Ombouwen 2x10>1x10 verstandig?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

boV schreef: vr 7 augustus 2020, 08:33 Hoi,

Ik heb een (trail)fully die ik misschien wil ombouwen naar 1x10 om (~300-400 gr?) te besparen. Bij deze (https://youtu.be/n_uQvusbTJM) park tools video bespreken ze de voor- en nadelen, en komen op de oplossing om een cassette en kettingblad te nemen met ongeveer een gelijk bereik als 2x10, echter worden de stappen tussen de tandwielen dus wat groter.

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, en of deze stappen niet te groot worden? Ben benieuwd of je dus niet het probleem krijgt dat je ideale verzet ‘tussen twee versnellingen’ in zit.
De fiets wordt voornamelijk in NL op de uhr gebruikt.
In 2014 een Canyon Nerve AL aangeschaft, deze had een 3x set up. In 2015 om laten bouwen naar 1x10 set up (32 voor en 11-40 achter). Heb met deze bike diverse keren in Spanje gereden. Kwam overal ermee boven. Echter op sommige plekken denk ik een 46,48 of 50 achteraan wel wat fijner gevonden te hebben. Maar goed, ik ben geen wedstrijdfietser, en op mijn eigen rustige tempo kwam ik evengoed boven. In Nederland kan ik met deze bike overal mee uitvoeren voeten. Heb het gebruik maken van de voorderailleur nooit gemist. Inmiddels zit er nu een 10-42 cassette achterop. :-q
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Mark-V schreef: za 8 augustus 2020, 12:38 het schakelen met een voor derrie duurt in mijn ervaring ook sowieso langer dan de korte tikjes van de achter derrie (of vergelijk ik dan Altus met Zee? :winkie:) dus m.i. is 1x10, 1x11 of 1x12 de betere oplossing voor het mtb-en.
Een goed functionerende voorderailleur schakelt snel en als je kijkt naar het aantal tanden dat je in één keer schakelt schakel je voor sowieso sneller dan achter. Ik weet dat veel mensen problemenen hebben of hadden met voorderailleurs, deels is dat gewoon onkunde (hetzij van het afstellen, hetzij van het schakelen zelf) en deels is het te wijten aan het systeem. 1x systemen schakelen echter ook verre van vlekkeloos, met name de grote kransjes kosten de derailleur zichtbaar, hoorbaar en voelbaar moeite. Ze zijn ook erg gevoelig voor de correcte afsteling, zeker 12 speed systemen.

Het weglaten van de voorderailleur heeft natuurlijk ook voordelen, voor FR/DH inzet gebeurt dit al heel lang. Kortere ketting, minder geklapper, geen aflopers meer (mits chainguide) etc. De hoofdreden om het systeem door te voeren is echter dat een voorderailleur een beperking is voor het ontwerpen van een frame. Kort door de bocht: Het is de schuld van de 29er. Als je in het hetzelfde gebied meerdere tandwielen, eventueel achtervering en een groot wiel + brede band kwijt wilt loop je snel tegen de beperkingen aan. Exit voorderailleur dus. Om toch een redelijk versnellingsbereik te creëren moet je dan achter groter gaan en de rest is geschiedenis.

Ik heb op zich niets tegen 1x aandrijvingen (ik rijd er zelf ook mee) maar er wordt me iets te veel van uit gegaan dat het per definitie beter is dan een 2x systeem. Het klopt dat je in NL niet zoveel verzetten nodig hebt, hele volksstammen reden sowieso altijd al alleen op het middenblad en dan is de rest weglaten niet meer dan logisch. Heb je wel af en toe de behoefte aan een groter bereik (of kleinere stapjes in je cassette) dan zijn meer voorbladen toch wel erg handig. Het maakt je fiets gewoon breder inzetbaar zonder teveel poespas (zoals hele kleine voorbladen en extreem grote of kleine achterkransjes). Ik ben dan ook erg benieuwd hoe dit verder gaat, de 1x aandrijving is nu dominant voor mtb's, we zullen zien hoe dit zich verder ontwikkeld :-q
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

George schreef: zo 9 augustus 2020, 09:17
Mark-V schreef: za 8 augustus 2020, 12:38 het schakelen met een voor derrie duurt in mijn ervaring ook sowieso langer dan de korte tikjes van de achter derrie (of vergelijk ik dan Altus met Zee? :winkie:) dus m.i. is 1x10, 1x11 of 1x12 de betere oplossing voor het mtb-en.
Een goed functionerende voorderailleur schakelt snel en als je kijkt naar het aantal tanden dat je in één keer schakelt schakel je voor sowieso sneller dan achter. Ik weet dat veel mensen problemenen hebben of hadden met voorderailleurs, deels is dat gewoon onkunde (hetzij van het afstellen, hetzij van het schakelen zelf) en deels is het te wijten aan het systeem. 1x systemen schakelen echter ook verre van vlekkeloos, met name de grote kransjes kosten de derailleur zichtbaar, hoorbaar en voelbaar moeite. Ze zijn ook erg gevoelig voor de correcte afsteling, zeker 12 speed systemen.

Het weglaten van de voorderailleur heeft natuurlijk ook voordelen, voor FR/DH inzet gebeurt dit al heel lang. Kortere ketting, minder geklapper, geen aflopers meer (mits chainguide) etc. De hoofdreden om het systeem door te voeren is echter dat een voorderailleur een beperking is voor het ontwerpen van een frame. Kort door de bocht: Het is de schuld van de 29er. Als je in het hetzelfde gebied meerdere tandwielen, eventueel achtervering en een groot wiel + brede band kwijt wilt loop je snel tegen de beperkingen aan. Exit voorderailleur dus. Om toch een redelijk versnellingsbereik te creëren moet je dan achter groter gaan en de rest is geschiedenis.

Ik heb op zich niets tegen 1x aandrijvingen (ik rijd er zelf ook mee) maar er wordt me iets te veel van uit gegaan dat het per definitie beter is dan een 2x systeem. Het klopt dat je in NL niet zoveel verzetten nodig hebt, hele volksstammen reden sowieso altijd al alleen op het middenblad en dan is de rest weglaten niet meer dan logisch. Heb je wel af en toe de behoefte aan een groter bereik (of kleinere stapjes in je cassette) dan zijn meer voorbladen toch wel erg handig. Het maakt je fiets gewoon breder inzetbaar zonder teveel poespas (zoals hele kleine voorbladen en extreem grote of kleine achterkransjes). Ik ben dan ook erg benieuwd hoe dit verder gaat, de 1x aandrijving is nu dominant voor mtb's, we zullen zien hoe dit zich verder ontwikkeld :-q
Goed punt! :-q Dat is dan ook gelijk de kracht van een forum. Iedereen heeft een andere achtergrond en kennis. Gooi dat allemaal op één hoop en degene die informatie zoekt kan alle invalshoeken bekijken om dan zelf de beste keuze te maken!
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Wat mensen vaak vergeten met 1x is dat je de gehele cassette kan / moet gebruiken (scheve kettinglijn maar even terzijde). Genoeg mensen met een 1x gezien die nooit in de 10 of 11 reden maar wel klaagden over een zware klim. Dan kan je dus ook gewoon een 2 tandjes kleiner voorblad monteren en dat gaat veel meer effect hebben. Echter inherent geef ik hier ook het grootste probleem aan : soms is die 2x gewoon erg handig. Kijk ook eens wat je reeel gebrukt aan versnellingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In NL zit je met je mtb in een spagaat.
Lange verharde rechte vlakke fietspaden waar je vaart wilt maken, en heel af en toe toch een stukje waar je een heel licht verzet wilt schakelen (kan ook in buitenland zijn)
Dat combineert lastig op een 1x setup.
Dus dan maar 2x blijven rijden, of accepteren dat je op het fietspad geen 35 gemiddeld kunt rijden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie