Waarom is dat verrassend? Afstand tot de rotatie-as speelt een hele grote rol, die zit er namelijk kwadratisch in. Een zware naaf of een zware velg is dus een wereld van verschil qua (rotatie) massa traagheid.Oli4k schreef: ↑do 27 augustus 2020, 14:03 Ik kwam dit artikel van een tijd geleden op Velonews tegen. Iemand heeft een apparaat gebouwd waarmee hij het traagheidsmoment van wielen kon meten. Verrassende conclusie aan het einde, een van de zwaarste wielen uit hun test had hetzelfde traagheidsmoment als het lichtste. Je kunt dus ook je naven zwaarder maken om sneller te worden. Heeft Lars dat lood al geregeld?
Rij je met een lichter wielset daadwerkelijk sneller?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2651
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Dit blijft hardnekkig. "Blijkt het in de praktijk niet merkbaar of meetbaar in secondes". Waar baseer je dit op? Ik heb mijn eigen ervaring diverse malen gepost, anderen zijn het ermee eens, Youtube onderzoekjes (diverse links) en daarnaast nog de profs die met licht materiaal rijden. Dat doen ze echt niet als het niets uitmaakt.
En jij beweert keihard dat het niet merkbaar of meetbaar is? Het is Nederlands, dus wat is niet duidelijk aan het voorgaande?
Basis fysica zoals hiervoor al diverse malen is uitgelegd. Zie ook Youtube filmje dat ik heb gepost vanaf 4:00. Illustreert wederom dat traagheidsmoment (als onderdeel van roterende versnelling) wel degelijk een merkbaar verschil maakt. Dus lichte velgen (lichte wielen) is beter. Daarnaast de juiste stijfheid, breedte, robuustheid enz.Oli4k schreef: ↑do 27 augustus 2020, 19:06 De auteur/onderzoeker was na alles doorgerekend en gemeten te hebben verrast over dat het zwaarste wiel vrijwel net zo makkelijk op gang te brengen is als het lichtste in de test. Alleen maar omdat dat zware wiel blijkbaar een lichte velg had op een relatief zware naaf.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lees mijn initiële post ook even in plaats van, lekker makkelijk, selectief quoten en denigrerend antwoorden. Dat zou je sieren. De berekeningen zijn er, daar is geen speld tussen te krijgen. Als jij er heilig van overtuigd bent dat die ene procent (er zal nu wel gesteld worden dat het toch zeker 1,6% is) in de praktijk echt een verschil gaat maken? Dat mag, maar dan moet de track ook eerst geveegd worden zodat alle takken en dennenappels verdwenen zijn. Anders verlies je meer door een stuurfoutje omdat je een dennenappeltje over het hoofd ziet.Crapton schreef: ↑do 27 augustus 2020, 19:37Dit blijft hardnekkig. "Blijkt het in de praktijk niet merkbaar of meetbaar in secondes". Waar baseer je dit op? Ik heb mijn eigen ervaring diverse malen gepost, anderen zijn het ermee eens, Youtube onderzoekjes (diverse links) en daarnaast nog de profs die met licht materiaal rijden. Dat doen ze echt niet als het niets uitmaakt.
En jij beweert keihard dat het niet merkbaar of meetbaar is? Het is Nederlands, dus wat is niet duidelijk aan het voorgaande?
Basis fysica zoals hiervoor al diverse malen is uitgelegd. Zie ook Youtube filmje dat ik heb gepost vanaf 4:00. Illustreert wederom dat traagheidsmoment (als onderdeel van roterende versnelling) wel degelijk een merkbaar verschil maakt. Dus lichte velgen (lichte wielen) is beter. Daarnaast de juiste stijfheid, breedte, robuustheid enz.Oli4k schreef: ↑do 27 augustus 2020, 19:06 De auteur/onderzoeker was na alles doorgerekend en gemeten te hebben verrast over dat het zwaarste wiel vrijwel net zo makkelijk op gang te brengen is als het lichtste in de test. Alleen maar omdat dat zware wiel blijkbaar een lichte velg had op een relatief zware naaf.
Marginal gains zijn er zeker in theorie. In de praktijk hebben jij en ik meer last van externe factoren waar we geen invloed op hebben dan van die halve procent winst door het een of ander.
Sky/Ineos wint/won de tour niet keer op keer door marginal gains. (al doen ze het soms anders voorkomen) Ze winnen omdat ze controleren en niemand echt iets in te brengen had.
En natuurlijk heb je winst als je 20x iets vindt waardoor je per keer een 1% hoger vermogen per kg kunt trappen. Maar er wordt door jou nu wel heel zwart wit naar gekeken. En in het grote geheel waarin een vraag geïnterpreteerd moet worden klopt dat niet vind ik. Het antwoord zal namelijk moeten beginnen met: 'dat hangt er van af....'
-
- All rounder
- Berichten: 71
- Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
- Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD
Het is niet zo zwart wit. Maar als ik elke zomer om schakel naar mijn plusbanden en het extra gewicht voor lief neem omdat ik dan wel degelijk door het mulle zand kan rijden, merk ik het verschil (135-gram per wiel) in gewicht echt wel. Dan heb ik het niet over de rolweerstand maar gewoon in de souplesse van de fiets. Dat is niet erg.RuudRuud schreef: ↑do 27 augustus 2020, 20:01
Lees mijn initiële post ook even in plaats van, lekker makkelijk, selectief quoten en denigrerend antwoorden. Dat zou je sieren. De berekeningen zijn er, daar is geen speld tussen te krijgen. Als jij er heilig van overtuigd bent dat die ene procent (er zal nu wel gesteld worden dat het toch zeker 1,6% is) in de praktijk echt een verschil gaat maken? Dat mag, maar dan moet de track ook eerst geveegd worden zodat alle takken en dennenappels verdwenen zijn. Anders verlies je meer door een stuurfoutje omdat je een dennenappeltje over het hoofd ziet.
Marginal gains zijn er zeker in theorie. In de praktijk hebben jij en ik meer last van externe factoren waar we geen invloed op hebben dan van die halve procent winst door het een of ander.
Sky/Ineos wint/won de tour niet keer op keer door marginal gains. (al doen ze het soms anders voorkomen) Ze winnen omdat ze controleren en niemand echt iets in te brengen had.
En natuurlijk heb je winst als je 20x iets vindt waardoor je per keer een 1% hoger vermogen per kg kunt trappen. Maar er wordt door jou nu wel heel zwart wit naar gekeken. En in het grote geheel waarin een vraag geïnterpreteerd moet worden klopt dat niet vind ik. Het antwoord zal namelijk moeten beginnen met: 'dat hangt er van af....'
Ik denk dat lichtere wielen en daarmee ook vaak duurdere wielen vaak opgebouwd zijn uit vaak betere onderdelen. Wat betekend dat ze vaak soepeler lopen, stijver zijn en daarmee helpen aan het vertrouwen en het uitsparen van moeite. Het is niet de magistrale winst die je haalt in het begin. Het is de moeite die je uitspaart om iets met een snelheid te doen. Over het algemeen is je Skill namelijk de beperkende factor (voor heel veel van ons) dus je snelheid verandert niet. Maar de moeite die het kost wel. Die energie kun je op het eind goed gebruiken en dat maakt je op den duur sneller.
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Deze 11 ( ) pag even vluchtig doorgelezen, als ik de juiste conclusie trek is dit het antwoord;
In theorie sneller.
Maar omdat er in de Hollandse oerwouden nog 1001 andere zaken een rol spelen is het nog maar zeer de vraag of die vlieger ook in de praktijk opgaat.
Een paar setjes 'blind' testen zou het beste zijn maar hoe ga je dat doen.
Een duidelijk lichtere wielset voel je wel, vooral op die slingerparkoersjes hier.
Zal misschien het vliegwieleffect zijn en niet zozeer het gewicht.
Maar als het beter voelt, heb je wel wat bereikt. Toch? Prettiger sturen is prettiger biken.
De meesten leggen op zo'n lichter wielsetje meteen ook ander rubber met een milder profiel.
Dat bij elkaar opgeteld kan zomaar een PR opleveren maar dat is dan wel te danken aan de som van het resultaat uit meerdere ingrepen.
Zou weleens de mening en ervaringen van prof MTB ers willen weten.
Slinger eens stiekem een setje met flink zwaardere velgen onder de bike van een prof en kijk dan eens op welke podiumplaats hij/zij dan komt te staan.
In theorie sneller.
Maar omdat er in de Hollandse oerwouden nog 1001 andere zaken een rol spelen is het nog maar zeer de vraag of die vlieger ook in de praktijk opgaat.
Een paar setjes 'blind' testen zou het beste zijn maar hoe ga je dat doen.
Een duidelijk lichtere wielset voel je wel, vooral op die slingerparkoersjes hier.
Zal misschien het vliegwieleffect zijn en niet zozeer het gewicht.
Maar als het beter voelt, heb je wel wat bereikt. Toch? Prettiger sturen is prettiger biken.
De meesten leggen op zo'n lichter wielsetje meteen ook ander rubber met een milder profiel.
Dat bij elkaar opgeteld kan zomaar een PR opleveren maar dat is dan wel te danken aan de som van het resultaat uit meerdere ingrepen.
Zou weleens de mening en ervaringen van prof MTB ers willen weten.
Slinger eens stiekem een setje met flink zwaardere velgen onder de bike van een prof en kijk dan eens op welke podiumplaats hij/zij dan komt te staan.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Voel je het gewicht? Of voel je het verschil in opbouw van het karkas zoals het aantal lagen, weefsel, de rolweerstand door hardere of zachtere rubbercompound, en de vervorming van de band omdat deze breder is en anders op de velg ligt, het profiel etc.?GerGio schreef: ↑vr 28 augustus 2020, 12:08
Het is niet zo zwart wit. Maar als ik elke zomer omschakel naar mijn plusbanden en het extra gewicht voor lief neem omdat ik dan wel degelijk door het mulle zand kan rijden, merk ik het verschil (135-gram per wiel) in gewicht echt wel. Dan heb ik het niet over de rolweerstand maar gewoon in de souplesse van de fiets. Dat is niet erg.
Mijn ervaring is precies het tegenovergestelde. Ik reed deze zomer op smallere, 200 gram lichtere banden (Michelin) en die voelden zwaar om draaiend te houden. Aannemelijk door de veel zachtere compound. Met name op het vlakke en bergop. Naar beneden hadden ze wel lekker veel grip. Verder vond ik het verschil met mijn vorige banden (continental) nauwelijks voelbaar, terwijl ik wel iemand ben die ieder klein dingetje aan mijn materiaal denkt op te merken.
-
- All rounder
- Berichten: 71
- Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
- Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD
Nee want de compound enzo is allemaal hetzelfde, het is alleen een ander profiel en een andere maat. Ik merkte het met name op bij accelereren en bij springen (voor zover je dat doet met een XC hardtail) Het duidelijkste was het op het asfalt waar je verwaarloosbaar weinig hinder zou moeten ondervinden van het andere profiel. Ze zijn gewoon wat minder lichtvoetig. Maar goed dat is gevoel. De trade-off is het wel waard meet veel, veel meer grip en float op de mulle stukken.Oli4k schreef: ↑vr 28 augustus 2020, 14:55Voel je het gewicht? Of voel je het verschil in opbouw van het karkas zoals het aantal lagen, weefsel, de rolweerstand door hardere of zachtere rubbercompound, en de vervorming van de band omdat deze breder is en anders op de velg ligt, het profiel etc.?GerGio schreef: ↑vr 28 augustus 2020, 12:08
Het is niet zo zwart wit. Maar als ik elke zomer omschakel naar mijn plusbanden en het extra gewicht voor lief neem omdat ik dan wel degelijk door het mulle zand kan rijden, merk ik het verschil (135-gram per wiel) in gewicht echt wel. Dan heb ik het niet over de rolweerstand maar gewoon in de souplesse van de fiets. Dat is niet erg.
Mijn ervaring is precies het tegenovergestelde. Ik reed deze zomer op smallere, 200 gram lichtere banden (Michelin) en die voelden zwaar om draaiend te houden. Aannemelijk door de veel zachtere compound. Met name op het vlakke en bergop. Naar beneden hadden ze wel lekker veel grip. Verder vond ik het verschil met mijn vorige banden (continental) nauwelijks voelbaar, terwijl ik wel iemand ben die ieder klein dingetje aan mijn materiaal denkt op te merken.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Dat bevestigt alleen maar mijn punt.
260 gram op het hele systeem (rijder en fiets) is verwaarloosbaar weinig en niet merkbaar ten opzichte van alle andere factoren die spelen. Wat je voelt is het verschil in demping/vervorming tussen die banden en misschien de extra luchtweerstand. Sowieso kun je van een vergelijkbare band in een plus en niet-plus uitvoering niet zeggen dat ze identiek zijn. Ga er maar van uit dat die banden zich door het verschil in breedte heel anders gedragen onder belasting.
260 gram op het hele systeem (rijder en fiets) is verwaarloosbaar weinig en niet merkbaar ten opzichte van alle andere factoren die spelen. Wat je voelt is het verschil in demping/vervorming tussen die banden en misschien de extra luchtweerstand. Sowieso kun je van een vergelijkbare band in een plus en niet-plus uitvoering niet zeggen dat ze identiek zijn. Ga er maar van uit dat die banden zich door het verschil in breedte heel anders gedragen onder belasting.
Ik geloof liever in mechanica ipv YouTube video’s of wat andere voelen of doenCrapton schreef: ↑do 27 augustus 2020, 19:37Dit blijft hardnekkig. "Blijkt het in de praktijk niet merkbaar of meetbaar in secondes". Waar baseer je dit op? Ik heb mijn eigen ervaring diverse malen gepost, anderen zijn het ermee eens, Youtube onderzoekjes (diverse links) en daarnaast nog de profs die met licht materiaal rijden. Dat doen ze echt niet als het niets uitmaakt.
En jij beweert keihard dat het niet merkbaar of meetbaar is? Het is Nederlands, dus wat is niet duidelijk aan het voorgaande?
Basis fysica zoals hiervoor al diverse malen is uitgelegd. Zie ook Youtube filmje dat ik heb gepost vanaf 4:00. Illustreert wederom dat traagheidsmoment (als onderdeel van roterende versnelling) wel degelijk een merkbaar verschil maakt. Dus lichte velgen (lichte wielen) is beter. Daarnaast de juiste stijfheid, breedte, robuustheid enz.Oli4k schreef: ↑do 27 augustus 2020, 19:06 De auteur/onderzoeker was na alles doorgerekend en gemeten te hebben verrast over dat het zwaarste wiel vrijwel net zo makkelijk op gang te brengen is als het lichtste in de test. Alleen maar omdat dat zware wiel blijkbaar een lichte velg had op een relatief zware naaf.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Wanneer ik je post lees heb ik wel het gevoel dat je de eerdere berichten juist niet goed hebt gelezenJan Willem schreef: ↑vr 28 augustus 2020, 12:47 Deze 11 ( ) pag even vluchtig doorgelezen, als ik de juiste conclusie trek is dit het antwoord;
In theorie sneller.
Maar omdat er in de Hollandse oerwouden nog 1001 andere zaken een rol spelen is het nog maar zeer de vraag of die vlieger ook in de praktijk opgaat.
Een paar setjes 'blind' testen zou het beste zijn maar hoe ga je dat doen.
Een duidelijk lichtere wielset voel je wel, vooral op die slingerparkoersjes hier.
Zal misschien het vliegwieleffect zijn en niet zozeer het gewicht.
Maar als het beter voelt, heb je wel wat bereikt. Toch? Prettiger sturen is prettiger biken.
De meesten leggen op zo'n lichter wielsetje meteen ook ander rubber met een milder profiel.
Dat bij elkaar opgeteld kan zomaar een PR opleveren maar dat is dan wel te danken aan de som van het resultaat uit meerdere ingrepen.
Zou weleens de mening en ervaringen van prof MTB ers willen weten.
Slinger eens stiekem een setje met flink zwaardere velgen onder de bike van een prof en kijk dan eens op welke podiumplaats hij/zij dan komt te staan.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
-
- All rounder
- Berichten: 71
- Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
- Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD
Eigenlijk merkte ik het verschil in gewicht meer dan dat ik had gedacht. Meer dan wanneer ik er gewoon andere banden onder zette met dezelfde maat.Oli4k schreef: ↑vr 28 augustus 2020, 16:53 Dat bevestigt alleen maar mijn punt.
260 gram op het hele systeem (rijder en fiets) is verwaarloosbaar weinig en niet merkbaar ten opzichte van alle andere factoren die spelen. Wat je voelt is het verschil in demping/vervorming tussen die banden en misschien de extra luchtweerstand. Sowieso kun je van een vergelijkbare band in een plus en niet-plus uitvoering niet zeggen dat ze identiek zijn. Ga er maar van uit dat die banden zich door het verschil in breedte heel anders gedragen onder belasting.
Ik kan me dus best voorstellen dat je het verschil in gewicht qua velgen gaat merken. Natuurlijk niet op de laatste gram, maar ik denk dat je een verschil gewicht wel voelt, maakt het je veel sneller?
Waarschijnlijk niet veel maar wel wat, maar let op als je al 3 minuten per uur winst haal ben je al 5% sneller dat is best aanzienlijk.