere wielset te kopen, maar ik zou in zijn geval op de 2dehands markt naar een goede deal zoeken. Die zijn er zeker en vast.
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 19:05

Het klopt dat ik nog niet heel erg thuis ben in de wielen van een MTB :D .

Oke, ik ga ervan uit dat ik NON-Boost wielen heb. Mijn voorwiel naaf is een HB-M3050, waardoor ik nu op de volgende specificaties kom:

Achterwiel (zie foto):
- Shimano FH-M3050, Quick Release, Centerlock
- CUBE ZX20, 32H, Disc
- Shimano Deore XT M771 10s (cassette, 11/36)
- Shimano FH-RM66/77 body

Voorwiel (zie foto):
- Shimano HB-M3050, Quick Release, Centerlock

Foto's:
https://ibb.co/Nm8YW55
https://ibb.co/F8r61vn
https://ibb.co/6XNS68H
https://ibb.co/q1P7Kcm

Het gaat om een Cube attention SL uit 2018.

Welke upgrade zou ik hiermee kunnen uitvoeren als ik onder de €200,- euro wil blijven? Op welke specificaties kan ik het beste filteren? Anders is het wellicht verstandig om de huidige wielen te laten zitten zoals het is, en volgend jaar maar eens kijken voor een nieuwe mountainbike :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Voor €200,- ga je er niet op vooruit... Iets gebruikts zoeken is de beste optie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Misschien is het echt alleen even de remschijf goed vastzetten, en de speling eruit laten halen, al of niet met nieuwe kogeltjes en conussen er in. En dan ben je voor klein bedrag weer klaar.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

luukos97 schreef: wo 5 augustus 2020, 19:01 Het klopt dat ik nog niet heel erg thuis ben in de wielen van een MTB :D .

Oke, ik ga ervan uit dat ik NON-Boost wielen heb. Mijn voorwiel naaf is een HB-M3050, waardoor ik nu op de volgende specificaties kom:

Achterwiel (zie foto):
- Shimano FH-M3050, Quick Release, Centerlock
- CUBE ZX20, 32H, Disc
- Shimano Deore XT M771 10s (cassette, 11/36)
- Shimano FH-RM66/77 body

Voorwiel (zie foto):
- Shimano HB-M3050, Quick Release, Centerlock

Foto's:
https://ibb.co/Nm8YW55
https://ibb.co/F8r61vn
https://ibb.co/6XNS68H
https://ibb.co/q1P7Kcm

Het gaat om een Cube attention SL uit 2018.

Welke upgrade zou ik hiermee kunnen uitvoeren als ik onder de €200,- euro wil blijven? Op welke specificaties kan ik het beste filteren? Anders is het wellicht verstandig om de huidige wielen te laten zitten zoals het is, en volgend jaar maar eens kijken voor een nieuwe mountainbike :wink:
Met dat budget en de wat oudere standaard zou je hier in "gezocht" een oproep kunnen plaatsn, is vast nog forumlid met iets in de schuur. Deze set controleren is ook een goede optie.
Plaats reactie