TS hier,
Zie dat de meningen best verdeeld zijn. Wel leuk, zo'n discussie.
Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoe sterk je bent...
Tja, ligt eraan met wie je vergelijkt. Geen wedstrijdrijder maar wel bovengemiddeld sterk/snel. Ik ben 29, 1.83, 72 kg. Trap de meeste mtbers op de trail er wel uit.
kermit schreef: ↑vr 7 augustus 2020, 08:38
Maar de beste manier om te checken wat je nodig hebt is je huidige verzetten (die je ook echt gebruikt) vergelijken met wat je zou kunnen monteren met een 1x10 setup. Kan heel mooi met deze tool:
https://www.ritzelrechner.de/
Goeie tip, ritzelrechner. Kende hem nog niet.
Ik rij nu 2x10 met 22-36 voor en 11-36 achter, 29x2.3" banden.
Ik kan bijvoorbeeld zoiets doen: 34 tanden voor en 11-48 achter. Bereik is aan de onderkant wel wat kleiner, maar ik geloof niet dat ik ooit op de kleinste ring voor en grootste tandwiel achter heb gezeten. Aan de andere kant zit ik soms wel op de hoogste (of 1 na hoogste) tandwielencombi als ik 15 km over de weg naar de trail heen en weer rijd. Dus liever wat hoger bereik aan de bovenkant dan onder.
Hier de link met bovenstaande vergelijking.
https://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&K ... 8&UF2=2309
Oja, drie ons besparen lijkt me overigens de slechtste reden voor een overstap naar een enkel blad... (want zinloos).
Waarom zou gewichtsbesparing een slechte reden zijn? 300 gram op zichzelf voel je niet, maar als ik her en der wat bespaar en er in totaal een kilo kan afschaven, voel ik dit wel degelijk met mijn gewicht (72kg). Bochten, wheelies, manuals, bunnyhops en sprongen voelen allemaal anders aan.
Mijn fiets weegt nu 13.3 kg met 130mm voor en 100mm achter. Aangezien ik de fiets voornamelijk in nederland gebruik dacht ik de fiets wat meer XC georienteerd te maken door het gewicht wat omlaag te halen. Heb hiernaast ook een XC hardtail van 11 kg, maar ik vind het wel erg leuk om te stunten met wat dikkere (fox34) voorvorkpoten en achtervering.
Bijkomend voordeel bij een 1x conversie is de dropper die ik dan links op het stuur kan zetten. Doe het niet voor het onderhoud of schakelproblemen want dat is eigenlijk nooit fout gegaan bij deze fiets.
Makkelijk schreef: ↑vr 7 augustus 2020, 09:33
11-36 op de uhr rijden en als je naar het buitenland gaat een grotere cassette monteren
Hoeveel tanden op je kettingblad, gewoon 36 origineel?
George schreef: ↑vr 7 augustus 2020, 13:59
Ik kan met van alles en nog wat fietsen en kom meestal nog boven ook maar eigenlijk ben ik alleen voorstander van een 1x setup als het niet anders kan, dwz. als de geometrie van het frame het niet toelaat. Ik zou dus erg terughoudend om een goed werkende dubbel te vervangen voor een 1x. Als de TS zich afvraagt of de grotere stappen in de cassette geen nadeel zullen zijn dan kan ik me goed voorstellen dat het in de praktijk ook een nadeel wordt. Ik zou het dus bij een dubbel houden, dan maar wat minder trendy
Waarschijnlijk worden de grotere stappen in de cassette vooral een nadeel op de weg. Misschien een progressieve verhouding nemen: wat grotere stappen bij de grote tanwielen nemen, en kleinere stappen bij de kleine tandwielen? Voor de wegkilometers