Waarom moet ik TIME Atac pedalen kopen......

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Pedaaltjes (ATAC Speciale 8 ) voelen goed aan uit de doos, zeer solide en soepele, spelingsvrije lagering. Eerste ritjes (hond uitlaten) voelt prima. Echte test volgt later :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Lars TB schreef: ma 31 augustus 2020, 12:03
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 31 augustus 2020, 11:18 Als je meer fietsen hebt moet je
of al je klikpedaal fietsen ombouwen
of een apart setje schoenen met Time plaatjes hebben.
Precies dat. Teveel fietsen, teveel schoenen. En Shimano pedalen zijn erg goedkoop. En voldoen prima. Verschil is erg klein.

Zou het liefst overstappen op Speedplay overstappen, beste van beide volgens mij. Maar daarvoor kan ik ook een nieuwe fiets kopen... .


(wel heb ik Crankbrothers DH pedalen op de bikepark fiets. Stapt echt beter in dan Shimano!)(en daar dus 1 setje dedicated schoenen bij)
Hebben die tegenwoordig mtb pedalen dan?

Voor de racefiets ben ik fan van Speedplay. Maar ze hebben één nadeel en dat is dat ze bijzonder gevoelig zijn voor vuil. Loop ermee over een wat modderige ondergrond en de kans is groot dat je na een stukje fietsen merkt dat inklikken nog wel ging maar uitklikken een stuk moeilijker.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

yo-eddy schreef: wo 2 september 2020, 22:09 Pedaaltjes (ATAC Speciale 8 ) voelen goed aan uit de doos, zeer solide en soepele, spelingsvrije lagering. Eerste ritjes (hond uitlaten) voelt prima. Echte test volgt later :-q
Ik heb ze ook Eddy. Bevallen me super!
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Ekie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 18:43

Ik heb inmiddels 2 sets Time atac 8 versleten in zeer korte tijd liep bij beide sets de pen die de metalen klem borgt los uit de behuizing. 1,5 jaar en 6 maanden oud. Tevens een set Atac4 van bijna 3 jaar oud met hetzelfde euvel. Ik rijd al jaren met Time, verschilllende generaties rijd ik nog steeds mee, de laatste versies lijken me minder betrouwaar. Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik rijdt nu een tijdje met Time Atac 8 pedalen.
Ze bevallen eigenlijk best goed.
Klikken goed in, en ze "rammelen" niet met op de weg rijden.
Dat was mijn grootste klacht bij spd.
Klikken wel wat licht uit en dit is ook niet te stellen dacht ik.

Weet nog niet hoe ze het in de modder doen.

Nu de vraag, is het de moeite om naar over te stappen met meerdere fietsen ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Rijdt al enkele jaren naar volle tevredenheid met een setje Time DH pedalen. Prettig in en uit klikken, ook in de blubber. Menig maal gelachen om fietsmaten die met hun shimano spd’s even niet op tijd loskomen en dan.......

Kan met de time pedalen beide kanten op uitklikken. Door plaatjes te verwisselen van Links/rechts verander je de hoek van uitklikken. En dan heb je ook nog de keus voor easy cleats. Hierbij is de uitklik hoek nog kleiner.

Degelijke pedalen, menige pedalstrike op wortels en stenen gehad ondertussen. draaien nog steeds soepel zonder speling. Enige minpuntje is dat je bij deze versie de klemveer niet kunt opspannen. Heeft aan 1 kant een beetje speling. Daardoor klikte hij te snel uit. Opgelost door een schroef tussen veer en alu in te draaien.

Ben ook aan het kijken naar de speciale8 in het zwart. Staat nu op mijn verlanglijstje vrij ver bovenaan.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

E10 schreef: za 20 maart 2021, 20:44 Rijdt al enkele jaren naar volle tevredenheid met een setje Time DH pedalen. Prettig in en uit klikken, ook in de blubber. Menig maal gelachen om fietsmaten die met hun shimano spd’s even niet op tijd loskomen en dan.......

Kan met de time pedalen beide kanten op uitklikken. Door plaatjes te verwisselen van Links/rechts verander je de hoek van uitklikken. En dan heb je ook nog de keus voor easy cleats. Hierbij is de uitklik hoek nog kleiner.

Degelijke pedalen, menige pedalstrike op wortels en stenen gehad ondertussen. draaien nog steeds soepel zonder speling. Enige minpuntje is dat je bij deze versie de klemveer niet kunt opspannen. Heeft aan 1 kant een beetje speling. Daardoor klikte hij te snel uit. Opgelost door een schroef tussen veer en alu in te draaien.

Ben ook aan het kijken naar de speciale8 in het zwart. Staat nu op mijn verlanglijstje vrij ver bovenaan.
Dat verstellen is dan inderdaad weer het fijne aan de Speciale 8. Al heb ik die toch altijd op de makkelijkste stand staan :tong
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 282
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

rij al jaren met time, op de mtb en racefiets. Ik vind het hele fijne pedalen vanwege de bewegingsvrijheid (persoonlijk) en het makkelijke inklikken onder alle omstandigheden. Mijn vrouw en twee zoons hebben ze ook dus heel wat ervaring. Momenteel heb ik de aluminium trail versie, erg mooi ook. In alle jaren een set gehad waar de lagerbus kapot ging, dit is volns mij een soort keramisch materiaal wat Mavic in zn freewheel bodies gebruikt. Op mijn racefiets is het hele pedaal ooit afgescheurd wat natuurlijk wel een beetje link is. Deze pedalen waren wel een jaar of 8 oud, en dit model wordt niet meer gemaakt.
Time pedalen is nu overgenomen door SRAM
xt'ke
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:50

Zijn de schoenplaatjes makkelijker af te stellen bij TIME?
Bij spd kun je de plaatjes naar voor en achter plaatsen, meer naar links of rechts en nog eens meer naar binnen of buiten draaien.

Bij mij duurt dit altijd heel lang eer ik ze juist heb afgesteld. En meestal lukt het met niet om ze perfect af te stellen zodat geen kniepijn heb

Bij TIME lijkt me dat niet het geval, enkel naar voor of naar achter. Klopt dit?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Alleen voor achter, en een beetje rotatie. Maar dat is niet veel
TheZ.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 18 februari 2021, 18:38
Mijn mountainbike: YT Izzo

Kan iemand omschrijven hoe de TIMES zich verhouden tot CB (Mallet's) betreft hoeveelheid float bij clipped in en het unclippen an sich?

Vond de float van CB prettig, maar de release te taai/lastig als je snel uit wil klikken. Heb echter niet de CB ''easy cleats'' geprobeerd destijds, dus ben benieuwd naar de ervaringen.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

xt'ke schreef: di 29 juni 2021, 13:42 Zijn de schoenplaatjes makkelijker af te stellen bij TIME?
Bij spd kun je de plaatjes naar voor en achter plaatsen, meer naar links of rechts en nog eens meer naar binnen of buiten draaien.

Bij mij duurt dit altijd heel lang eer ik ze juist heb afgesteld. En meestal lukt het met niet om ze perfect af te stellen zodat geen kniepijn heb

Bij TIME lijkt me dat niet het geval, enkel naar voor of naar achter. Klopt dit?
Lijkt erg op Shimano, d.w.z. naar voren en achteren. VOordeel is wel dat je bij Time automatisch een beetje (of veel) speling hebt, waardoor je voeten dus relatief vrij kunnen bewegen.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Ik heb sinds kort de overstap gemaakt naar TIME Atac pedalen. Ik kwam van Shimano SPD pedalen af. Daar was helemaal niets mee, maar een mens wil wel eens wat anders.

Ik heb 3 sets gekocht voor al mijn fietsen. 2 waren wat simpelere modellen en tweedehands. 1 set is de uitvoering van Mavic in zwart met titanium as. Ben heel benieuwd hoe ze gaan bevallen in de modder. Daar schijnen ze het heel goed te doen.

Eerste indruk is dat ik ze bij het opstappen sneller raak zonder te kijken dan SPD. Fijn voor bij de start van een wedstrijd. De extra float is wel even wennen. Ze lopen minder soepel dan mijn vorige XTR pedalen, maar of dat echt uitmaakt tijdens het rijden weet ik niet.
MTBarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 479
Lid geworden op: zo 20 januari 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999rslGrand, focus raven 29'er
Contacteer:

Ekie schreef: wo 4 november 2020, 08:43
Ik heb inmiddels 2 sets Time atac 8 versleten in zeer korte tijd liep bij beide sets de pen die de metalen klem borgt los uit de behuizing. 1,5 jaar en 6 maanden oud. Tevens een set Atac4 van bijna 3 jaar oud met hetzelfde euvel. Ik rijd al jaren met Time, verschilllende generaties rijd ik nog steeds mee, de laatste versies lijken me minder betrouwaar. Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Ja. Klote. Ze waren zo goed. Laatste tijd meerdere sets stuk. Iemand idee hoe die pennen te borgen?
MTB Utrechtse heuvelrug
Kaart MTBUH
Algemene Facebookpagina
Homepage MTB Utrechtse Heuvelrug
Alle routes op Google maps:
http://goo.gl/hfe2PT
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Eerder liet ik al weten overgestapt te zijn op Time Atac pedalen. De eerste 2 wedstrijden op deze pedalen zijn een feit, dus tijd voor een mini review.

De eerste wedstrijd vond grotendeels plaats op een weiland. Het had flink geregend in de dagen voorafgaand aan de wedstrijd en op de dag zelf regende nog steeds. Voordat ik van start ging, waren er al een aantal andere klasses verreden. Daardoor was het gras vermengd met een dikke laag blubber. Behoorlijk veeleisende omstandigheden dus voor de fietsen. Binnen een mum van tijd zat mijn cassette vol met modder, waardoor ik na een half uur nog maar 3 werkende versnellingen over had. De bochten voelden alsof ik op ijs aan het fietsen was. Maar inklikken daarentegen bleef een groot feest! Waar ik met SPD pedalen altijd de pedalen schoon moest trappen om maar enige hoop te hebben om in te klikken in deze omstandigheden, kon ik met mijn Time pedalen steeds probleemloos inklikken. Heel fijn, omdat er een aantal secties waren waar gelopen moest worden. De pedalen zijn in de modder dus een absolute aanrader! :-q

Het gemak waarmee de pedalen inklikken is ook een absoluut pluspunt. Bij beide starts zat ik er bijna direct in, terwijl ik met SPD toch nog regelmatig moest zoeken met m'n voeten om in te klikken. Het is wel een kwestie van secondenwerk, maar bij de start van een mtb wedstrijd betekent dat al snel een plaats naar voren.
Plaats reactie