uitwisselbare dempers

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
karapoti
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 4 oktober 2009, 11:51
Mijn mountainbike: specialized stumpjumper fsr expert

Hallo,

Op dit moment in het bezit van een Canyon Neuron cf 9.0 sl met demper fox performance float DPS LV, nu is deze kapot en opgestuurd voor reparatie. De lengte HOH is 210 en de slag 50, Kan ik elke demper met dezelfde slag en afmeting vervangen? en is slag 51 ook mogelijk?

Bedankt alvast voor de reacties.

Grt Joost
mud is thicker than blood!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In principe zou iedere demper met een 210 lengte een slag van 50 moeten hebben en niet stiekem van 51. En andersom zijn er eigenlijk geen dempers met een slag van 51 mm die dan 210 mm lang zijn. Maar als het inderdaad 210x51 is, gaat dat prima werken.

En iedere andere demper met 210x50 moet ook passen. Het kan in extreme gevallen zijn dat een demper anders is afgesteld en tussen de ene en de andere demper kan een verschil zitten in progressiviteit, maar normaal ga je daar geen last van hebben.

Wel hebben de verschillende merken vaak verschillende bussen en moet je die mee bestellen met een andere demper zodat je hem kunt monteren. Trunnion is overal gelijk (geen idee wat er in jouw fiets zit).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
karapoti
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 4 oktober 2009, 11:51
Mijn mountainbike: specialized stumpjumper fsr expert

Bedankt voor je snelle reactie.

Op dit moment zit er een fox performance float DPS LV in.
Ik zit te twijfelen tussen onderstande dempers
* X Fusion Rear Shock Suspension O2 Pro RL
* RockShox Deluxe Ultimate RCT rear shock MReb/MComp 380lb Lockout

enig advies is gewenst.
mud is thicker than blood!
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Advies over de specifieke dempers kan ik je niet geven.
Wel een tip: let op de montagepunten van de demper. Tegenwoordig worden steeds meer dempers met een lager aan de boven of onderkant gemonteerd en die passen niet in elk frame.

Voorbeeld:

Lager onderaan
Afbeelding

Normale montage met bussen onderaan
Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

karapoti schreef: vr 21 augustus 2020, 12:18 Bedankt voor je snelle reactie.

Op dit moment zit er een fox performance float DPS LV in.
Ik zit te twijfelen tussen onderstande dempers
* X Fusion Rear Shock Suspension O2 Pro RL
* RockShox Deluxe Ultimate RCT rear shock MReb/MComp 380lb Lockout

enig advies is gewenst.
Dat is allebei geinig spul, de RS zal misschien wat beter zijn.

In die prijsklasse is de DVO Topaz een superdemper! https://www.bike-components.de/en/DVO-S ... ck-p71445/
No-brainer als je het mij vraagt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

+1 voor DVO Topaz T3, mits hij past.
Waar woke is, is vuur
karapoti
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 4 oktober 2009, 11:51
Mijn mountainbike: specialized stumpjumper fsr expert

Hoe weet ik of deze past is dat afhankelijk van die extra kamer die erop zit?
of heeft dat met de maat te maken. Waarom is deze demper zo veel beter?

bedankt!
mud is thicker than blood!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat die gaat passen ligt aan de inbouwmaat (210x50) en de bussen die er bij horen (verschilt per frame).

Hooguit is het spannend of de de lucht'kan' niet te breed is en of de piggyback niet in de weg zit ergens. Maar dat probleem zie ik bij een Neuron niet meteen.


Bij luchtdempers speelt het aanspreken, maar ook hoe de demper weerstand opbouwt. De DVO spreekt zeer soepel aan en gebruikt makkelijker dan sommige andere luchtdempers zijn volledige veerweg. Zonder door te slaan.

Daarnaast gaat het om de afstelling van de demping. Hoe snel remt de olie de ingaande slag af, hoe snel laat de olie de demper weer uitveren. De keuzes die DVO daarin gemaakt heeft behoren tot de beste op de markt. Dat geeft je meer comfort, meer grip en meer controle.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lars TB schreef: vr 21 augustus 2020, 12:58 In die prijsklasse is de DVO Topaz een superdemper! https://www.bike-components.de/en/DVO-S ... ck-p71445/
No-brainer als je het mij vraagt!
De DVO is dezelfde als een RockShox :wink:

Dus voor dat geld zou ik er een Cane Creek DB air Il in de MTB stoppen. Wil je je Fox niet meer terug :lol:
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Jurriaan schreef: za 22 augustus 2020, 08:53
Lars TB schreef: vr 21 augustus 2020, 12:58 In die prijsklasse is de DVO Topaz een superdemper! https://www.bike-components.de/en/DVO-S ... ck-p71445/
No-brainer als je het mij vraagt!
De DVO is dezelfde als een RockShox :wink:

Dus voor dat geld zou ik er een Cane Creek DB air Il in de MTB stoppen. Wil je je Fox niet meer terug :lol:
In de basis wel, afstelling en keuze voor IFP of membraan maken veel verschil tussen de RockShox/SR Triair vs DVO.

Ga je voor een Topaz? Kijk dan bij Voorvorkonderhoud.nl :) scheelt 50 euro.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Jurriaan schreef: za 22 augustus 2020, 08:53
Lars TB schreef: vr 21 augustus 2020, 12:58 In die prijsklasse is de DVO Topaz een superdemper! https://www.bike-components.de/en/DVO-S ... ck-p71445/
No-brainer als je het mij vraagt!
De DVO is dezelfde als een RockShox :wink:

Dus voor dat geld zou ik er een Cane Creek DB air Il in de MTB stoppen. Wil je je Fox niet meer terug :lol:
Yep de Cane Creek is super......
Als ie heel blijft!
Heb er mee liggen kl...... tot ik er de sch.... van had, overgestapt naar een X-fusion, SUPER néver éver nog gezeik mee gehad.
(Vraag me overigens vaker af waarom X-fusion zo “genegeerd” wordt, dat spul is gewoon top.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ssst mijn CC Inline gaat al jaren probleemloos🙊

X-fusion wordt niet oem gemonteerd dus onbekend.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jurriaan schreef: za 22 augustus 2020, 21:28X-fusion wordt niet oem gemonteerd dus onbekend.
Scott (bijv. Ransom 930), Trek (bijv. Top Fuel 7 SX), GT (bijv. Fury Expert), Specialized heeft momenten gehad dat ze veel X-Fusion monteerde, etc...Met andere woorden X-Fusion is gewoon ook eerste montage.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
karapoti
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 4 oktober 2009, 11:51
Mijn mountainbike: specialized stumpjumper fsr expert

Bedankt allemaal voor de snelle reacties, erg fijn!

Bij mijn fox is de shaft gebroken bij het gaatje (fabrieksfout) voorvorkonderhoud.nl / suspension center gaan dit bij fox aankaarten en hopelijk valt dit onder garantie. Fiets en demper zijn nog geen jaar oud.


De 'reserve' demper die ik wil gaan kopen bij bovenstaand bedrijf is de monarch plus rc 3. Iemand hier ervaring mee? Of gaat dit mn nr 1 demper worden en de fox mn reserve?
mud is thicker than blood!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee, rij alweer te lang HT.
Maar na 6 kapotte dempers in een half jaar tijd, kan ik het belang van een eigen reserve demper alleen maar onderschrijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie