Ervaringen met Tubolito

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ik ben van plan om een Tubolito S-MTB binnenband aan te schaffen om mee te nemen als reserve binnenbandje bij marathons. Het zijn niet de goedkoopste binnenbandjes (ongeveer 30 euro per stuk), maar ze wegen slechts 45 gram, dus relatief gezien is dat wel een goedkope manier om gewicht te besparen. Ze moeten het alleen wel doen in het extreme geval dat je ze nodig hebt, maar ik lees gemengde ervaringen over de betrouwbaarheid (schijnen snel poreus te worden). Iemand hier die er ervaring mee heeft?
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Heb er vorig jaar een gebruikt in het Teutoburgerwald nadat ik een fikse snakebite had gekregen, icm met een handpompje is het geen goede combi, je drukt nl op het ventiel wat niet vast zit met zo'n ventielmoertje, dus druk je het ventiel in de velg met de pomp. Vervolgens was de band ook nog lek op de een of andere manier. Dus ik heb gewoon een normale bb mee en een (goede) pomp met flexibele slang.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb ze geprobeerd en in de eerste montage deden ze het goed, ook een Ardennen weekeinde overleefd.
De ervaringen op de iets langere duur zijn minder.

De helft van mij Tubolito's zijn lek gegaan, opvallend snel na een buitend band wissel. Geen grote drama's, waren slow leaks. Ik ben er niet mee doorgegaan, ben terug tubeless gegaan. Het idee was juist om een banden wissel wat makkelijker te doen dan met latex.

Hoe competitief ben je en hoe vaak rijd je lek?

Als je hem goed verpakt zal het wel werken als thuiskomer, maar wat daarna? Het is mogelijk slechts voor eenmalig gebruik en zeg 100gr gewichtsbesparing. Ter vergelijking, 30 EUR voor 100gram minder op je stuur of crank etc zou bijna een no-brainer zijn.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Heckler40 schreef: wo 26 augustus 2020, 12:38 Hoe competitief ben je en hoe vaak rijd je lek?
Ik ben nog nooit lek gereden in een marathon, maar eens zal ik er toch wel een keer aan moeten geloven. Ik zorg wel altijd dat mijn buitenbanden in orde zijn. In trainingen of op vakantie wil ik nog wel eens op semi-versleten banden rijden, en dan rijd ik wel eens lek, maar in die situaties heb ik gewoon een butyl binnenband bij.
Heckler40 schreef: wo 26 augustus 2020, 12:38 Als je hem goed verpakt zal het wel werken als thuiskomer, maar wat daarna? Het is mogelijk slechts voor eenmalig gebruik en zeg 100gr gewichtsbesparing. Ter vergelijking, 30 EUR voor 100gram minder op je stuur of crank etc zou bijna een no-brainer zijn.
Mijn conti butyl binnenbanden wegen 235 gram, dus de gewichtsbesparing is nog veel groter: 190 gram.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Johangr schreef: wo 26 augustus 2020, 12:36 Heb er vorig jaar een gebruikt in het Teutoburgerwald nadat ik een fikse snakebite had gekregen, icm met een handpompje is het geen goede combi, je drukt nl op het ventiel wat niet vast zit met zo'n ventielmoertje, dus druk je het ventiel in de velg met de pomp. Vervolgens was de band ook nog lek op de een of andere manier. Dus ik heb gewoon een normale bb mee en een (goede) pomp met flexibele slang.
Was hij dezelfde rit nog lek gegaan?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

way2go schreef: wo 26 augustus 2020, 13:23 Ik ben nog nooit lek gereden in een marathon,
Geen stress voor de spare dus, (en je kunt misschien nog wel harder :wink:)
way2go schreef: wo 26 augustus 2020, 13:23 Mijn conti butyl binnenbanden wegen 235 gram
Daar laat je al 100 gram liggen op een echt lichte Butyl biba, easy win.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Michelin Latex C4 bandje kan ook nog, en rijdt lichter dan butyl (137g).
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

way2go schreef: wo 26 augustus 2020, 13:27
Johangr schreef: wo 26 augustus 2020, 12:36 Heb er vorig jaar een gebruikt in het Teutoburgerwald nadat ik een fikse snakebite had gekregen, icm met een handpompje is het geen goede combi, je drukt nl op het ventiel wat niet vast zit met zo'n ventielmoertje, dus druk je het ventiel in de velg met de pomp. Vervolgens was de band ook nog lek op de een of andere manier. Dus ik heb gewoon een normale bb mee en een (goede) pomp met flexibele slang.
Was hij dezelfde rit nog lek gegaan?
Ja helaas wel
Gelukkig had een kameraad nog een band mee...
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

Ik heb m als thuiskomertje, vooral om zn kleine omvang. Al mn tools + eten passen nu gemakkelijk in een klein patagonia heuptasje
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ze lekken vaak op de plaknaden. Ik zou er daarom geen kopen, maar als je dat toch doet als reserve; pomp hem dan thuis eerst een keer op. Helaas is de kwaliteitscontrole niet zo goed.
Plaats reactie