Shimano XT M8000 meets Deore M5100

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Voor de - ik wil meer range goedkope upgrade zonder XD of microspline - liefhebbers.

Ik heb mijn oude XT M8000 Drivetrain 1x11 aangepast naar 11-51. Crank 34T en shifter gehouden. Cassette en derrie vervangen door de nieuwe Deore M5100 11 speed varianten (met nieuwe ketting en kabel).

Wilde alleen even melden dat dit behoorlijk goed werkt mits je derriepad recht staat en je wat geduld hebt met goed instellen. Trek je niet te veel aan van de b-schroef lijn op de derrie, maar gebruik de old skool omlaag totdat het soepel schakelt principe.

Als je alles wel compleet vlekkeloos en super wilt hebben zou ik toch voor een 12 speed upgrade gaan. Vergeet dan niet dat je dan misschien ook een nieuwe 12 speed derriepad nodig hebt.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

12-speed derailleurpad? Die is nieuw voor mij. Wat is het verschil dan? Of bedoel je zo’n derailleurpadverlenger waarmee je een groter grootste kransje kan gebruiken.

Crank vervangen zou voor jou sowieso niet nodig moeten zijn. Op z’n hoogste het tandwiel vanwege de vorm van sommige 12-speed kettingen die het best werken met bijbehorende tandwielen. Maar als je Sram moet geloven werkt alleen de complete groep goed en sterft er een puppy als je het met iets anders combineert. Mijn NX 11-speed shifter werkt trouwens prima met een SLX derailleur.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Aangezien mijn klimvermogen niet zo best is, zit ik voor een eventueel buitenlandtripje te kijken naar het vergroten van het bereik, en kom ook op deze 11-51 cassette uit.

Waarom heb je de derailleur vervangen? Gewoon omdat het kan, of werkt een M8000 XT (ook 11-speed) niet met 51-tanden?
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Freekenstein schreef: wo 25 november 2020, 09:18 Waarom heb je de derailleur vervangen? Gewoon omdat het kan, of werkt een M8000 XT (ook 11-speed) niet met 51-tanden?
Die gaat tot 46.
Wat ik niet snap is waarom het niet perfect werkt. De shifter heeft dezelfde indexing en de crank is niet relevant, dus waarom is het afstellen moeilijker dan met een volledige M5100 groep?
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik begreep dat een Sunrace 11-50 11sp cassette zondermeer zou moeten werken met XT 8000 (?) Ik heb net een SLX 7000 shifter en derrie besteld met dat idee in mijn achterhoofd.
Zou dat met 11--51 ineens niet meer gaan? Heb je het geprobeerd met je XT derrie?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MonkeyRider schreef: wo 25 november 2020, 10:22 Ik begreep dat een Sunrace 11-50 11sp cassette zondermeer zou moeten werken met XT 8000 (?)
Ah, ik vraag me af of dat altijd gezegd kan worden. In de praktijk hangt de maximale grootte ook af van het frame / derailleurhanger namelijk. De capaciteit zal geen probleem zijn op een hardtail, er zitten zeker 3 volle schakels marge in om rekening te houden met chain growth.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Zal maar even wat feedback geven.

Misschien moeten jullie er vanuit gaan dat niet iedereen een god is met het afstellen van achter derailleurs en grote cassettes? :winkie:

De Giant XTC27.5 heeft achter nogal een korte chainstay, en dat begin je toch wel te merken met dat enorme verzet.

https://drive.google.com/file/d/1SHAqvq ... sp=sharing

Over wel of niet een andere pad ben ik nog niet helemaal over uit. In onze MTB whap groep was er een hele discussie over (2 cubes, 3 Giants) met een aantal mensen die naar 12 speed Shimano groepen gingen. Luxe probleem trouwens, want voor veel fietsen is er niet eens een andere derrie pad beschikbaar (Goatlinks etc. zijn natuurlijk ook nog mogelijk). Het schakelen ging in alle gevallen wel goed / ok, maar werd vaak beter na wisselen van de pad (11 speed Shimano vs. 12 speed SRAM). Voor mijn eigen fiets was voornamelijk het doel om de derrie vooral iets naar achteren te krijgen toen ik het schreef. Daarna loste het zich vanzelf op na nog wat gezoek op de b-schroef...

De M5100 derrie werkt aanzienlijk fijner dan de M8000 met grotere 46+ cassettes, al was het alleen al om de extra chain wrap die je dan hebt op de kleine kransjes samen met de grotere derrie wieltjes. Heb er nu een tijdje mee gereden en het gaat inderdaad prima. Die 11-51 is echter wel een enorm bootanker, dus heb uiteindelijk de 11-46 cassette er weer op gedaan; ook om de 17 en 19 kransjes weer terug te krijgen. De M8000 derrie die ik had, had na drie jaren vol gebruik nogal wat speling en die is gewoon afgeschreven. Met de 11-46 cassette, die ik met beide derrie's heb gebruikt zou ik voor de M5100 kiezen wegens eerder genoemde.
Laatst gewijzigd door Jouke74 op wo 25 november 2020, 14:43, 3 keer totaal gewijzigd.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Interessant!
Ik had op mijn net verkochte Honzo Deore 5100 met zo'n 11-51 en dat schakelde prima inderdaad.
Ik wilde in eerste instantie ook zo'n 5100 drivetrain op mijn oude fiets zetten, maar vrijwel nergens leverbaar of nog duurder als SLX 7000....plus die cassette weegt een ton......en echt nodig?? Vandaar nu SLX met 11-46 en evt optie 11-50 Sunrace.
Ik moet zeggen dat ik wel blij verrast ben met die nieuwere Deore groepen, ik heb ook een tijdje met Deore 4100 1x10 gereden (11-42) en dat werkte eigenlijk ook probleemloos goed.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

MonkeyRider schreef: wo 25 november 2020, 10:22 Ik begreep dat een Sunrace 11-50 11sp cassette zondermeer zou moeten werken met XT 8000 (?) Ik heb net een SLX 7000 shifter en derrie besteld met dat idee in mijn achterhoofd.
Dit werkt inderdaad prima, zo heb ik zelf ook een 8000 XT derrie met een sunrace 11-50 cassette in gebruik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Makkelijk schreef: wo 25 november 2020, 10:13
Freekenstein schreef: wo 25 november 2020, 09:18 Waarom heb je de derailleur vervangen? Gewoon omdat het kan, of werkt een M8000 XT (ook 11-speed) niet met 51-tanden?
Die gaat tot 46.
Wat ik niet snap is waarom het niet perfect werkt. De shifter heeft dezelfde indexing en de crank is niet relevant, dus waarom is het afstellen moeilijker dan met een volledige M5100 groep?
Ik rij met de 11-speed Deore 11-51 cassette en de XT 11-speed achterderailleur.
Dat werkt bij mij prima :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie