Andere schoenen of andere pedalen..(flat blijven of gewoon weer SPD)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Toen ik een paar maanden geleden mijn "nieuwe" MTB kocht zaten daar een paar flatpedals op (Stamp 2 large). Nou heb ik altijd met SPD gereden maar zo'n stamp 2 is een prima pedaal dus ik dacht laat ik het eens een tijdje proberen. wie weet bevalt het. Wat overigens ook hielp bij die beslissing is dat ik ze niet direct loskreeg :wink:

maar goed ik ben nu meer dan 1000 km verder en ben nog niet helemaal overtuigd. wie weet hebben jullie tips.

Allereerst wat bevalt me wel:
Het grote platform. ik vind het echt lekker om op de fiets te staan in sommige gevallen en het gevoel te hebben dat je 'm echt tegen de grond kan drukken.
en wat ik ook gewoon wel prettig vind, is dat (vooral op vakantie) ik even naar de bakker kan met mijn gewone schoenen.

Wat me minder bevalt is dat ik nu toch al een paar keer in een bocht iets meepakte
En dat het me al een paar keer overkwam dat na een sprong(etje) ik ook merkte dat ik ook weer op mijn pedalen lande. Dat zal ongetwijfeld met (mijn gebrek aan) techniek te maken hebben, maar met SPD had ik daar geen last van.

En.. nu komt het belangrijkste eigenlijk, ik krijg af en toe last van mijn enkel. vooral als ik een wat langer stuk fiets over nogal wortelige ondergrond en daar ook nog probeer een beetje vaart te houden. (voor mijn doen dan he)

Nou kan dat van die enkels aan een paar zaken liggen. ten eerste ben ik geen 20 meer. al 27 jaar niet meer om precies te zijn. Maar ik had er t.n.t. nooit last van. hoewel ik er nu over nadenk ik het wel eens eerder heb gehad op de racer maar dan was het na zo'n 200km fietsen. en op de MTB kan het zich al na 30km openbaren

Het kan komen omdat ik geen echte Flatpedal schoenen gebruik maar schoenen van van Haren. Wel met een stevige zool, maar die wel nog te buigen is. Ik weet niet hoe stijf een zool is van een Flatpedal schoen. maar mogelijk geeft deze schoen gewoon te weinig steun.

Oftewel... zouden betere schoenen helpen? die bijvoorbeeld de enkel een beetje ontzien of komt het echt omdat ik steeds bezig ben mijn voeten tegen de pedalen te drukken op extreem hobbelige ondergrond.

Daarom neig ik er naar om de SPD's weer te monteren.
Omdat ik schoenen en pedalen gewoon heb liggen is dat natuurlijk eenvoudig om te proberen. (alleen die flats even los zien te krijgen)


Maar wat ik dan wel zal missen is het even met de "gewone" schoenen op de fiets springen. Al bestaan daar natuurlijk van die combipedalen voor. Al is dat ook niet altijd ideaal. heb dat ooit gehad maar als je dan even losklikte om vervolgens snel weer vast te klikken en aan te zetten zat je net met de verkeerde kant boven en daar ga je hoog van zingen...
Van shimano (EH500 SPD Combi-pedalen) en Cube (rfr Combi SPD Flat) zag ik combi's met ijzeren pinnetjes (had ik destijds niet). Maar blijf twijfelen of dat de oplossing is.

Hebben jullie een idee? Flatpedal schoen of SPD pedaal?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5573
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je hebt nog klikkers liggen, wat let je dan om ze te monteren en zelf een beslissing te gaan maken waar je het liefste mee rijd en waar je enkels het meeste van houden? Kost je geen cent.

Aan een mening van een ander heb je geen ene donder. Ik zweer bij flats, Japie van de overkant gaat niet zonder spd de deur uit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Pedaal niet los krijgen ---> open deur: je draait wel de goede kant op?
Het driveside pedaal gaat gewoon linksom los, maar het andere pedaal moet rechtsom los.
Met een goed passende en voldoende lange sleutel zou het moeten lukken...

Verder wat Dice zegt, gewoon lekker zelf proberen.
Wat de enkels betreft, daar heb ik geen last van en ik ben nog iets ouder dan jij. Hoeft dus niet aan de leeftijd te liggen, maar ieder persoon is anders. En de flatpedal schoenen die ik ken/heb (gehad) hadden allemaal wel een wat flexibele zool. Stevig, maar zeker niet onbuigbaar hard.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Dank voor jullie snelle reacties

Ik wil niet echt een pro flat of SPD topic starten. Ik heb niet persee een voorkeur voor het een of ander beiden hebben voordelen voor mij.

Maar wat ik me eigenlijk vooral afvraag is of feit dat ik nu af en toe last krijg van mijn enkels te voorkomen zou zijn met echte Flatpedal schoenen, wellicht dat die toch meer steun geven, maar als je die zolen ook kan buigen is dat het niet. Het zou jammer zijn als ik de Flatpedals afschrijf terwijl er een eenvoudige oplossing is.

Als het daar niet aan kan liggen, dan ga ik dus terug naar SPD want dat beviel me ook altijd prima.
Dan zou ik het op zich lekker vinden om zo af en toe toch met gewone schoenen te kunnen fietsen. ...is de vraag of er inmiddels ook goede combipedalen bestaan en of iemand daar ervaring mee heeft.

oh ja.. ik draai de goede kant :-q zal nog eens wat extra WD40 pakken.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Er is een reden waarom Van Haren geen hofleverancier van Sam Hill is ;).

Probeer een een setje five tens ofzo te scoren. Zal je verbazen. Maar hee, SPD is ook prima!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Goede combinatepedalen bestaan niet. Het is een compromis. Maar je zou nog kunnen kijken naar Magpeds. Al hoor ik daar ook wisselende verhalen over.

Maar inderdaad, kijk eerst eens naar een paar fatsoenlijke flatpedal schoenen van bijvoorbeeld Five-Ten.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het hoeft niet alleen aan de (on)buigzaamheid van de zool te liggen, met bijvoorbeeld een Five Ten schoen heb je erg goede grip op de pedalen (FT is toch wel de benchmark wat dat betreft). Met een minder goede schoen ben je wellicht meer bezig naar grip te zoeken, je voet krampachtiger op het pedaal te houden. Dat zou ook klachten kunnen oproepen.

Of misschien ben je er erg gevoelig voor...
Daarom is het lastig om vanaf hier daar iets zinnigs over te zeggen.

De enige combipedalen die goed zouden kunnen werken zijn denk ik de exemplaren met een voldoende groot oppervlak en genoeg pinnen aan de platformkant. Die Shimano 324 is behelpen, de grip haalt het niet bij een goed flatpedal.
Zelf heb ik KCNC combipedalen op een fiets, die zijn leuk maar het platform is ook te klein om het als een volwaardig flatpedal te zien (KCNC AM-trap).
Om een stukje naar de bakker of een terras te fietsen op vakantie echter prima te gebruiken. Je houdt natuurlijk wel het nadeel van naar de juiste kant moeten zoeken als je uitgeklikt bent tijdens een rit.

Platform is niet groot, je schoen steekt iets over het pedaal in de breedte:
Afbeelding

Maar wil je op een en hetzelfde pedaal de ene keer ingeklikt en de andere keer "flatpedal" rijden moet je meer zoiets hebben denk ik (Funn Mamba, maar er bestaan ook andere). Een flink platform, iets van 10x10cm is redelijk gangbaar voor flats volgens mij:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Dank weer! die funn mamba kende ik dus niet, best een mooi pedaal en nog in Oranje te krijgen ook. :-q :-q

het is inderdaad het ritje naar de bakker, een toeristisch rondje in normale kleren en winterse omstandigheden.

Maar ik moet eigenlijk redeneren vanuit datgene waar ik de fiets het meeste voor gebruik.

De Magped ook nog even bekeken, maar ik weet niet of ik dat wil proberen voor dat geld.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Gaat het om een Hardtail of een Fully?
Ik merk dat ik in ruiger terrein op de HT SPD pedalen erg waardeer om dat ik dan niet mijn (ongeveerde) achterkant zo naar beneden hoef te drukken om grip op de pedalen te blijven houden. Voor mijn gevoel kan ik met SPD wat "lichter" rijden aan de achterkant en dat voelt voor mij prettiger.
Flats zijn wellicht fijner op een Fully, voor Tricks en techniek oefening ....... en ritjes naar de bakker :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

het gaat om een Idworx Rockn Rohller. Dat is een hardtail.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

ff een updatetje voor wie het boeit.

Heb eens een paar five-tens gepast maar die schoen gaf mij niet de stevigheid die ik er van verwachte. Mw de poldertoerist is er wel erg over te spreken en heeft een fraai setje freerider wms gekocht. Dus zo zijn de Stamps naar haar fiets verhuisd en heb ik er om het verschil te ervaren de SPD's er weer opgeschroefd

Inmiddels weer aardig wat km's gemaakt Het is inderdaad wat jij zegt:
yo-eddy schreef: di 25 augustus 2020, 23:06 Voor mijn gevoel kan ik met SPD wat "lichter" rijden aan de achterkant en dat voelt voor mij prettiger.
Licht rijden is echt precies wat het is. Eigenlijk net als bij paardrijden.

Om een goed vergelijk te kunnen maken ook route's gereden waar ik dus met de flats last kreeg van mijn enkels. Nu dus niet. Heb nog een tijdje zitten dubben kies ik dan toch voor half/half pedalen...? Wat langer nadenkend is dat eigenlijk ook niet van toegevoegde waarde. Als ik de MTB gebruik als MTB kies ik er n voor ingeklikt zitten, want dat levert mij geen blessures op. Al is blessure een beetje te zwaar woord hiervoor.

Blijven over de ritjes naar de bakker. Daarom gekozen voor Shimano M647.
Je kan er gewoon mee fietsen als je dat wil. En meer dan dat is niet nodig, zeker met een stevige wandelschoen is het geen probleem. De tracks moet je er zo niet mee op, maar dat is de bedoeling ook niet. Afgelopen weekend zo'n ritje gemaakt van 20km, niet echt een serieuze afstand dus, maar het ging prima.

Dus... Bedankt voor het meedenken! Mocht er eens iemand op het forum landen met zo'n zelfde probleem.. doe er je voordeel mee.
Afbeelding
Afbeelding
En lekker belangrijk, want daar zie je niks van als je fietst.. ik vind ze mooi staan op de fiets.
Plaats reactie