To do or not to do... Spatborden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

De mussen vallen al weken van het dak van de hitte, maar de herfst komt steeds dichterbij. Ik ben sinds juni in het bezit van een mountainbike en lekker door de duinen aan het knallen en ondertussen mijn fietsenmakerskills aan het ontwikkelen. Het 2e handsje is niet in heel goede conditie, maar daar wordt hard aan gewerkt. :D

Nu de grote vraag, ga ik spatborden monteren of niet? Het grote internet is het niet eens en ook wat tests van spatborden zijn niet heel eenduidig. Esthetisch ben ik sowieso anti, die grote rammelende uisteeksels vind ik geen pan. Maar dat ik op een geleende fiets een keer door het natte bos & strand gereden ben zat het zand in mijn haar, neus, mond voor & achter. Ook niet ideaal :roll:

Heeft iemand tips / ervaringen?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Ik heb voor zo'n plastic spatborje die vast zit met tie wraps. Houd niet alles tegen, maar spat niet meer op naar mijn gezicht ;-)

Afbeelding
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Flummox schreef: do 13 augustus 2020, 11:00
Maar dat ik op een geleende fiets een keer door het natte bos & strand gereden ben zat het zand in mijn haar, neus, mond voor & achter. Ook niet ideaal :roll:

Heeft iemand tips / ervaringen?
Ik draag altijd een fietsbril en douche na de rit. Ik probeer de plassen en modder niet te ontwijken om de trails te ontzien en omdat het leuker en sneller is. Ik zou bijna zeggen hoe viezer hoe beter :D
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Koban schreef: do 13 augustus 2020, 11:10 Ik heb voor zo'n plastic spatborje die vast zit met tie wraps. Houd niet alles tegen, maar spat niet meer op naar mijn gezicht ;-)

Afbeelding
Goed dat er een cirkel omheen staat, hij is zo klein dat het me niet eens op zou vallen.
Ik zou me niet zo druk maken over wat staat of niet, je moet je er zelf goed bij voelen, dus als je minder modder in je gezicht wil moet je plassen ontwijken of een spatbord aanschaffen.
Ander voordeel van een spatbord is dat je fiets iets minder vies wordt...
Geen gezeik, mountainbike!
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Voor fox vorken is er een mooie van Syncros; https://www.syncros.com/kr/ko/product/s ... ail-fender
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ha ja die heb ik ook veelvuldig gezien op Aliexpress voor een habbekrats. Die zal ik bestellen, daar kan je je geen buil aan vallen. :)

Ik kwam deze ook tegen voor achter. Ziet er op het oog netjes uit, maar ik vraag me af of het uberhaupt iets doet als hij zo gemonteerd is. Spuit het niet juist allemaal bij de achterkant van het wiel in je nek?
Afbeelding
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Riesel-Design maakt ook spatborden in verschillende afmetingen en zijn tov de meeste concurrenten wel een stukje steviger.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je echt spatborden wilt die serieus iets doen ontkom je niet aan grote en lelijke gevallen. Die kleintjes houden de nattigheid echt niet bij je lijf vandaan. De momenteel populaire minifenders die je aan de brug van je vork monteert houden wat modder weg van de dichtingen van de vork maar veel meer ook niet.

Het zijn keuzes die je moet maken, ga je echt de modder in wordt je gewoon vies...
Mijn keuze is om met echt smerige omstandigheden het bos niet in te gaan, de voornaamste reden is dat je spullen er een stuk beter door blijven. Je wilt niet weten waar die natte troep allemaal tussen gaat zitten, als je je fiets na zo'n winter demonteert kom je op de gekste plekken knarsende troep tegen.

Natuurlijk blijf ik niet thuis als er hier en daar een plasje water ligt, en omdat ik de keus heb uit drie fietsdagen per week (wo/za/zo) komt het niet zo vaak voor dat ik een week niet op de fiets zit. Want het valt vaak best mee met het weer, en veel mountainbikeroutes zijn ook aardig "slecht weer-proof" :-)

Maar goed, terugkomend op spatborden: doe het goed of doe het niet ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Iets te vaak op een vervelende manier troep/kiezels/takjes/dode kikkers en naaktslakken in mijn gezicht gehad – vooral tijdens snelle afdalingen – dus ik ga niet meer zonder een spatbordje voor op pad. Voor je vorkpoten is het ook fijner om niet continu met van alles beschoten te worden. Die Riesel spatbordjes zijn goed. Het hoeft echt niet zo groot te zijn. Nu eentje van een paar euro van de AliE, die zijn niet zo goed maar zolang hij heel is mag hij blijven zitten. Ze scheuren nogal snel uit want het is eigenlijk net te dun plastic (tijdens het monteren een beetje opletten met de tie-wraps strak aantrekken). De vorm van die Ali exemplaren vond ik wat lomp dus ik heb met de Riesel als voorbeeld wat bijgewerkt. Dan zie je ook gelijk waar het prijsverschil in zit, die Riesel's vormen veel mooier doordat de vorm blijkbaar goed is uitgedacht. Dat zal voor andere 'premium' spatbordjes vast ook opgaan.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef: do 13 augustus 2020, 12:05Als je echt spatborden wilt die serieus iets doen ontkom je niet aan grote en lelijke gevallen. Die kleintjes houden de nattigheid echt niet bij je lijf vandaan. De momenteel populaire minifenders die je aan de brug van je vork monteert houden wat modder weg van de dichtingen van de vork maar veel meer ook niet.
De hoeveelheid modder die ik met en zonder een "Marsh guard" in m'n gezicht krijg (~ op m'n goggles de rest boeit niet) is anders significant verschillend; "Marsh guards" doen veel meer dan alleen modder bij dichtingen weghouden... Net zoals een stuk binnenband tussen je kroon en vorkbrug al behoorlijk wat doet maar niet voor je seals...

Afgezien van een spatbordje voor om modder van m'n bril te houden (het is makkelijk wanneer je nog wat ziet, vooral op plaatsen waar in de modder een hand van het stuur halen niet het beste idee is), geloof ik het wel en is het kleding...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zal er ook mee te maken hebben of je in de volle modder in LHR naar beneden knalt of op toertempo een gemiddelde NL route rijdt. Dat doen uiteindelijk de meeste hobbyisten en de snelheden en daarmee opgegooide modder zijn dan van ander niveau...

Het is ook modegevoelig, een aantal jaren geleden waren die neopreen flappen even populair, die je tussen vorkbrug en -kroon opspande. Deden niets voor je vork, maar zorgden er wel voor dat door het voorwiel hoog opgegooide modder en troep niet terug je gezicht in waaide :D
Ik denk eerlijk gezegd dat ze die taak beter vervulden dan de huidige mini's. Je ziet ze nu nooit meer, ik heb er nog ergens een liggen als het goed is maar ook al meerder jaren niet gebruikt.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De kleine mudguard voor is prettig om je bril schoon te houden. Dat heeft echt wel effect.
Achter heb ik bij erg slecht weer een lelijke grote, maar makkelijk afneembare spatboard van SKS.
Niet mooi, maar een droge kont is best prettig. :-D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Achter ook een SKS, die mooi onder (op het niet bewegend deel van) de dropper past.
Voor zo'n Syncros mudguardje dat precies past op een Fox 34.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Thanks! Ik heb deze twee besteld via AlieExpress om eens te proberen.
Afbeelding
Afbeelding

Verder ga ik voor modder! Na het fietsen stap ik toch onder de douche en mijn fiets krijgt sowieso na iedere rit een beetje extra aandacht. :-q Hier in de duinen valt het doorgaans toch reuze mee qua modder. Al heb ik wel een keer op het strand gehad dat het vol lag met een alg/schuimlaag. Dat was niet zo'n fijne rit, iets minder daarvan had best fijn geweest :wink:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Die ass savers waren ook zo'n hype ineens.
Plaats reactie