Remkracht M9100 / Combinatie M9120

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik rij al jaren met de XT 8000 remmen en anders dan 1 hendel met het variabele rempunt probleem (die netjes onder garantie vervangen is) vind ik het prima remmen in de Ardennen, Polen Tatras en hier in heel Nederland. Voor 180 en achter 160, met organische blokjes. V3 van deze blokjes zijn nu gelukkig ook niet zo snel versleten. Enige nadeel van deze remmen is dat ze gaan piepen als ze nat zijn.

Remmen met Shimano heeft een langzaam aangrijppunt, en dan hoe harder je knijpt des te harder ie remt. Dat gaat best fijn linear eigenlijk. Heel hard remmen blokkeert je wiel achter en voor gewoon sowieso, dus het gaat vooral om de modulatie er tussenin en die is prima. 4 cylinder heb ik nog nooit gebruikt, en lijkt me voor XC overkill. Ik ben 77kg met bepakking en zou misschien voor het mooie XTR er op zetten, maar zeker niet omdat XT slecht is. Geen idee welke van de door jou genoemde remmen het lichtste zijn maar ik vermoed XTR.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

ESIChunky schreef: za 29 augustus 2020, 13:44 @Roger57
Bedoel je de XTR M9100 brakes? Voortdurend remmen niet maar ik rij wel heel voorzichtig en niet zo snel omdat ik nog niet de nodige techniek heb en een ongezonde dosis angst na een paar keer vallen.
Een clinic of meerdere volgend volgend jaar is ook het plan zoals voorgesteld hierboven.
160mm is het maximum achteraan bij de M9100 brakes volgens de website van Shimano https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... M9110.html
@Rasmazzer
Is rijden met een 120mm veerweg systeem veel verschil tov een 100m? Ik heb namelijk gelezen dat omdat de vork twee cm langer is dat het kan gebeuren dat het stuur omhoog komt bij hele steile beklimmingen?
Dit kan ik eventueel wel met een +- cm corrigeren door de aankoop van een Extralite 80mm stem -18 graden, dan zou de reach 5mm meer zijn en 9mm lager.
En hoe bevalt de vering achteraan, want op mtbr forums is niet iedereen er tevreden over blijkbaar? Heb alleen kunnen testrijden met een non TR versie.
Yep, hele fiets is XTR9100 afgemonteerd.
Kwam af fabriek met 160 schijf achter, meteen 180 opgegooid. (Heb “zomer-“ en “winter-wielen” en geen zin om meer dan een voorkettingblad, remblokken en een ketting te wisselen als ik de wielset wissel)
Achterrem alleen is voldoende om tijdens een stevige lange afdaling snel ,lees blokkerend als ik dat wil, tot stopstand te komen.

Kan me overigens goed voorstellen dat je XTR wilt, het is prachtig spul en ook ondanks het lage gewicht heel duurzaam.

Over angst op de bike....
Je grootste vijand is angst en als je geen jonge hond bent kan je dat alleen doorbreken door:

- Zorgen dat je de techniek leert beheersen waardoor je zekerder wordt.
en/of Goeie protectors gebruiken.
broek met heup, stuit- en bovenbeen protectors, knie protectors, elleboog-protectors waarbij een goede helm en goede handschoenen UITERAARD niet mogen ontbreken.

Maar los daarvan, zoek een leuke afdaling en fiets die “gewoon” een aantal keren af.
Je zult zien dat je steeds sneller gaat en dat geeft vertrouwen als je een “onbekende afdaling” hebt.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jouke74 schreef: za 29 augustus 2020, 17:01 Remmen met Shimano heeft een langzaam aangrijppunt
:o
Shimano staat juist bekend om z`n aan/uit gedrag en weinig modulatie...zijn jouw blokken en schijven nog wel schoon?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

70kg en een Oiz met XT remmen... don’t worry, remt uitstekend! Mits... je de juiste remtechniek gebruikt. Niet slepen/niet continu remmen, dus.

Ik rijd met een soortgelijke fiets, Lux, met 180-160mn XT remmen in de bergen 1000m lange afdalingen, meestal behoorlijk hard... nog nooit last van fading gehad.

Geen zorgen maken, gewoon ‘gaan’ en genieten!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

TenZNL schreef: zo 30 augustus 2020, 00:03
Jouke74 schreef: za 29 augustus 2020, 17:01 Remmen met Shimano heeft een langzaam aangrijppunt
:o
Shimano staat juist bekend om z`n aan/uit gedrag en weinig modulatie...zijn jouw blokken en schijven nog wel schoon?
Ik bedoel dat ik mijn XT M8000 remmen best ver kan inknijpen voordat ze serieus beginnen te remmen. Bij de oudere Deore remmen was dit wel anders inderdaad.
Zal eens kijken naar de blokken en schijven maar vindt ze eigenlijk prima remmen zo dus waarom? Maakt verder voor TS niet uit. Ook erg lastig om zo een vergelijk te maken.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

TenZNL schreef: zo 30 augustus 2020, 00:03
Jouke74 schreef: za 29 augustus 2020, 17:01 Remmen met Shimano heeft een langzaam aangrijppunt
:o
Shimano staat juist bekend om z`n aan/uit gedrag en weinig modulatie...zijn jouw blokken en schijven nog wel schoon?
Interessant idee, dus vuile schijfjes/blokjes en je krijgt meer modulatie? :winkie:

Zonder gekheid, Shimano staat ook niet stil en de doseerbaarheid van de laatste generatie remmen is een stuk verbeterd.
Uiteraard loopt XTR zoals altijd bij Shimano voorop met de nieuwste technieken en remt het “mooier“ dan XT. (Iets meer power en doseerbaarheid)
XT is iets minder verfijnd, maar wel een stuk goedkoper en het zal, zo zegt men, duurzamer zijn. (Zelf nooit met al mijn lompheid kunnen constateren, maar er zullen zeker nóg lompere figuren rondrijden)
Voor mij is verstandelijk beredeneert dus XT het mooiste, maar dat XTR ziet er gewoon mooier uit en is iets verfijnder en daar geef ik dan graag meer aan uit.
Grammen? dat heeft mij nog nooit een ruk geïnteresseerd.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

aurelius schreef: zo 30 augustus 2020, 08:27 70kg en een Oiz met XT remmen... don’t worry, remt uitstekend! Mits... je de juiste remtechniek gebruikt. Niet slepen/niet continu remmen, dus.

Ik rijd met een soortgelijke fiets, Lux, met 180-160mn XT remmen in de bergen 1000m lange afdalingen, meestal behoorlijk hard... nog nooit last van fading gehad.

Geen zorgen maken, gewoon ‘gaan’ en genieten!
Jij mag helemaal geen advies over remmen geven als ik de berichten in dit forum mag geloven....
Jij remt toch amper/nooit?! :lol: :tong
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Roger57 schreef: zo 30 augustus 2020, 11:33
TenZNL schreef: zo 30 augustus 2020, 00:03
:o
Shimano staat juist bekend om z`n aan/uit gedrag en weinig modulatie...zijn jouw blokken en schijven nog wel schoon?
Interessant idee, dus vuile schijfjes/blokjes en je krijgt meer modulatie? :winkie:

Zonder gekheid, Shimano staat ook niet stil en de doseerbaarheid van de laatste generatie remmen is een stuk verbeterd.
Uiteraard loopt XTR zoals altijd bij Shimano voorop met de nieuwste technieken en remt het “mooier“ dan XT. (Iets meer power en doseerbaarheid)
XT is iets minder verfijnd, maar wel een stuk goedkoper en het zal, zo zegt men, duurzamer zijn. (Zelf nooit met al mijn lompheid kunnen constateren, maar er zullen zeker nóg lompere figuren rondrijden)
Voor mij is verstandelijk beredeneert dus XT het mooiste, maar dat XTR ziet er gewoon mooier uit en is iets verfijnder en daar geef ik dan graag meer aan uit.
Grammen? dat heeft mij nog nooit een ruk geïnteresseerd.
Dat zal best, ik heb geen ervaring met de nieuwste generatie Shimano maar als ik aan modulatie denk, denk ik aan Hope en heeft Shimano nog een lange weg te gaan. En voor mij hoeft dat ook niet, dat directe aan/uit gevoel hou ik persoonlijk wel van.

En gewicht is bij mij ondergeschikt aan functie en betrouwbaarheid, liever wat extra gewicht dan falende onderdelen in stijle afdalingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ha, we ruilen wel eens van fiets, en dat is altijd lachen als ik (Shimano Zee) ruil met iemand met Hope.
Ik denk dan "Ze gaan toch nog wel remmen?" (ja, uiteindelijk wel, als je harder knijpt) en de Hope rijder op mijn fiets schrikt zich een ongeluk!
SNOK ! Weer voor 5 euro rubber op straat en hij bijna OTB. :o

Het vraagt beide wat gewenning. Ik ben meer voor Shimano, hoewel Hope remmen onbetwist de mooiste remmen zijn.

De Zee's zijn trouwens minder Aan/Uit dan de 2-pots XT op mn andere bike.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 30 augustus 2020, 17:51 Ha, we ruilen wel eens van fiets, en dat is altijd lachen als ik (Shimano Zee) ruil met iemand met Hope.
Ik denk dan "Ze gaan toch nog wel remmen?" (ja, uiteindelijk wel, als je harder knijpt) en de Hope rijder op mijn fiets schrikt zich een ongeluk!
SNOK ! Weer voor 5 euro rubber op straat en hij bijna OTB. :o

Het vraagt beide wat gewenning. Ik ben meer voor Shimano, hoewel Hope remmen onbetwist de mooiste remmen zijn.

De Zee's zijn trouwens minder Aan/Uit dan de 2-pots XT op mn andere bike.
Ja, dat klinkt heel bekend. De 1e keer dat ik met Hopes reed, ging het in de 1e de beste krappe bocht bocht al bijna mis. :oops:
De Zee`s *en de XT M8020 4pots) zijn idd een tikkeltje gemoedelijker dan de gewone XT`s.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik fietste tot voor kort met een combi XT m8000 hendels met SLX m7100 remklauwen (vanwege breuk keramische zuigers door de vorige eigenaar). Met mijn 97 kg was dit wel onderbemeten wat met name in Frankrijk op de langere afdalingen.
Sinds een paar weken heb ik nu nieuwe XT vier-zuiger setjes voor en achter en dat bevalt een stuk beter, blokkeren met één vinger is geen probleem maar doseerbaarheid is ook nog prima mits je niet in een schrikmoment vol knijpt, wat me trouwens nog niet is overkomen :lol:
Of het qua fading beter is weet ik nog niet, daar ga ik in Nederland ook niet achterkomen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie