Ombouwen 2x10>1x10 verstandig?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Bonanza schreef: vr 7 augustus 2020, 12:49Ik meng me niet in de discussie wel of niet 1x, maar...
Klassieke openingszin :lol:

Ik kan met van alles en nog wat fietsen en kom meestal nog boven ook maar eigenlijk ben ik alleen voorstander van een 1x setup als het niet anders kan, dwz. als de geometrie van het frame het niet toelaat. Ik zou dus erg terughoudend om een goed werkende dubbel te vervangen voor een 1x. Als de TS zich afvraagt of de grotere stappen in de cassette geen nadeel zullen zijn dan kan ik me goed voorstellen dat het in de praktijk ook een nadeel wordt. Ik zou het dus bij een dubbel houden, dan maar wat minder trendy :bier:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Bonanza schreef: vr 7 augustus 2020, 12:49 Leuk voor op de weg op lange stukken, maar in het bos maak je mij niet wijs dat het ‘makkelijk’ is om en voor en achter net dat ene fijne verzet te vinden. De stappen zijn kleiner. Ja, op je kleinste blad of het gebruik van een wegcassette of steeds maar schakelen tussen voor en achter omdat je overlap hebt.

Prima dat je geen voorstander bent van het 1x, maar blijf wel realistisch graag
Ja ik fiets regelmatig over de weg, uit noodzaak omdat ik niet vlak naast t bos woon. Ik wil minstens 35 km/u kunnen halen. Ik zie overigens niet waar ik niet realistisch ben... ik schakel vlekkeloos met de voorderailleur. In de echte dikke prut is ook de achterderailleur een probleem.

Op vlakke paden (zoals er hier veel zijn waar ik woon) veel buitenblad dus 40v x 14-15-16-17a, 20-30 km/uur. Dat heet ook wel boswielrennen, helaas is het hier geen Alpen of Ardennen of Veluwe of UHR of Limland. Die kleine stapjes maken het voor mij makkelijk kracht en snelheid te houden, als gezegd precies de juiste cadans te kiezen.

Wordt het wat steiler dan voor een tikje terug naar 32v, en op de heel steile secties 22v x 25a. Voor mij werkt dat omdat ik vrij sterk ben, maar anders kan je een iets grotere cassette kiezen. Dat is dus net zoiets als op je 1x setup een ander voorbladje kiezen, hoewel de range bij een grotere cassette bij een 2x of 3x veel groter is dan bij een 1x.

Als gezegd ik zie geen meerwaarde om van een goede 2x10 setup naar een 1x10 setup te gaan. Als je bang bent in de modder de voorderailleur te gebruiken dan doe je dat gewoon niet zou ik zeggen maar laat m zitten voor de andere omstandigheden of bergen oid.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Ik lees hier niets wat ook niet haalbaar is met 1x10/11/12, binnen Nederland.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Crapton schreef: vr 7 augustus 2020, 16:29
Bonanza schreef: vr 7 augustus 2020, 12:49 Leuk voor op de weg op lange stukken, maar in het bos maak je mij niet wijs dat het ‘makkelijk’ is om en voor en achter net dat ene fijne verzet te vinden. De stappen zijn kleiner. Ja, op je kleinste blad of het gebruik van een wegcassette of steeds maar schakelen tussen voor en achter omdat je overlap hebt.

Prima dat je geen voorstander bent van het 1x, maar blijf wel realistisch graag
Ik zie overigens niet waar ik niet realistisch ben....
Daarom laat ik het hierbij
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Het leuke van de sram axs app is dat je terug kunt kijken hoe lang je in welk verzet hebt gereden, zoel qua afstand als tijd. De meeste tijd zou ik dan met een 1x6 set Up en af en toe wat extra power meer dan voldoende bereik hebben.
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

TS hier,
Zie dat de meningen best verdeeld zijn. Wel leuk, zo'n discussie.
Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoe sterk je bent...
Tja, ligt eraan met wie je vergelijkt. Geen wedstrijdrijder maar wel bovengemiddeld sterk/snel. Ik ben 29, 1.83, 72 kg. Trap de meeste mtbers op de trail er wel uit.
kermit schreef: vr 7 augustus 2020, 08:38 Maar de beste manier om te checken wat je nodig hebt is je huidige verzetten (die je ook echt gebruikt) vergelijken met wat je zou kunnen monteren met een 1x10 setup. Kan heel mooi met deze tool:
https://www.ritzelrechner.de/
Goeie tip, ritzelrechner. Kende hem nog niet.
Ik rij nu 2x10 met 22-36 voor en 11-36 achter, 29x2.3" banden.

Ik kan bijvoorbeeld zoiets doen: 34 tanden voor en 11-48 achter. Bereik is aan de onderkant wel wat kleiner, maar ik geloof niet dat ik ooit op de kleinste ring voor en grootste tandwiel achter heb gezeten. Aan de andere kant zit ik soms wel op de hoogste (of 1 na hoogste) tandwielencombi als ik 15 km over de weg naar de trail heen en weer rijd. Dus liever wat hoger bereik aan de bovenkant dan onder.

Hier de link met bovenstaande vergelijking.

https://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&K ... 8&UF2=2309

Oja, drie ons besparen lijkt me overigens de slechtste reden voor een overstap naar een enkel blad... (want zinloos).
Waarom zou gewichtsbesparing een slechte reden zijn? 300 gram op zichzelf voel je niet, maar als ik her en der wat bespaar en er in totaal een kilo kan afschaven, voel ik dit wel degelijk met mijn gewicht (72kg). Bochten, wheelies, manuals, bunnyhops en sprongen voelen allemaal anders aan.

Mijn fiets weegt nu 13.3 kg met 130mm voor en 100mm achter. Aangezien ik de fiets voornamelijk in nederland gebruik dacht ik de fiets wat meer XC georienteerd te maken door het gewicht wat omlaag te halen. Heb hiernaast ook een XC hardtail van 11 kg, maar ik vind het wel erg leuk om te stunten met wat dikkere (fox34) voorvorkpoten en achtervering.

Bijkomend voordeel bij een 1x conversie is de dropper die ik dan links op het stuur kan zetten. Doe het niet voor het onderhoud of schakelproblemen want dat is eigenlijk nooit fout gegaan bij deze fiets.


Makkelijk schreef: vr 7 augustus 2020, 09:33 11-36 op de uhr rijden en als je naar het buitenland gaat een grotere cassette monteren
Hoeveel tanden op je kettingblad, gewoon 36 origineel?

George schreef: vr 7 augustus 2020, 13:59 Ik kan met van alles en nog wat fietsen en kom meestal nog boven ook maar eigenlijk ben ik alleen voorstander van een 1x setup als het niet anders kan, dwz. als de geometrie van het frame het niet toelaat. Ik zou dus erg terughoudend om een goed werkende dubbel te vervangen voor een 1x. Als de TS zich afvraagt of de grotere stappen in de cassette geen nadeel zullen zijn dan kan ik me goed voorstellen dat het in de praktijk ook een nadeel wordt. Ik zou het dus bij een dubbel houden, dan maar wat minder trendy :bier:
Waarschijnlijk worden de grotere stappen in de cassette vooral een nadeel op de weg. Misschien een progressieve verhouding nemen: wat grotere stappen bij de grote tanwielen nemen, en kleinere stappen bij de kleine tandwielen? Voor de wegkilometers
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat laatste doet Shimano al als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Sunrace, in elk geval bij de 11-speed cassettes. Stappen blijven lang gelijkmatig (procentueel gezien) en dan op het laatst ineens een flinke sprong naar "de reddingsboei" :D
Is wat voor te zeggen.

Je zou eens moeten kijken hoe dat bij de 10-speed opties zit.
Ik zit op de 11-50 Sunrace cassette (11-speed) op één punt met een net te grote stap, op vlakke routes. Zodra ik heuvelachtiger terrein in ga speelt het niet, maar op de vlakke meetraproutes dus wel. Voor mij dan, dat kan voor een sterker of minder sterk persoon alweer anders zijn, dat die precies goed uitkomen op een van de twee kransjes waar ik "tussen" hang.

Daarom ook vooral zelf analyseren hoe het nu is, jij bent degene die dat het beste weet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kermit schreef:Volgens mij ging de vraag er niet over of er mensen zijn die (overal) rond kunnen komen met een 1x10, maar of de stappen op de cassette niet te groot worden.
Stel deze vraag in het singlespeed topic en je zult als antwoord krijgen dat alle Nederlandse routes ZONDER versnellingen te doen zijn. ;)

Zelf reed ik ooit alles, incl Z Limburg en de Voerstreek op 36:19 met 29" wielen.
Dus toen ik 36 voor en 10-speed 11-36 achter ging rijden was dat een enorme luxe en overkill.
Het is maar net wat je gewend bent.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

boV schreef: vr 7 augustus 2020, 17:37 Waarom zou gewichtsbesparing een slechte reden zijn? 300 gram op zichzelf voel je niet, maar als ik her en der wat bespaar en er in totaal een kilo kan afschaven, voel ik dit wel degelijk met mijn gewicht (72kg). Bochten, wheelies, manuals, bunnyhops en sprongen voelen allemaal anders aan.
Maar dat doen de meesten hier op het forum niet...
kermit schreef: vr 7 augustus 2020, 13:48 Volgens mij ging de vraag er niet over of er mensen zijn die (overal) rond kunnen komen met een 1x10, maar of de stappen op de cassette niet te groot worden.
Te groot is natuurlijk ook maar relatief..... Hoe sterker je bent, hoe minder last je zult hebben van de verschillen.
kermit schreef: vr 7 augustus 2020, 13:48 (dus niet voor al die zelfverklaarde krachtpatsers op het forum) groot genoeg is. En daarmee wordt ook meteen bepaald wat voor stappen er in die cassette zitten.
Ik proef hier wat frustratie...... Maar vanaf achter een schermpje weet iedereen het beter toch? :P - Misschien is een e-bike wel een oplossing :bier:
boV schreef: vr 7 augustus 2020, 08:33 Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, en of deze stappen niet te groot worden? Ben benieuwd of je dus niet het probleem krijgt dat je ideale verzet ‘tussen twee versnellingen’ in zit.
De fiets wordt voornamelijk in NL op de uhr gebruikt.
Dan zorg je er toch gewoon voor dat je iets sterker wordt?
De voordelen heb je zelf al benoemd. Daarnaast schakelt het vele malen sneller als je alleen achter hoeft te schakelen (en 2-3 kransjes tegelijkertijd kunt opschakelen).
Zou je een overzichtje in excel maken (heb ik weleens gedaan) waarbij je je verschillende mogelijke verzetten onderling kunt vergelijken, dan zul je tot de conclusie komen dat het moeten schakelen naar de eerstvolgende stap inhoudt dat je misschien wel 4-5 posities moet wisselen. Erg intuitief is dat niet meer. Stel je hebt 11-36 acher en 26/36 voor (hypothetisch voorbeeld), dan liggen 26-17 en 36-24 direct achter elkaar, maar daarvoor moet je dus 4x schakelen (3x achter, en 1x voor).
Het verschil tussen die 2 is 1,5x t.o.v. 1,53x, oftewel 2%. Natuurlijk wordt het verschil groter als je een grotere cassette gebruikt, maar of je met b.v. 36-11 en 26-42 (of zelfs 26-50) op hetzelfde rondje in NL rijdt, dat durf ik te betwijfelen. Daarnaast zul je zo vaak moeten schakelen in zo'n rondje dat het vinden van het ideale verzet meer tijd kost dan dat je hem daadwerkelijk zult moeten gebruiken.

Het wordt wat anders als je op de weg gaat fietsen en km's lang in hetzelfde verzet blijft rijden, dan zou je die 2% wel kunnen merken, maar we hebben het over mountainbiken toch? :wink:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Mark-V schreef: za 8 augustus 2020, 12:38 Daarnaast schakelt het vele malen sneller als je alleen achter hoeft te schakelen (en 2-3 kransjes tegelijkertijd kunt opschakelen).
Nee, of althans, niet altijd en ook niet voor iedereen ;)

Misschien gaat dit een generatiekloof worden maar je zult vaker lezen dat mensen die hebben leren schakelen met een voorderailleur juist de grote stap missen. Als je een klim ingaat kun je met een voorderailleur in één stap een flinke stap maken, voor klimmen werkt dat goed. Flink op tempo de klim in en op het juiste moment, bam en door. Boven schakel je weer een blad op (voor) en je gaat de afdaling in. Bijkomend voordeel is/was de strakkere ketting in de afdaling dan (pre-clutch).

Ik merk dat ik met een enkel voorblad juist meer moet schakelen omdat je alleen achter schakelt maar ik ben en blijf natuurlijk een verwende singlespeeder die het liever zonder al die rompslomp doet ;)

Grootste nadelen van een 1x setup vind ik het beperkte grote verzet, het grote, zware en dure brok metaal in je achterwiel en de tenenkrommende scheve kettinglijn in veel verzetten. Het grootste voordeel is dat je ruimte creëert voor een groot wiel met een brede band zonder erg lange chainstays of te hoge Q factor. Het ziet er ook wat cleaner uit maar haalt het nog steeds niet bij een singlespeed in dat opzicht :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Prima onderbouwing, George. :-q
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Het is een leuke onderbouwing maar op alle fronten erg individueel bepaald.
Dat dure metaal klopt, zwaar is het niet en duur is relatief als ik zie hoe land de 1x12 setup met 1 ketting mee gaat.
Met 1 klik heb ik er achter 1 of 3 verzetten bij of af. Dat zorgt hier in Nederland nergens voor problemen en zowel op de fully als nu op een hardtail heeft het nooit geleid tot het aflopen van de ketting. Ik fiets zonder ketting begeleider. Zeker met het elektronisch schakelen is het klikken letterlijk te nemen. En ook dit is allemaal erg individueel bepaald. Op de racefiets heb ik nog wel een voorderailleur en dat werkt perfect, maar op de Mtb onder druk, al hobbelend en stuiterend met de nodige modder leverde het toch regelmatig problemen op. Ik ben echter blij te lezen dat er gebruikers zijn die hier nooit geen last van hebben. Tenslotte zie ik ze nog wel eens schakelen bergop met 1 klik aan de voorzijde. Van een normale cadans naar cadans tempo kinderfietsje, stilvallen, en hopla niet gewild bodemonderzoek... met een goede techniek en het juiste materiaal is het prima mogelijk stapsgewijs de juiste cadans te zoeken.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Peter243 schreef: za 8 augustus 2020, 16:42 ...maar op de Mtb onder druk, al hobbelend en stuiterend met de nodige modder leverde het toch regelmatig problemen op.
Waar heb je toch over? Ik heb hier werkelijk waar nooit problemen mee. :~

Kan natuurlijk komen omdat ik modder zoveel mogelijk vermijd. Misschien ook daarom wel mijn vraagtekens waarom veel bikers toch maar blijven kiezen voor minder versnellingen ipv meer.
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

Mark-V schreef: za 8 augustus 2020, 12:38 Te groot is natuurlijk ook maar relatief..... Hoe sterker je bent, hoe minder last je zult hebben van de verschillen.
Je hebt gelijk, ik ga voor de 1x. De binnenste ring gebruik ik niet eens elk ritje op dit moment. Als ik op de weg tussen verzetjes in val, is dat een mooie motivatie om sterker te worden en door te trappen. Mocht het bevallen dan is 1x10 echt spotgoedkoop in onderhoud vergeleken met bijv. 1x12
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mark-V schreef: za 8 augustus 2020, 12:38 Te groot is natuurlijk ook maar relatief..... Hoe sterker je bent, hoe minder last je zult hebben van de verschillen.
Nee, het gaat erom dat je een optimale en/of voor jou prettige trapfrequentie aan kunt houden. Profrenners zijn supersterk en ook zij willen geen te grote stappen in de cassette. Ja, ze trappen misschien wel versnellingen rond die twee keer zo zwaar zijn als wat ik kan maar dat doen ze wel met een trapfrequentie die voor hen werkt en niet met een kransje wat net te groot of net te klein is.

Maar het is wel individueel bepaald en het zou best kunnen dat de een zich goed voelt bij wat meer verschillende "toerentallen" dan de ander. De tweede persoon zal dus eerder last hebben van te grote stappen tussen versnellingen dan de eerste.
Daarom kan iemand anders voor jou ook niet aangeven of de stappen te groot zullen zijn of niet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie