Ervaringen XLC SP T10 All MTN Seatpost?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Dames, heren,

Voor mijn Titus Ti Fireline Evo ben ik aan het uitkijken naar een dropper. Bij voorkeur eentje die voldoende diep in het frame steekt, aangezien ik al twee frames op de las van het bovenste deel van de zitbuis heb gebroken. Verder eentje met externe kabel of slang, aangezien er geen gaten in het frame zitten en ik er liever niet in boor.

Nu rijd ik niet vaak op terrein waar een dropper nu echt nodig is. Op vakantie zou het fijn zijn, maar ook thuis loop ik af en toe tegen beperkingen van mijn vaste zadelpen aan. De zadelhoogte waarop ik het lekkerst trap maakt dat ik niet makkelijk achter mijn zadel kom, of er wel achter kom, maar dan te weinig bewegingsvrijheid heb. Vooral op rondjes als Dorst en Vrachelen, waar ik toch regelmatig rondtrap, is dat zelfs bij de kleine (wortel)drops irritant aan het worden. Nu mijn frame wat lichter is (en ikzelf ook), ploft de voorkant met het gewicht van de vork soms nogal lomp naar beneden. Met vorige kortere en zwaardere frames had ik daar zelden last van. Zou ik wat beter rond mijn fiets kunnen bewegen, dan hoop ik wat prettiger naar beneden te komen.

Met het zadel lager rondtrappen is natuurlijk ook een opties, maar ik blijf ook graag hard trappen.

De dropper hoeft dus geen topper te zijn, maar ik hou niet van geld weggooien aan rommel. Deze XLC komt in 400 mm lengte met een drop van 125. Dat lijkt me prima voor mijn gebruik. Iemand ervaring met deze zadelpen? Reviews lijken prima en prijs (€ 157) staat me wel aan.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Ik heb ook weinig kunnen vinden, maar zojuist heb ik er een besteld bij Rose bikes...

https://www.rosebikes.nl/xlc-sp-t10-tel ... te-2675755 (de 30,9/400 variant)
en ook een setje kabelhouders voor op het frame: https://www.rosebikes.nl/xtreme-stick-o ... ers-160925

Toevallig iemand ervaring met XLC droppers?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Weet je zeker dat een dropper dit probleem gaat oplossen? Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op droppers en ik raad ze absoluut aan maar ik heb eerlijk gezegd wel de indruk dat jouw probleem voor een gedeelte ook een techniek-dingetje is?
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Ongetwijfeld. Dropper is op de lange baan geschoven, eerst een nieuwe vork en voorwiel. Blijf benieuwd naar de ervaringen met deze dropper.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Iemand een idee hoe je de kraag losmaakt? Ik wil daar de boel schoonmaken.
Ik kan nergens een service manual of YouTube tutorial vinden.

Als je die los moet draaien, dan zit ie erg vast. Met een waterpomptang los proberen te draaien lijkt me nogal lomp, zeker als dat niet de bedoeling is :-{

Het gaat hierom:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Onder dat rubber dopje op de uitstulping zit een stelschroef/inbusje die moet je eerst los maken.

Pas op met demonteren dat de het interne touwtje niet sloopt :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is geen Kindshock LEV hè ;-)

Of ben je zeker dat die XLC ook met een inwendig kabeltje werkt?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik heb twee van zulke soort droppers gehad met zo'n uitstulping in beide hadden inderdaad een draadje lopen
Plaats reactie