Nieuwe rem set trek fuel ex

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

mayk schreef: di 18 augustus 2020, 11:40 Het type rem is shimano mt200 volgens mij.
Het probleem zit hem voornamelijk in de remkracht .
Welke erg tegenvalt.
Hou meer van remmen die echt bijten zeg maar.
Tevens kan ik de remhendel niet afstellen , wat ook erg vervelend is.
Schijven zijn ook originele van shimano
Hey mike, ik heb een paar dagen geleden mijn remmen en schijven ook vervangen op mijn Trek fuel Ex.
2 keer Magura MT5 en (toevallig dezelfde als jij) Formula Monolitic schijven, maar dan zowel voor als achter 203mm.
De remmen zijn 80 euries per stuk https://www.mantel.com/magura-mt5-next-schijfremmen

Ik ben er tevreden mee. Hoewel de Magura's volgensmij met organic blokjes komen heb ik meeeer dan voldoende remkracht. Met één vinger al genoeg eigenlijk. Plus de remhendels zijn super makkelijk verstelbaar.
Afbeelding
Afbeelding
Avandea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 maart 2020, 09:50

Volgens mij is het een mix van materialen cyclotech geeft dat niet vrij.
Ze zijn goed bijterig ook als ze wat vochtig worden maar ze slijten wel weer iets sneller als metalic blokjes.

Mad Wally schreef: ma 24 augustus 2020, 12:26
Avandea schreef: di 11 augustus 2020, 18:52 Heb zelf ook een fuel ex 8 2020 en ik was ook niet tevreden over de shimano deore m6000 remmen.
In nl kan ik er goed mee uit de voeten maar in een bike park kwam ik echt rem kracht te kort waardoor de schijven ook warmer werden door het door slepen.

Ik heb nu een set magura 4 piston mt5 gemonteerd met de rem blokken van cyclotech prodisc elite.
En dit geeft heel veel rem kracht en nu kan ik later remmen en hoef ik minder met me rem te slepen dus worden me schijven minder warm.

Voor mij werkt dit perfect en qua kosten vind ik het nog mee vallen voor deze set.
Wat zijn de "elite" voor blokken? Ik kan hier geen informatie over vinden op de website van Cyclotech. Zij deze resin of metal blokken en zijn ze "bijterig" zoals resin of moet je al flink knijpen voor je remkracht gaat opbouwen?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

mayk schreef: di 18 augustus 2020, 11:40 Het type rem is shimano mt200 volgens mij.
Het probleem zit hem voornamelijk in de remkracht .
Welke erg tegenvalt.
Hou meer van remmen die echt bijten zeg maar.
Tevens kan ik de remhendel niet afstellen , wat ook erg vervelend is.
Schijven zijn ook originele van shimano
Ik heb de remmen op mijn stadsfiets en ben nog steeds positief verrast. Heb ze wel ver naar binnen staan zodat ik met 1 vinger kan remmen.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Avandea schreef: ma 24 augustus 2020, 19:09 Volgens mij is het een mix van materialen cyclotech geeft dat niet vrij.
Ze zijn goed bijterig ook als ze wat vochtig worden maar ze slijten wel weer iets sneller als metalic blokjes.

Mad Wally schreef: ma 24 augustus 2020, 12:26

Wat zijn de "elite" voor blokken? Ik kan hier geen informatie over vinden op de website van Cyclotech. Zij deze resin of metal blokken en zijn ze "bijterig" zoals resin of moet je al flink knijpen voor je remkracht gaat opbouwen?
Als je de site van Cyclotech bekijkt, lijken ze drie soorten te hebben, de organische met kevlar verstevigd, gesinterd koper en nog een organische versie voor e-bikes.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

All4Fun schreef: ma 24 augustus 2020, 20:28
Avandea schreef: ma 24 augustus 2020, 19:09 Volgens mij is het een mix van materialen cyclotech geeft dat niet vrij.
Ze zijn goed bijterig ook als ze wat vochtig worden maar ze slijten wel weer iets sneller als metalic blokjes.


Als je de site van Cyclotech bekijkt, lijken ze drie soorten te hebben, de organische met kevlar verstevigd, gesinterd koper en nog een organische versie voor e-bikes.

De groet'n...
Dat is nou net het probleem! Op de site van mtb-brakepads.nl staat daarnaast ook nog het type “elite” https://www.mtb-brakepads.nl/remblokken ... remblokken. Deze zouden nog weer beter (en duurder) zijn, maar de info is nogal beperkt
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Mad Wally schreef: ma 24 augustus 2020, 20:35
All4Fun schreef: ma 24 augustus 2020, 20:28

Als je de site van Cyclotech bekijkt, lijken ze drie soorten te hebben, de organische met kevlar verstevigd, gesinterd koper en nog een organische versie voor e-bikes.

De groet'n...
Dat is nou net het probleem! Op de site van mtb-brakepads.nl staat daarnaast ook nog het type “elite” https://www.mtb-brakepads.nl/remblokken ... remblokken. Deze zouden nog weer beter (en duurder) zijn, maar de info is nogal beperkt
Inderdaad nog een versie, over de samenstelling kan ik ook zo niets vinden, wel het volgende vergelijk.

Afbeelding
Bron: mtb-brakepads.nl

Als ik het zo bekijk zou ik zeggen een setje Elite voorop en Metals achter.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

*Rembrandt* schreef: ma 24 augustus 2020, 18:02
mayk schreef: di 18 augustus 2020, 11:40 Het type rem is shimano mt200 volgens mij.
Het probleem zit hem voornamelijk in de remkracht .
Welke erg tegenvalt.
Hou meer van remmen die echt bijten zeg maar.
Tevens kan ik de remhendel niet afstellen , wat ook erg vervelend is.
Schijven zijn ook originele van shimano
Hey mike, ik heb een paar dagen geleden mijn remmen en schijven ook vervangen op mijn Trek fuel Ex.
2 keer Magura MT5 en (toevallig dezelfde als jij) Formula Monolitic schijven, maar dan zowel voor als achter 203mm.
De remmen zijn 80 euries per stuk https://www.mantel.com/magura-mt5-next-schijfremmen

Ik ben er tevreden mee. Hoewel de Magura's volgensmij met organic blokjes komen heb ik meeeer dan voldoende remkracht. Met één vinger al genoeg eigenlijk. Plus de remhendels zijn super makkelijk verstelbaar.
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb zelf ook net twee weken gestoeid met een set nieuwe MT5 remmen. Kreeg ze maar niet zo aan de praat als op mn andere fiets met MT8 remmen waar ik al jaren plezier van heb.

Ontluchten is lastiger dan bij Shimano, moet je even goed door hebben, maar daarnaast heb ik opgemerkt dat de dikte van de remschijven ook echt van belang is.

Ik kreeg de MT5 qua remkracht en bite niet zoals mijn MT8 remmen, dus ben er stapsgewijs doorheen gegaan. Beetje bij process of elimination. Meerdere keren ontlucht, remschijven gedemonteerd en meermaals ontvet, remblokken gewisseld, maar gevoel bleef toch anders. Niet zo krachtig als ik had verwacht en wel overal lees, zat mij niet lekker.

Uiteindelijk na veel googlen opgemerkt dat remschijven of eigenlijk dikte van ook van invloed kan zijn. Leek mij sterk, zelf stellende zuigers was mijn aanname.

Uiteindelijk de schijven opgemeten, waren oude schijven die ik uit de schuur had geplukt, dikte 1.7 en 1.75mm. Magura stelt zelf dat schijven onder de 1.8mm vervangen moeten worden. Nieuwe Magura Storm schijven zijn 2mm, Shimano en Formula zijn nieuw 1.8mm en moeten pas bij 1.5mm worden vervangen.

Toch maar nieuwe HC storm schijven gekocht, gemonteerd en remblokken hetzelfde gehouden. En verrek voelen qua bite en leverthrow nu hetzelfde als mijn MT8 remmen, opgelost dus, zijn nu wel degelijk krachtiger dan de MT8 remmen.

Op internet vind je als je zoekt dus ook precies die ervaring bij anderen. Schijven van andere merken kan wel, maar montage van (Magura) schijven met thickness 2mm levert een compleet ander gevoel op.

Puntje van aandacht dus als je gaat mixen, met schijven van 1.8mm of minder haal je niet het maximale uit je remmen
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Die cyclotech blokjes lijken verdacht veel op gerebrande en omhoog geprijste ali-blokjes....
Niks mis met ali-blokjes maar dan wel graag voor een ali-prijs.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

mayk schreef: wo 19 augustus 2020, 19:21
Patrick_V schreef: wo 19 augustus 2020, 17:00

Welke series schijven heb je nu besteld want de Rt-56 schijven zijn alleen geschikt voor resin pads

Formula Monolithic
Sorry, ik zie dit nu pas. Je weet dat de Monolithics dikker zijn dan Shimano`s?

En ik denk ook dat grotere schijven niet het gewenste resultaat gaan brengen, die MT200 heeft nl de lange remgrepen. Je kan imho beter upgraden naar 1-vinger hendels ala SLX/XT.
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

vasquez schreef: ma 24 augustus 2020, 21:18 Ik heb zelf ook net twee weken gestoeid met een set nieuwe MT5 remmen. Kreeg ze maar niet zo aan de praat als op mn andere fiets met MT8 remmen waar ik al jaren plezier van heb.

Ontluchten is lastiger dan bij Shimano, moet je even goed door hebben, maar daarnaast heb ik opgemerkt dat de dikte van de remschijven ook echt van belang is.

Ik kreeg de MT5 qua remkracht en bite niet zoals mijn MT8 remmen, dus ben er stapsgewijs doorheen gegaan. Beetje bij process of elimination. Meerdere keren ontlucht, remschijven gedemonteerd en meermaals ontvet, remblokken gewisseld, maar gevoel bleef toch anders. Niet zo krachtig als ik had verwacht en wel overal lees, zat mij niet lekker.

Uiteindelijk na veel googlen opgemerkt dat remschijven of eigenlijk dikte van ook van invloed kan zijn. Leek mij sterk, zelf stellende zuigers was mijn aanname.

Uiteindelijk de schijven opgemeten, waren oude schijven die ik uit de schuur had geplukt, dikte 1.7 en 1.75mm. Magura stelt zelf dat schijven onder de 1.8mm vervangen moeten worden. Nieuwe Magura Storm schijven zijn 2mm, Shimano en Formula zijn nieuw 1.8mm en moeten pas bij 1.5mm worden vervangen.

Toch maar nieuwe HC storm schijven gekocht, gemonteerd en remblokken hetzelfde gehouden. En verrek voelen qua bite en leverthrow nu hetzelfde als mijn MT8 remmen, opgelost dus, zijn nu wel degelijk krachtiger dan de MT8 remmen.

Op internet vind je als je zoekt dus ook precies die ervaring bij anderen. Schijven van andere merken kan wel, maar montage van (Magura) schijven met thickness 2mm levert een compleet ander gevoel op.

Puntje van aandacht dus als je gaat mixen, met schijven van 1.8mm of minder haal je niet het maximale uit je remmen
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de 0,2 mm verschil in dikte van de schijf de oorzaak is van de vermindering in remkracht of remgevoel. Om dezelfde reden die je zelf ook noemt, de zuigers worden net zover naar buiten geperst tot ze tegengehouden worden door de remschijf.
Om dit argument nog wat kracht bij te zetten, meet eens het verschil in dikte tussen een versleten remblokje en een vers blokje op, gegarandeert dat dit enkele mm's zijn. (stel: elk blokje 2mm, totaal 4mm) Dit wordt ook gewoon gecompenseerd door de zuigers die iets verder naar buiten gaan staan. Als ze 4mm kunnen schuiven dan is de 0,2mm van de schijf waarschijnlijk verwaarloosbaar.


Misschien heb je onbewust iets anders gedaan, of juist iets gelaten, bij de montage van de nieuwe schijven waardoor hij nu wel goed remt? Als je opnieuw ontlucht hebt, grote kans dat dat het was. Daar had ik ook wel ff moeite mee. Maar gelukkig staat er een heel handig filmpje op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=RtqwQB8wtYQ.
Die spuit die ze gebruiken heb je eigenlijk niet persee nodig. Als je maar iets hebt wat in het ontluchtgat op de hendel past waarmee je een soort 'reservoir' gevuld met olie kan nabootsen. (de hilbilly manier)

Ik ben juist voor de Formula Monolitic gegaan omdat ze van roestvrij staal zijn. Dat, en ze hebben wat minder spleetjes in het gedeelte waar de blokjes op grijpen, dus gaan de blokjes wat langer mee. Remkracht heb je toch wel genoeg met 203mm en vier zuigers per schijf.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Precies dat van die dikte van de blokken zat ik ook te denken. Het zou hoogstens kunnen dat Magura niet wil dat de zuigers te ver naar buiten komen. Wat met een dunne schijf en versleten blokken zou kunnen. Dat, of het heeft met afvoer van warmte te maken. Een dunne schijf neemt minder warmte op dus gaat er meer naar de klauw. Dus meer kans op fading etc..

Ik rij met SLX schijven en MT-5 voor, MT-4 achter en dat werkt super. Toch krijg ik ze niet zo lekker ontlucht als dat ze uit de doos kwamen. Toevallig net een verse MT4 zo uit de doos op een andere fiets gezet, met een Avid schijf, en die voelt echt super strak aan de remhendel. Ik zou willen dat ik ze zo waren nadat ik ontlucht heb.
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

Oli4k schreef: di 25 augustus 2020, 00:12 Precies dat van die dikte van de blokken zat ik ook te denken. Het zou hoogstens kunnen dat Magura niet wil dat de zuigers te ver naar buiten komen. Wat met een dunne schijf en versleten blokken zou kunnen. Dat, of het heeft met afvoer van warmte te maken. Een dunne schijf neemt minder warmte op dus gaat er meer naar de klauw. Dus meer kans op fading etc..

Ik rij met SLX schijven en MT-5 voor, MT-4 achter en dat werkt super. Toch krijg ik ze niet zo lekker ontlucht als dat ze uit de doos kwamen. Toevallig net een verse MT4 zo uit de doos op een andere fiets gezet, met een Avid schijf, en die voelt echt super strak aan de remhendel. Ik zou willen dat ik ze zo waren nadat ik ontlucht heb.
Dat zou ook kunnen, hoewel ik dan nog betwijfel of die één vijfde mm echt te ver uitgeschoven is. Het zal inderdaad wel met de warmte afvoer te maken hebben.
Dat ontluchten ook eh. Ik vond het ook lastig. En zo veel troep en gemorste olie overal. Ik maak er echt een bende van. Ik kreeg ze ook niet zo als uit de doos.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Oli4k schreef: di 25 augustus 2020, 00:12 Precies dat van die dikte van de blokken zat ik ook te denken. Het zou hoogstens kunnen dat Magura niet wil dat de zuigers te ver naar buiten komen. Wat met een dunne schijf en versleten blokken zou kunnen. Dat, of het heeft met afvoer van warmte te maken. Een dunne schijf neemt minder warmte op dus gaat er meer naar de klauw. Dus meer kans op fading etc..

Ik rij met SLX schijven en MT-5 voor, MT-4 achter en dat werkt super. Toch krijg ik ze niet zo lekker ontlucht als dat ze uit de doos kwamen. Toevallig net een verse MT4 zo uit de doos op een andere fiets gezet, met een Avid schijf, en die voelt echt super strak aan de remhendel. Ik zou willen dat ik ze zo waren nadat ik ontlucht heb.
Mijn ervaring is dat met dunner worden de remblokken het rem gevoel ook minder wordt. En dit gaat over good old Shimano Deore.
Dat een dikkere schijf dus een betere rem werking/ gevoel oplevert kan ik inkomen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

@*Rembrandt* Die quickbleed techniek met het gaatje in de spuit is wel echt ideaal. Qua gemak en niet knoeien tenminste. Ik had niet de indruk dat het heel veel doet voor dat laatste beetje van redelijk goed ontlucht naar heel goed ontlucht.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurriaan schreef: di 25 augustus 2020, 09:06
Oli4k schreef: di 25 augustus 2020, 00:12 Precies dat van die dikte van de blokken zat ik ook te denken. Het zou hoogstens kunnen dat Magura niet wil dat de zuigers te ver naar buiten komen. Wat met een dunne schijf en versleten blokken zou kunnen. Dat, of het heeft met afvoer van warmte te maken. Een dunne schijf neemt minder warmte op dus gaat er meer naar de klauw. Dus meer kans op fading etc..

Ik rij met SLX schijven en MT-5 voor, MT-4 achter en dat werkt super. Toch krijg ik ze niet zo lekker ontlucht als dat ze uit de doos kwamen. Toevallig net een verse MT4 zo uit de doos op een andere fiets gezet, met een Avid schijf, en die voelt echt super strak aan de remhendel. Ik zou willen dat ik ze zo waren nadat ik ontlucht heb.
Mijn ervaring is dat met dunner worden de remblokken het rem gevoel ook minder wordt. En dit gaat over good old Shimano Deore.
Dat een dikkere schijf dus een betere rem werking/ gevoel oplevert kan ik inkomen.
Hier kunnen we natuurlijk heel lang over discussiëren, maar als een remklauw de slijtage van de blokjes van nieuw naar bijna glad kan compenseren, dan maken een paar tiende millimeter echt niets uit.
Hooguit kan de combinatie versleten blokjes+te ver versleten schijf een probleem opleveren.

Het probleem dat jij voelt met versleten blokjes is meestal te wijten aan te weinig olie in het systeem.
Het weggesleten frictie materiaal moet aan de andere kant van de zuiger worden opgevuld met olie.
Die moet wel voorhanden zijn. Te weinig olie = te ver knijpen (en meer ellende).
Beetje extra olie in het reservoir lost dit op. Maar teveel en je krijgt je nieuwe blokken er weer niet in.
Het reservoir is erg krap bemeten...
Wat ook kan is dat de seals in de klauw tegen een randje vuil aan zitten. Dit deel van het zelfstellende mechanisme wort immers zelden gebruikt. De pistons kunnen dan niet hun nieuwe plaats innemen, en moeten een steeds langere weg afleggen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie