Rij je met een lichter wielset daadwerkelijk sneller?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

I_do schreef: di 25 augustus 2020, 16:09
Smithy schreef: di 25 augustus 2020, 15:30 Bijzonder, 7 pagina´s vol gebabbeld en nog geen enkele berekening erop losgelaten. In de vraagstelling lees ik 'lichter' en 'sneller', dat leent zich toch uitstekend voor een (theoretisch) rekensommetje?
Die berekeningen zijn er, die laten zien dat het niets uitmaakt of je een kilo wiel of een kilo totaal systeemgewicht bespaard. De rest van de 7 pagina's komt door mensen die dit simpele feit niet willen accepteren, of toch menen het verschil te voelen. Nou voel je dus wel wat, maar geen extra snelheid.
Als je rekent zal het zeker uitmaken. Of je dat in de praktijk merkt is de vraag.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Twee uitlegjes gevonden na 1 minuut googelen die het mij als totale leek duidelijk maken:

http://www.biketechreview.com/index.php ... erformance
https://www.slowtwitch.com/Tech/Why_Whe ... _2106.html

Liever platte spaken dan een licht wiel dus.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Oli4k schreef: di 25 augustus 2020, 17:35 Twee uitlegjes gevonden na 1 minuut googelen die het mij als totale leek duidelijk maken:

http://www.biketechreview.com/index.php ... erformance
https://www.slowtwitch.com/Tech/Why_Whe ... _2106.html

Liever platte spaken dan een licht wiel dus.
Sorry beide gevallen zie ik de berekening niet staan. Waar staat traagheidsmoment? Bovendien is dit voor racefietsers.

Internet wijsheid hier:
https://www.wired.com/2016/06/cycling-p ... els-enemy/
https://www.wheelfanatyk.com/blog/rotating-weight/

Enz enz.

Als je moet klimmen, accelereren, snel sturen enz dan zijn lichte wielen en lichte banden een (groot) voordeel. De mensen die vinden dat het niets uitmaakt, prima rij lekker verder op je zware Shimano wielen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Crapton schreef: di 25 augustus 2020, 20:07 Als je moet klimmen, accelereren, snel sturen enz dan zijn lichte wielen en lichte banden een (groot) voordeel. De mensen die vinden dat het niets uitmaakt, prima rij lekker verder op je zware Shimano wielen.
Jij haalt gewicht en roterende massa door elkaar. Roterende massa voegt dus maar iets van 0,06% toe aan de massa en speelt op zich geen rol. Een lichtere velg is altijd sneller dan een zware. Alleen valt het verschil in acceleratie dus enorm mee (of tegen als je net €2.000,- hebt uitgegeven).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Lars TB schreef: di 25 augustus 2020, 20:49 Jij haalt gewicht en roterende massa door elkaar.
Waarom denk je dat? Zie ook de links in mijn post.

Waar staat die berekening met 0.06%?

Lichtere velg altijd sneller dan een zware. Daar hebben we 100 posts over gepingpongd en jij geeft in 7 woorden hoppa zo antwoord aan de TS. Geweldig.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Crapton schreef: di 25 augustus 2020, 21:10
Lars TB schreef: di 25 augustus 2020, 20:49 Jij haalt gewicht en roterende massa door elkaar.

Lichtere velg altijd sneller dan een zware. Daar hebben we 100 posts over gepingpongd en jij geeft in 7 woorden hoppa zo antwoord aan de TS. Geweldig.
Nu lees je het nog niet.

In de acceleratie maakt het niet meer uit dan het verschil in gewicht tussen de velgen. Of dat gewicht dus in de velg zit, in de vork of het zadel, maakt geen ene reet uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: di 25 augustus 2020, 21:17
Crapton schreef: di 25 augustus 2020, 21:10


Lichtere velg altijd sneller dan een zware. Daar hebben we 100 posts over gepingpongd en jij geeft in 7 woorden hoppa zo antwoord aan de TS. Geweldig.
Nu lees je het nog niet.

In de acceleratie maakt het niet meer uit dan het verschil in gewicht tussen de velgen. Of dat gewicht dus in de velg zit, in de vork of het zadel, maakt geen ene reet uit.
Dat klopt niet. Roterende massa moet je én vooruit versnellen (net als dood gewicht), maar daarnaast moet je de rotatie versnellen. Het telt dus op twee manieren mee in tegenstelling tot de niet roterende delen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: di 25 augustus 2020, 21:24
Lars TB schreef: di 25 augustus 2020, 21:17

Nu lees je het nog niet.

In de acceleratie maakt het niet meer uit dan het verschil in gewicht tussen de velgen. Of dat gewicht dus in de velg zit, in de vork of het zadel, maakt geen ene reet uit.
Dat klopt niet. Roterende massa moet je én vooruit versnellen (net als dood gewicht), maar daarnaast moet je de rotatie versnellen. Het telt dus op twee manieren mee in tegenstelling tot de niet roterende delen.
Dat laatste aspect telt dus maar voor die 0,06% mee. Het voegt dus op een kilogram 60 gram gewicht toe, alsof dat gewicht dus aan het zadel zit of zo. Dat is de toevoeging van roterende massa. (zoals eerder aangegeven, die berekening staat hier ergens op het forum, ik kan hem zo ook niet terug vinden. Maar die waarde komt overeen wat ik eerder heb gezien.)

Tenzij je dus een eindsprint aan gaat met ene Nino Schürter (en niet VDP heet) maakt het verder geen ene reet verschil.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als je het echt wil weten dan tape je 2 kilo zand aan je frame op de ene dag en na een rustperiode doe je per wiel een kilo zand in je tubeless banden.
Zelfde stuk racen op beide dagen en hier vertellen wat de uitkomst is.
Ik ben benieuwd maar niet zo benieuwd dat ik het zelf ga uitvoeren :lol:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik bevind mij niet in de categorie mensen die kan oordelen of een 100gram lichtere velg, die verder even breed en stijf is, "sneller" is of niet.
De dingen die ik hier wel over weet

- nieuwe wielen zijn altijd sneller
- wielen die heel blijven zijn ook altijd sneller
- Een goed gespaakte wielset met kwaliteits onderdelen rijdt prettiger dan een goedkoop standaard setje en blijft bovenal heel.

Ik kwam daar vorig jaar weer eens achter toen ik een dubbele 180* draaide op een huur MTB bij een fietsenwinkel in de buurt en bij de tweede draai dwars door het achterwiel heen zakte :-{ .....
* iets dat ik met mijn eigen fiets heel geregeld doe (sloof me graag een beetje uit :winkie: .... https://www.pinkbike.com/video/513429/) zonder enig probleem met de wielen (meestal handgespaakt Hope naaf + Alu DT XM481 30id velg).
De krachten die hierbij op het wiel komen zijn serieus met tegen de 110kg in volledige fietsuitrusting, ik heb de afgelopen 10 jaar geen spaak meer gebroken en geen wiel krom gereden dus altijd een dikke :-q voor goed gebouwde wielen (los van gewicht).
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Spullen die heel blijven zijn uiteindelijk altijd sneller dan spullen die kapot gaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Lars TB schreef: di 25 augustus 2020, 21:17
Crapton schreef: di 25 augustus 2020, 21:10


Lichtere velg altijd sneller dan een zware. Daar hebben we 100 posts over gepingpongd en jij geeft in 7 woorden hoppa zo antwoord aan de TS. Geweldig.
Nu lees je het nog niet.

In de acceleratie maakt het niet meer uit dan het verschil in gewicht tussen de velgen. Of dat gewicht dus in de velg zit, in de vork of het zadel, maakt geen ene reet uit.
Beste LarsTB, volgens mij lees jij niet wat anderen hier schrijven. Bovendien klopt jouw redenatie hierboven niet. Je vergeet traagheidsmoment, en dat is juist een belangrijke factor, dus wielen + banden (zelfde idee mbt gewicht). Zie je Mathieu vd Poel al op Magic Mary's rijden tijdens een XC wedstrijd: hij kiest zo licht mogelijk met max grip.

Daarnaast vroeg ik laat me eens zien waar jouw 0.06% vandaan komt. Als je zware banden gebruikt maakt het velggewicht idd weinig verschil. Veel berekeningen zijn gemaakt door amateurs met weinig verstand van fysica. Heb je naar die links gekeken waarin roterend gewicht wel wordt meegenomen?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als ik me niet vergis zijn er een paar dingen die ik oppik uit al die onderzoeken en artikelen waar naar verwezen wordt:

1. Een fietser kan helemaal niet zo heel hard optrekken
2. Roterende massa is maar een klein deel van de totale massa die je op gang probeert te krijgen
3. De as waar de massa omheen roteert versnelt ook
4. Rolweerstand en luchtweerstand kosten het meeste energie om te overwinnen
5. Het kost überhaupt al weinig kracht om de massa van een wiel aan het draaien te krijgen
6. Een beetje meer of minder massa aan het wiel maakt weinig verschil want 5

Wat ik er niet uithaal maar me wel logisch lijkt is dat een lagere totale massa (fiets + rijder) sneller accelereert, klimt, en makkelijker is af te remmen. Een kortere remweg is een voordeel voor een mountainbiker en dat komt niet naar voren uit onderzoeken met racefietsen. Daar gaat men er vanuit dat je energie die je bergop geleverd hebt bergaf weer terugkrijgt. In ons geval zetten we een groot deel van die energie tijdens de afdeling om in opgewarmde remschijven. Maar misschien (waarschijnlijk) zie ik dingen over het hoofd.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik snap niet dat er steeds gezegd wordt het maakt niet uit of je een kilo van je wielset afhaalt of van je frame. Op een gegeven moment ziet je ook tegen een limiet aan hoe licht je je frame/statische gewicht kan maken. Dus dan zijn lichter wielen toch nog steeds beter. Gewoon allebei zo licht mogelijk maken.

En dat er steeds gezegd wordt het er is maar 0.1% of 0.06% verschil is met roterende massa, dat wil dus zeggen dat het wel uitmaakt!

Ik zie nog steeds in de topic titel staan "Rij je met een lichter wielset daadwerkelijk sneller?" Antwoord Ja.

Er staat niet Rij je met een lichter wielset daadwerklijk sneller:
Dan met een lichter frame
Dan met ander type banden
Dan met stijvere velgen
Dan met whatever.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mad Wally schreef: di 25 augustus 2020, 17:18
I_do schreef: di 25 augustus 2020, 16:09

Die berekeningen zijn er, die laten zien dat het niets uitmaakt of je een kilo wiel of een kilo totaal systeemgewicht bespaard. De rest van de 7 pagina's komt door mensen die dit simpele feit niet willen accepteren, of toch menen het verschil te voelen. Nou voel je dus wel wat, maar geen extra snelheid.
Als je rekent zal het zeker uitmaken. Of je dat in de praktijk merkt is de vraag.
Nee andersom :winkie: , als je rekent maakt het niets uit, maar veel mensen zeggen het hier in de praktijk wel te merken :tong
Plaats reactie